Registreringsnerding

Startet av Lynkjapp, tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:43

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:47
Se min post to innlegg over din!

Lasse er den som driver Teslastats.......
Ja, men jeg kan ikke drive og plage ham hver dag, så min utregning går på det som blir lagt ut på teslastats. Da vil jeg få omtrent det samme etterslepet hver dag og tallene blir noenlunde sammenlignbare. Jeg sitter ikke her og skriver doktorgrad som må være helt vitenskapelig. :)

Vi må også huske at etter 1. april så vil 95% av alle trådene her på Model 3-delen av forumet være døde, fordi alle har fått bilene sine og er fullstendig uinteresserte i final invoices, skip over Atlanteren og webkameraer på kaia. Dette er vår underholdning mens vi venter. Etterpå er alle over på "hvorfor funker ikke min [et-eller-annet]", "jeg har fått bulk" og "teite S- og X-førere som stjeler CCS-plassene". :D

Salvelinus

Sitat fra: Thob på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:18
Sitat fra: eadie på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:32
Sitat fra: AttackOfTheMac på fredag 22. februar 2019, klokken 23:35
Rart at Bergen er så treig. Trondheim som fikk biler seinere er jo i full gir.

Bergen er stort sett alltid treig med alt. Tror det har rullet noen hoder der..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror ikke de har levert ut biler i Trondheim allerede, de kom jo dit igår. At noen biler der er registrert med skilter betyr ikke at de er levert ut enda.
Jeg snakket med Tesla Minde (Bergen) igår og de fortalte at alle biler skal inn til final inspection først, for deretter å bli klargjort. Etter det er de klar for utlevering. Min bil var med føste båt som kom til Bergen denne uken, men på tross av dette har jeg ikke fått utlevering før 4.3, så det tar altså endel tid fra de kommer og til de blir levert.

Jeg skal hente bil på flatåsen i Trondheim om 1 time, det er i det minste det jeg har fått beskjed om...  :o

Counterpointer

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:55
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:47
Se min post to innlegg over din!

Lasse er den som driver Teslastats.......
Ja, men jeg kan ikke drive og plage ham hver dag, så min utregning går på det som blir lagt ut på teslastats. Da vil jeg få omtrent det samme etterslepet hver dag og tallene blir noenlunde sammenlignbare. Jeg sitter ikke her og skriver doktorgrad som må være helt vitenskapelig. :)
Krever ikke Phd nivå

Men når du hadde de mer kvalitetssikre tallene tilgjengelig i tråden blir det litt rart å projisere fra lavere tall. Skjønner forsinkelse i publiseringen og at du vil ha konsistens. Til mitt forsvar vil jeg også si at er en lynkjapp så kan det gå litt fort

Lynkjapp

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:47
Men når du hadde de mer kvalitetssikre tallene tilgjengelig i tråden blir det litt rart å projisere fra lavere tall. Skjønner forsinkelse i publiseringen og at du vil ha konsistens. Til mitt forsvar vil jeg også si at er en lynkjapp så kan det gå litt fort
Hehe. :) Jeg tror ordet vi søker her er periodisering. Det vil si at hvis jeg den ene dagen skulle bruke de ferskeste tallene, rett fra hestens munn, så ville neste dag, med den normale forsinkelsen, se dårligere ut, uten at den kanskje egentlig var det. Så ved å periodisere helt likt dag for dag så havner man nærmere "normalen".

Når det er sagt så har jeg hittil alltid lagt ut mine projiseringer morgenen etter, og jeg pleier da å se på totalen og trekke fra eventuelle registreringer i listen fra den samme morgenen, slik at jeg sitter igjen med tallene fra gårsdagen. Men jeg ser i dag at jeg var litt for tidlig, siden det etter at jeg la ut tallene fra gårsdagen har kommet til 19 biler, blant annet med de tidligere nevnte EV5xxxx-skiltene som ikke var der i dag tidlig.

Så jeg burde vente med å beregne gårsdagen før jeg har sett dagens første biler. Og akkurat nå ser jeg at dagens første bil er der, så da blir gårsdagens tall 3212 hvis 92 om dagen og 1600 hvis samme snitt utover.

indianrunner70

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:43
Med et mål om at ca 5000 biler skal leveres i løpet av februar/mars så er det litt gøy å følge med på om de får det til. Derfor har jeg regnet litt på det, med utgangspunkt i teslastats rapportering:
http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8

Hittil er altså 87 biler registrert siden kunderegistreringene begynte 13. februar. Hvis vi forutsetter at bilene blir registrert mandag til lørdag, men ikke søndag så kan vi få fram to prognoser om hvor mange biler som er registrert fram til og med lørdag 30. mars.

1. Hvis det blir registrert like mange biler hver dag fremover som på den dagen det ble registrert flest (42, i går) så blir tallet 1557.

2. Hvis det blir registrert like mange biler i snitt hver dag som det har blitt registrert frem til nå så blir tallet 696.

Begge tallene er langt under 5000, så vi kommer helt sikkert til å se en markant økning. :) Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden dag for dag hvis noen synes det er gøy.

Kjekk tråd denne her... har du mulighet for å legge inn biler per dag og vise grafisk eller i tabellform?

Lynkjapp

Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 26. februar 2019, klokken 00:47Kjekk tråd denne her... har du mulighet for å legge inn biler per dag og vise grafisk eller i tabellform?
Skal se hva jeg rekker i kveld. Grunnen til at jeg datt av litt her de siste dagene var at jeg oppdaget at antallet biler hver dag ser ut til å endre seg retroaktivt. Ikke bare ved at det blir lagt til biler på tidligere datoer men at noen biler også endrer dato i ettertid. I hvert fall tror jeg at det er grunnen til at mine tall plutselig ikke stemte lengre. Kan også være at jeg har blingset.

Autowinder

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 26. februar 2019, klokken 07:07
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 26. februar 2019, klokken 00:47Kjekk tråd denne her... har du mulighet for å legge inn biler per dag og vise grafisk eller i tabellform?
Skal se hva jeg rekker i kveld. Grunnen til at jeg datt av litt her de siste dagene var at jeg oppdaget at antallet biler hver dag ser ut til å endre seg retroaktivt. Ikke bare ved at det blir lagt til biler på tidligere datoer men at noen biler også endrer dato i ettertid. I hvert fall tror jeg at det er grunnen til at mine tall plutselig ikke stemte lengre. Kan også være at jeg har blingset.
Om det er som tidligere diskutert er det forhandlerne som registrerer biler selv og melder inn til Biltilsynet. Om det går på epost er det rom for feil og en backlog hos BT, og da kan dine observasjoner stemme godt angående korreksjoner i ettertid. Da er heller ikke fasit gitt hver dag kl 23:59:59.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lynkjapp

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 07:22Om det er som tidligere diskutert er det forhandlerne som registrerer biler selv og melder inn til Biltilsynet. Om det går på epost er det rom for feil og en backlog hos BT, og da kan dine observasjoner stemme godt angående korreksjoner i ettertid. Da er heller ikke fasit gitt hver dag kl 23:59:59.
Jepp. Jeg har prøvd å vente til dagens første registrering før jeg legger ut frem til og med gårsdagen, men det var ikke nok. Så da får vi kalle tallene dynamiske isteden. Så her er dagens dynamiske tall:

Beste dag hittil: 25/2 med 114 biler registrert.
Med 114 biler hver dag fra nå ender vi på 3781 den 30/3.

Snittet hittil er 43 biler per dag.
Med det snittet hver dag fra nå ender vi på 1727 den 30/3.

Skulle ha fikset en graf også, men må gå og sette meg i bilkø nå. :)

GOS

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 26. februar 2019, klokken 07:22
Om det er som tidligere diskutert er det forhandlerne som registrerer biler selv og melder inn til Biltilsynet. Om det går på epost er det rom for feil og en backlog hos BT, og da kan dine observasjoner stemme godt angående korreksjoner i ettertid. Da er heller ikke fasit gitt hver dag kl 23:59:59.

Tesla gjør det selv og direkte i Vegvesenets sitt system og går nok ikke på e-post. Tesla ringte meg en kveld (7-8 tiden) og trengte personnummeret til kona for å registrere den, han registrerte den mens vi snakket i telefonen og jeg fikk reg-nr på telefonen. Jeg hadde tilfeldigvis sjekket VIN mot Vegvesenets sider like før Tesla ringte og da var den ikke registrert, sjekket igjen på Vegvesenets sider like etter at Tesla hadde lagt på røret og da la den inne i Vegvesenets sider.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

P85TMS

Har samme opplevelse som GOS over her ang. registrering.

Det mangler forresten minst 10 Model 3 registrert 22.02 på teslastats.no kun fra Stavanger, så tallene derfra kan ikke stoles på 100%. Første EV532xx på teslastats er registrert 25.02, men f.eks. EV53203 er en rød Model 3P registrert 22.02 og som ikke dukker opp hos teslastats i det hele tatt. Det mangler også S/X registreringer.

Lynkjapp

Da har jeg laget en liten graf av tallene. Fra første registrering 13/2 til siste registrering 30/3 minus søndager er det 40 registreringsdager og i går var dag 11.

Kurven viser hvor mange biler som blir registrert frem til og med den 30/3 hvis man legger til grunn at etterfølgende dager vil følge det aktuelle gjennomsnittet. Det man ser er altså at gjennomsnittet fortsatt øker markant. Om en uke eller to så vil denne kurven sannsynligvis begynne å flate ut fordi man dels kommer opp til hva Tesla maks klarer å levere per dag og dels fordi jo flere dager, desto mindre innvirkning får hver enkelt dag for gjennomsnittet.

Målet er selvfølgelig at tallet stabiliserer seg et sted over 5000 biler. Da kan vi føle oss rimelig trygge på at de klarer å levere i henhold til lovnadene fra desember.

Toalmar

Har vært i kontakt med Tesla i dag ettersom min levering har blitt flyttet fra Brumunddal til Lillestrøm og at datoen ikke passet. Jeg fikk enkelt flyttet utlevering til dato som passet.
Jeg spurte samtidig hvor mange biler de beregnet å levere fra Lillestrøm pr dag, svaret var over 100 stk. Nå vet jeg ikke hvor mange dager de skal være der, men det blir i hvert fall en økning uke 11
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

eisa01

Litt spent om Model 3 blir den mestselgende bilen i Februar, om den slår eGolf

Hvis registreringene fortsetter på snitt-nivået for Februar (kun de dagene det har vært salg) vil dette bli resultatet:
Model 3: 640
eGolf: 706

Om registreringen fortsetter på snittet av i går og i dag:
Model 3: 737
eGolf: 693

Så jeg vil si at det ser ut som det går, spesielt hvis det fortsatt tikker inn noen flere biler i dag som ikke er oppdaget at skriptet

Om man ekskluderer import så blir eGolf slått på begge metoder

Counterpointer

hELgenen

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:18
Har vært i kontakt med Tesla i dag ettersom min levering har blitt flyttet fra Brumunddal til Lillestrøm og at datoen ikke passet. Jeg fikk enkelt flyttet utlevering til dato som passet.
Jeg spurte samtidig hvor mange biler de beregnet å levere fra Lillestrøm pr dag, svaret var over 100 stk. Nå vet jeg ikke hvor mange dager de skal være der, men det blir i hvert fall en økning uke 11

Det virker på meg som de vil presse,av mangel på andre gode ord, ut en masse biler i ekspressfart på events. Det gjør at overtakelsen også blir en event. der eier kanskje ikke føler,eller verre -faktisk,ikke får tid til å gå over bilen.  Det vi vet om bilen er at den teknisk er fantastisk,men at produksjonen og montering er gjort av, stort sett, "amatører/rookies" under et he..press selv om det også går fremover her. Det tar år å luke bort denne type feil og det kundene bør sjekke for er mekaniske og finish feil. Lakk,dører,pakninger, overganger osv. En software feil er ikke noe å bry seg om,det fikses fort. Men mekaniske og andre "steinalder" feil bør nok varsles/meldes ved overtakelsen for å sikre at de blir fulgt opp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA