Burde vi ha en 400V-lader til Europatur?

Startet av El Coche, fre 22. feb 2019, kl. 19:56

« forrige - neste »

KjellG

Jeg spurte konkret Møller om dette for flere mnd siden: «Kan e-Tron lades i åpen delta på samme måte som eGolf»?

De svarte benektende og jeg uttrykte skuffelse. Har ikke testet.

Dette er kjedelig for dem med IT og små sikringer. En lader heftig over 2 faseledere, mens den siste er ubrukelig. Eksempel: hytte med 3*32A hovedsikring (vi har 25A). Da kan eGolf FL lade med 7,4kW og hytta ellers kan teoretisk ta ut 5kW. Med e-Tron uten åpen delta, kan en trolig lade enfase 7,4kW og hytta får ingenting.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lør 23. feb 2019, kl. 16:57
Jeg spurte konkret Møller om dette for flere mnd siden: «Kan e-Tron lades i åpen delta på samme måte som eGolf»?

De svarte benektende og jeg uttrykte skuffelse. Har ikke testet.

Ok. Jeg tar ca. null prosent av det Møller sier om slikt for god fisk ;) Her må det testes, ikke noe annet vil gi et 100% korrekt svar.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Det er jeg enig i. Får håpe de har gjort samme «feilen» som på Golfen.

El Coche

Selgeren min sier dette:
"Det produseres 2 forskjellige klumper. Det er option fra fabrikk om man skal ha ladeklump med 400v eller 230 v m/tilhørende industrikontakt....industrikontakten kan ikke byttes mellom de to «klumpene» på 230 eller 400v. "

KjellG

Høres pussig ut. Jeg vet ingenting, må bare gjette:

Antar at etron standard er utstyrt med 3 ladere, hver på 3,6kW, i utgangspunktet konfigurert i stjerne. Dette beregnet på tilkobling til trefase 400V. Bilen kan da lade med 3*3,6=11kW.

Om vi nå kobler bilen til et 32A enfaseuttak på IT
(se https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/sjekkliste-for-hjemmelading.html )
så ser det ut til at den muligens oppfører seg som eGolf?

Med 230V IT-kladd. Er det noen som vet hvor mange ledere det er mellom blått adapter og selve kladden? Sagt på en annen måte, tar kladden inn 3-fase fra nettet eller er dette en enfase kladd ev med 3-fase støpsel?

Min gjetning:
400V adapteret leverer 3 faser og N til bilen
230V adapteret henter 1 fase fra nettet og leverer samme spenning på to faseledere og N til bilen. Mao to ladere parallellkobles i kladden, ikke i bilen som i eGolf.

Muligens kan en bruke 400V versjonen også på et IT-nett med egnet overgang fra blå til rød. Det spørs på hvor mye sikringselektronikk som er lagt i kladden.

Orbit

Fra instruksjonsboken: Det er mulig å slå av overvåkning av jording, nettopp for å kunne brukde den på IT-nett.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men det ser også ut som at de ikke oppfordrer til å bytte mellom nettledninger, selv om det er detaljert beskrevet hvordan dette gjøres:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

Man bytter jo nettverkskabel på andre ting som feks strømforsyning til PC, så det høres ikke riktig ut at man ikke skal kunne gjøre det her også. Må man innom elektrikkeren dersom man har industrikontakten montert og så trenger å få ladet litt fra et vanlig Schuko-uttak?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektrolux

Sitat fra: kodax på søn 24. feb 2019, kl. 13:33
Må man innom elektrikkeren dersom man har industrikontakten montert og så trenger å få ladet litt fra et vanlig Schuko-uttak?

Ja, men kun dersom industrikontakten er på over 25 A.

Husk også på å holde fartsgrensen på vei til elektrikkeren. Det er en annen regel det ikke er lov å bryte. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodax

Men her er det ikke snakk om å koble til/skifte støpsel, dette er en kontakt man stikker inn i laderen. Det må jo være like lov som det er å stikke kontakten på andre enden av ledningen inn i støpselet.
Model Y - Model 3

KjellG

Dette henger ikke på greip.
Hva mener Audi er forbudt i Norge?
Elektrolux nevner 25A, men det gjelder der en privat person ønsker å montere et støpsel for mer enn 25A på enden av en kabel.

Her er det snak om å bytte en nettkabel med ferdig støpsel/kontakt montert i begge ender. Eneste «spesielle» er at en må ta ut en låseskrue. Til sammenligning, en type2-type2 kabel på 32A er ikke lov å bruke fordi den er over 25A?

Hva ladelogikken henter fra veggen via blått stikk er fortsatt uklart for meg. Alltid 1-fase eller full 3-fase?
Laderne i bilen kunne fint være bygget slik at de selv finner ut av og kan bruke fasespenning = 132V ingen null-leder, IT eller fasespenning 230V med nullder, TN. En skarve PC-lader klarer jo alt fra 110-240V. Om protokollen fpr type 2-kontakt tillater å kjøre uten nulleder/«jord» er en annen sak. (At Audi nevner å lade uten overvåkning av jord synes å være en anomali, en skal alltid ha jord. PE, også i IT uten N.)

kodax

Så nå at laderen som følger med blå stikk er på 110-220V, ergo kan den nok ikke brukes på 400V. Kanskje er den med rødt stikk bare for 400V? Men hvorfor følger det i så fall da med Schuko, brukes det på 400V?
Model Y - Model 3

Lars C. Krogenæs

Enkelt fortalt:

En rød stikk inneholder inneholder både 400v og 230v.

Det er 230v som brukes til lading av elbiler, selv om de hentes fra et rødt 400v stikk / 400v anlegg.

I røde kontakter har vi 3 faseledere, samt en N leder.

Kobler vi en enfas kontakt mellom den ene fasen (L1) og N, får vi 230v ut.
Kobler vi videre L2-N og L3-N får vi 3faser, alle på 230v.

Kobler vi derimot L1 og L2 sammen, får vi 400v.
Kobler vi videre L2-L3 og L3-L1 har vi 400v 3fas.

Selv om vi snakker om rødt 400v adapter, er det egentlig 230v vi henter ut til lading av elbilene. En e-tron har i dag 3 stk. ladere på 16A 230v hver. Det gir 3X3,7kW,  altså 11kW med strøm.

Magisk!

(Det finnes unntak, der vi ikke kan hente 230v ut av et 400v anlegg, med det lar vi ligge til VK2-kurset).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

El Coche

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på man 25. feb 2019, kl. 18:01
...
Selv om vi snakker om rødt 400v adapter, er det egentlig 230v vi henter ut til lading av elbilene. En e-tron har i dag 3 stk. ladere på 16A 230v hver. Det gir 3X3,7kW,  altså 11kW med strøm.
...
Mener du med dette at det ikke er forskjell på ladekladdene som følger hhv pakken med blått og pakken med rødt stikk, i motsetning til hva selgeren min hevder?

Lars C. Krogenæs

I utgangspunktet burde det ikke være noen forskjell på disse. Tesla sin tilsvarende kladd er lik for 230v og 400v, med utskiftbare ender med schuko, rødt og blått industristikk.

Hvorfor Audi skulle trenge 2 forskjellige kan jeg ikke skjønne....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Magisk, og full av uklar ordbruk. En må være elektrikker godt og vel for å henge med. Mye rar historikk og tradisjon.

Lars sin utlegning og min i #19 sier omtrent det samme. Hvis en først ser på en bil med kun én vanlig lader ombord, så er denne normalt beregnet på å mates med 230V og leverer en effekt på 3,7kW

Ser en på «kontakten» til Lars, så kan dette oppfattes som type 2 kontakten mot bilen. Si at den ene laderen er koblet mellom L1 og N i kontakten. Da må kladden levere 230V mellom L1 og N.

Dette kan en greit oppnå med schuko, blått og rødt støpsel. Inngangen på kladden er igjen et speilbilde av kontakten til Lars. Ved å sette på passende nettkabel blir 230 V ledet inn på L1 og N inn på kladden. Kladden for 230V og 230/400V kan mao være identisk for lading med én spenning.

Med kladd og nettledning for 230/400V ledes 3 stk 230V gjennom kladden og spenningene gjenfinnes mellom L1/N, L2/N og L3/N. Hver av faselederne kan max belaste nettet med 16A og bilen suger 11kW.
Mellom en tilfeldig faseleder og N måles 230V, mellom to tilfeldige faseledere måles linjespenning/hovedspenning på 400V. En kan på et vis si at selv om 400V finnes i systemet så bruker hverken kladd eller bil denne spenningen direkte.
Bytter du nå til schuko nettkabel, så vil bare en faseleder og N få den ene tilgjengelige spenningen og du er begrenset til én lader på 3,7 kW.

Vanskeligere blir det dersom en kobler på 3-fase blått stikk. Hvordan Audi reagerer her er uklart. Av posten til Elektrolux ser en at bilen kan lades med én spenning, 32A/7,4kW. Det borger for at bilen under gitte betingelser kan parallellkoble to ladere. Dette minner om eGolf.

Kort sagt, vi vet ikke hva styreelektronikken og nettkabelen gjør ved 3-fase blått stikk. Selve kladden kan være identisk ved 230V og 230/400V.

Å gjennomsøke et blåstikk med ohm-meter vil kanskje gi noen svar.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA