Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

C_B_

Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. august 2022, klokken 19:11
Det har samlet seg opp masse grus på innsiden av skvettlappene. Ser nå at skvettlappene har gnagd vekk masse lakk slik at det bare er grunning igjen der. Skvettlappene ligger normalt over der, men en ser jo det godt nå når det har samlet seg masse drit mellom skvettlappene og skjermen..

Tipper flere har dette også. Noe å gjøre noe med?
Jeg sa at til service at flere Tm3 eiere sa de skvettlappene ikke var brukbar, fordi det ble liggende skitt bak de. Da sa han der hos Tesla at man måtte spyle bak innenfor noen ganger for å fjerne det, men det høres ut som en merkelig løsning synes jeg. Det var holdningen der. Her viser du at skvettlappene ikke fungerer og vi begge skulle fått utbedret skaden av de.

snakkesalig

Om de mener skvettlapper må være montert for at garantien skal gjelde må de da sørge for at bilen leveres med påmonterte skvettlapper, og ikke kreve at de skal monteres av kunde...

alagerqv

Enig, jeg har de ekstra som ligger i frunken liggende der fortsatt. Om det var meningen at de skulle ha vært montert, så børde de vært slik fra produsent.

Handyman

Når dere sier skvettlapper, mener dere da begge delene (kort og lang) eller bare den lange?
I starten kom bilene uten noen form for skvettlapper og "All-Weather kit" ble ettersendt eierne pr post i februar 2020. De som ikke ville montere selv kunne få det utført av Tesla for 310,-
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alagerqv

Min ble hentet romjulen 2020, og var levert med korte. Skjøtestykker eller hva man skal kalle det, lå i frunken, og der skal de ligge.

Handyman

Jeg monterte også de lange "lappene", men klippet av dem ca. 4 cm i lengden så de ikke subbet i bakken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JRF

Vurderer å kjøpe model 3, men ble litt overasket over at vinduene må gå litt ned for å lukke opp dørene. Har det vært problemer med dette på vinteren, eller noe slikt for folk? Er jo ganske kjipt å f.eks bli stående fast utenfor bilen på fjellet på morgenen i 20 minus fordi vinduet er fryst fast så man ikke kommer inn døren. Og også litt kjipt å ikke komme inn i bilen når den begynner å bli litt eldre fordi vindus heis motoren har tatt kvelden.

ganton

Aldri opplevd problemer med vinduene. Men opplevd at håndtakene gikk treigt pga kombinasjonen regn så frost. Tror dette med at vinduene går ned/opp er ganske vanlig på andre bilmerker/modeller også.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

RJK

Preheat bilen i 15-30 minutter før du skal kjøre, så er vinduene fri for snø og is, og vinduene går ned slik de skal, uten problemer. Det at vinduene går ned ved åpning og litt opp ved lukking, er et "nødvendig onde" med rammeløse vinduer i dørene, men som sagt, med preheating er ikke dette noe problem.

Å smøre pakningene med silikonstift før vinteren tar til, er ekstra viktig her. Dette for å hindre at pakningene tar til seg vann og dermed fryser til. Altså et relativt enkelt tips for å unngå/redusere sannsynligheten for at dette blir et reelt problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRF

#1659
Sitat fra: RJK på torsdag 25. august 2022, klokken 15:00
Det at vinduene går ned ved åpning og litt opp ved lukking, er et "nødvendig onde" med rammeløse vinduer i dørene
Tja. Jeg har da hatt flere biler med rammeløse vinduer uten slik heising av vinduene for å få opp døra. De ligger da bare inntil pakningen uten noe list som går utenpå.

Men hvis det ikke er noe problem med disse så er det jo en grei sak.

jlan

Sitat fra: JRF på torsdag 25. august 2022, klokken 14:50
Vurderer å kjøpe model 3, men ble litt overasket over at vinduene må gå litt ned for å lukke opp dørene. Har det vært problemer med dette på vinteren, eller noe slikt for folk?
Vinduene går automatisk litt ned når det er minusgrader. Men dørene går opp uansett, uten at vinduene knuser.

Unngå veldig raske lukke/åpne/lukke bevegelser med dørene. Da kan vinduene "komme i utakt" og skrape opp listen på utsiden.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

knegg

Har litt vanskelig med å finne ut dette.
Jeg har gamle typen midtkonsoll med flip.
Er det lys i den fremre delen av midtkonsollen? Ser der en en gjennomsiktig plastikk som jeg antar er led, men jeg klarer ikke å huske om det har vært lys i den.
2020 Model 3

Nihon

Sitat fra: knegg på torsdag 01. september 2022, klokken 19:37
Har litt vanskelig med å finne ut dette.
Jeg har gamle typen midtkonsoll med flip.
Er det lys i den fremre delen av midtkonsollen? Ser der en en gjennomsiktig plastikk som jeg antar er led, men jeg klarer ikke å huske om det har vært lys i den.

Ja, det er lys der
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

JPM

Bakluka på bilen (2022 modell) åpner seg i tide og utide. Får plutselig mld på telefonen om at bakluka er åpen. Feil meldt, og skal på service.  :D

CorsoDante

Her var det da overraskende stille...

Plukket nylig opp en rimelig & pent brukt 20-modell. Bilen er overraskende fri for knirk og slitasje, utover det man forventer fra en Tesla av denne årgangen (vindsus...) ;)

Samtidig var det to feil (gjengangere):

- Dugg (dråper) på innsiden av lyktene (begge sider).
- Deksel på innsiden av hjulbuene bak slapp litt inn mot bakfangeren.

Meldte inn disse to sekvensielt, via appen, med bilder og en kjapp forklaring. Svar fra Tesla innen 24t. «Dette fikser vi, dekkes av garanti».

Begge feilene ble fikset av Tesla uten noen form for protester. Lyktene tilbød de å fikse via mobil service, men siden jeg har et service-punkt beleilig plassert så valgte jeg dette.

Time for utbedring bookes i appen. Kontaktfri levering og henting. Bare hensette bilen, og plukke den opp når ferdig (følger med på progress på appen).

Rett og slett et meget effektivt & imponerende opplegg, og det kan virke som om selskapet har endret litt policy mht. kundeservice. Alternativt er jeg bare heldig med service-punktet. Samtidig ser jeg at henvendelsene mine oversettes til engelsk, noe jeg antar betyr at de behandles sentralt, for å sikre en mer enhetlig tilnærming og mitigere mot at enkelte service-punkt tar seg friheter utover sitt eget mandat / bryter med sentral-linjen.

Også prisverdig at Tesla viser meg kostnadene, selv om jeg ikke blir fakturert. Gir forutsigbarhet ift. et evt. eierskap utenfor garanti. Deleprisene / arbeidstiden ser slettes ikke så verst ut.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA