Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla model 3 som sedan floppe fordi det ikke er crossover/SUV

Startet av Arthur Morgan, tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

bno

@stefse
Det deler jeg og Balrog kommer her med rene ord for penga det. Det liker jeg godt. Så er jeg enig i at H. Kona er en bra bil.
Kunne aldri tenkt meg å ha en SUV ikke pick up (diesel og bråkete som få med bladfjærer og det hele for å tåle vei der man glemte niveleringskikkert og gjorde jobben en fredags ettermiddag) heller for den saks skyld så siden jeg eier en av sistnevnte så var det å svelge en kamel mothårs, men hva gjør man ikke når det er billig og gir relativt bra sikkerhet i tett trafikk. Nå gleder jeg med til å få min TM3 etter tre år og få trødd legemet mitt godt ned i sete og jekket dette ned i gulvet. Da trives jeg som best når man like vel skal ut i trafikken.

SoftwareGeek

Sitat fra: Emils på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:30
Vi har per nå en crossover og helt ærlig synes jeg det er "oppskrytt". Ja, man sitter noe høyere, men ut fra prøvekjøringen av Model 3 synes jeg at jeg satt veldig godt i den også. God oversikt, ettersom man fjerner alt av instrumenter foran fører.

Model S er ekte sportsbil på sommeren og har SUV-egenskaper (4x4 og bakkeklaring) på vinteren. Suveren bil. Siste fossilen jeg hadde, var en 4x4 SUV

hELgenen

Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av. Denne bilen er som skapt for motorveien og Autobahn.

Jepp...synd vi har det her i landet

18650

Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av.

Jeg også. Men tviler på vi er representative. Er vel nesten bare BMW-folk som har valgt sedan foran stasjonsvogn i moderne tid her i Norge. Bortsett fra de over 75 som har kjøpt Avensis Sedan.

Dagens paradoks: Folk med SUV liker åpenbart å sette seg rett inn istedet for ned i bilen. En operasjon som tar 2 sekunder, istedet for kanskje 4. Deretter suser de avgårde på en 90 minutters (5400 sekunder) kjøretur for så å spare nye 2 nye sekunder når de skal ut av bilen. Lurer på hva de gjør når de skal se en spillefilm en fredagskveld. Slenger de seg ned i sofaen? Nei, mer behagelig å sette seg på en kjøkkenstol - eller kanskje en barkrakk?  ;)

Har forståelse for at mange trives best med SUV altså. Men noen ganger faller argumentene på stengrunn.

olavxxx

Trådstarter sier ingen vil ha model 3, men den har jo allerede solgt over 150.000 i USA og i januar var det konfigurert og bestilt 20.000 i Europa (fra desember til januar).

I kontrast til dette har iPace solgt 6000(?) I hele verden på 1(?) År. I USA har de så vidt solgt iPace og går nå på 0 prosent rente for å lokke kunder.

Philip Marlowe

Kan jo også være at en god del gikk over fra personbil til SUV for noen år siden på grunn av firehjulstrekk, dette var jo ikke så vanlig på personbiler før.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

hELgenen

Antar trådstarter tenkte på det norske markedet (selv om han nevnte verdensmarkedet) - og så fort det blir en elektrisk "folkebil" med de rette attributtene så vil folk rømme vekk fra model 3

PF

Sitat fra: 18650 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:59
Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:07
Jeg kjøper fordi det er sedan, ikke på tross av.

Jeg også. Men tviler på vi er representative. Er vel nesten bare BMW-folk som har valgt sedan foran stasjonsvogn i moderne tid her i Norge. Bortsett fra de over 75 som har kjøpt Avensis Sedan.

Dagens paradoks: Folk med SUV liker åpenbart å sette seg rett inn istedet for ned i bilen. En operasjon som tar 2 sekunder, istedet for kanskje 4. Deretter suser de avgårde på en 90 minutters (5400 sekunder) kjøretur for så å spare nye 2 nye sekunder når de skal ut av bilen. Lurer på hva de gjør når de skal se en spillefilm en fredagskveld. Slenger de seg ned i sofaen? Nei, mer behagelig å sette seg på en kjøkkenstol - eller kanskje en barkrakk?  ;)

Har forståelse for at mange trives best med SUV altså. Men noen ganger faller argumentene på stengrunn.

Tja, hvis du hadde sett modern og fadern når de klatret ut av fem-serien kontra x5n jeg hadde så skjønner du at det kanskje ikke er sekundene det står på. Og de er i seksti-åra og er relativt spreke.

olavxxx

Morsomt at trådstarter er entusiastisk for Kia Soul, men negativ til den eneste elbilen som kan sette fossile kritikere på plass. Det eneste argumentet de manglet var at elbiler ikke kan kjøre på bane.

Så trådstarter sammenligner en liten Kia CUV med en sportslig elbil og tror folk hopper på den elektriske skilpadden, fremfor den elektriske kaninen?

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:09
Antar trådstarter tenkte på det norske markedet (selv om han nevnte verdensmarkedet) - og så fort det blir en elektrisk "folkebil" med de rette attributtene så vil folk rømme vekk fra model 3
Tja, men flere vil også bli mer bevisst på at de rette attributtene betyr mer avgiftsbelagt strøm ut fra stikkontakten, og oftere hurtiglading. En Landcruiser er heller ikke mer komfortabel på humpete og hullete norsk vei enn Mercedes S-klasse. Og Off-road kjøring er det vel svært få SUV sjåfører som bedriver. SUV er i noe grad et kunstig skapt behov.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Balrog

Sjefsargumentet for husmortanksene har falt bort her: Ved å bruke en diger og energi-ineffektiv SUV når du leverer barn i barnehagen er sannsynligheten for å omkomme i en trafikkulykke bittebittelittegrann mindre enn om man kjører i en tradisjonell bil.

Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei, antagelig fordi de ikke ser en dritt rundt seg og peiser derfor på midt i veien. Som å kjøre Hummer i bytrafikk.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Autowinder

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:31
Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei, antagelig fordi de ikke ser en dritt rundt seg og peiser derfor på midt i veien. Som å kjøre Hummer i bytrafikk.
Hehe, to the point Balrog, det har jeg lagt godt merke til også. Ikke bedre de med store pickuper heller forresten, der de kjører rundt med evig vått skrot på planet :D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:16
Morsomt at trådstarter er entusiastisk for Kia Soul, men negativ til den eneste elbilen som kan sette fossile kritikere på plass. Det eneste argumentet de manglet var at elbiler ikke kan kjøre på bane.

Så trådstarter sammenligner en liten Kia CUV med en sportslig elbil og tror folk hopper på den elektriske skilpadden, fremfor den elektriske kaninen?

Hver gang jeg møter en Soul tenker jeg på et smørejern for ski. Ukul sak.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


Elmo

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:31
Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei,
SUV = husmortanks
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA