Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 lading 3 fas 230V max 19A

Startet av jog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06

« forrige - neste »

thasle

Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Jeg har montert en smartmåler på kretsen (z-wave), kan det være at den messer opp noe slik at det blir skjevlast?

Jeg gjentar forslaget fra den andre tråden om å teste lading på en AC ladestolpe, 11 eller 22 kW. Får du 11kW, er laderne i bilen OK, får du mindre, er det feil på en av laderne.  Ut fra strømmene du måler, er det en mulighet for at en av de tre laderne ikke fungerer.

Prøv å koble bort smartmåleren, og se om det gjør noen forskjell. Strømmer måles vanligvis induktivt, og påvirker ikke  forsyningen.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

magnaral123

Sitat fra: thasle på søndag 24. mars 2019, klokken 11:28
Jeg gjentar forslaget fra den andre tråden om å teste lading på en AC ladestolpe, 11 eller 22 kW. Får du 11kW, er laderne i bilen OK, får du mindre, er det feil på en av laderne.  Ut fra strømmene du måler, er det en mulighet for at en av de tre laderne ikke fungerer.

Prøv å koble bort smartmåleren, og se om det gjør noen forskjell. Strømmer måles vanligvis induktivt, og påvirker ikke  forsyningen.

Ikke bare bare å koble bort smartmåleren selv når man ikke er elektriker, begynne å skru i sikringsskapet har jeg liten lyst til.

Tror det beste er å avvente besøk av svogeren, han får utlevert identisk bil som meg denne uken. Om han kan lade med 7kW (3x19A) er det sannsynligvis en av laderne på min bil det er noe galt med.

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?

Wibla

Sitat fra: magnaral123 på mandag 25. mars 2019, klokken 11:20

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?

Joda, er flere som har fått til dette.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på mandag 25. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: magnaral123 på mandag 25. mars 2019, klokken 11:20

Men mer enn 3x19A (7kW) til TM3 er det ingen som har fått til med TWC på 230V/3?

Joda, er flere som har fått til dette.

Har du noe mer info/linker? Jeg har ikke hørt om noen som har fått det til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

#34
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?

Nei, bare prøv, for all del. Noter ned ladehastighet i kW og km/t og rapporter tilbake her. Gjerne med bilder ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mars 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 13:51
Har ikke klart å finne info om det, men lurer på om noen har prøvd å koble 3-fase 230V IT til UMC med rødt adapter? Hvis ikke, er det noen som har faglig formening om det vil funke?
Tenker at hvis man er heldig, så kan det funke omtrent som med TWC.

Blir vel muligens max 16A om det skulle funke.

Må bruke gammel UMC i så fall, og om det fungerer vil man få 6,2kW. Men jeg tviler litt, siden det ikke fungerer skikkelig med TWC.
Har skaffet meg en UMC gen1 med rødt adapter, så jeg er litt fristet til å prøve.
Bør vel ikke kunne ødelegge noe, eller hva?

Nei, bare prøv, for all del. Noter ned ladehastighet i kW og km/t og rapporter tilbake her. Gjerne med bilder ;)
Skal ikke holde deg ansvarlig, men du mener heller ikke at det bør være et problem? Greit med en second opinion.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

flux

#39
Kanskje Model 3 (Tesla semi) sin lader er tilpasset SAE J3068 som gir støtte for 3-fase AC lading i Nord-Amerika. 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J3068
https://epri.azureedge.net/documents/2_SAE_J3068_AC_Charging_October_2017_McLaughlin.pdf

De burde ha fått med 3-fase 230V - IT i standarden  :D

magnaral123

Sitat fra: flux på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:54
Kanskje Model 3 (Tesla semi) sin lader er tilpasset SAE J3068 som gir støtte for 3-fase AC lading i Nord-Amerika. 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J3068
https://epri.azureedge.net/documents/2_SAE_J3068_AC_Charging_October_2017_McLaughlin.pdf

De burde ha fått med 3-fase 230V - IT i standarden  :D

Ville være ganske krise om Tesla ikke har tilpasset Model 3 til norske standarder slik at de kan håndtere IT-nett på en optimal måte.

Får håpe det (som så mye annet hos Tesla) kan løses med en softwareoppdatering.

Har sendt mail både til ChargingInstallation-EUR@tesla.com og mitt lokale Tesla verksted med beskrivelse av problemstillingen, så får man forhåpentligvis etterhvert noen fornuftige svar derfra.

jlan

Når tre ladere er koblet i Y konfigurasjon, så er det litt omfattende å koble om til Δ, så jeg er litt imponert over at det faktisk ser ut til at Tesla har gjort det på Model 3 . Først må en detektere at det ikke er mer enn ca. 230V mellom L1 og L2, og at det ikke er spenning på L3. Så må en av laderene kobles vekk fra N leder på en side og vekk fra L3 på den andre. I stedet må den kobles mellom L1 og L2.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: magnaral123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:55
Ville være ganske krise om Tesla ikke har tilpasset Model 3 til norske standarder slik at de kan håndtere IT-nett på en optimal måte.

Får håpe det (som så mye annet hos Tesla) kan løses med en softwareoppdatering.

Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 17:57
Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.

Dette burde man ideelt sett få endret på. Å kunne lade balansert på 230V 3fas er sunnere for kraftnettet enn å kjøre 1fas.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 17:57
Problemet er nok at 230V 3-fase ikke er en del av IEC62196-standarden overhodet. Det er noe Tesla og VW har støttet på egenhånd (VW nok heller ved et uhell enn med vilje) og da kan det fort bli litt inkompatibiliteter pga. manglende standarder.

IEC62196 definerer kun 1-fase lading på 230V, det kreves 400V TN-nett for 3-fase lading.

Dette burde man ideelt sett få endret på. Å kunne lade balansert på 230V 3fas er sunnere for kraftnettet enn å kjøre 1fas.

Det er vanskelig å endre på standardene slik i etterkant pga. inkompatibilitet. Om 230v 3-fase blir en del av standarden vil det nok dukke opp en del offentlige ladestasjoner som tilbyr dette. Da blir det problemer med biler som MB B250e som ikke kan lade på 230V 3-fase i det hele tatt (den gir feilmelding).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA