Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon på eksisterende 16A 3-fas 230V CEE-uttak?

Startet av KLH, lørdag 09. mars 2019, klokken 18:40

« forrige - neste »

KLH

Har forsøkt å søke litt på forumet, men klarer ikke helt å finne ut hva som er mulig og lovlig nå.

I garasjen har vi en blå 3-fas CEE på egen kurs i sikringsskapet. Denne 16A-sikringen er sikret av felles jordfeilbryter for hele anlegget (ikke type B).

Er det mulig/lovlig å koble en ladestasjon med innebygd B-vern eller DC-RCM til CEE-uttaket slik at vi slipper å ha elektriker innom? Eller er det noen andre (rimelige) muligheter til å få en ladeløsning som er bedre enn Schuko som vi bruker i dag?

Noen som har noen anbefalinger?
2017 Hyundai Ioniq - Ligger ute på Finn.no
2019 Tesla Model 3 - Bestilt
2018 DS - Kansellert
2018 Kie eNiro - Reservasjon 4xx
2018 Audi e-tron - Reservasjon 9xx
2018 Jaguar i-Pace - Kansellert
2017 Volkswagen e-Golf - Kansellert

elektrolux

Det kreves jordfeilvern type B på stikk for lading av Elbil. Bytt heller ut stikket med en ladestasjon med innebygget DC-RCM
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#2
Ved å utstyre en mode 3 ladestasjon med en blåstikk vil den da etter regelverket være en mode 2 ladeenhet.
Om dette er lov, er avhengig om produsenten av designet enheten for slikt bruk.
Det vil da fremkomme av produktbeskrivelsen om den kan regnes som en mode 2 enhet.
Tror ikke du finner slikt på markedet, men elbilhjelpen selger en "Frankenstein" enhet med type B jordfeilbryter som du eventuelt kan bruke.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hELgenen

Ville fjernet CEE stikket og koble en DC RCM lader direkte på kabelen.. Elektriker skal foreta tilkoblingen,men dette er så enkelt at det holder sikkert at elektriker er innom.og godkjenner/kontrollerer koblingen før du setter på strømmen.  Burde være veldig overkommelig mhp. pris

Erik Ola Ulvestad

#4
Frå DSB: "Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) "

Edit:
I tillegg kjem krav om vern type B på kurs, ikkje berre som DC RCB(el.likn) integrert i ladestasjon sidan den er pluggbar (Mode 2).

Konsesussvaret blir altså; "nei, du må ha elektriker."


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rav4_EV

Det er krav til jordfeilbryter type B på en ny kurs til elbillading, uansett om det er blåstikk eller schuko. Hjelper lite at dette er integrert i ladekladd da man med overnevnte kontakter ikke kan vite hva som kan bli koblet til.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Mr Oizo

Som sagt, monteres CEE stikk må denne ha forankoblet type B jordfeilbryter.
Skal ladestasjon være godkjent montert som mode 2 med løst støpsel må også denne være godkjent for det, dvs ha innebygd jordfeilbryter minimum type A.

Rav4_EV

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:05
Som sagt, monteres CEE stikk må denne ha forankoblet type B jordfeilbryter.
Skal ladestasjon være godkjent montert som mode 2 med løst støpsel må også denne være godkjent for det, dvs ha innebygd jordfeilbryter minimum type A.

Det er helt riktig. En mode 3 kan ikke bli mode 2 bare ved å montere et støpsel på den. En hel rekke krav må tilfredsstilles og dette må fremkomme av produsentens samsvarserklæring.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Vi kan nå levere EcoLite med DC-RCM og type A jordfeilbryter integrert. Denne kan kobles som Mode 2 og dermed leveres med tilførselskabel med riktig stikk. Den fyller alle Mode 2 krav, som f.eks at kapslingen skal tåle overkjøring av bil.

Nytt varenummer for denne er ELT332DA. Er ikke på web-siden ennå da den er helt ny. Prisen er den samme som for ELT332B-utgaven. En utgave med kun DC-RCM vil også bli lansert snar til en noe lavere pris, varenr. ELT332D.

http://www.ladespesialisten.no
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. mars 2019, klokken 19:34
Ville fjernet CEE stikket og koble en DC RCM lader direkte på kabelen..

Det holder ikke. Ladestasjoner skal ha egen jordfeilbryter, her er det felles bryter for hele anlegget og da må det brukes en ladestasjon med jordfeilbryter integrert (eller kursen bygges om med separat jordfeilbryter for den kursen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 09. mars 2019, klokken 19:56
Det er krav til jordfeilbryter type B på en ny kurs til elbillading, uansett om det er blåstikk eller schuko. Hjelper lite at dette er integrert i ladekladd da man med overnevnte kontakter ikke kan vite hva som kan bli koblet til.

Du har rett, for en NY kurs. Her er det snakk om å bruke en eksisterende kurs. En mode 2 enhet med integrert DC-RCM og type A jordfeilbryter koblet til denne kursen vil gi fullverdig sikkerhet på alle måter. Eneste ulempe er at man ikke nødvendigvis får selektivitet for jordfeil, dvs. at man kan risikere at felles vern løser ut istedenfor vernet i ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

#11
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:53
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. mars 2019, klokken 19:34
Ville fjernet CEE stikket og koble en DC RCM lader direkte på kabelen..

Det holder ikke. Ladestasjoner skal ha egen jordfeilbryter, her er det felles bryter for hele anlegget og da må det brukes en ladestasjon med jordfeilbryter integrert (eller kursen bygges om med separat jordfeilbryter for den kursen).

Enig i den at kursen som benyttes må ha egen jordfeilbryter - men gitt at kursen allerede har Jordfeilbryter A - som jo er vanlig, så burde det holde at ladestasjonen har DC-RCM. Mao. A vern foran DC-RCM.

Gitt at en ikke har noen jordfeilbryter på kursen så må en altså montere det - det enkleste er da B vern, men B vern kan ikke kobles etter A vern..Så dersom en har A vern foran - f.eks fra hus til garasje med A jordfeilbryter , så kan en ikke dytte på B vern i garasjen - men må da benytte DC-RCM på kursen som har A vern...
Er i alle fall slik jeg leser forskriftene.

Enkelt forklart :

Egen kurs fra hovedtavle - bruk B vern
Eksisterende kurs fra underliggende fordeling er sikret med A vern - bruk DC-RCM
Og så forutsetter jeg at kursen er dedikert - dvs. ingen fordeling videre etter vernet...



Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:50
Vi kan nå levere EcoLite med DC-RCM og type A jordfeilbryter integrert. Denne kan kobles som Mode 2 og dermed leveres med tilførselskabel med riktig stikk. Den fyller alle Mode 2 krav, som f.eks at kapslingen skal tåle overkjøring av bil.

Nytt varenummer for denne er ELT332DA. Er ikke på web-siden ennå da den er helt ny. Prisen er den samme som for ELT332B-utgaven. En utgave med kun DC-RCM vil også bli lansert snar til en noe lavere pris, varenr. ELT332D.

http://www.ladespesialisten.no

Du har kanskje en samsvarserklæring fra produsenten der det fremkommer at den både oppfyller krav til mode 2 og 3 ? Klarer dessverre ikke å lese med til det på de dokumenter jeg finner på nett.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:50
Vi kan nå levere EcoLite med DC-RCM og type A jordfeilbryter integrert. Denne kan kobles som Mode 2 og dermed leveres med tilførselskabel med riktig stikk. Den fyller alle Mode 2 krav, som f.eks at kapslingen skal tåle overkjøring av bil.

Nytt varenummer for denne er ELT332DA. Er ikke på web-siden ennå da den er helt ny. Prisen er den samme som for ELT332B-utgaven. En utgave med kun DC-RCM vil også bli lansert snar til en noe lavere pris, varenr. ELT332D.

http://www.ladespesialisten.no

Så denne kan med andre ord leveres med tilførselskabel med f.eks. CEE 332 støpsel for bruk på 3fas 230V IT anlegg og kun kreve vanlig automatsikring i sikringsskapet?
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA