Lade leaf 2011 fra stikkontakt med 16amper

Startet av Pektas1984, tir 19. feb 2019, kl. 23:53

« forrige - neste »

Pektas1984

Hei er veldig ny og ønsker spør om det er farlig å bruke 16amper stikkkontakt i garasjen for å lade leaf 2011 mod med ladekabelen jeg har fått med bilen.

Vollis47

Om det er en gammel slitt stikkontakt så KAN det i hvertfall være en fare. Da er det jo større konsekvenser om det er en garasje i huset enn om det er en frittliggende garasje.

Vil nok anbefale at du får en elektriker til å sjekke anlegget. Helst bør du få montert en ladeboks.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Pektas1984

Har fått en hjemmeøader med bilen men vet ikke om det noe jeg kan monteret eller om en elektriker må gjøre det isåfaøl hva ka  kun montering kostet ?
Sitat fra: Vollis47 på ons 20. feb 2019, kl. 00:18
Om det er en gammel slitt stikkontakt så KAN det i hvertfall være en fare. Da er det jo større konsekvenser om det er en garasje i huset enn om det er en frittliggende garasje.

Vil nok anbefale at du får en elektriker til å sjekke anlegget. Helst bør du få montert en ladeboks.

elektrolux

Beste er å få elektriker til å montere ladestasjonen din. Som regel ligger fastpris på montering på 6000-7000 kr inkl mva. Gjerne noe rimeligere på tid og materiell kost.

Husk 16A schuko stikkontakt lading i eget hus kun er lovlig på stikk montert for formålet før des. 2015ish.

Derimot kan andre stikkontakt lade med ubegrenset styrke hjemme hos deg, og du andre plasser.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Skeptikeren

Det har ikke noe å si om stikket er gammelt og slitt eller nytt, schuko bør ikke belastes med mer enn 8A eller aller høyest 10A over lenger tid. 16A er kun hva dem tåler over kort tid, så det er ikke veldig lurt å dra 16A ut av den.

Dessuten er det jo heller ikke lov, skal du lade med stikk hjemme må denne være på dedikert kurs, sikret med max 10A, overspenningsvern og jordfeilmelder type B.

Hos svigermor osv kan du lade på en random stikk men ikke ved faste installasjoner hjemme.

Limodriver

Etter min mening er dette kanskje en litt streng holdning.

Det er hundretusener av f eks varmtvannsberedere på 3 kw (13 amp) og stekeovner/komfyrer som er tilkoblet med schuko. Belastningen med slike apparater varer definitivt over en viss tid av gangen.

Alderen på en stikkontakt er ikke avgjørende, men bruken. En stikkontakt som er slitt som følge av mange tilkoblinger frakoblinger vil ha større sannsynlighet for varmgang. Jeg tør påstå at et nytt støpsel og ny stikkontakt som belastes med 16 amp har liten sannsynlighet for varmgang. Hvorvidt det er å anbefale er en annen sak.

Det hjelper å bruke sunn fornuft. Er stikkontakten mye brukt/slitt kan det være fornuftig å bytte den ut. Dersom du skal lade mye fra denne stikkontakten kan det Evy være en fordel å bytte ut til en industrikontakt 16 amp elller 32 amp. Data ville jeg ikke ha problemer med å lade med 16 amp over tid.

Dersom du likevel skal montere ladeboks er det like greit å gjøre det først som sist. Det er nok mulig det vil være behov for å trekke ny kabel fra sikringsskapet vet ny jirdfeilbryter type b om dette ikke er integrert i ladeboksen.

Burger

Dersom man skal følge regelverket så er det maks 10A på schucko for elbillading og man skal ha b-vern på sikring.

Dersom man får en elektrikker til å gå over anlegget og sjekker kabelstørrelse, om koblinger og kontakt er god så kjører jeg på med 16A lader. Den har temperatursensor i seg for å detektere om kontakten blir varm og stopper dersom den blir 50 grader. Sparer penger til ladestasjon.

Mitt råd er å få tak i elektrikker som kan gå over anlegget før du lader. Selv oppdaget jeg at stikkontakten i garasje gikk via stua og en 80 talls lysbryter som ble veldig varm.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA