Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 lading 3 fas 230V max 19A

Startet av jog, tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:06

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:02

Det er vanskelig å endre på standardene slik i etterkant pga. inkompatibilitet. Om 230v 3-fase blir en del av standarden vil det nok dukke opp en del offentlige ladestasjoner som tilbyr dette. Da blir det problemer med biler som MB B250e som ikke kan lade på 230V 3-fase i det hele tatt (den gir feilmelding).

Kunne vært løst med en bryter på ladestasjonen? :D

Neida, er vel en ønskedrøm... Ifølge internett lader B250e 7.4kW på 1-fas og 9.6kW på 3-fase? Det var jo litt merkelig oppsett?
2018 Tesla Model S 75D

flux

#46
Sitat fra: jlan på tirsdag 26. mars 2019, klokken 16:01
Når tre ladere er koblet i Y konfigurasjon, så er det litt omfattende å koble om til Δ, så jeg er litt imponert over at det faktisk ser ut til at Tesla har gjort det på Model 3 . Først må en detektere at det ikke er mer enn ca. 230V mellom L1 og L2, og at det ikke er spenning på L3. Så må en av laderene kobles vekk fra N leder på en side og vekk fra L3 på den andre. I stedet må den kobles mellom L1 og L2.
Ut fra dokumentasjonen på J3068 ser det ut til at omkobling i bil mellom Y og Δ støttes.

Volvo trucks har søkt om patent på en slik lader:

https://patentimages.storage.googleapis.com/93/d0/0d/18c6370a4cdd86/WO2016105343A1.pdf

echrist

Har en Model X nå og venter en Model 3 i nærmeste framtid. Lurer litt på å kjøpe en Ecolite ladestasjon å koble denne på 32A 230V 3fas som jeg har i garasjen. Model 3 vil jo da kunne lade med 11kWh, men vil Model X kunne lade på denne boksen uten at det skaper problemer. Eller må boksen kobles opp på enten 2fas eller kvasi 3fas for at model X skal kunne lade?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: echrist på onsdag 27. mars 2019, klokken 17:42
Har en Model X nå og venter en Model 3 i nærmeste framtid. Lurer litt på å kjøpe en Ecolite ladestasjon å koble denne på 32A 230V 3fas som jeg har i garasjen. Model 3 vil jo da kunne lade med 11kWh, men vil Model X kunne lade på denne boksen uten at det skaper problemer. Eller må boksen kobles opp på enten 2fas eller kvasi 3fas for at model X skal kunne lade?

Model X vil lade på 8,5kW med den løsningen. Det er samme kobling for 3-fase lading av Model 3 og 2-fase lading av Model S/X. Det er bare at S/X mangler omkobler for stjerne/delta og derfor ikke får brukt den siste fasen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

echrist

#49

Takk for god info. Vi har også en e-golf (tidlig utgave), denne lader max med 3,6kWh. Vil denne også kunne benytte seg av denne ladeboksen når den er koblet i 3 fase.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

geear

#50
Det hadde vært 8,5kW hvis bilen faktisk trakk 32A fra fellesleder, men det gjør ikke min X. Den trekker ~30A fra fellesleder og litt over 17 fra de to andre. Det gir ~8kW totalt, mens bilen viser ganske nøyaktig 7kW (er vel etter tap).

Vet ikke om det er Ecolite, kabel eller bil som begrenser til 30A.

Og ja, har samme e-Golfen, og den lader helt fint på dette oppsettet, med 3,6kW. Har også e-Niro og lader den på samme oppsett, den trekker 7kW på 1-fas.

thasle

#51
Det som følger er et forsøk på å forklare hvordan lading på TM3 fungerer, og må tas med en klype salt (jeg er ikke elektriker eller ingeniør).

TM3 har 3 ladere i bilen, hver på 3,6 kW, de er koblet delta (L1,L2,L3).  På 400V  (TN) gir det 11 kW (400x16x1,7).  N er ikke i bruk, fordi spenning mellom N og faser kun er 230V.

På 230V (IT) 3-fas er L3 ikke koblet, og N kobles til L3 i bilen, derfor måles L3 med samme spenning som N (diff 2V). Ingen lekkasje på L3 fra TWC.   Uten strømbegrensning i ladeboksen vil strømstyrke være 28A på hver leder, og effekten fortsatt 11 kW (230x28x1,7). TWC begrenser ladingen til 19A, pga. en feilprogrammering  (32/1,7). Ved å sette dip-switch 2 ned (Legacy), vil TWC signalisere 32A til bilen, men allikevel begrense strømmen til 19A. Hvis strømhjulet settes til 20A vil TWC signalisere 12A (20/1,7) til bilen.

På 230V 1-fas er det kun spenning på N og i L1 (inn til bilen). I bilen kobles N til L2 og L3. Da vil det være spenning mellom L1-L2 og L1-L3, men ikke mellom L2-L3. Dermed er to ladere i sving, og hver leverer 3,6 kW (32A).  Samlet gir dette 7,2kW.

Tror ikke Y-kobling er inne i bildet i det hele tatt.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

jlan

Det er jo en mulig forklaring, men jeg synes det er litt rart hvis bilen legger spenning på ledere som ikke er tilkoblet. Hvis L2 faller ut fra nettsiden, så vil jo bilen da kunne tro at den er koblet enfase, og sende strøm fra L3 (koblet til N) tilbake til andre forbrukere på L2.  Har du verifisert at L2 og L3 har samme spenning og fase som N ved enfase lading? Evt. om dette bare er høyohmig, eller om spenningen holdes ved å belaste den litt med en prøvelampe?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thasle

Har bare verifisert L3 mot N ved 3-fas. Spenningsforskjell 2V. Har ikke målt motstanden.

Den situasjonen du beskriver, blir vel det samme som å miste en fase fra nettet, eller en inntaksikring (propp) ryker, har opplevd begge deler den siste tiden.  Mye rart skjer da, men spenningen på den fasen som faller ut, vil bli lavere enn nettspenningen. Laderen i bilen blir vel som en hvilken som helst annen forbruker på nettet?

Det er godt mulig at L2 kobles fra i bilen tilbake mot ladeboksen for å unngå det du beskriver, det er en smal sak, et relé drevet av spenning mellom L1 og L2.  Hvis N forsvinner, vil TWC gå i feilmodus, den drives av N + L1. Da kutter releét i boksen, og forbindelsen mellom bil og nett brytes.

Jeg beskrev deltakoblingen til laderne  som L1, L2 og L3.

Uansett kan vi være enige om at TM3 har de desidert beste lademulighetene, og en fleksibilitet som de andre elbilene ikke er i nærheten av.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

magnaral123

Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Da har jeg testet med svogeren sin bil, og hans bil lader på 19A på alle tre fasene, ca 7.5 kW totalt. Det er vel maks av det jeg kan forvente med 230V/3 så vidt jeg har forstått.

Det merkelige er imidlertid at jeg plutselig også klarte å lade min egen bil på 7.5 kW på lørdag, da jeg hadde kjørt batteriet ned til 65-70%. Men etter at den hadde  ladet en stund på 7.5 kW falt den igjen ned til 5 kW.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Det kan nesten se ut som alle tre laderne hos meg slår inn kun når batteriet ligger under et visst nivå.

Eller er det mest sannsynlig noe galt med en av de tre laderne på bilen min som gjør at jeg (tidvis) kun får 2/3 ladeeffekt?

GOS

@Magnaral.

Du har testet med varmt batteri. Om jeg startet å lade min med kaldt (3-4 grader) batteri  på 11kw så går det 14 min før den tar i mot full effekt som lading. I starten så går ca 6 kw vekk til å varme batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

magnaral123

Sitat fra: GOS på mandag 01. april 2019, klokken 13:43
@Magnaral.

Du har testet med varmt batteri. Om jeg startet å lade min med kaldt (3-4 grader) batteri  på 11kw så går det 14 min før den tar i mot full effekt som lading. I starten så går ca 6 kw vekk til å varme batteriet.

Jeg lader typisk på varmt batteri ja, setter gjerne bilen i laderen etter en kjøretur, og lader inne i garasjen, der det typisk er endel varmere enn utenfor.

Forsto ikke helt poenget, mener du at det er vanlig at kun 2 av 3 ladere slår seg inn om batteriet er kaldt?

GOS

Sitat fra: magnaral123 på tirsdag 02. april 2019, klokken 11:55

Forsto ikke helt poenget, mener du at det er vanlig at kun 2 av 3 ladere slår seg inn om batteriet er kaldt?

Nei, poenget var bare at Model 3 trenger varmt batteri for å få god ladeeffekt. Har en kun 7 kw tilgjengelig ladeeffekt og batteriet er kaldt, f.eks. ved at bilen har stått ute i -10 grader i lang tid, så vil en ikke få god ladeeffekt i starten.

Men om du plugger inn med varmt batteri så er jo ikke det feilkilden hos deg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: magnaral123 på mandag 01. april 2019, klokken 13:02
Sitat fra: magnaral123 på søndag 24. mars 2019, klokken 01:33
Svogeren min får levert sin neste uke, så får invitere han til å teste laderen. Klippe L3 til ladekabelen er jeg ikke så interessert i, men å koble den fra på sivilisert måte skulle jeg gjerne kunnet gjøre.

Da har jeg testet med svogeren sin bil, og hans bil lader på 19A på alle tre fasene, ca 7.5 kW totalt. Det er vel maks av det jeg kan forvente med 230V/3 så vidt jeg har forstått.

Det merkelige er imidlertid at jeg plutselig også klarte å lade min egen bil på 7.5 kW på lørdag, da jeg hadde kjørt batteriet ned til 65-70%. Men etter at den hadde  ladet en stund på 7.5 kW falt den igjen ned til 5 kW.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Det kan nesten se ut som alle tre laderne hos meg slår inn kun når batteriet ligger under et visst nivå.

Eller er det mest sannsynlig noe galt med en av de tre laderne på bilen min som gjør at jeg (tidvis) kun får 2/3 ladeeffekt?
Etterhvert som batteriet fylles vil ladeeffekten gradvis reduseres.
Over omtrent 90% SoC vil den gå rakst nedover, og være mindre en 11 kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Snakker du av erfaring eller gjetter du? Min X75D har fortsatt 33kW ved 90%, er det tilfelle at 3 LR/P reduserer MER enn det, tross nyere kjemi og større batteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA