Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

trykkertor

#1350
Sitat fra: jlan på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:40
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#%C2%A730
Jeg har ikke peiling på dette, men ut fra lenken ser jeg:

Sitat§ 30.
.....
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
...
...

§ 31.Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
...
...

§ 32.Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.]§ 30.
.....

Vi er vel enige om at mangelen på varme i en bil om vinteren er en "vesentlig mangel".

RJK

Sitat fra: Marre på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:52
Okei takk for svar, for selvom de prøver å fikse det så fikses det ikke, de bytter bare sensor også skjer det samme igjen, det å ha 4 servicer på en ny bil er desverre alt for dårlig, spesielt når bilen er utlevert 29.des! Det blir jo mer kostbar for dem i lengden også med all denne type servicen.. heldigvis gir de meg lånebil hver gang men nå har jeg ikke kjøpt bil for å ha den mer hos tesla service enn hos meg selv! Tenkte å prate med en advokat til uken,

Ikke uenig i at det er alt for dårlig, men når det kommer til en så dyr gjenstand som en bil, så vil nok heving bli vanskelig pga dette unntaket:

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Det vil sannsynligvis være urimelig å kreve heving pga feil med sensorer, etter bare 2 forsøk. Det er rimelig å anta at de ville fått medhold i minst ett ekstra forsøk. Men klart, om kulden gjør bilen farlig eller ubrukelig om vinteren, så kan det hende det er godt nok.

Det beste er nok uansett å ta kontakt med advokat som er vant med slike saker, og gjerne NAF eller KNA om du er medlem hos en av disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knegg

Sitat fra: RJK på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:17
Sitat fra: Marre på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:52
Okei takk for svar, for selvom de prøver å fikse det så fikses det ikke, de bytter bare sensor også skjer det samme igjen, det å ha 4 servicer på en ny bil er desverre alt for dårlig, spesielt når bilen er utlevert 29.des! Det blir jo mer kostbar for dem i lengden også med all denne type servicen.. heldigvis gir de meg lånebil hver gang men nå har jeg ikke kjøpt bil for å ha den mer hos tesla service enn hos meg selv! Tenkte å prate med en advokat til uken,

Ikke uenig i at det er alt for dårlig, men når det kommer til en så dyr gjenstand som en bil, så vil nok heving bli vanskelig pga dette unntaket:

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Det vil sannsynligvis være urimelig å kreve heving pga feil med sensorer, etter bare 2 forsøk. Det er rimelig å anta at de ville fått medhold i minst ett ekstra forsøk. Men klart, om kulden gjør bilen farlig eller ubrukelig om vinteren, så kan det hende det er godt nok.

Det beste er nok uansett å ta kontakt med advokat som er vant med slike saker, og gjerne NAF eller KNA om du er medlem hos en av disse.

Om du mister varmen og de bytter sensorer. Deretter mister du varmen og de bytter pumpen.
Er dette to forsøk i samme feilen, eller to individuelle feil med tilfeldigvis samme symptom?
2020 Model 3

trykkertor

Det regnes som to forsøk på samme feil. Mangle på varme i kupeen.

Ellers kunne man kjøpt seg tid og utsatt hevinger ved å bytte/justere en ekstra eller annen del hver gang.

Blinklys virker ikke, byttet LED.
Blinklys virker ikke, byttet sikring.
Blinklys virker ikke, byttet lednibgsplugg.
Blinklys virker ikke, byttet spaken.
Blinklys virker ikke, loddet jordingspunkt på nytt.
Blinklys virker ikke, byttet ledningsnett.
Blinklys virker ikke, byttet lyktehus.
Blinklys virker ikke, oppdatert programvare.
.
.

Marre

Sitat fra: RJK på lørdag 30. januar 2021, klokken 22:17
Sitat fra: Marre på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:52
Okei takk for svar, for selvom de prøver å fikse det så fikses det ikke, de bytter bare sensor også skjer det samme igjen, det å ha 4 servicer på en ny bil er desverre alt for dårlig, spesielt når bilen er utlevert 29.des! Det blir jo mer kostbar for dem i lengden også med all denne type servicen.. heldigvis gir de meg lånebil hver gang men nå har jeg ikke kjøpt bil for å ha den mer hos tesla service enn hos meg selv! Tenkte å prate med en advokat til uken,

Ikke uenig i at det er alt for dårlig, men når det kommer til en så dyr gjenstand som en bil, så vil nok heving bli vanskelig pga dette unntaket:

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Det vil sannsynligvis være urimelig å kreve heving pga feil med sensorer, etter bare 2 forsøk. Det er rimelig å anta at de ville fått medhold i minst ett ekstra forsøk. Men klart, om kulden gjør bilen farlig eller ubrukelig om vinteren, så kan det hende det er godt nok.

Det beste er nok uansett å ta kontakt med advokat som er vant med slike saker, og gjerne NAF eller KNA om du er medlem hos en av disse.

Men i tilfellet her er det at de bytter selv, 2 gang byttet de uten at jeg viste dette før jeg så fakturaen på hva som ble gjort, og når jeg da hentet bilen sa de at nå er bilen fikset og dette var permanent fix, også gikk det 1 dag og kulden kom tiibake, men denne gang kom den på motorvei litt sent på kvelden, med en høy gravid kone, og nærmeste bensinstasjon var liksom 20km unna, og dagen etter ringte de da jeg sendte Mail og han ene på sa at det er vanlig at det kommer kald luft når man har på manuel og ikke auto, da varmepumpen ikke klarer å varme batteriet og varme kupeen, derfor må det alltid være pp auto,  jeg bare det kan da ikke stemme, jeg hadde en lånebil og der var det ikke tilfellet. Det er ikke direkte farlig men veldig ubehagelig i denne kulden, spesielt når de sier permanent fix, og mitt problem er at det holder ikke at en bil som ble utlevert under 1 mnd siden må inn på service 4 ganger, det er ikke godt nok, jeg har vært positiv hver gang siden jeg får lånebil osv, men ikke denne gang siden det nå blir 3 gang med samme feil, og at jeg faktisk ikke får nytet bilen jeg har ønsket meg ganske lenge og betalt så mye for, blir litt man får ikke det man betaler for.. men må si de på K100 er veldig god på kundeservice, selv under en så hektisk tid for dem er dem alltid positive. Har iallafal time 2.feb igjen for VP, så får vi se hva som skjer etter det!

RJK

Godt spørsmål. Om de har hatt den på service og prøvd fiks uten at du har meldt inn/klaget, så tipper jeg at disse avhjelpsforsøkene ikke teller med. Det er vel når du klager inn, at det telles ned.


Men jeg kan som sagt ta feil der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Tror det telles reparasjonsforsøk først når kunden har reklamert på feilen.
Hvis forhandler/verksted vil være proaktiv å bytte/utbedre kjent feil uten at den har oppstått, så blir ikke det med i tellingen av antall utbedringer.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 00:17
Det regnes som to forsøk på samme feil. Mangle på varme i kupeen.
Jepp, det er brukeropplevelsen som teller. Opplever man mangel på varme i kupeen og verksted ikke greier å fikse det på to forsøk spiller det ingen rolle om det var forskjellige årsaker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marre

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 10:34
Tror det telles reparasjonsforsøk først når kunden har reklamert på feilen.
Hvis forhandler/verksted vil være proaktiv å bytte/utbedre kjent feil uten at den har oppstått, så blir ikke det med i tellingen av antall utbedringer.

Jeg forklarte om varmen når jeg leverte inn, MEN de sa da virtuell teknikker mener den er i orden, så det er ingenting galt, derfor, så jeg hadde forklart dem om varmen pr Email! Men vi får se hva de sier på tirsdag, det er veldig mange som har nettopp samme problem som meg, så når tesla går ut og sier de har permanent fix så lurer de bare seg selv, det vil komme en ny media sak om det igjen, garantert hvis det fortsetter slikt! Men ellers er bilen helt fantastisk å kjøre, og det positive er at man iallfal får en lånebil, det skal de ha!

Handyman

Sitat fra: Marre på søndag 31. januar 2021, klokken 00:59
jeg har vært positiv hver gang siden jeg får lånebil osv, men ikke denne gang siden det nå blir 3 gang med samme feil, og at jeg faktisk ikke får nytet bilen jeg har ønsket meg ganske lenge og betalt så mye for, blir litt man får ikke det man betaler for.. men må si de på K100 er veldig god på kundeservice, selv under en så hektisk tid for dem er dem alltid positive. Har iallafal time 2.feb igjen for VP, så får vi se hva som skjer etter det!
Husk å klart si ifra skriftlig at du vurderer å kreve heving av kjøpet dersom de ikke klarer å fikse problemet.
Varsling er viktig i slike sammenhenger, og viser dem hva du tenker.
Sitat fra: Marre på søndag 31. januar 2021, klokken 00:59
.... med en høy gravid kone, ....
Hvor høy er egentlig kona di? Oppleves kulden værre for de som er høye ;-) sorry kunne ikke dy meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marre

Sitat fra: Handyman på søndag 31. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: Marre på søndag 31. januar 2021, klokken 00:59
jeg har vært positiv hver gang siden jeg får lånebil osv, men ikke denne gang siden det nå blir 3 gang med samme feil, og at jeg faktisk ikke får nytet bilen jeg har ønsket meg ganske lenge og betalt så mye for, blir litt man får ikke det man betaler for.. men må si de på K100 er veldig god på kundeservice, selv under en så hektisk tid for dem er dem alltid positive. Har iallafal time 2.feb igjen for VP, så får vi se hva som skjer etter det!
Husk å klart si ifra skriftlig at du vurderer å kreve heving av kjøpet dersom de ikke klarer å fikse problemet.
Varsling er viktig i slike sammenhenger, og viser dem hva du tenker.
Sitat fra: Marre på søndag 31. januar 2021, klokken 00:59
.... med en høy gravid kone, ....
Hvor høy er egentlig kona di? Oppleves kulden værre for de som er høye ;-) sorry kunne ikke dy meg.

Termin om 2 uker ca, hehe! Nei tenkte bare sånn generelt, kulde er ille for alle, gravid eller ikke, men tenkte sånn generelt!

Tom

Fikk denne i går.. Alt funker som normalt,eneste er den ikke ser ut så den vil sove.. noen som har opplevd dette?

Swiffer

Fem uker siden levering. Hvor lav er oddsen for at dette er en ordinær slitedel og må selvkostes?




ladov

Etter 5 uker? Null sjans.. Sett bilen til lading, ta en reboot (hold inn begge knappene på rattet til skjermen går i svart). Om ikke det hjelper lager du en serviceavtale i appen.


På min gamle Renault Zoe var faktisk bytte av 12V-batteri hvert tredje år en del av service-planen. Det vil si, jeg tror ikke det var en del av serviceplanen originalt men planen måtte tydeligvis revideres fordi batteriene var dårlige..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Swiffer

Sitat fra: ladov på lørdag 06. februar 2021, klokken 11:24
Etter 5 uker? Null sjans.. Sett bilen til lading, ta en reboot (hold inn begge knappene på rattet til skjermen går i svart). Om ikke det hjelper lager du en serviceavtale i appen.

Var litt ironisk ment, men det gjenspeiler inntrykket jeg har av selskapet fram til nå. Skal til et senter i mars, så de får fikse hvis en resett ikke hjelper. Bor dog fire timer unna nærmeste; blir fort noen kroner og timer i kostnad for å få rettet opp feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA