Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødlanding mellom 0,5kw og 1kw, hva gjør jeg galt

Startet av elKona, lørdag 23. februar 2019, klokken 21:50

« forrige - neste »

elKona

Jeg «nødlader» for første gang i påvente av montering av ladestasjon. Bilen står i kald( 2 pluss) garasje, og bilen er kald. Jeg får mellom 0,5kw og 1kw. Jeg trodde jeg skulle få 2,2kw. Gjør jeg noe galt?

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zuexi

Det er flere innstillinger på ladekladden. Skifter A(mpere) ved hjelp av gummiknott på baksiden av kladden.

Obs! Kladden kan gi opptil 12A, i så fall må du vite at kurs og stikk tåler belastningen hvis du velger denne innstillingen.

elKona

Jeg må, etter hva jeg vet, trykke på power for å lese av.. men jeg tror ikke varmen startet. Kan jeg lese av gjennomsnittlig ladefart siste time på noen måte?

Det er en innstilling i bilen på ladeffekt( eller noe sånt). Den står på minimum, men jeg trodde det ville si 2,2kw.. Er det den som begrenser?

Kladden står på 10A og sikringen er også 10A..

TorT

#4
Prøv å åpne bildøra, vent 5-10 sek, og se hva instrumentpanelet viser da.

Edit, skrev litt vel kort.

Bil avslått, lader koblet på, lyser grønt i ladeport, så se første setning.

elKona

Det virket som at den falt til 0,5kw i det bilen ble låst opp, så stabiliserte den seg på 1kw etterpå.

Virker som den har fått ca 1kw i snitt gjennom natten.

«Vekselstrømladeren(bærbar)» står på minimum. Jeg trodde det var 2,2kw. Er det noen som vet hva de forskjellige valgene (minimum/redusert/maks.) betyr i praksis? Jeg fant det ikke i boka..

Limodriver

#6
Effekten det lades med er strøm*spenning 8a*230v=1840w

Hver gang en låser opp døren eller åpner døren går ladeeffekten ned til 0,5kw av en eller annen grunn. Dersom du lukket døren og venter litt vil ladeeffekten vises. Jeg vil tro det skulle vises ca 1,8kw med 8 amp lading da det varierer noe. Spenningen kan variere uten at vi merker det på andre enheter.

Det at du får lavere effekt enn forventet når du beregner hvor mye du har ladet skyldes nok tap i likeretter og effekt til å varme batteriet.

TorT

Man kan også gå inn i menyene på skjermen. Der er det mulig å justere lading.

Hvis noen har fiklet, kan det stå på minimum der.

Har ikke bilen tilgjengelig, så jeg tar det ikke helt etter hukommelsen hvordan du finner den menyen.

trykkertor

Enig.
For å feilsøke problemstilllingen.
1. gå inn på bilen og juster ladestyrke til maks.
2. plugg i nødlader i veggen, hold inne knappen på baksiden og velg maks ladestyrke den er villig til å gi.
3. plugg inn lader i bilen, og følg med på displayet i bilen hvilken styrke den gir.

elKona

Sitat fra: Limodriver på søndag 24. februar 2019, klokken 13:26
Effekten det lades med er strøm*spenning 8a*230v=1840w

Hver gang en låser opp døren eller åpner døren går ladeeffekten ned til 0,5kw av en eller annen grunn. Dersom du lukket døren og venter litt vil ladeeffekten vises. Jeg vil tro det skulle vises ca 1,8kw med 8 amp lading da det varierer noe. Spenningen kan variere uten at vi merker det på andre enheter.

Det at du får lavere effekt enn forventet når du beregner hvor mye du har ladet skyldes nok tap i likeretter og effekt til å varme batteriet.

Det med 0,5kw ved aktivering/åpning av bilen ser ut til å stemme ja :)

Jeg forventet at 10A på "kladden" ville resultere i 2,2kw og ikke 1kw som jeg fikk.
I natt satt jeg den til 12A og da lå den på 2,7KW, som er mer som forventet.

Finnes instruksjonsboken elektronisk noe sted? Mulig jeg må sette meg litt bedre inn i dette..


elKona

Sitat fra: Limodriver på søndag 24. februar 2019, klokken 13:26
Hver gang en låser opp døren eller åpner døren går ladeeffekten ned til 0,5kw av en eller annen grunn.
Det er fordi den «låser opp» ladepluggen samtidig. Det er sikkert uheldig å nappe den ut mens den lader for fullt, derfor reduseres den kraftig når den ikke er låst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA