Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade spørsmål

Startet av Elgulf, fredag 22. februar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Elgulf

Hei

Jeg har prøvd søke litt rundt uten å finne svar, derfor spør jeg her.

Har satt bilen på lading men får ikke justert over 8a på ladehastighet på en 16a kurs. Er det noen innstillinger på selve boksen eller er det noe annet jeg overser?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elgulf

Har bare den som kom med bilen og blå adapter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Altså ingen boks, men UMC-lader. Ingen innstilling på den. Hvor mange ampere er kursen du benytter på?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elgulf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 22. februar 2019, klokken 12:25
Altså ingen boks, men UMC-lader. Ingen innstilling på den. Hvor mange ampere er kursen du benytter på?
Har 16 ampere kurs og fint ladet golfen min med den uten problemer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

#5
16A som det står i første innlegg.
Men har det ikke kommet krav om at lading fra stikkontakt maks kan ha sikring på 10A? Dvs kontinuerlig trekk på under 10A fra UMC fra vanlig stikkontakt. Dette kan være noe de har lagt inn som begrensning i software... Dog, noen må bekrefte at de opplever samme i så fall. :)

EDIT:
Anbefaler deg imidlertid å skaffe dedikert ladepunkt, enten via industrikontakt eller ladestasjon. Lading fra stikkontakt er ikke en særlig langsiktig løsning.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ok67

Alle nye ladekladdar med schuko kontakt i dag er vel begrensa til 8 A. Men er litt overraska over at du med CEE kontakt også er begrensa til 8 A, hadde trudd at den gikk til 16 A.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

VikingWithWings

TM3 vil automatisk redusere ladestrømmen med 25% om den føler at strømmen ikke er stabil. Feks en varmeovn med termostat på samme kurs som slår inn og ut. Kan det være noe slikt som er årsaken til 8A begrensning?
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

Elgulf

Takk for svar dere.

Får vel like gjerne installere en wall charger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

Deles kursen med andre apparater? Isåfall bør du ikke benytte denne til fast ladepunkt. Potensiell brannfare.
Bør være installert iht forskriften hvis du vil ha et snev av sikkerhet, samt potensiell forsikringsutbetaling hvis uhellet skulle være ute.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elgulf

Nei, er en dedikert kurs ut i carporten. Huset bygd 2015 så el-anlegget er ikke gammelt heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Elgulf på fredag 22. februar 2019, klokken 12:19
Hei

Jeg har prøvd søke litt rundt uten å finne svar, derfor spør jeg her.

Har satt bilen på lading men får ikke justert over 8a på ladehastighet på en 16a kurs. Er det noen innstillinger på selve boksen eller er det noe annet jeg overser?
Lading via UMC med Schuko ser ut til å være begrenset til 10A. Lading på kurs uten jordfeilvern type B er kun til "nødlading". "Faste ladesteder" skal ha dedikert kurs, med jordfeilvern type B.
Blått CEE gir 16A

Fra https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation:

Kan jeg bruke en vanlig husholdningsstikkontakt til lading?
Ja. Alle de nye Teslaene har en husholdningsadapter inkludert i standardutstyret. Dette gir omtrent 10–14 km rekkevidde per time lading, avhengig av Teslaen. Vi anbefaler å installere en veggkontakt for den beste hjemmeladingsopplevelsen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jog

forsøkte eg og Det virker som den er begrenset til 8 amp noe som er håpløst lavt.   men kjøper en overgang fra blå 16 amp kontakt til shuko normal så kan jeg velge selv fritt opptil 16
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Handyman

#13
Sitat fra: jog på fredag 22. februar 2019, klokken 16:36
forsøkte eg og Det virker som den er begrenset til 8 amp noe som er håpløst lavt.   men kjøper en overgang fra blå 16 amp kontakt til shuko normal så kan jeg velge selv fritt opptil 16
Et vennskaplig råd:
Vær klar over at det vil bryte med elektriske forskrifter og kan gi kraftig avkortning av forsikringserstatning i tilfellet brann eller annen skade som følge av en slik adapter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GL1

Sitat fra: jog på fredag 22. februar 2019, klokken 16:36
forsøkte eg og Det virker som den er begrenset til 8 amp noe som er håpløst lavt.   men kjøper en overgang fra blå 16 amp kontakt til shuko normal så kan jeg velge selv fritt opptil 16

>:( :-1:
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA