Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tir 19. feb 2019, kl. 13:21

« forrige - neste »

z4rd

Polo, det er vel en annen faktor som kanskje påvirker salget i større grad som du ikke nevner, og det er at 75-pakken selges ikke lenger. Innstegsprisen er gått opp betydelig. Helt naturlig at det blir litt tregere salg av S og X, mens TM3-toget fortsetter.

Nå gikk jo du strengt tatt på personangrep med samme stil som du kritiserer selv. Forskjellen er at du angriper «ALLE» med en Tesla.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: Polo på lør 23. feb 2019, kl. 07:35"Ingen" kjøper en sedan med brevsprekk som bagasjeluke nå,
For en utrolig ladet og ekkel måte du argumenterer på! Det siterte er også til de grader feil. Finn en annen sedan som har større reell åpning i forhold til hva som er mulig. Det er ikke en combi/hatch som mange ønsker seg, men det har ingenting med saken å gjøre, da det ville vært en annen bil (Y faktisk).

Personlig skjønner ikke jeg hvorfor noen vil ha den undermotoriserte lille blikkboksen Polo, hvis de ikke er en bestemor på 70 år ....... Hvis jeg skulle bruke din terminologi
Men det er lett å skjønne at mange vil ha små billige driftssikre biler som Polo. GOT IT? Argumentasjonsmåte fører til respons på samme eller øket nivå.

GOS

Sitat fra: Polo på lør 23. feb 2019, kl. 07:35
TM3 vil jo selge helt greit, i en kort periode til fansen som trenger bil raskt. TM3 blir bil nummer 2 hos eksisterende Tesla blodfans.  Dvs helt til folk skjønner at det kommer 3-4 gode alternativer i SUV/Crossover segmentet allerede til i 2020. Deriblant Model Y for Teslasekten, Byton for de som tenner på skjerm, ID Cross, etron Q5, BMW, EQC ++ for de som vil ha gjennomtenkt byggkvalitet.

Først; TM3 blir ikke nummer 2 bil hos folk som har Tesla fra før. Jeg har byttet ut min Model S med Model 3 da jeg ikke trenger så stor plass som S'en gir (og S'en var snart 5 år og jeg hadde lyst på noe nytt)

Av de andre bilene du nevner, utfra den informasjon som er fremkommet så langt, så tror jeg kun Y vil være av interresse for meg. All informasjon så langt tyder på at de andre er energi-sløsere. EQC dataene så langt viser et helt annet forbruk og mye lavere ladehastighet enn Tesla og dermed så blir den uaktuell. De andre ligger altfor langt inn i fremtiden til å si noe om energieffektivtet og ladehastighet, men ingenting tyder på at de er på Tesla sitt nivå.

Den gangen f.eks. Audi har kommet seg opp på Tesla sitt nivå på energieffektivitet, ladetilgang (ladehastighet har de jo absolutt på e-tron) og autopilot funksjonalitet så kan det vær at det blir retur til Audi. Men det er kun om Tesla feiler og ikke etterhvert får justert inn utfordringene de har hatt med småfeil, servicekø etc. Etter nesten 5 år i Tesla Model S så har jeg ikke savnet noe "Premium Audi følelse" i det daglige selv om jeg før Tesla'en hadde 3 nye A6'er, en ny A4 og en ny A1 (i perioden 2001 til 2014).

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Polo

Du trekker konklusjonen ut fra din egen case. Du må se litt større på det. Hvis du studerer modellutvalget og salgsstatistikken på biler i Norge. Så har sedan versjonene en svært liten andel. Folk kjøper TM3 fordi de Tesla ikke tilbyr noe annet nå. Hadde TMY vært på markedet så hadde 4 av 5 biler solgt vært en TMY.

Så kommer denne evindelige leksa om at energieffektivitet. Elbilforeningens test av viser at Hyundai, Kia, Jaguar og Audi er på nivå eller bedre i første forsøk. Det er ingen heksekunst å produsere gode elbiler for disse aktørene som har kompetanse og ressursene. VAG kommer med biler på løpende for å dekke alle segmenter i fra Polo til stor Porsche. Man får enkle biler, luksusbiler og sportsbiler på markedet hvert kvartal fremover. Det samme skjer i fra de fleste aktørene som kan å bygge biler. Om du savner byggkvalitet, premium audi følelse eller ikke, spiller ingen rolle. De som vil ha det er mange, og vet hvor man kan kjøpe det. Poenget er at alle nisjene kommer til å bli dekket, en etter en av produsenter som kan å bygge bil. Tesla vil bare være i en nisje med litt halvdårlig byggkvalitet, 4 modeller og litt slitsomme eiere i sosiale sammenhenger. 

Espen Hugaas Andersen

Ingen av de andre bilprodusentene har reell leveranseevne. De vil komme med noen titusen per år av elbilmodellene, men de har verken batterier eller vilje til å gi på så mye som de bør. Det monner rett og slett ikke. Samtidig vokser salget til Tesla med omkring 50% per år, fra et nivå der de er verdens største elbilprodusent.

Det er bare å forvente at Tesla vil se mer og mer konkurranse over tid. Men konkurransen vil neppe påvirke Tesla til særlig grad før tidligst 2025. Og mye kan skje før den tid, når det gjelder pålitelighet og verkstedkapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Polo på lør 23. feb 2019, kl. 10:07
Du trekker konklusjonen ut fra din egen case.

Jeg trekker ingen konklusjon. Jeg forteller deg hva som gjelder for meg....som tross alt har vært en Tesla Model S eier og 13 år som Audi fan (og mulig fremtidig Audi-fan om de justerer seg slik jeg ønsker)

At det ikke stemte med ditt bilde er ditt problem.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025

daktari

Hva definerer egentlig en flopp?

I USA har Model 3 absolutt ikke floppet, med topp 10 passering blant biler og utklassing vs premium-merkene.

I Norge og Europa kan vi se på atall salg sedan/touring for A4, 3-serie f.eks. og se om Model 3 overgår disse. Da er det en suksess. En andel på samme nivå er også ok. En flopp vil være redusert andel.

Eks. Hvis BMW selger 4000 3er touring og 1000 sedan, så vil 1000 solgte Model 3 være bra. Over er suksess, under er flopp.
Eller?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

tuono

Om trådstarter hadde holdt en litt mer saklig tone og resonnert på en litt mer forklarende (vs påståelig) måte, så hadde det kanskje ikke vært så vanskelig å vært tildels enig med han. For bak all støyen og bastantheten kan man faktisk ane konturene av noen gode argumenter.

S4e

Så kommer denne evindelige leksa om at energieffektivitet. Elbilforeningens test av viser at Hyundai, Kia, Jaguar og Audi er på nivå eller bedre i første forsøk. Det er ingen heksekunst å produsere gode elbiler for disse aktørene som har kompetanse og ressursene. VAG kommer med biler på løpende for å dekke alle segmenter i fra Polo til stor Porsche. Man får enkle biler, luksusbiler og sportsbiler på markedet hvert kvartal fremover. Det samme skjer i fra de fleste aktørene som kan å bygge biler. Om du savner byggkvalitet, premium audi følelse eller ikke, spiller ingen rolle. De som vil ha det er mange, og vet hvor man kan kjøpe det. Poenget er at alle nisjene kommer til å bli dekket, en etter en av produsenter som kan å bygge bil. Tesla vil bare være i en nisje med litt halvdårlig byggkvalitet, 4 modeller og litt slitsomme eiere i sosiale sammenhenger.

Energieffektivitet, hurtig ladning og mange nok ladestasjoner er da meget viktig når en skal på langtur!  Her skuffer jo flere av de andre. Audi og Jaguar er jo absolutt ikke på nivå - de har ikke klart det på første forsøk.  Mange av de andre du nevner sliter med ladefart om vinteren.

Også på mange andre områder er Tesla helt unike. Enig at det vil komme spennende alternativer fremover. Men det ser ut som de andre vil bruke mye tid på å komme på nivå.

Y vil helt sikkert bli populær i Norge om de dropper de tåpelige/kule bakdørene X har. Men jeg tror mange fortsatt vil ha 3 om de etterhvert tilbyr tilhengerfeste.  Med takstativ og hengerfeste behøver en ikke å kjøre rundt i hverdagen med en stor bil.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GOS

Så kommer denne evindelige leksa om at energieffektivitet. Elbilforeningens test av viser at Hyundai, Kia, Jaguar og Audi er på nivå eller bedre i første forsøk.

Tror virkelig du må sette deg på skolebenken for å lære å lese på nytt. At Hyundai og Kia har energieffektive biler er det ingen tvil om. E-tron og I-pace kommer jo mye dårligere ut enn X som er en mye større bil. I-pace er på størrelse med Tesla Model 3, men bruker 50% mer strøm til vanlig. Anbefaler du leser testen som Elbil la ut igår og holder deg til fakta fremover.

PS1 jeg tok også ut ny Kona for 1 1/2 uke siden. Jagur og e-tron reservasjonene kansellerte jeg ifjor.

PS2 Jeg er helt enig i at andre kommer til å komme med interessante biker av både den ene og andre nivået av kvalitet og premium og energieffektivitet.
Men nå hadde det seg slik at tiden var inne for oss og bytte ut bil nummer 1 (og 2) og da ble det Model 3 (og Kona) fordi det for oss ikke per dags dato fantes alternativ som tilfredsstilte våre krav. De andre kommer kanskje på banen med biler som møter våre krav til vi skal bytte bil igjen neste gang...la oss si om 3 år.

asbj

Det er ingen heksekunst å produsere gode elbiler for disse aktørene som har kompetanse og ressursene.
En elbil har også 4 hjul, ratt og pedaler. Men omtrent der stopper likheten. Tyske ingeniører er flinke på finmekanikk, forbrenningsmotorer og alle komponenter som trengs i en god diesel/bensinbil. For å lage en konkurransedyktig elbil er det batteriteknologi som gjelder. Angela Merkel sa til dem i fjor at de måtte få ut fingern å bygge egne gigafactories. Nå når VW har begynt å leke med tanken om å bygge gigafactory kommer LG chem og truer med å kutte leveransen av batterier til eksisterende biler, kilde:
https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-battery-cell-supply-ev-gigafactory/

Så for å bli konkurransedyktige må de andre bilfabrikantene:
1. Bygge gigafactory eller sikre seg batterier som er konkurransedyktige på pris i store volum.
2. Komme på banen med ett design som er like enkelt og billig å produsere som model 3/model Y.
3. Bort med unødvendige knapper og lage Apple/Tesla type brukergrensesnitt. Nokia tiden er forbi.
4. Automatisk softwareoppdatering, på kart og alle funksjoner i bilen.
5. Bort med fordyrende forhandlernettverk. Direktesalg til kunde, blir eneste måte å konkurrere på.
6. Autopilot som er konkurransedyktig med Tesla.
7. Sikkerhet, både passiv og aktiv på nivå med Tesla.
8. Energieffektivitet og rekkevidde.
9. Premium følelse når man sitter bak rattet.
10.Motor/akselerasjon og "moro" faktor.

Så er spørsmålet hvor lang tid tar det for de andre å ta igjen Tesla. Tesla har allerede bygget elbiler i 10 år og har ett godt forsprang. BMW ligger skuffende langt etter synes jeg. Blir spennende å se WV ID og WV Crozz som skal komme neste år.

Roy Aasen

Tyske stat legger 10 milliarder kroner i potten i håp om at tyskeren får ræva i gir og starte med batteriproduksjon. Er jo å håpe at det hjelper.

De som ikke kan tysk kan jo lavere å klikke på linken

samotholt

Sitat fra: SKYNET på lør 23. feb 2019, kl. 23:55

Jeg har både testet og lest mål på nett, du sitter  MYE lavere i en model 3 kontra feks e-golf og leaf, med kona, Model x, e-tron, osv går du rett inn.
Og de faktiske målene til M3 mot golf er?
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Handyman

Jeg er oppriktig interessert i målene for å vite hvor mye det dreier seg om. Jeg har foreløpig ikke biler å måle på.
Greit å vite om vi snakker om millimeter, centimeter eller decimeter?
Som jeg skrev, uten mål blir det en bortkastet diskusjon uten særlig verdi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lør 23. feb 2019, kl. 01:28
Sitat fra: tornaldo på fre 22. feb 2019, kl. 11:56
Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.

Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken.

Du slår jo trådstarter sitt poeng ganske effektivt ihjel med denne setningen. Om «alle» vil ha små og billige biler (noe som ikke er helt riktig, men la oss leke med tanken) så er det jo i liten grad plass til salg av SUV i det hele tatt.

At sedan ikke er en favoritt er riktig, men i den klassen Model 3 opererer (Mercedes C, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE) selges det fremdeles en viss andel sedaner. Men at Model Y vil være mer populær er ikke vanskelig å se for seg, på samme måte som en stasjonsvogn av denne ville solgt i mye større antall.

At noen små biler er favoritter, betyr ikke at alle vil ha det. Nå er det vel kanskje bare Yaris som er en ekte småbil på topp 10, men mange andre er relativt små. Men det er naturlig at det selges mange, både for de som ikke har behov for plass, eller bor i byer, eller vil ha billig bil (Yaris) eller som bil nr 2. Utover det dominerer SUV/crossover og etterhvert stasjonsvogn.

At trådstarter skrev at alle vil ha SUV/crossover var å sette det på spissen, det forstår de fleste. Det selges jo alle mulige typer biler i landet, men mange dominerer ikke statistikken. Som sedan og pickup. Mange som kjøper det, men det blir jo ikke akkurat noen vinnere på totalen.

Jeg tror elbiler gir et litt skjevt bilde av statistikken, siden mange kjøper de ulike modellene pga det er elbil, ikke fordi de nødvendigvis er den typen modell de ønsker seg.

Mulig jeg tolker statistikken feil, men en ting er det umulig å komme bort fra. Sedan er laaaaaangt nede på lista. Dog er ikke Model 3 en helt tradisjonell sedan i form, det hjelper jo mye.

Så for å summere min mening mot trådstarter:
Ingen vil kjøpe Model 3? Jo i aller høyeste grad
Flopp? På ingen måte i 2019, kanskje i 2021/22
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA