Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etterrettelighet - kan man ha tillitt til Web sider som Cleantechnica?

Startet av Macnus, mandag 25. februar 2019, klokken 12:43

« forrige - neste »

Macnus

Cleantechnica har en artikkel som sier at det er BARE positive tilbakemeldinger fra tyske kunder som har fått sin Model 3.. ::)
https://cleantechnica.com/2019/02/24/tesla-model-3-consumer-satisfaction-in-germany-the-good-the-bad/
La inn en kommentar om at det er andre som har skrevet at det har vært flere problemer, med link fra artikkelen øverst på dette forumet samt link til tysk forum. Den kommentaren ble slettet... :P
Kan man stole på Cleantechnica? Kjenner jeg blir irritert når de skriver at de skal være upartisk og se saken fra begge sider, men sletter kommentarene når det påpekes at de faktisk ikke er upartisk. Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å "Trolle", men om en leser på nett og i aviser at det er noen utfordringer, å så kommer en side som skal fronte grønn teknologi å sier at "neida, ingen problemer, alle er happy", så skader det både Tesla og sin egen sak mer enn om de er ærlige.. Ser jo at det finnes større sjanse for smårusk på en ny Tesla enn en tysk bil for eksempel, men det er noe jeg kan leve med da de er så langt fremme på andre ting. 8)

bno

#1
@Macnus
Det du er inne på her er viktig å få frem. Dvs. troverdigheten til slik som i dette tilfelle Cleantechnica.

Har sendt Alex en medling som følger:
"Hi Alex,
Please review this tread at the norwegian "elbilforum" questioning credibility to
Cleantechnica. https://elbilforum.no/index...
KR
Bjoern"

Berglund

Kjipt å pirke på en så kul bil. MEN, jeg fikk prøve en M3P i helgen, og på den så jeg at dørene ikke var fuget. Er det fordi det er aluminium eller burde man fuget plateskjøtene? Redd for at dette kan bli en liten rustfelle hvis man ikke gjør det.

Dørfestene hadde også blitt justert etter lakkering, så man kunne lett se hvor mye de hadde justert døra. Ikkje bra.
fra Ford Focus 2012 til en Tesla M3 LR. Digg? Ja.

MikkeBoomBoom

Ikke for å undergrave noen eller hype Tesla opp i skyene, men som en påpeker her så er Cleantechinca kanskje litt vel positive, da er det kanskje lurt å huske på hvem Dailykanban er. Grunnleggeren Bertel Schmidt https://twitter.com/bertelschmitt er mildt sagt ikke fan av hverken Elon eller Tesla og bruker stort sett twittertiden sin på å snakke ned merket og personen.. og elbiler generelt :)

1000kwh

Sitat fra: Mikalv på mandag 25. februar 2019, klokken 13:18
Ikke for å undergrave noen eller hype Tesla opp i skyene, men som en påpeker her så er Cleantechinca kanskje litt vel positive, da er det kanskje lurt å huske på hvem Dailykanban er. Grunnleggeren Bertel Schmidt https://twitter.com/bertelschmitt er mildt sagt ikke fan av hverken Elon eller Tesla og bruker stort sett twittertiden sin på å snakke ned merket og personen.. og elbiler generelt :)
Det er vel mer en blogg enn noe annet.. Kanskje ikke beste kilden for objektiv informasjon.

Macnus

Sitat fra: Mikalv på mandag 25. februar 2019, klokken 13:18
Ikke for å undergrave noen eller hype Tesla opp i skyene, men som en påpeker her så er Cleantechinca kanskje litt vel positive, da er det kanskje lurt å huske på hvem Dailykanban er. Grunnleggeren Bertel Schmidt https://twitter.com/bertelschmitt er mildt sagt ikke fan av hverken Elon eller Tesla og bruker stort sett twittertiden sin på å snakke ned merket og personen.. og elbiler generelt :)

Takk for info, også viktig å få med.  :+1:
Sannheten er vel gjerne et sted midt i mellom, og viser hvor viktig kildekritikk er, samt hvor viktig det er med upartiske og gode journalister. De er jo en presset gruppe om dagen (Trumper'n osv) så kanskje enda viktigere at de forholder seg nøytral for å unngå spørsmål om troverdighet. :)
Men nok Off-Topic fra meg, interessant å lese hva andre opplever, sånn at man kan være litt forberedt selv. :) :+1:

bno

#6
Sitat fra: Mikalv på mandag 25. februar 2019, klokken 13:18
Ikke for å undergrave noen eller hype Tesla opp i skyene, men som en påpeker her så er Cleantechinca kanskje litt vel positive, da er det kanskje lurt å huske på hvem Dailykanban er. Grunnleggeren Bertel Schmidt https://twitter.com/bertelschmitt er mildt sagt ikke fan av hverken Elon eller Tesla og bruker stort sett twittertiden sin på å snakke ned merket og personen.. og elbiler generelt :)
Det er veldig grei info.  Personlig mener jeg dette viktig i debattere. Litt for mange ivrige "selgere" rundt omkring også ift. Tesla. Venter min Tesla og har ingen bias mot noen.

MikkeBoomBoom

Siste off topic fra meg, for å understreke poenget rundt Bertel Schmitt, fritt oversatt fra engelsk og klippet ut med følgende parameter fra Twitter (Bruker: Bertelschmitt, Dato: Feb-mars 2015, Søkeord: Tesla):

Tesla blir vegpryd etter at elbilsubsidier ender i Norge (mars 2015:
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/576036920448274432

Tesla bør kaste inn håndkleet (Feb 2015):
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/565890835531583490

Nissan utkonkurrerer Tesla (Feb 2015):
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/565696052314243072

Trodde du Tesla var miljøvennlig, tro igjen (Feb 2015):
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/566607601001984001

Tesla bør bekymre seg ad. Apple sin kommende elbil (Feb 2015):
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/567791284737286144

Tesla visste allerede for flere år siden at ting gikk til hel*ete (Feb 2015):
https://twitter.com/BertelSchmitt/status/583234603529338880 

Osv.. osv.. osv.. osv..


bno

Hvem er Cleantecknica?
"CleanTechnica strives to be (er... remain) the most indispensable website on the planet for cleantech news and commentary."
"Our work has been referenced by the New York Times, Washington Post, Slate, MSNBC, Think Progress, Reuters, Scientific American, and plenty of other media outlets."
Kilde: https://cleantechnica.com/cleantechnica/

Det hevdes kanskje med rette at Cleantechnica har en negativ bias mot bilmerke Tesla. Flere innlegg i her https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0#lastPost mener at man ikke er etterrettelig og at man kan bli presentert "fake news".
Bl.a. annet er her en erfaring:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.msg770880#msg770880

Electrix

Litt usikker på hva du mener her, er Cleantechnica for positive eller for negative til Tesla? Jeg har lest nettsiden i flere år, og synes de er en god ressurs for nyheter innen segmentet.

Men de har vel aldri påstått at de er en "nøytral" nyhetskanal hva enn det måtte bety. Tvert imot fokuserer de på miljøvennlige løsninger, men etter det jeg kan se er de flinke til å legge linker og artiklene er etterprøvbare etter det jeg har testet. Dette er jo hva de selv skriver:

SitatTechnology-wise, our focus is solar power, clean transport, wind power, energy efficiency, and energy storage. However, we also get into many other topics — geothermal, hydropower, nuclear power, climate change, etc.
Overall, I think our top goals are to:
inspire people and help them to take cleantech action in their lives
share correct information on cleantech, including debunking widespread myths and horrible coverage in the mass media.
All in all, we want to be a useful site for the world and want to develop a strong, useful community of world citizens in order to help move humanity forward in a positive direction!

For øvrig stoler jeg aldri 100% på noen nettsider, det være seg cleantechnica.com, tu.no, nrk.no eller document.no. Alt er skrevet av mennesker, og det sniker seg ofte inn feilinfo.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bno

Jeg har ingen bestemt oppfatning av CT, men leser meg litt opp på dette med etterrettelighet. Så langt er jeg litt usikker på hva jeg skal mene. Dette dtter som flere inserat/ artikler der så ser jeg at CT har innlegg som støtter opp om Tesla. Vil ta et dykk ned i dette. Synes tema er viktig med tanke på bias fokus. Verdifrihet er det vel egentlig ingen som er egentlig. Men har man en slagside den ene eller andre veien bør man i et hvert fall stille noen spørsmål om toverdighet og etterrettelighet.

ladov

Ble innlegget hos cleantechinca slettet eller moderert? Det er jo svært vanlig at innlegg med linker modereres, praksis varierer men noen tillater knapt linker i det hele tatt mens hos andre må det først passere en admin, eller så har ferske brukere strengere regler enn andre og det er slett ikke umulig at CT har plassert denne 'Tesla-skeptiske tyskeren' på sin Fy-liste og da kan fort vekk hele posten ha gått med i dragsuget..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Electrix

Sitat fra: Macnus på mandag 25. februar 2019, klokken 12:43
Cleantechnica har en artikkel som sier at det er BARE positive tilbakemeldinger fra tyske kunder som har fått sin Model 3.. ::)
https://cleantechnica.com/2019/02/24/tesla-model-3-consumer-satisfaction-in-germany-the-good-the-bad/
La inn en kommentar om at det er andre som har skrevet at det har vært flere problemer, med link fra artikkelen øverst på dette forumet samt link til tysk forum. Den kommentaren ble slettet... :P
Kan man stole på Cleantechnica? Kjenner jeg blir irritert når de skriver at de skal være upartisk og se saken fra begge sider, men sletter kommentarene når det påpekes at de faktisk ikke er upartisk. Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å "Trolle", men om en leser på nett og i aviser at det er noen utfordringer, å så kommer en side som skal fronte grønn teknologi å sier at "neida, ingen problemer, alle er happy", så skader det både Tesla og sin egen sak mer enn om de er ærlige.. Ser jo at det finnes større sjanse for smårusk på en ny Tesla enn en tysk bil for eksempel, men det er noe jeg kan leve med da de er så langt fremme på andre ting. 8)
Altså hvis du la inn link i kommentaren din så blir den automatisk blokkert og blir ikke synlig før moderator har sjekket og akseptert den. Slik er det på de fleste Disqus-kommentarfelt jeg er borti. I tillegg er dette en USA-basert nettside så modereringen kan ta noe tid for oss her i Norge da de ikke sitter oppe midt på natta for å sjekke om noen nordmenn har lagt inn en link som må godkjennes.

Det er flere kommentarer i det feltet nå fra "Macnus", regner med at det er deg?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA