Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Løytnanten på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Sitat fra: Øyst1 på søndag 25. august 2019, klokken 13:45
Har noen av dere fått gjennomslag på deres klager om dårlig utført Lakkering?

https://www.tv2.no/broom/10765814/
Dersom det ser slik ut som i filmen i denne artikkelen, er det jo helt krise.
Finske Joni har rallet over dette i lang tid på diverse fora mm.
Manglende fargelakk er en kosmetisk sak som noen ikke kan leve med. Andre bryr seg ikke om det mangler farge på steder som man vanligvis ikke ser. De som syns detter viktig, bør sjekke det før de tar i mot bilen. Korrosjonsmessig betyr det ingenting.
Joni har også vist bilder av lakk som er omtrent sandblåst. Misstenker at bilen er kjørt virkelig hardt på grusveier, eller veier med skarp strøsand. Det er ikke normalt.
Etter over 1100km ser jeg ikke antydning til dette på egen bil.
Når det er sagt så er amerikansk lakk et kapittel for seg selv. Jeg behandlet derfor lakken (DropOff) slik at den holder seg bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rocklobster

Hentet ut min Model 3 i dag, eller hentet ut er vel å ta i. Bilen var fin, vi gikk igjennom hele bilen og den var lakkert og fin med alt på riktig plass, fikk laget min profil og plugget i minne til dashcam etc.
Da var alt greit da tenkte jeg og signerte overtagelse mens min veileder gikk for å åpne porten, men i det jeg satte bilen i drive kom feilmeldingene. Den ville slett ikke gå i drive eller kjøre. ca fem sekunder fra signering til "totalhavari" må da være nesten rekord? Etter å ha ventet tre kvarter på at serviceteknikere fikk sett på den, fikk jeg beskjed om at noe var feil med styring av 12v. Og de hadde selvfølgelig ikke deler, så det ville ta en ukes tid. Javel sa jeg, men nå har dere jo solgt meg denne og overlevert en bil som ikke kan kjøre. Da må dere skaffe meg lånebil. Det hadde de ikke var svaret, var ikke noe de kunne gjøre. Neivel sa jeg, da må jeg leie bil og dere betale. Da skulle de sjekke litt mere !? og etter en halv time hadde de tryllet frem en Model S, etter et kvarter til hadde de også tryllet frem ladekabler :)
Etter over tre timer på venterommet med boller og dårlig kaffe var jeg bare drittlei og ville hjem. Må si at min konsulent var veldig hyggelig hele tiden og jeg har ingen ting å utsette på han. Nå må jeg revurdere alternativene den neste uken..
På en måte skulle jeg bare kansellert hele bilen og bestilt på nytt, problemet er at den koster 15k mer nå i min konfig. Og ved en langvarig reparasjon mister jeg jo angreretten i utgangspunktet, som en dobbel straff. Skal vel litt til å kreve omlevering. Dilemmas!

hstad

Grøss, slike historier er grunnen til at eg aldri kommer til å kjøpe Tesla.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Øyvind.h

Sitat fra: hstad på tirsdag 27. august 2019, klokken 19:26
Grøss, slike historier er grunnen til at eg aldri kommer til å kjøpe Tesla.
Da bør du styre klar av VAG også mtp. at lignende eksempler finnes der også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hstad

Snart nok, men andelen virker å være uendelig mye større:)
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

daktari

For de som får ny 3er, ta en titt på videoene til Ove Kröger. Han går gjennom bilene etter feil og bla rustbeskytter noen av de punktene som er utsatt.
https://www.teslakaufen.com/
https://m.youtube.com/channel/UCqtBzOjVW0aLVZHaRYu7dpQ
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TøddiVedder

Får advarsel og piping at setebeltet bak på venstre side ikke er i bruk selv om ingen sitter der. Kommer og går i tide og utide. Finnes en quickfix eller må tas med sc?
Har vært slik de siste to software

Rocklobster

Som en voldsom digresjon kan jeg nevne at når jeg satt utenfor Tesla og ventet forgjeves i går ble de fleste som jobbet der ferdige på jobb og dro hjem. Ingen av de jeg så kjørte Tesla, kan det være de vet noe jeg ikke vet? ;)

Klykken

Slik er det hos BMW, Mazda og andre også. Ikke alle kjører samme merket de jobber for.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Rocklobster på onsdag 28. august 2019, klokken 09:41
Som en voldsom digresjon kan jeg nevne at når jeg satt utenfor Tesla og ventet forgjeves i går ble de fleste som jobbet der ferdige på jobb og dro hjem. Ingen av de jeg så kjørte Tesla, kan det være de vet noe jeg ikke vet? ;)

Jeg er 100% sikker på at det er noe du ikke vet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Løytnanten på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Sitat fra: Øyst1 på søndag 25. august 2019, klokken 13:45
Har noen av dere fått gjennomslag på deres klager om dårlig utført Lakkering?

https://www.tv2.no/broom/10765814/
Dersom det ser slik ut som i filmen i denne artikkelen, er det jo helt krise.
Finske Joni har rallet over dette i lang tid på diverse fora mm.
Manglende fargelakk er en kosmetisk sak som noen ikke kan leve med. Andre bryr seg ikke om det mangler farge på steder som man vanligvis ikke ser. De som syns detter viktig, bør sjekke det før de tar i mot bilen. Korrosjonsmessig betyr det ingenting.
Joni har også vist bilder av lakk som er omtrent sandblåst. Misstenker at bilen er kjørt virkelig hardt på grusveier, eller veier med skarp strøsand. Det er ikke normalt.
Etter over 1100km ser jeg ikke antydning til dette på egen bil.
Når det er sagt så er amerikansk lakk et kapittel for seg selv. Jeg behandlet derfor lakken (DropOff) slik at den holder seg bedre.

Hør hør!

Jeg har vært i noen ganske omfattende diskusjoner med Joni. Ender som regel med at han prøver å slenge ut en eller annen fornærmelse eller to. Hyggelig fyr. Det skal sies at det er sinnsykt tynt med lakk på bilen hans, jeg sjekket min sorte når jeg hadde den og det var ikke i nærheten av så tynt. Når det er sagt så har han gått fra å ha et poeng med tynn lakk til å bli tesla-haternes gudesendte gave.

Nå åpner han dørene på Model 3 han får tak i i Finland og sier "haha... se her... ingen lakk", selv om han veit at bilene blir lakket etter at dørene er montert. Han legger også ut antagelser om at lakken er dårlig fordi det har vært en brann i en eller flere lakkeringsroboter, fordi California har strenge utslippslover og fordi de er lakkert i "teltet" ved Freemount. Jeg tror han hadde kommet mye lengre med dette om han hadde holdt seg til fakta og ikke kommet med vanvittige konspirasjonsteorier.

Det som er synd er at journalister og medier hiver seg på og trykker saken uten å være kildekritiske. Jeg tok kontakt med ei som skrev om dette og påpekte faktafeil i artikkelen, det ble rettet opp.

Joni var vel også tidligere leder for Tesla Owners club Finland eller Tesla gruppa i Finland på Facebook, husker ikke helt, usikker på om han er aktiv der nå lengre gitt at han har.. kremt... endret litt karakter. Ser man på Twitterfeeden hans nå er det utelukkende skitkasting om lakk og retweets om batterifeil, branner og dårlig autopilot. Selvfølgelig fra anti-Tesla-kontoer.

Øyvind.h

Har sett det samme. Omtrent alle artikler om dårlig lakk spores tilbake til en enkelt person og personens påstander. Selv den finske testen hvor bilen blir undersøkt påpeker kort at dette er ett tilfelle og at de tar utgangspunkt i oppdragsgivers påstand om kjøremønster. Alt har en enkelt kilde, som så til de grader hausser opp og jobber intenst med spredning på kryss og tvers på internett. Virker som det har gått fra en klage til en besettelse.
Alle biler sliter med steinsprut i større eller mindre grad. Ofte brukes skvettlapper, folie eller hjul godt inn i hjulbuen for å bøte på dette. Model 3 virker mer utsatt enn mange andre biler, og kjører man på grovere veier med dårlig dekke bør man helt klart vurdere tiltak som skvettlapper og folie. Tesla kunne definitivt kostet på seg det da kostnaden er svært lav og utfordringen reell for en del kunder. Samtidig får moderne biler bredere hjul som kommer stadig lenger ut i hjulbuen. Design går foran. Sandblåsing har jeg sett på flere andre biler og merker uten at jeg har lagt merke til den typen jakt som nå pågår fra en enkelt person. Etter første tur på fjellet med Model X hvor jeg så leire langt oppover siden på bilen (for øvrig også på andre biler i hytteområdet fra andre merker) satt jeg på skvettlapper foran. Nå er problemet nesten borte og det gir meg ro i sjela. Livet er for kort til å dedikere det til sinne og hat.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MikkeBoomBoom


hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2019, klokken 10:51
Har sett det samme. Omtrent alle artikler om dårlig lakk spores tilbake til en enkelt person og personens påstander. Selv den finske testen hvor bilen blir undersøkt påpeker kort at dette er ett tilfelle og at de tar

Ikke alle - men veldig mange av de en finner på nettet nå lenker tilbake til denne finnen.
Til og med gamle lenker som viste biler i canada etter 1 år med vinter og rustproblemer peker nå ofte
rett tilbake til denne finnen og hans videoer isteden. Akkurat det siste her er jo litt snodig, men ingenting forundrer meg om dagen - enkelte går veldig langt i å enten beskytte, eller diskreditere Tesla.

Hvor ille, eller lite ille, det er får vi nok vite om 1 års tid eller 2 - det er alt for tidlig å si noe 100% nå ettersom eierskapet til de fleste kun har vart noen vår og sommermåneder. Men skvettlapper og folie er nok ingen dum utgift å ta for sikkerhetsskyld

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 28. august 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2019, klokken 10:51
Har sett det samme. Omtrent alle artikler om dårlig lakk spores tilbake til en enkelt person og personens påstander. Selv den finske testen hvor bilen blir undersøkt påpeker kort at dette er ett tilfelle og at de tar

Ikke alle - men veldig mange av de en finner på nettet nå lenker tilbake til denne finnen.
Til og med gamle lenker som viste biler i canada etter 1 år med vinter og rustproblemer peker nå ofte
rett tilbake til denne finnen og hans videoer isteden. Akkurat det siste her er jo litt snodig, men ingenting forundrer meg om dagen - enkelte går veldig langt i å enten beskytte, eller diskreditere Tesla.

Veldig bra at dette ble avdekket. Jeg har flere ganger sagt at det er noen betalt eller ikke som prøver alt de kan for å snakke ned Tesla. Jeg heller til at noen av disse får betaling for dette. Før når jeg har sagt slikt blir jeg beskyldt for å være paranoid og nærmest åndssvak. Kanskje det er noe her likevel?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA