Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?

Startet av laffi, mandag 11. februar 2019, klokken 19:12

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: Burger på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:46
Er lettere å tro at A/C betyr varmepumpe. Heat får man jo med varmelement, men kjøling krever varmepumpe.
Her er det rom for misforståelser.
A/C betyr aircondition som kun kjøler kupeen. Aircondition og varmepumpe er muligens beslekta teknologier, der det kommer ut varme i den ene enden og kjøling i den andre enden. Varmepumpe gir varme og kun varme til kupeen, så det er vesentlige forskjeller i bruk. Alle Leafer har vel A/C så langt jeg veit, men det er ikke alle som har varmepumpe.

Alle Leafer har varmelement til oppvarming i kaldt vær, mens de som også har varmepumpe har nytte av den i kjølig vær.
Etter min erfaring bruker Leaf med varmepumpe 3 kw til oppvarming i kuldeperiode ved nyttår, mens den kan bruke svært liten effekt til oppvarming resten av året.
Etter min lille erfaring med Leaf uten varmepumpe, så bruker den også 3kw til oppvarming i kulda.
Mens eldre Leafer med vannbåren varme har element på 4,5 kw.

laffi

Hei Trekkoppbil. Er fortsatt ikke blitt helt klarsynt. Kanskje du kan bidra til ytterligere oppklaring.
"Alle Leafer har varmelement til oppvarming i kaldt vær, mens de som også har varmepumpe har nytte av den i kjølig vær."
Kaldt er kaldere enn kjølig - altså når det er skikkelig kaldt er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe, mens når det bare er kjølig så er det fordel med varmepumpe?
Biler med og uten varmepumpe bruker begge ca 3kwh til oppvarming når det er skikkelig kaldt.
I bare kjølige perioder, (og resten av året, også i mildvær?) så vil biler med varmepumpe være vesentlig mer effektive enn biler uten varmepumpe.
Har jeg forstått deg riktig?

lifern

Ja vifta kan kjøres uten varme i Visia med heat knappen.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

laffi

Har nå pratet med selger som nå var blitt opplyst om at Visia ikke hadde varmepumpe.
Fikk reduksjon i prisen.
Alle fornøyd :)

Trekkoppbil

Sitat fra: laffi på tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:18
Hei Trekkoppbil. Er fortsatt ikke blitt helt klarsynt. Kanskje du kan bidra til ytterligere oppklaring.
Det er luft/luft-varmepumpe som sitter i Leaf. Den har et temperaturområdet hvor den er effektiv, og COPS vi gå nedover jo kaldere det er ute. Jeg kjenner ikke til dataene her.  PTC-varmeren vil bruke eget varmelement ved behov. Jeg har lagt merke til med en 2013 med varmepumpe, at den bruker 3kw til oppvarming midtvinters, eller når vi reiser til innlandet om vinteren. I vinter prøvde jeg en 2014 uten varmepumpe, og den brukte også 3kw til oppvarming. Så jeg har mistanke om at varmepumpa ikke er i drift når det er kaldt, men den er effektiv om høsten, våren, og under mildvær om vinteren.

leafnor

Sånn under -10 er det ikke mye hjelp i varmepumpen. Og da er det kun PTC.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA