Hjelp! 2013 Leaf helt død i dag morges!

Startet av Kvikken, ons 20. feb 2019, kl. 08:10

« forrige - neste »

Kvikken

Som vanlig setter jeg den i garasjen til lading etter jobb på fredag med ca. 10% gjenværende strøm. Den lader på en 16A kurs og bruker ca. 8-10 timer.

Når jeg kom ut i dag er jeg i autopilot.

- Tar ut laderen og henger den opp
- Lukker ladeluken
- Åpner døren (låser den ikke alltid i en låst garasje)
- Prøver å starte bilen men alt er helt sort/dødt. Ingen reaksjon.

Får selvsagt ikke åpnet ladeluken igjen for å se hva som skjer når jeg plugger den i.
Jeg tipper den nå er helt tom på både drift og 12v batteriet :/. Den  har stått stille i garasjen i 4 dager (ikke oppvarmet garasje men har vært mildvær med snøsmelting).

1. Hva kan dette være?
2. Hvordan får jeg opp ladeluken uten strøm på bilen?
3. Hva bør jeg gjøre?

Bilen har ellers oppført seg helt eksemplarisk i 5 og et halvt år med unntak av 1-2 ganger når jeg har glemt å lade den.

tomrh

Leaf-nøkkelen har en vanlig nøkkel inni seg som du kan låse deg inn manuelt med. Så får du åpnet panser og satt 12V batteri på lading, det er nok årsaken. Andre har gjort samme erfaring som deg tidligere: https://elbilforum.no/index.php?topic=15851.0
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kvikken

Fant nøkkelen.

Stemmer at det var batteriet, jeg tok med meg voltmeter og målte det. Fikk det byttet på stedet av Viking.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA