Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

rlnd

Sitat fra: knegg på tirsdag 15. desember 2020, klokken 15:04
Sitat fra: rlnd på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:04
Sitat fra: knegg på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:13
Sitat fra: rlnd på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:04
Hentet ny bil i dag, ingen spesielle panelgaps å bemerke men kanskje litt skeiv bakluke, ikke nok til at jeg gidder å klage på det.

Andre feil/mangler:
1. Ingen lyd i bass-høyttalere og sub, merket ikke dette før jeg nesten var hjemme
2. SOS eCall needs service, tekniker så på dette men fikk ikke gjort noe med det, bestilte time i januar
3. Skvettlapper var ikke montert
Husk å sjekke om bakluken gnager mot bakfangeren når den er lukket. Oppdaget lakkskade på en 3 dager gammel bil i det området.

Jepp, skal holde et øye med det, foreløpig ser det greit ut.

Håpte på å være mer heldig med denne enn med min forrige, den hadde også problemer med bakluken både mtp lakk som ble gnagd vekk av baklykter og vannlekkasje som de har prøvd å fikse 3 ganger, var fremdeles dråper på bagasjeromsgulvet når jeg leverte den inn som innbytte nå ::)

Ellers har den forrige vært på verksted for feil på 12v som gjorde at bilen stanset, løst ratt, knirkende ratt, løs rygg til førersete, problemer med oppdatering, ladekabel som lyser rødt på T og reduserer hastighet til 8A, vinduer som ikke ville opp, dørhandtak som ikke ville inn, lekkasje fotbrønn passasjerside og som nevnt lekkasjer i bakluken og at bakluken åpnet seg hver gang bilen ble satt i park.

Edit: glemte å legge til dørhandtakene som ikke gikk inn igjen av selv!  :D

Men du tok sjansen på enda en Tesla? :D

Synes jeg har opplevd mye på min til nå. Etter hvert begynner jeg å tvile på om det er meg som er problemet og ikke bilen...

De har utbedret lakken på min bakluke 1 gang, det kom tilbake igjen. SC ville ikke gjøre noe med det siden det ikke finnes noe fiks. De noterte det ned og avventer tilbakemelding fra USA.

Hehe ja, tenkte at løsningen var å bytte til en ny når Tesla ga så god innbyttepris (50k verdifall totalt på to år), har venner som har Model 3 og veldig lite problemer så jeg har nok bare vært litt uheldig. God kjørefølelse og mange kule funksjoner veier opp for alle problemene, nå har jeg i tillegg fått tilhengerfeste så da er den komplett.

Uansett så er det mindre problemer enn det jeg hadde med min eGolf, der var det ordentelig vannlekasje så hele bilen var klissvåt på gulvet, bytte av HV-batteri, bytte ladekladd, bytte ladeport, knirking i fjæring, bakluke som gnisset, car-net/app som aldri virket ordentlig, ulyder i hjuloppheng foran, C-lys som slutter å virke..

Veldig glad i å kjøre Model 3, så software og kjørefølelse veier nok opp for problemene, og jeg vet det kan være like mye problemer med andre biler.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Handyman

Sitat fra: rlnd på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:04
[..... vannlekkasje som de har prøvd å fikse 3 ganger, var fremdeles dråper på bagasjeromsgulvet når jeg leverte den inn som innbytte nå ::)
Tror nesten alle TM3 er levert med skjøten/sveisen på gummipakningen på bagasjerommet i toppen av åpningen i stedet for i bunnen.
Jeg kommanderte Tesla til å ta av pakningen og montere den med sveisen nede ved låsen.
Da forsvant lekkasjen. Kapillæreffekten suger vann langs skjøten og det drypper ned i bagasjerommet.
Alle TM3 jeg har sjekket har skjøten oppe og ikke nede. Helt utrolig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

yurgh

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. desember 2020, klokken 18:56
Ser for meg at til pkk i mars 2023 når den skal inn, så får jeg mangellapp. Tar mangellapp med til Tesla. De sier det er innenfor Tesla-standard. Verksted sier det er utenfor pkk-standard. Jeg er klovnen i midten som må føne lyktene mine med en hårtørker før jeg skynder meg til neste pkk.
Skal jo ikke være slik.
Ta PKK hos Tesla, da? De bør vel ikke gi mangel innenfor sin egen spec...

trykkertor

Sitat fra: yurgh på onsdag 16. desember 2020, klokken 18:39
Tesla tar ikke/kan ikke ta pkk.

Statens vegvesen godkjenner kun verksteder til pkk som kan ta det både på fossil og elbil.
Tesla nekter å kjøpe avgassmålere til sine verksteder fordi de ikke skal skru på fossilbiler.
Statens vegvesen sier da at de ikke har "fullt utstyrt verksted for pkk", og dermed ikke får være et verksted godkjent for pkk.
Har du noen gang sett et Tesla Service senter med "Godkjent av Statens Vegvesen"-skilt utenpå?

Rett meg hvis jeg tar feil, men dette er det jeg har hørt av en bekjent som jobber hos Mekonomen og river seg i håret når eiere får pkk-feil på Teslaen sin.
Hvorfor er en lengre historie, men den gjentar seg gang på gang sier han.

SitatNoen kan kanskje spørre seg hvorfor ikke Tesla sender ut innkalling, og utfører denne testen selv? Svaret ligger blant annet i følgende bit av forskriften: https://lovdata.no/forskrift/2009-05-13-591/§8.

Kort fortalt må man ha en rekke måleinstrumenter for måling av utslipp og støy for å være et godkjent kontrollorgan, noe som vil være en meningsløs bruk av penger på utstyr for biler som ikke trenger å måles på dette. I tillegg skal man som godkjent verksted for EU-kontroll kunne ta inn biler av alle type merker.
https://www.tocn.no/2017/03/eu-kontroll-periodisk-kjoretoykontroll/

MuskElBil

Sitat fra: trykkertor på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:01

Statens vegvesen godkjenner kun verksteder til pkk som kan ta det både på fossil og elbil.
Tesla nekter å kjøpe avgassmålere til sine verksteder fordi de ikke skal skru på fossilbiler.
Statens vegvesen sier da at de ikke har "fullt utstyrt verksted for pkk", og dermed ikke får være et verksted godkjent for pkk.
Har du noen gang sett et Tesla Service senter med "Godkjent av Statens Vegvesen"-skilt utenpå?

Rett meg hvis jeg tar feil, men dette er det jeg har hørt av en bekjent som jobber hos Mekonomen og river seg i håret når eiere får pkk-feil på Teslaen sin.

SitatNoen kan kanskje spørre seg hvorfor ikke Tesla sender ut innkalling, og utfører denne testen selv? Svaret ligger blant annet i følgende bit av forskriften: https://lovdata.no/forskrift/2009-05-13-591/§8.

Kort fortalt må man ha en rekke måleinstrumenter for måling av utslipp og støy for å være et godkjent kontrollorgan, noe som vil være en meningsløs bruk av penger på utstyr for biler som ikke trenger å måles på dette. I tillegg skal man som godkjent verksted for EU-kontroll kunne ta inn biler av alle type merker.

Rart om ikkje Tesla har godt synlige godkjenningsskilt på sine verksteder/servicesentre. De henger nok der.
Ved å bruke "tesla" som søk her får eg opp 20 verksteder/sc, av de 20 er 5 i tillegg godkjent for å utføre PKK.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

thebadger

Sitat fra: MuskElBil på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:39
Rart om ikkje Tesla har godt synlige godkjenningsskilt på sine verksteder/servicesentre. De henger nok der.
Ved å bruke "tesla" som søk her får eg opp 20 verksteder/sc, av de 20 er 5 i tillegg godkjent for å utføre PKK.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/
K100 kan gjøre det. K100 er jo et godt alternativ dersom du..... er lei av livet?

Elbilnoob

Etter at jeg i går oppdaterte til SW 2020.48.10 får jeg en feilmelding som sier "ladeport åpnes kanskje ikke når knappen trykkes på"

Får fortsatt åpna ladeporten i appen eller på skjermen. Andre som har vært borti dette?
Dette er forøvrig en 8 dager gammel 2021 refresh.

Solheim

Den refererer nok til selve ladeluken, altså når du trykker på lokket.

hemi

det solheim sier, det skjer også ofte om bilen er skitten

Marzo

Sitat fra: trykkertor på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:01

Tesla har i senere tid fått disp fra dette og utfører PKK på noen utvalgte Service sentre.

Chris Aurora

De har jo hatt skilt oppe på bl.a Drammen hvor de reklamerer for at man kan ta PKK hos de, så om det er direkte ulovlig ville ha vært rart.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

trykkertor

Men Tesla kan vel ikke ha andre standarder på PKK enn EØS.
Og enhver bil som blir godkjent til pkk "risikerer" å bli trukket ut i lotteriet for Statens Vegvesen tar etterkontroll.
Og hvis Tesla har godtatt nedduggede lykter, og SVV gir feil på etterkontroll, så blir bilen justert til "ikke bestått godkjent pkk".
Så det er rart om Tesla skal senke standarden på PKK for å møte egen standard på bilene sine.

Kjetil1986

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Er det noen andre her som har opplevd ulyder fra varmepumpa under forvarming her?
Har fått det flere ganger i det siste. Det er en slags knirking/spraking. Høres nesten ut som en blanding av micropopcorn og en peis ispedd litt knirk  :D

Model 3 long range 2021

rlnd

Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 18. desember 2020, klokken 12:00
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Er det noen andre her som har opplevd ulyder fra varmepumpa under forvarming her?
Har fått det flere ganger i det siste. Det er en slags knirking/spraking. Høres nesten ut som en blanding av micropopcorn og en peis ispedd litt knirk  :D
Det hørtes litt mye ut, min rumler og vibrerer en del som min gamle ikke gjorde, men i det opptaket ditt høres det ut som om det er noe løs plastikk?
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Kjetil1986

Tviler på at det er noe løs plastikk. Lyden er ikke konsekvent. Noen ganger er den lav, noen ganger høy og andre ganger er den ikke der.

Har servicetime tidlig i januar. Så jeg får be de titte på det da. Tenkte bare jeg skulle høre om noen andre har opplevd det samme.
Model 3 long range 2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA