Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan andre enn Tesla elbiler lades på Tesla ladestasjoner

Startet av Furukollen, mandag 18. februar 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

Furukollen

Tesla eiere har jo diverse overganger som de kan brukes på ladestasjoner (andre enn Tesla stasjoner).
Videre kommer  jo nå Model 3  med  type 2 ladekontakt  og Tesla superladere skal bygges om for å inkludere denne så vidt jeg har forstått.

Vet noen om andre enn Tesla eiere da kan lade på Tesla ladestsjoner med type2 og hvordan arrangeres betalingen?

Dette hadde det vært greit å vite  slik at utvalget ved ladebehov økes.

Wibla

Model 3 kommer med CCS combo. Det betyr at disse bilene kan lade på alle ladere med CCS-plugg. Det betyr ikke at andre biler enn Tesla kan lade på Supercharger.
2018 Tesla Model S 75D

Furukollen

Første del av svaret har jeg jo allerede beskrevet, men hvorfor kan ikke andre lade hos Tesla når det fysiske og derved det elektriske er på plass.  Er grunnen kun sær vrangvilje fra Tesla?
Det er det som er spørsmålet!

turfsurf

Sitat fra: Furukollen på mandag 18. februar 2019, klokken 14:12
Første del av svaret har jeg jo allerede beskrevet, men hvorfor kan ikke andre lade hos Tesla når det fysiske og derved det elektriske er på plass.  Er grunnen kun sær vrangvilje fra Tesla?
Du antar ting som ikke er korrekt her. Tesla SuC bruker ikke samme protokoll som CCS (canbus vs homeplug). Dvs at skulle andre CCS biler ladet der måtte de og støttet to protokoller som Model 3.

Det andre som er mere problematisk er at utbyggingen av SuC har blitt finansiert av kjøpere av Tesla S og X, og det hadde nok blitt betydelig misnøye hvis andre produsenter hadde sluppet til uten å kjøpe seg inn med en sum pr bil.

Før CCS var særlig utbredt fikk det andre produsentene tilbud om å bli en del av SuC nettverket, men ingen har vel vist interesse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Ja, det er nok viljen hos de andre produsentene som har vært fraværende, ikke at viljen hos Tesla er vrang. De har jo tilbudt alle å kjøpe seg inn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Furukollen

Det er nok viljen som blir avgjørende. Det tekniske er nok ingen hinder.
Ref. følgende artikkel.  Tek.no  15nov2018


Tesla Model 3 blir utstyrt med en CCS-kontakt for hurtiglading i Europa, den samme kontakten som de fleste andre nye elbiler på markedet har.

Det betyr at bilene vil kunne hurtiglade på «vanlige» hurtigladestasjoner, slik som hos Fortum, Grønn Kontakt og i det kommende Ionity-nettverket. Det melder Auto Express, som har snakket med Teslas sjef for ladeinfrastruktur, Drew Bennett.

Må bygge om

Endringen betyr at Tesla må bygge om Supercharger-stolpene sine til å tilby både en CCS-plugg og den eksisterende type 2-varianten de bruker på Model S og X. Den jobben skal starte før leveransene tar til neste år, varsler Bennett.



Tesla viser for tiden frem Model 3 hos forhandleren på Skøyen i Oslo.  (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Byttet til CCS-standarden betyr i teorien at andre bilmerker også vil kunne lade på Teslas Superchargere.  Disse tilbyr per nå opptil 120 kW effekt per bil, med ladestolper som hver kan levere totalt 145 kW fordelt på opptil to biler.

– Vi er definitivt åpne for diskusjoner med andre bilprodusenter om å gi dem tilgang til Supercharger-nettverket. Kapasitet er en driver for vår investering. Først nye ruter, nye markeder og så kapasitet, sier Bennett til Auto Express


Jeg undres om det er noe fremgang i saken.


Roy Aasen

Hvorfor skulle det være fremgang her?

Før det skjer må nok noen legge godt med penger på bordet hos Tesla.

THE

Kan de første reelle kandidatene være Volvo/Polestar og Rivian?

Hadde litt tro på at Jaguar kanskje ville prøve å kjøpe tilgang, men det skjedde jo ikke.

Jeg tror det eventuelt blir noen av de små produsentene som vil prøve å få tilgang. Skal vel uansett mye til med Volvo siden de er med i CharIN (standardiseringsorganet for CCS).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OhmPaPa

Det må da ganske snart om ikke allerede være flere biler som bruker CCS og Chademo enn Tesla SuC? Så da skulle man tro det kommer hurtigladere med like mange CCS-ladere som det Tesla har på sine ladeplasser. Da blir jo det like greit for eTrond og tante Zoe?

For eksempel på/ved Nebbenes burde det være marked for mange flere hurtigladere også?

Trekkoppbil

#9
Er det noen som har prøvd å lade annen bil på Tesla sin lader, eller bare trur man at det ikke går?

Tesla har gjerne 8 ladere på hvert sted, mens andre tilbydere har kanksje 2 stk med valgfritt Chademo CCS, og det kan være lang ventetid.
På en SuperCharger la jeg merke til at kun 4 av 8 stolper har uttak for CCS, og de er merka med Model 3 priority. Alikevel kan man slippe ventetid på enkelte sånne lokasjoner.

Økonomien til Tesla kan vel svinge mye fra halvår til halvår, og plutselig kan de måtte gjøre grep for å bedre ønkonomien til laderene sine. Laderene kan ende på tvangssalg. Jeg trur det er begrensa hvor lenge man vil ha bilfabrikanter med propretiære ladenettverk som SuC og Ionity.
Problemet med å tillate andre biler, er at noen få bilister lar bilene stå lenge på hurtigladere uten å bry seg om at andre står i kø. Jeg har aldri sett Teslabilister gjøre noe sånnt. CCS brukes vel i hovedsak av VW, og E-Golf lader ikke så fort. Sist jeg var på tur, måtte jeg vente 1 time på ledig hurtiglader, mens en E-Golf tok opp 1 av 2 hurtigladere. Den hadde lada 6 min da vi kom, og den lada fortsatt da vi dro, med 97% SOC.  Da legger man godt merke til at Tesla har 4 stk CCS-uttak rett ved siden av, som står stort sett ledige.
Så lenge Tesla tar betalt for kwt, så kan man bli mistrukt av denne typen bilister, så jeg forstår delvis at man ikke vil åpne for dem.

sjokomelk

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 19. februar 2019, klokken 00:58
Er det noen som har prøvd å lade annen bil på Tesla sin lader, eller bare trur man at det ikke går?
Går ikke. Annen plugg, annen protokoll og proprietær standard.


http://www.youtube.com/watch?v=aOuhHwPfk7k
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amatøren

#11
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 19. februar 2019, klokken 00:58Jeg trur det er begrensa hvor lenge man vil ha bilfabrikanter med propretiære ladenettverk som SuC og Ionity.

Tesla sin standard med hurtiglading via type 2 kontakten er proprietær og det er også Tesla sin hurtiglading med CCS2 pluggen hvis de ikke implementerer CCS protokollen i tillegg.

Derimot så har Ionity ikke noen proprietær standard. Den har både CCS2 plugg og følger CCS protokoll standarden som EU har vedtatt som felles standard (men ikke forbud for operatørene i å tilby andre i tillegg slik som for eksempel CHAdeMO). I tillegg så er Ionity åpen for alle med CCS2 plugg og kan kommunisere via CCS protokollen. Ikke låst til ett fler flere merker for så å ekskludere andre.

(Forbehold om jeg kan ha misforstått om hvem som vedtok CCS2 som europeisk standard)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: THE på mandag 18. februar 2019, klokken 18:06
Jeg tror det eventuelt blir noen av de små produsentene som vil prøve å få tilgang. Skal vel uansett mye til med Volvo siden de er med i CharIN (standardiseringsorganet for CCS).
Jeg tror ikke noe kommer til å kjøpe seg inn i SuC nettverket. Nå med andre lynladere underveis vil SuC bli mindre og mindre relevant.

BTW, Tesla er og med i CharIN.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Furukollen

Når nå model3 for Europa leveres med ccs  er det nettopp for å kunne benyttes på samtlige ladestasjoner som tilbyr dette. Derved må model 3 tilfredstiller standarden og kan ikke være propritær Tesla.
Da må nødvendigvis ccs kontakten på Tesla sine ladestasjoner også snakke standard ccs.
Men selvsagt har de nok lagt til ekstra kommunikasjon på sine ladere som kun åpner for Tesla biler.

Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

ok67

Så lenge det er Tesla og dermed kjøparane av Tesla som har betalt for utbygginga av SUC, samtidig som andre produsentar har fått tilbudet om å kjøpe seg inn, men har takka nei, så er det naturleg at det kun er Tesla som kan lade på SUC.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA