Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-studie avslører ekstreme tap

Startet av Bmw_Tryne, mandag 18. februar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

1317142119

Som i3-eier: hvordan i all verden klarte de å få 50% kortere rekkevidde av å ha på varmeapparatet på vinteren?

Denne testen må være med biler uten varmepumpe i tillegg til at de har gjort noe seriøst galt når de sammenlignet tallene. Min egen erfaring med egen bil uten å kjøre som et Bellona-medlem:

* Sommer på motorveien: 180+ km reell rekkevidde
* Vinter på motorveien i -5 til -10: 160+ km reell rekkevidde (11% redusert rekkevidde)
* Vinter på motorveien i -15 til -20: 140+ km reell rekkevidde (22% redusert rekkevidde)

Altså ikke engang i det kaldelste jeg opplever på Østlandet hvor varmepumpen ikke lenger virker, så har jeg ikke 50% redusert rekkevidde.

tomrh

Den eneste elbilen som kan få 50% kortere rekkevidde om vinteren er Mitsubishi i-MiEV (og søstrene Ion og C-Zero). Batteriet er så lite at klimaanlegget tar en veldig stor andel samt at modellen er dårlig isolert. Jo større batteri og og jo bedre isolert bil, jo mindre andel tar klimaanlegget.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

THE

Hva er effekten på PHEV i kulden? Forstår jo at det er vanskelig å teste siden flere produsenter nekter bilen å gå i EL-modus når det blir kuldegrader.

Synes det har vært veldig mange negative artikler om elbiler de siste ukene. Både når det gjelder vinterrekkevidde, merforbruk med takboks og annen skremselspropaganda helt uten rot i den elbil-virkeligheten jeg kjenner til.

Skulle nesten tro det er finansdepartementet som står bak for å skremme folk til å kjøpe fossilbiler i stedet slik at de får avgiftskronene inn i statskassa. Kanskje FrP sin måte å hevne seg siden de ikke får lov å legge avgifter på elbiler ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: THE på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:24
Hva er effekten på PHEV i kulden? Forstår jo at det er vanskelig å teste siden flere produsenter nekter bilen å gå i EL-modus når det blir kuldegrader.

Da må man vel anse det som 100% reduksjon i rekkevidde da. Og kanskjeenda mer, siden bilen pga kulde vil ha høyere drivstofforbruk også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Forøvrig har jeg sett «sensasjonelle» oppslag om ekstreme rekkeviddetap for elbiler om vinteren siden vi kjøpte vår første elbil i 2012. Likevel har salget eksplodert. Folk spør heller venner og naboer hvordan elbil fungerer før de kjøper.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beckern

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:26
Som i3-eier: hvordan i all verden klarte de å få 50% kortere rekkevidde av å ha på varmeapparatet på vinteren?

Denne testen må være med biler uten varmepumpe i tillegg til at de har gjort noe seriøst galt når de sammenlignet tallene. Min egen erfaring med egen bil uten å kjøre som et Bellona-medlem:

* Sommer på motorveien: 180+ km reell rekkevidde
* Vinter på motorveien i -5 til -10: 160+ km reell rekkevidde (11% redusert rekkevidde)
* Vinter på motorveien i -15 til -20: 140+ km reell rekkevidde (22% redusert rekkevidde)

Altså ikke engang i det kaldelste jeg opplever på Østlandet hvor varmepumpen ikke lenger virker, så har jeg ikke 50% redusert rekkevidde.
Det er lett å redusere rekkevidde med 40% og ganske normalt.
For det første kommer det frem at AAA ikke forvarmet.
For det andre kan vi anta at de også startet med kalde batterier.
De to faktorene alene påvirker rekkevidde kraftig.
Legg til sørpete veier og godt med varme og forbruket nærmer seg det dobbelte.

Forbruk som du beskriver opplever jeg kun på vårparten med skyfri himmel, tørre veier og forvarmet bil/batteri. Da kan det bli bare 11% i slike temperaturer. Mer normalt er 25 - 40% økning i forbruk med normal varme og guffne kjøreforhold med sørpe eller våt veibane.

1317142119

Sitat fra: Beckern på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:35
Forbruk som du beskriver opplever jeg kun på vårparten med skyfri himmel, tørre veier og forvarmet bil/batteri. Da kan det bli bare 11% i slike temperaturer. Mer normalt er 25 - 40% økning i forbruk med normal varme og guffne kjøreforhold med sørpe eller våt veibane.

Vel, nå beskrev verken jeg eller testen at dette ble utført på veier fulle av sørpe ...

Men la oss for morroskyld anta at du har rett i at dette er 100% troverdige testresultater. EPA-rekkevidde på i3 94Ah er 183 km. Det er den rekkevidden amerikanerne forholder seg til og vil si et gjennomsnittsforbruk på ca 160, noe som er fullt oppnåelig på sommeren selv på motorveier med AC på. For å få til de ekstreme tallene testen operer med, så må forbruket på en i3 være ca 240 (ca 50% økning) i gjennomsnitt ila hele vinteren i -5 grader. Så høyt forbruk har jeg ikke engang i langt lavere minusgrader og sørpe i veien.

Hvis du mener det er realistisk merforbruk på din bil, så kjører du seriøst som en gris. Du er i hvert fall ikke veldig opptatt av flyt i trafikken.

Electrix

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Beckern på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:35
Forbruk som du beskriver opplever jeg kun på vårparten med skyfri himmel, tørre veier og forvarmet bil/batteri. Da kan det bli bare 11% i slike temperaturer. Mer normalt er 25 - 40% økning i forbruk med normal varme og guffne kjøreforhold med sørpe eller våt veibane.

Vel, nå beskrev verken jeg eller testen at dette ble utført på veier fulle av sørpe ...

Men la oss for morroskyld anta at du har rett i at dette er 100% troverdige testresultater. EPA-rekkevidde på i3 94Ah er 183 km. Det er den rekkevidden amerikanerne forholder seg til og vil si et gjennomsnittsforbruk på ca 160, noe som er fullt oppnåelig på sommeren selv på motorveier med AC på. For å få til de ekstreme tallene testen operer med, så må forbruket på en i3 være ca 240 (ca 50% økning) i gjennomsnitt ila hele vinteren i -5 grader. Så høyt forbruk har jeg ikke engang i langt lavere minusgrader og sørpe i veien.

Hvis du mener det er realistisk merforbruk på din bil, så kjører du seriøst som en gris. Du er i hvert fall ikke veldig opptatt av flyt i trafikken.
Siden de ikke oppgir hvordan testen er utført er den omtrent like verdiløs som en hvilken som helst synsing eller påstand i et hvilket som helst forum.
Jeg regner med at de som andre har nevnt her har startet med kald bil og batteri, som i og for seg er reelt nok, men så har de bare kjørt en kort strekning og så beregnet hvor langt den vil gå hvis den har samme forbruk hele veien. Men det har den jo ikke for forbruket synker ganske mye når bilen er blitt varmet opp.

Det er heller ikke vanskelig å lage en test som viser at dieselbiler får halvert rekkevidden i kaldt vær, det er bare å gjøre mange kaldstarter der man bare kjører en kort strekning, ICE biler har mye høyere forbruk når motoren er helt kald, og tar man med 10 min tomgang for å tine vinduer blir det ennå værre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

in

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:32
Jo større batteri og og jo bedre isolert bil, jo mindre andel tar klimaanlegget.
Hva er en bedre isolert bil? Har den tredobbelt glass slik som godt isolerte boliger? Nei, jeg tror ikke at en bedre isolert bil vil gi lenger rekkevidde. Rattvarme, setevarme og senket innetemperatur vil gi lang rekkevidde. Hvis innetemperaturen er den samme som utetemperaturen unngår man kondens på viduene.
Nissan LEAF 2018

1317142119

Sitat fra: Electrix på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:35
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Beckern på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:35
Forbruk som du beskriver opplever jeg kun på vårparten med skyfri himmel, tørre veier og forvarmet bil/batteri. Da kan det bli bare 11% i slike temperaturer. Mer normalt er 25 - 40% økning i forbruk med normal varme og guffne kjøreforhold med sørpe eller våt veibane.

Vel, nå beskrev verken jeg eller testen at dette ble utført på veier fulle av sørpe ...

Men la oss for morroskyld anta at du har rett i at dette er 100% troverdige testresultater. EPA-rekkevidde på i3 94Ah er 183 km. Det er den rekkevidden amerikanerne forholder seg til og vil si et gjennomsnittsforbruk på ca 160, noe som er fullt oppnåelig på sommeren selv på motorveier med AC på. For å få til de ekstreme tallene testen operer med, så må forbruket på en i3 være ca 240 (ca 50% økning) i gjennomsnitt ila hele vinteren i -5 grader. Så høyt forbruk har jeg ikke engang i langt lavere minusgrader og sørpe i veien.

Hvis du mener det er realistisk merforbruk på din bil, så kjører du seriøst som en gris. Du er i hvert fall ikke veldig opptatt av flyt i trafikken.
Siden de ikke oppgir hvordan testen er utført er den omtrent like verdiløs som en hvilken som helst synsing eller påstand i et hvilket som helst forum.
Jeg regner med at de som andre har nevnt her har startet med kald bil og batteri, som i og for seg er reelt nok, men så har de bare kjørt en kort strekning og så beregnet hvor langt den vil gå hvis den har samme forbruk hele veien. Men det har den jo ikke for forbruket synker ganske mye når bilen er blitt varmet opp.

Det er heller ikke vanskelig å lage en test som viser at dieselbiler får halvert rekkevidden i kaldt vær, det er bare å gjøre mange kaldstarter der man bare kjører en kort strekning, ICE biler har mye høyere forbruk når motoren er helt kald, og tar man med 10 min tomgang for å tine vinduer blir det ennå værre.
Sant. Men i så fall er ikke EPA-rekkevidden relevant heller, for den tar ikke høyde for den type kjøring den heller. Hele testen virker meningsløs for meg.

Kan jo for ordens skyld, i tilfelle det dukker opp noen skeptikere her, utdype at de forbrukstallene jeg snakker om ikke bare gjelder meg. Årsgjennomsnittet for alle BMW i3 min bil sammenlignes mot i BMW Connected er 161. Det vil si at dersom det skulle vært reelt med 240 i forbruk gjennom hele vinteren fra desember til mars (når det er -5 eller kaldere) så må det være 3 måneder med et gjennomsnittforbruk på ca 80 ila sommeren (med forutsetning om at forbruket i 3 måneder på høsten og våren justeres likt og gradvis ut mot ekstremverdiene på hhv. sommer og vinter). Det tilsvarer at BMW i3 94Ah skal ha reell rekkevidde på mer enn 350 km og 120Ah nær 500 km på sommeren ... Du trenger ikke kjenne veldig godt til i3 for å skjønne at det ikke er realistiske forbrukstall.

Burger

Å si opp til 50% rekkeviddetap er faktisk rett. Da tar man høyde for kulde, slaps og mange småturer. Værste jeg har opplevd var -10 ish grader, mye nysnø som hadde blitt saltet og var blitt slush og motorvei. Da fikk jeg redusert rekkevidden over 50% på Leaf-en.

Ta i når man selger elbil og så forklare hva man kan forvente etterpå, men vær ærlig med værst mulig så folk ikke har urealistiske forventninger når de kjøper elbil.

"Ja, man kan få opp til 50% kortere rekkevidde, men turen til snøhytten din på 1500 høydemeter så kan du forvarme bilen og batteriet før du drar. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer da."
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: in på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:31
Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:32
Jo større batteri og og jo bedre isolert bil, jo mindre andel tar klimaanlegget.
Hva er en bedre isolert bil? Har den tredobbelt glass slik som godt isolerte boliger? Nei, jeg tror ikke at en bedre isolert bil vil gi lenger rekkevidde. Rattvarme, setevarme og senket innetemperatur vil gi lang rekkevidde. Hvis innetemperaturen er den samme som utetemperaturen unngår man kondens på viduene.
Eier man en i-MiEV og en Leaf (slik som vi) er kontrasten stor, førstnevnte blir jo ikke varm engang uten grundig forvarming. Vår nye e-NV200 virker å være enda bedre isolert, varmeapparatet bruker ~1 kW mindre enn i vår 12-Leaf nå om vinteren tross større kupévolum (ingen av dem har varmepumpe), men den har en større tendens til dugging. For elbiler med stort batteri er det riktig som du sier at isolasjon har liten betydning, for 1 kW forskjell over f.eks. 2 timers kjøring utgjør bare 2 kWh. For et lite batteri på under 20 kWh utgjør 2 kWh en vesentlig andel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA