Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Kan være smart å følge rutinen for å oppdatere bilens oppfattelse av batteritilstand før man konkluderer på redusert batterikapasitet. Denne rutinen er beskrevet et annet sted på forumet, men går i korthet ut på å kjøre bilen tilstrekkelig lavt til at batteritilstand kalibreres.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eNORm

Sitat fra: lintho på lørdag 27. februar 2021, klokken 09:42
Hei.

Vår bil er fra mars 19. Har gått 44k km og omtrent alt er ladet hjemme på 11kw. Batteriet har sjelden vært under 20% og noen få ganger over 80%. Har ladet hver dag. Så godt som perfekt batterihygene. Jeg ser at appen sier at 100% er på 466 km nå. Jeg mener denne var på 500 eller noe når den var ny?

Ved en oppdatering fjernet de muligens 2% hvis jeg husker riktig?

Men 466 av 500 betyr 7% degradation. Virker ikke det mye allerede?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-i-recovered-half-of-my-batterys-lost-capacity.204712/

JLie

#1382
Sitat fra: lintho på lørdag 27. februar 2021, klokken 09:42
Hei.

Vår bil er fra mars 19. Har gått 44k km og omtrent alt er ladet hjemme på 11kw. Batteriet har sjelden vært under 20% og noen få ganger over 80%. Har ladet hver dag. Så godt som perfekt batterihygene. Jeg ser at appen sier at 100% er på 466 km nå. Jeg mener denne var på 500 eller noe når den var ny?

Ved en oppdatering fjernet de muligens 2% hvis jeg husker riktig?

Men 466 av 500 betyr 7% degradation. Virker ikke det mye allerede?

Det er ikke så enkelt som at det bilen viser av forventet kjørelengde tilsvarer det reelle batteritapet. For å finne ut dette må man, som det sies lenger opp i tråden her, lade fullt og kjøre i moderat tempo ned mot 0 % og deretter se hvor mange kwh bilen klarer å hente ut fra batteriet. Teslabjørn har flere videoer på Youtube hvor han gjør dette for å måle reelt batteritap.

En annen måte er å lese ut via canbus (via diagnoseporten i bilen) og appen ScanmyTesla. Da kan du finne det bilen selv estimerer er såkalt "nominell batterikapasitet" som grovt sett er bilens relle batterikapasitet.
Tesla Model S 90d - 2016

GOS

Jeg har feb-19 bil, kjørt samme som din, får også 466 ved 100% noe som er ett skuffende tap. Ca 70% er ladet på AC, den er ladet til 100% noen ganger (10+ tenker jeg) og er også kjørt ned til 5-6% noen ganger (kanskje 10 ganger under 10%). Batteritilsrand er stort sett holdt mellom 50-70% med unntak av langturer på 350 + km.

5 år med Model S ga nesten ikke noe tap.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: lintho på lørdag 27. februar 2021, klokken 09:42
Hei.

Vår bil er fra mars 19. Har gått 44k km og omtrent alt er ladet hjemme på 11kw. Batteriet har sjelden vært under 20% og noen få ganger over 80%. Har ladet hver dag. Så godt som perfekt batterihygene. Jeg ser at appen sier at 100% er på 466 km nå. Jeg mener denne var på 500 eller noe når den var ny?

Ved en oppdatering fjernet de muligens 2% hvis jeg husker riktig?

Men 466 av 500 betyr 7% degradation. Virker ikke det mye allerede?

Samme her,466 km, feb 2019 bil, kjørt 44'.

Har gjort det som kan for å hjelpe BMS til å hvite hva kapasitet en egentlig er. Har også CanBua måler, men dessverre så er tapet reelt i følge CanBus så er tilgjengelig kapasitet redusert fra 77.8 kWh til 71.5 på disse 2 årene☹️
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TøddiVedder

Juni 2019. Ladet til 100% på fredag som ga meg 475km.
Justerte ikke tesla noe brick protection en gang?
Da vil evt tap være 20-25 km.

ladov

Lav temperatur på batteriet 'låser inn' kapasitet. Om du vil ha en nøyaktig avlesning av forventet kjørelengde bør du altså vente til batteriet er varmt.

Jeg lader typisk 30-90% og om batteriet er kaldt når jeg setter bilen til lading vil bilen rapportere at kapasitet på 90% så vidt er over 400km, men om jeg venter til den har stått et par timer rapporterer den gjerne at 90% gir meg 435-ish km. (om jeg regner 449 som nykapasitet ved 90% blir det et tap på drøye 3% på snart 2 år)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Marre

Sitat fra: ladov på søndag 28. februar 2021, klokken 12:13
Lav temperatur på batteriet 'låser inn' kapasitet. Om du vil ha en nøyaktig avlesning av forventet kjørelengde bør du altså vente til batteriet er varmt.

Jeg lader typisk 30-90% og om batteriet er kaldt når jeg setter bilen til lading vil bilen rapportere at kapasitet på 90% så vidt er over 400km, men om jeg venter til den har stått et par timer rapporterer den gjerne at 90% gir meg 435-ish km. (om jeg regner 449 som nykapasitet ved 90% blir det et tap på drøye 3% på snart 2 år)

Hva med Tm3P 2021? Sist jeg sjekket i januar da det var kaldt og nylig fått bilen viste den 486Km ved 100%, jeg var forberedt på 560Km da det står på model3 2021 på nettet

ladov

Sitat fra: Marre på søndag 28. februar 2021, klokken 21:43
Sitat fra: ladov på søndag 28. februar 2021, klokken 12:13
Lav temperatur på batteriet 'låser inn' kapasitet. Om du vil ha en nøyaktig avlesning av forventet kjørelengde bør du altså vente til batteriet er varmt.

Jeg lader typisk 30-90% og om batteriet er kaldt når jeg setter bilen til lading vil bilen rapportere at kapasitet på 90% så vidt er over 400km, men om jeg venter til den har stått et par timer rapporterer den gjerne at 90% gir meg 435-ish km. (om jeg regner 449 som nykapasitet ved 90% blir det et tap på drøye 3% på snart 2 år)

Hva med Tm3P 2021? Sist jeg sjekket i januar da det var kaldt og nylig fått bilen viste den 486Km ved 100%, jeg var forberedt på 560Km da det står på model3 2021 på nettet
567km er WLTP-rekkevidden for P. Av en eller annen grunn bruker Tesla EPA-rekkevidden som utgangspunkt for batterivisningen, den er 315 miles (504km). Du har tilsynelatende mistet 3,5% i forhold til det men jeg mistenker at det også her er kulda som tøyser litt med deg. Du må nesten se hva bilen viser umiddelbart etter at bilen er ferdigladet, når du kan være sikker på at batteriet er varmt. Eventuelt vente til det blir varmere i været. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knegg

I dag nå jeg skulle rygge så låste skjerm og kamera helt. Blåtann startet å oppføre seg rart og air condition ble satt på LO og blåste kun kaldluft. Dette holdt frem til bilen restaret av seg selv. Men den oppførte seg rart etter det også.

Har tidligere opplevd å få svart skjerm, men aldri at den har satt temperaturen til LO MAX.
2020 Model 3

turfsurf

Noen som har hatt problemer med aktivering av "premium connectivity" etter utlevering av ny bil? Står på software siden at det er der, men Spotify, trafikk info og satelittbilder mangler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tom

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mars 2021, klokken 06:58
Noen som har hatt problemer med aktivering av "premium connectivity" etter utlevering av ny bil? Står på software siden at det er der, men Spotify, trafikk info og satelittbilder mangler.
Det tar gjerne noen timer/dager.

turfsurf

Sitat fra: Tom på torsdag 04. mars 2021, klokken 07:42
Det tar gjerne noen timer/dager.
Definer noen. Tesla sa to dager. Har nå gått tre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tom

Jeg kjøpte premium og det tok vel 3 dager før det var aktivert..

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA