Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Typical km ved 80% batteri x75

Startet av Peppa gris, fredag 22. februar 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Peppa gris

Hei.
Gjelder kun x75
Hva har folket på typical km på 80% oppladet batteri? Min nye x75 har 258 km på typical, mens den forrige hadde 262 km. Irriterer meg at det ikke er likt

olavxxx

Sitat fra: Peppa gris på fredag 22. februar 2019, klokken 22:05
Hei.
Gjelder kun x75
Hva har folket på typical km på 80% oppladet batteri? Min nye x75 har 258 km på typical, mens den forrige hadde 262 km. Irriterer meg at det ikke er likt

Peppa gris


spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Mrpositive

Ny 75X på mandag. Kjørt 700km - 275km på 80% soc (typical).

Peppa gris

Sikker på at det ikke er 85%? Hørtes høyt ut.

Mrpositive

#6
Sitat fra: Peppa gris på søndag 24. februar 2019, klokken 12:47
Sikker på at det ikke er 85%? Hørtes høyt ut.
kan være jeg blingsa. Kan sjekke igjen ila dagen :+1:

Var nok 85% soc ja.

Peppa gris

Nå har jeg kjørt den ned til 2%. Så skal jeg lade opp sakte over natten. Se om det er noe endring. Mulig den må kalibreres

Vhagar

Så en differanse på 4km irriterer deg? Det er verre enn meg det. Hadde det vært 1 mil i differanse så hadde jeg brydd meg.

For å svare på spørsmålet, jeg testet nå i ettermiddag. Kjørte batteriet varmt, fra 9 til 7 plussgrader ute, og når den akkurat bikket ned fra 81 til 80 så viste den 264 (typical) og 329 (rated). Akkurat i det den bikket fra 80 til 79 så viste den 262 (typical) og 326 (rated).

Men den er vel alt for konservativ i sin restverdi? 2km på ett prosentpoeng? HVAC var på 20 grader og auto forresten. Tørre fine veier, 60 sone og relativt flatt/bent på strekningen hvor jeg gikk fra 80,9% til 79,9%

Et annet referansepunkt ved veis ende var ved 61% hvor den hadde 200 (typical) og 249 (rated). Forøvrig med en projected range på 245 og et snitt siste 5 mil på 182.

Så typical og bilens estimat på rekkevidde gir total rekkevidde på tett under 33 mil og basert på kjøremønster/føreforhold/topografi hele 40 mil. Eller mer realistisk ca 80% av de verdiene, da jeg stort sett holder meg mellom 10% og 90% på tur og egentlig 40-70/80 i hverdagen.

4km avvik hadde ikke akkurat plaget meg, men spennende å se om det å kjøre den ned til 2% faktisk utgjør noen forskjell.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Peppa gris

Ja, jeg vet det er ille å irritere seg over dette, men jeg kan ikke helt forstå at typical som er et fast tall skal skille på to identiske biler.

På 100% får jeg 322 mot 327 på gamlebilen. Kjørte den faktisk ned til 0% og 1 km, så får vi se om saktelading oppover har noe å si i morgen.

Vhagar

Naturlige variasjoner godt innenfor akseptable feilmarginer fra Tesla sin side? De oppererer jo med langt større akseptable feilmarginer på andre ting som både er mer visuelle og plagsomme enn 4km differanse som neppe har så mye å si for kjørelengden? Du kjører neppe fra 100% til 0% på hver tur eller ofte i det heletatt?

Misforstå meg rett, jeg skjønner at det klør når noe ikke er helt likt, men akkurat denne tror jeg ikke det er så mye å gjøre med. Kan jo også være forskjell på eldre og nyere biler her?

Blir spennede å høre hva både 100% og 80% blir i morgen på bilen din.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Peppa gris


zbk

Har sett variasjoner fra 359-363km ved 80% på min X100D (de første 2mnd og ikke jevnt synkende), så enten er innstillingen av 80% litt usikker, eller så utgjør utetemperatur, ladehastighet og måleusikkerhet på spenning nok til at resultatene viser en spredning på ca 1%.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Mrpositive

Jeg har ikke hatt bilen lenge, men det virker som når jeg lader bilen til full (80%) og jeg da stopper på 262km. Så opplever jeg vampire drain med ett par km, men det virker ikke som bilen tar i mot strøm på lik linje av det jeg mister. Så bilen tror fortsatt den er full (80%) selv om vampire drain har tømt den for ett par km. Videre så står det heller ikke i appen at bilen lader om jeg for eks forvarmer den 30min før jeg drar, selv om forvarmingen trekker strøm.

Øyvind.h

Sitat fra: Mrpositive på mandag 25. februar 2019, klokken 11:19
Jeg har ikke hatt bilen lenge, men det virker som når jeg lader bilen til full (80%) og jeg da stopper på 262km. Så opplever jeg vampire drain med ett par km, men det virker ikke som bilen tar i mot strøm på lik linje av det jeg mister.
Du mister noen km hver dag. Husker ikke nøyaktig, men tror du må miste 3-5% før ladingen starter på nytt og fyller opp. Dvs det vil gå noen dager før bilen på nytt lader seg opp til fastsatt grense.

Når det gjelder antall km. Kjør bilen helt ned, lad til 100% og gjenta eventuelt flere ganger. På den måte steg beregnet rekkevidde i min S85 med flere km. Men det er ikke ideelt for batteriet og det er bare en teoretisk beregnet verdi. Jeg ville tatt det helt med ro ift visning av km. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA