Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X knuser I-Pace og E-Tron i rekkeviddetest

Startet av creal, lørdag 23. februar 2019, klokken 11:20

« forrige - neste »

creal

https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Rekkeviddetest i 120 km/t - en meget praktisk test for vanlige forhold under langturer, både i Norge og ellers i Europa.

"Basert på forbrukstallene har Nextmove kalkulert en rekkevidde under samme forhold på 339 kilometer for Model X 90D, 274 kilometer for e-tron og 272 kilometer for i-Pace."

Det er ganske oppsiktsvekkende at Tesla er så langt foran sine nye konkurrenter. Rekkevidde er stadig den kanskje viktigste enkeltfaktoren ved elbil. Med SW-begrenset 100D ligger modellene prismessig nokså likt, men Model X vil ha en rekkeviddefordel på 25% + på sine konkurrenter. Som altså kommer i tillegg til at Tesla har fordelen med superladenettverket.

jlan

#1
Ja det er ganske oppsiktsvekkende, tatt i betrakning at Tesla nå har vært på veien i fem år med dette drivlinjedesignet, og egentlig ikke gjorde så store aerodynamiske designendinger fra Model S til Model X heller (stor sett bare strukket i høyden)

Det første jeg legger merke til er at "premium" designerene er veldig lite modige når deg gjelder å slippe det som i dag oppfattes som et moderne fossilbildesign, bl.a. med å beholde en stor grill. Dette vil nok se veldig gammeldags ut om få år. Å bryte luftstrømmen over bakluken er heller ikke bra, selv om det kan oppfattes som pent med dagens øyne. 

Tesla har publisert ganske åpent at de bruker en asynkronmotor og en motor med permanentmagneter i Model 3, fordi asynkronmotoren er mindre effektiv, men gir mindre motstand når den kobles ut. Likevel har altså Jaguar klart å lage en bil med to PM motorer, mens Audi har klart å lage en med to asynkronmotorer. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


jlan

Det ser ut til at temperaturen er nede i -3. Da bruker Model X begge motorer, hvis den ikke står i Range Mode. Så det hadde vært interessant å kjøre en slik sammenligning med to Model X, hvor den ene står i Range Mode.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Den bruker vel alltid begge motorene i range mode også, når det er +5 eller kaldere.

Syns resultatet av TB sin test er som ventet, skuffende for både i-Pace og e-tron. i-Pace burde ha suverent lavest forbruk på grunn av at den er mye mindre, har mindre hjul og har varmepumpe, som burde utgjøre en stor fordel i de temperaturene. E-tron burde ikke være så langt bak, og aller helst matche X. Den har tross alt varmepumpe og er en nyere konstruksjon.

Høyere temperatur hadde det vært samme resultat, men med enda større forskjeller.

jlan

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:41
Den bruker vel alltid begge motorene i range mode også, når det er +5 eller kaldere.
Nei, ikke sist jeg sjekket ihvertfall, da hadde min bil forhjulsdrift i range mode i ganske mange minus. Og normal mode skiftet rundt +2.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

fonberg

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:41
Den bruker vel alltid begge motorene i range mode også, når det er +5 eller kaldere.

Syns resultatet av TB sin test er som ventet, skuffende for både i-Pace og e-tron. i-Pace burde ha suverent lavest forbruk på grunn av at den er mye mindre, har mindre hjul og har varmepumpe, som burde utgjøre en stor fordel i de temperaturene. E-tron burde ikke være så langt bak, og aller helst matche X. Den har tross alt varmepumpe og er en nyere konstruksjon.

Høyere temperatur hadde det vært samme resultat, men med enda større forskjeller.

Nå er det vel en god del tester rundt omkring som tyder på at VP i elbil har liten effekt, og neppe er mer effektivt enn Teslas varmesystem.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Tellus


PerBear

Sitat fra: Tellus på søndag 17. mars 2019, klokken 23:22
Selvølgelig gir varmepumpe en fordel.

Det er ikke selvfølgelig. Hvis energibehov til oppvarming dekkes av overskuddsvarmen fra drivlinje så har varmepumpe ingen fordel.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

THE

Etter to vintre med Zoe og varmepumpe. så var faktisk mangel på varmepumpe et stort pluss for Tesla da jeg byttet bil. Varmepumpe bråker ganske mye, spesielt når det er kaldt. Treg varme er det også, da varmepumpe må ha ei god tid på å levere maksimalt med varme. Og når det blir 15 minus eller lavere, så er varmepumpe bare tull, og man må uansett ha elektrisk varmeelement i bilen for å få varme i kupeen. Jeg velger helst bil uten varmepumpe neste gang også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tellus

Det er jo nettopp på lange turer du trenger rekkevidde og det er da varmepumpen gir deg ekstra kilometer.
At det finnes billigbiler med støyende varmepumper/dårlig lydisolering er sikkert korrekt. Det blir jo på samme måte som at du må leve med betydelig vind og hjulstøy fra andre ikke premiumbiler.

Blir det kaldt nok så blir effekten av varmepumper redusert, men heldigvis så bor de fleste i Norge i et klima slik at temperaturer ned mot -15 og lavere ikke er vanlig. Bor du i Kautokeino eller på Røros så opplever du selvfølgelig slike temperaturer ofte. Jeg har to elebiler i dag. En med VP og en uten. Den uten bruker betydelig mer størm til oppvarming enn den med.

creal

Det er fint at I-Pace har varmepumpe, men som Rema sier så er det jo sluttsummen på kassalappen som teller. Også når det gjelder rekkevidde. Tesla scorer best, og har i tillegg et ladenettverk som gjør langturer mye, mye enklere.

Øyvind.h

Varmepumpe støyer også på andre biler. Tipper den kommer til å irritere de som står i kø på vinteren i E-tron. Det er ingen billigbil. Jeg ble i hvert fall overrasket over duringen.
Men kunne man selv valgt aktivering hadde det vært fint å ha på Teslaen også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: creal på mandag 18. mars 2019, klokken 08:32
Det er fint at I-Pace har varmepumpe, men som Rema sier så er det jo sluttsummen på kassalappen som teller. Også når det gjelder rekkevidde. Tesla scorer best, og har i tillegg et ladenettverk som gjør langturer mye, mye enklere.

I den grad Tesla går lengst så er det på grunn av mindre luftmotstand og større batteri. Dvs. en Tesla går lengre til tross for at den sløser energi til oppvarming vinterstid.

Testene til TB understreker vel også dette. På en miks av landevei og motorvei vintertids i Norge er I-Pace mer effektiv. Model X 100D går lengre fordi den har større batteri. En Model X 75D ville under tilsvarende forhold gått kortere.

Jeg tipper det på et tidspunkt vil dukke opp varmepumpe på de dyrere teslamodellene. Da blir det nok enighet også innen teslamenigheten at fysiske lover også gjelder i muskworld.

jlan

En varmepumpe burde virke i sterk kulde også, hvis den kan ta varme fra drivlinjens kjølekrets. Det vil riktignok ikke være noe å hente når batteriet er veldig kaldt.

For forvarming burde det være mulig å få til en løsning som henter varme fra husets varmepumpeanlegg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA