Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vil økende avgifter på elbiler påvirke prisen?

Startet av tuslaman, tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:58

« forrige - neste »

Wibla

Innen 2025 må vi vel kunne forvente at spesielt en kostnadsdrivende del av bilen har blitt betraktelig billigere, nemlig batteriet. Motor og drivverk ellers er jo enklere og billigere enn i en fossilbil.
2018 Tesla Model S 75D

Jon65

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. februar 2019, klokken 12:24
Men hvordan skal politikerene få oss over på elbil(2025) om de tar bort gullerøttene?
Kanskje ved å gjøre kjøp av besin/dieselbiler så dyrt at elbiler fremstår som billige selv med moms?

JorEl

Når det gjelder moderjord, med grønne enger og "frisk"luft så er det kjekt å være på den rette siden. Alle som har elbil er med på det gode laget, enten de vil eller ikke.
Det er så enkelt at men kan spørre seg; vil du stå fast i en tunnell med kun elbiler, eller kun diesel/bensin biler?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tuslaman

#33
Sitat fra: JorEl på onsdag 27. februar 2019, klokken 12:50
Når det gjelder moderjord, med grønne enger og "frisk"luft så er det kjekt å være på den rette siden. Alle som har elbil er med på det gode laget, enten de vil eller ikke.
Det er så enkelt at men kan spørre seg; vil du stå fast i en tunnell med kun elbiler, eller kun diesel/bensin biler?

"Det gode laget"....her kommer miljø-inkvisisjonen ser jeg. Skal vi begynne med "heksebrenning" også eller? Du er klar over at svært mange forskere ler av klimadebatten sant? Vi har levd i den kaldeste perioden på tusenvis av år, og når vi nå går tilbake mot mer normale temperaturer så ønsker politikere å skattlegge oss mer. Om du ikke ser den sammenhengen så er du ikke noe annet enn en nyttig tåpe. Hva ønsker du egentlig? Hvorfor har du en mobiltelefon? Hvorfor har en bil i det hele tatt? hvorfor har du strøm? Det beste er vel om du bare flytter ut i ei koie i skogen? Men..lettere å kjøpe seg en superrask luksusbil som også går på strøm. Da kan man vise frem hvor moralsk man er uten å lee på en finger. Faktisk får man kjøre nesten gratis i tillegg. Regner med at alle sydenferier er avbestilt og at du aldri igjen bestiller noe som er fraktet med båt eller fly. Husk at 5 gigaskip forurenser mer enn hele europas bilpark til sammen.

Det er vel ikke fullt så enkelt? Om produksjonen av den bilen dreper flere mennesker et annet sted slik at du skal få fin luft i en tunnel, så er vel ikke det moralsk? Det blir litt som å si at bare fordi det er kaldt et bestemt geografisk sted så har vi ikke en oppvarming av jordkloden (som for øvrig er helt naturlig i og med at vi har hatt den kaldeste perioden på mange tusen år)

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Denne klima-inkvisisjonen er bisarr :D

Teknologi og kapitalisme ordner dette helt fint. Hverken jeg eller du er interessert i å leve i et pre-industrielt samfunn. Det er ikke derfor du synes det er kult med tesla eller styre den med en app. Du elsker teknologi. Du elsker menneskelig fremgang. La kapitalisme ta seg av dette. Markedet ordnet dette. Du liker å prate om hvor viktig klima er fordi du har nok penger til å kjøre rundt i en fet bil og derfor kan du tillate deg å vise frem dine virtues.

Hadde du måttet droppe mobilen, slutte å reise, gå til jobb, spise instekter og sove under 9 ulltepper og barna dine fikk astma fordi alle måtte fyre med ved hele tiden så hadde det ikke vært så veldig kult å prate om klima. Da hadde nok pipa fått en annen lyd bokstavlig talt.


Når en (jeg) vurderer å hoppe av el-bil karusellen så ser vi hvordan sekt medlemmene blir fullstendig tribalistiske. Personangrep, nedlatende kommentarer, moralske pekefingere. Elbil-sekten er nesten som scientiologi-kirken. Eller...værre vil jeg si!

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

#35
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:09

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Dette er en tankefeil som er populær blant knallharde klimafornektere. Planeten har det ikke "bra" eller "dårlig", den er ikke forhåndskonfigurert for liv. Den er bare en steinklump i verdensrommet som ikke føler eller sanser noe. Klimaet har forandret seg mye, men ikke uten grunn og ikke uten store konsekvenser for individene som opplevde det. Av og til har grunnene vært vulkaner eller meteorer, andre ganger er det livsformer som selv har endret klimaet eller lokalmiljøet slik at de selv eller andre livsformer har dødd ut. Vi mennesker er mer enn mektige nok til å forårsake dramatisk massedød. Livet i en eller annen form vil sikkert overleve, men ikke nødvendigvis vår sivilisasjon.

Et rovdyr på en øy er ingen god røkter av byttedyrene, de er fullstendig i stand til å utrydde byttedyrene slik at de selv dør ut. Men hvem av rovdyrene er villig til å gå på diett først? Slik du argumenterer for deg selv er det kun din egen komfort og økonomi som teller, alt annet spiller null og niks rolle.

Selvsagt står det ikke på deg alene, og selvsagt er ikke bilen noe spesielt gunstig objekt uansett form, men du er en liten fjær på en stor vekt, du velger selv hvilken vektskål du vil legge deg i. Du får kjøpe hva du vil, men ingen kommer til å gi deg noe moralsk tommel opp selv om du forsøker så godt du kan å få godkjent fossilbytte.
'21 3LR

JLie

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:29
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:09

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Dette er en tankefeil som er populær blant knallharde klimafornektere. Planeten har det ikke "bra" eller "dårlig", den er ikke forhåndskonfigurert for liv. Den er bare en steinklump i verdensrommet som ikke føler eller sanser noe. Klimaet har forandret seg mye, men ikke uten grunn og ikke uten store konsekvenser for individene som opplevde det. Av og til har grunnene vært vulkaner eller meteorer, andre ganger er det livsformer som selv har endret klimaet eller lokalmiljøet slik at de selv eller andre livsformer har dødd ut. Vi mennesker er mer enn mektige nok til å forårsake dramatisk massedød. Livet i en eller annen form vil sikkert overleve, men ikke nødvendigvis vår sivilisasjon.

Et rovdyr på en øy er ingen god røkter av byttedyrene, de er fullstendig i stand til å utrydde byttedyrene slik at de selv dør ut. Men hvem av rovdyrene er villig til å gå på diett først? Slik du argumenterer for deg selv er det kun din egen komfort og økonomi som teller, alt annet spiller null og niks rolle.

Selvsagt står det ikke på deg alene, og selvsagt er ikke bilen noe spesielt gunstig objekt uansett form, men du er en liten fjær på en stor vekt, du velger selv hvilken vektskål du vil legge deg i. Du får kjøpe hva du vil, men ingen kommer til å gi deg noe moralsk tommel opp selv om du forsøker så godt du kan å få godkjent fossilbytte.

Vi begynner vel å bevege oss ut på viddene i denne tråden, men jeg ville bare benytte sjansen til å spørre deg OlaM:

Kan jeg ramme inn innlegget ditt og ha det over senga?

Man skal ikke undervurdere enkeltmenneskets påvirkningskraft når det bare er mange nok som drar i samme retning, og jeg tror det er en del her som også liker tanken på at el-bilen kan være med på å tippe en hel bransje over i en LITT mer miljøvennlig retning. Da trengs holdningsendringer hos enkeltmenneskene først.
Tesla Model S 90d - 2016

JorEl

#37
Nekter å tro at tuslaman har en Tesla. Rett og slett fordi om man har en elbil, så får man sakte men sikkert  opp øynene for elbilmotorens fortreffelighet. Spesielt at man ikke har et rør det kommer gift ut av. Når det gjelder miljøaspektet så er elbilen en fin løsning til vi kommer på noe bedre.

Videre når det gjelder inkvisasjon så er jo tuslamann selv en som kunne vært med på den bragden. Følelser går langt forran fakta i hans verden. Dine "prester og lærde" er betalt av kull og oljeindustri, sleng gjerne på våpenindustri og skitten bilindustri.(ICE)

Kapitalisme er et veldig vidt begrep, og innfløkt. Mennesker og miljø er noe som brukes for å få et overskudd. Når regnskogen dør, tror du det slår ut negativt på et budsjett? Eneste må være at man gråter om man ikke finner andre trær..(edit; litt dårlig eksempel, det slår kun negativt ut om man ikke finner nye trær man like lett kan hogge ned og gjøre om til penger)
tuslamann sier; La kapitalisme ta seg av dette. Markedet ordnet dette.

Er ikke elbiler en del av markedet?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

#38
Man skal ikke forveksle meninger med kunnskap. Ei heller har de lik verdi.

Av en eller annen grunn legger disse såkalte "klimafornekterene" for en dag svært liten kunnskap om temaet, og liten vilje til å sette seg inn i det. Men meninger, det har de.

Kunnskapen som finnes er massiv i omfang, og lett tilgjengelig. Bruk den. Kom tilbake når du kan forklare sammenhengen mellom strålingspådriv og entropi i et lukket system.

tuslaman

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:29
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:09

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Dette er en tankefeil som er populær blant knallharde klimafornektere. Planeten har det ikke "bra" eller "dårlig", den er ikke forhåndskonfigurert for liv. Den er bare en steinklump i verdensrommet som ikke føler eller sanser noe. Klimaet har forandret seg mye, men ikke uten grunn og ikke uten store konsekvenser for individene som opplevde det. Av og til har grunnene vært vulkaner eller meteorer, andre ganger er det livsformer som selv har endret klimaet eller lokalmiljøet slik at de selv eller andre livsformer har dødd ut. Vi mennesker er mer enn mektige nok til å forårsake dramatisk massedød. Livet i en eller annen form vil sikkert overleve, men ikke nødvendigvis vår sivilisasjon.

Et rovdyr på en øy er ingen god røkter av byttedyrene, de er fullstendig i stand til å utrydde byttedyrene slik at de selv dør ut. Men hvem av rovdyrene er villig til å gå på diett først? Slik du argumenterer for deg selv er det kun din egen komfort og økonomi som teller, alt annet spiller null og niks rolle.

Selvsagt står det ikke på deg alene, og selvsagt er ikke bilen noe spesielt gunstig objekt uansett form, men du er en liten fjær på en stor vekt, du velger selv hvilken vektskål du vil legge deg i. Du får kjøpe hva du vil, men ingen kommer til å gi deg noe moralsk tommel opp selv om du forsøker så godt du kan å få godkjent fossilbytte.

Tro meg, "klima" betyr 0 når jeg velger bil. Det handler om økonomi og kjøreglede/nytte.

Jeg forstår at dere i "inkvisisjonen" tror at vi andre prøver å kjøpe oss moralsk avlat av dere..men nei. :D

mthoring

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Tro meg, "klima" betyr 0 når jeg velger bil

Håper du ikke har barn med den innstillingen til fremtiden, for da burde du brydd deg mer om hvordan de neste generasjonene vil få det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tuslaman

#41
Sitat fra: mthoring på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:45
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Tro meg, "klima" betyr 0 når jeg velger bil

Håper du ikke har barn med den innstillingen til fremtiden, for da burde du brydd deg mer om hvordan de neste generasjonene vil få det.

Jeg er mer redd for at barna mine (som jeg har) blir ofre for alt det hatet som er mot hvite menn om dagen. Og den massive innvandringen og den kommende velferdskollapsen. At noen kamerater kjører rundt i flotte "miljøbiler" og er flinke til å gjenta det som statskanalen sier at de skal gjenta er mye mer skremmende enn dette spøkelset "klimaenderinger". Du er klar over at det ikke er noen klimaendringer enda eller? Du snakker om noe som er helt teoretisk og som ingen ser noen konsekvenser av enda? Hvor er alle klimakrisene dine? I følge Gore skulle jorda vært død innen 2014. I følge hun her nye kameraten deres så skal jorda dø innen 2022. Da har dere jammen meg dårlig tid! Kanskje på tide å droppe flyturen i år? Så kanskje vi får noen måneder til før vi alle dør!

Når du står for de samme meningen som NRK og staten, så ringer det ikke en bjelle hos deg om at du er på feil side? At du er et offer for propaganda?

Når i historien har statstvang funket noe særlig?

Hva med innvandring? Tror du at å importere mennesker som forbruker kjempelite der de kommer ifra til våre land hvor de øker forbruket sitt med 10-20 gangern hjelper klimaet særlig?

Og hvor kommer denne konsensusen deres fra?

Se disse TRE minuttene

Det har vært varmere enn i dag i minst 95% av jordens levetid etter siste istid.

Det er MASSE data på den andre siden av klimadebatten som vi ikke får høre. Hvorfor? Fordi vi skal betale mer skatter og avgifter.

Allerede i 1922 fablet folk om at byer ved havet ville bli ubeboelige innen noen få år. Årsaken? Fordi det var ekstremt varmt rundt polområdene i denne perioden.


Dere må huske på at den såkalte 95% konsensusen ikke er riktig. Den er basert på en rekke artikler samt mye slett vitenskap som ble rusket sammen av en journalist i Australia om jeg ikke husker feil.

Det eneste vi trenger å gjøre er å slippe markedskreftene fri. Hvem ønsker ødelegge jorda? ingen. Vi finner alltid ut av et. Hver gang vi har frie samfunn så går økonomien opp og menneskelig innovasjon opp. Hver gang vi begynner med sånn her tull ført an av statspropaganderiet og sentrale myndigheter så ender vi opp med folkemord, marxisme og kulturkamp. Og dere er jammen meg litt en av gjeng kamerater her inne med deres fine teslaer :D

Jeg har tesla, men jeg skjønner jævlig godt hvorfor folk ikke liker oss i Tesla.  :D


https://www.youtube.com/watch?v=mqejXs7XgsU

Øyvind.h

Når man påberoper seg mer kunnskap enn et enormt antall forskere og mener man har rett fordi man opponerer faller man fort i en Tesla-eier kategori jeg kan forstå folk ikke liker ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:19alt det hatet som er mot hvite menn om dagen

Hahaha, ja der kom det fram. Det er ikke hat mot hvite menn, det er hat mot urettferdighet, korrupsjon og utnytting. Og der utmerker hvite menn seg. Hvis du identifiserer deg med utnyttere så har du god grunn til å føle deg mislikt.

At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.

"Markedet" finner nesten aldri langsiktige løsninger. Da hadde vi fremdeles hatt blymaling på leketøy og asbest i veggene. Spiller jo ingen rolle for inntjeningen om kunden dør av produktet tyve år senere. Det kostet masse penger å finne erstatninger, asbest- og blymaling-produsentene gråt bitre tårer over det, men jaggu klarte man ikke å implementere litt streng statlig regulering lett som ingenting.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Jeg forstår at dere i "inkvisisjonen" tror at vi andre prøver å kjøpe oss moralsk avlat av dere..men nei. :D
Uff, det renner dårlige hersketeknikker her... blir nesten flau på dine vegne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA