Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?

Startet av kodax, fredag 15. februar 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 13:50
Bilen koster også omtrent det dobbelte av en F-pace. £35000 vs £60000 startpris.

Den F-Pacen som ligger nærmest I-Pace i ytelse starter på £74000. Så den sammenligningen skurrer veldig.

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 18. februar 2019, klokken 14:11
Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 13:50
Bilen koster også omtrent det dobbelte av en F-pace. £35000 vs £60000 startpris.

Den F-Pacen som ligger nærmest I-Pace i ytelse starter på £74000. Så den sammenligningen skurrer veldig.
Du tenker ikke på rekkevidde da skjønner jeg... Men spøk til side, det er en grunn til at volum-modeller har 2 L diesel og ikke har SVR-ytelser. Ellers hadde de bare behøvd å lage SVR-modeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 11:57
Litt morsomt å påstå folk bare kjøpte Tesla på grunn av lav rente og i samme setning nevne iPace. iPace salg har stanset opp og de gir nå 0 prosent rente i USA. Men nesten ingen biler selges i USA eller Europa...

Sjukt å melde siste setning når det er en helt ny kampanje, viser hvordan "fakta" oppstår på et forum.

Forøvrig ikke i denne tråden jeg forventet å lese om i pace:)

Audi e tron koster nok rundt 100 om 10 år. Tror jeg skal ha et 2 års perspektiv og tror markedet er dysfunksjonelt frem til vw kommer med sin crozz. Er nok enig i at mange naturlig strekker seg litt oppover når det gjelder elbil med dagens fordeler. Så prisnedgangen starter vel først skikkelig rundt 2020/1ish. Men dette er bare ren gjetting


Norx


En parameter som bidrar til at e-tron er "vanskelig" å bedømme om noen år frem i tid er disse mulighetene for å oppgradere med kun software endring. 
For alt vi vet så har Møller en avtale om "fri" oppgradering vs. Fabrikken på f.eks, Matrix på alle Leasingbiler som ble levert uten. - Slik kan man "jekke" opp prisen på produktet man skal selge i runde 2. - For oss kan resultatet bli at innbytte til annet merke blir enda mindre lønnsomt da de må "ta kost" på alt ved en oppgradering som må kjøpes i "delebutikken" til audi.

jamez

matrix fra eller til betyr nok ikke så mye for bruktverdi. Om kjøper vil ha bil med matrix og finner en bil som har alt annet utstyr og er i fin stand og priset 15k lavere enn andre biler kan nå han fint legge til matrix selv etter han har kjøpt den...

olavxxx

Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. februar 2019, klokken 07:02
Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 11:57
Litt morsomt å påstå folk bare kjøpte Tesla på grunn av lav rente og i samme setning nevne iPace. iPace salg har stanset opp og de gir nå 0 prosent rente i USA. Men nesten ingen biler selges i USA eller Europa...

Sjukt å melde siste setning når det er en helt ny kampanje, viser hvordan "fakta" oppstår på et forum.

Forøvrig ikke i denne tråden jeg forventet å lese om i pace:)

Audi e tron koster nok rundt 100 om 10 år. Tror jeg skal ha et 2 års perspektiv og tror markedet er dysfunksjonelt frem til vw kommer med sin crozz. Er nok enig i at mange naturlig strekker seg litt oppover når det gjelder elbil med dagens fordeler. Så prisnedgangen starter vel først skikkelig rundt 2020/1ish. Men dette er bare ren gjetting
Umulig å si hva den koster om 10 år, kanskje 100, kanskje 50.000, men uansett bør man avskrive bilen innen 8 år og ta resten som bonus.

Selger du om 2 år, bør du også da avskrive på samme "kurven", strengt tatt.
Så da ca 10-20% tap første året, ca 10% andre året?

Koster bilen 800.000, kan tapet da første året bli ca 80-160.000kr, andre år ca 80.000.
Så da blir det kanskje 160-240.000 i tap på 2 år, hvis bilen koster 800.000kr.

Fra år 3-4 tror jeg på mindre tap, men rundt år 5 vil man da gå ut av bilens garanti, så da tror jeg på akselerasjon i tap. SÅ kanskje brems igjen, før man nærmer seg 8 år / 160.000 km hvor jeg da tror på ny akselerasjon.

Da tenker jeg mest markedspris, ikke hva man får igjen på forsikring hvis man krasjer bilen.
Folk er redd for batteriskifte og andre dyre reperasjoner, batteriet forventes nok leve ca 8 år og hvis bilen har en verdi på et sted mellom 100-200.000 og man vet batteri koster feks 150.000kr, blir markedsprisen ganske lav hvis man fremdeles ruller på originalt batteri. Dette gjelder alle merker, Tesla, Jaguar, VAG osv..

Jon65

Det som kan påvirke verdiutviklingen litt ekstra i negativ retning er jo hvis Audi gjør slik som feks BMW gjorde med i3 og kom med nye modeller med bedre kapasitet til nesten samme pris. Men det er jo veldig vanskelig å vite noe om på forhånd. Når folk regner verditap tar jo mange utgangspunkt i hvordan fossilbiler har utviklet seg tidligere før elbilene kom men da var det jo sjelden de helt store endringene i ytelse/kapasitet eller forbruk på en ny årsmodell.

Crown

Nye elbiler vil få mer rekkevidde, og de vil bli rimeligere fra fabrikk fordi det blir billigere å produsere. MEN de vil ikke bli avgiftsfri i Norge for evig. Tror det blir både MVA og vektavgift. Ikke glem at e-tron vi kjøper nå ville kostet mange hundre tusen mer i en normal verden. For moro skyld spekket jeg opp en Q8, som egentlig er veldig lik e-tron, med samme utstyr som jeg har bestilt. Jeg endte på ca 1.6 mill...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

Dette er hva motor skriver om annenhåndsverdien til e-tron i sin test:

8/10:
«Vil trolig holde seg godt, med et prosentvis ganske lavt fall. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et gjennomsnittlig verditap på 80-90.000 kroner i året de tre første årene.»

Link:
https://www.motor.no/tester/biltester/audi-e-tron-2019/

Om dette stemmer så overrasker det meg positivt.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på søndag 24. februar 2019, klokken 23:11
Dette er hva motor skriver om annenhåndsverdien til e-tron i sin test:

8/10:
«Vil trolig holde seg godt, med et prosentvis ganske lavt fall. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et gjennomsnittlig verditap på 80-90.000 kroner i året de tre første årene.»

Link:
https://www.motor.no/tester/biltester/audi-e-tron-2019/

Om dette stemmer så overrasker det meg positivt.
Det kan godt tenkes, snitt verditap blir på en snitt pris.
Toppmodellene vil alltid tape seg mer i kroner, man snakker ofte 10-20% første året og så 10% de neste årene med gradvis fallende kurve.

kodax

Kombinasjonen av høy vekt og pris, noe begrensede rekkevidde og plass, 1.generasjon med tilhørende potensielle utfordringer, ikke minst når nødvendige reperasjoner av dyr Audi kommer etterhvert, gjør at jeg frykter den fort blir en taper i konkurransen som kommer, uavhengig av endringer i myndighetenes premisser. De som kjøper denne nå burde være seg bevisst at de er early adopters og ikke lure seg selv til å tro at å kjøpe denne er det mest økonomiske de kunne gjøre. Er man heldig taper man kanskje ikke så mye, men sannsynligvis blir dette dyrt...men akk så deilig.
(Ja, jeg snakker delvis til meg selv;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

#56
Bil er dyrt uansett, så velg den bilen man faktisk vil ha. Har tapt 70-80.000 på i3 siste året også... og 50 på egolf... så selv «fillebiler» har høyt prosentvis verditap.

Og sikkert lurt å tåle å tape hele kjøpesummen på 5 år om det skulle være gjeldende (hvilket det sannsynligvis absolutt ikke er når leasingselskaper sier de gambler på restverdi på ca 600.000 etter 3 år og 60.000km).
Men det skader jo ikke at den er så å si gratis å bruke de nærmeste årene utover service og dekkbytter. Og man må kjøpe godt brukt bensin- eller dieselbil for å få like grom tilsvarende bil til 8-900.000. Her får man i tillegg helt ny bilmodell som sannsynligvis vil holde seg som en ny og moderne modell i flere år før den en gang fornyes. Og vi vet den blir dyrere å kjøpe som ny hvis (når?) moms innføres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA