Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil rundt 200k, spørsmål om rekkevidde og elbilmarked.

Startet av pkalnes, mandag 18. februar 2019, klokken 08:09

« forrige - neste »

pkalnes

Er i fasen med å kjøpe elbil og da er det mange spørsmål som dukker opp. Trenger det som nr.2 bil til barnehage og jobb. Noen av kravene er da god plass til bakovervendt sete og en bil man setter seg inn i, ikke ned i.

Tenker å kjøpe en 2-3 år gammel bil. Har egentlig snevret inn valgene til enten Kia Soul eller MB 250e. Hurtiglading tror jeg ikke at jeg trenger, ladeboks i garasje er nok. Rekkevidde; tror disse skal holde til mitt bruk, men jeg lurer på noe. Jeg har 3 undersjøisk e tunneler hver vei - går rekkevidde drastisk ned ved dette?

Så er det pris. Jeg ser på biler rundt 200k. Mtp den bråten av nye elbiler med lengre rekkevidder som er på vei inn i markedet nå, vil prisen på første generasjoner av elbiler (typ egolf gen1, soul gen1 og mb250) plutselig bli avleggs og stupe i pris?

Varmepumpe, og at MB ikke har det. Noe stort minus eller? Likte veldig godt kvalitetsfølelsen i MB.

Vollis47

Har sjøl en Kia Soul som nr2 bil og er kjempefornøyd med den. Vurderte også MB 250, men droppet den pga manglende hurtiglading. Kanskje var det litt dumt for hadde kanskje gått fint.

Går ikke galt om du velger Kia.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jejl

Sitat fra: pkalnes på mandag 18. februar 2019, klokken 08:09
Jeg har 3 undersjøisk e tunneler hver vei - går rekkevidde drastisk ned ved dette?



Går ut fra at det er renn/finnfast? Min erfaring er at slike tunneler faktisk forlenger rekkevidden de dagene du skulle ha knapt med marginer. Det er jo aldri motvind (medvind hvis du ligger bak en annen bil), aldri våt veibane, og temperaturen er som regel 10-15 + , selv om det skulle være midt på vinteren.

manifold

Et moment når det gjelder hurtiglading:
Som mange andre har jeg kjøpt elbil som bil nummer to, for så å ende opp med å bruke den mye mer enn planlagt. Selv om jeg sjelden hurtiglader, er det fint å ha muligheten - det utvider bruksområdet for bilen betydelig. Særlig gjelder det om man har mye hverdagskjøring - hurtiglading kan gjøre det mulig å ta elbilen en ekstra runde på kvelden selv om batterinivået er lavt. 

Amatøren

Helt klart, se etter bil med hurtiglade mulighet.

Uansett hvor lenge du/dere har bilen så blir den vel solgt videre og med noe tap av kapasitet på batteripakken så vil det være enda viktigere for neste eier å kunne hurtiglade for å komme frem (hjem igjen) til målet for turen.

Tror det gjør det lettere å selge videre. I tillegg så gjør det så du/dere kan utvide bruksområdet og/eller hyppigheten på bruk uten å "stå fast" på type 2/Schuko lading......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kristian O

Sitat fra: pkalnes på mandag 18. februar 2019, klokken 08:09
Er i fasen med å kjøpe elbil og da er det mange spørsmål som dukker opp. Trenger det som nr.2 bil til barnehage og jobb. Noen av kravene er da god plass til bakovervendt sete og en bil man setter seg inn i, ikke ned i.

Tenker å kjøpe en 2-3 år gammel bil. Har egentlig snevret inn valgene til enten Kia Soul eller MB 250e. Hurtiglading tror jeg ikke at jeg trenger, ladeboks i garasje er nok. Rekkevidde; tror disse skal holde til mitt bruk, men jeg lurer på noe. Jeg har 3 undersjøisk e tunneler hver vei - går rekkevidde drastisk ned ved dette?

Så er det pris. Jeg ser på biler rundt 200k. Mtp den bråten av nye elbiler med lengre rekkevidder som er på vei inn i markedet nå, vil prisen på første generasjoner av elbiler (typ egolf gen1, soul gen1 og mb250) plutselig bli avleggs og stupe i pris?

Varmepumpe, og at MB ikke har det. Noe stort minus eller? Likte veldig godt kvalitetsfølelsen i MB.
Varmepumpe forlenger rekkevidde en delbi typisk vestlands-klima.
Jeg hadde definitivt gått for Kia, siden MB mangler hurtiglader og dermed igrunn var avleggs da den kom. Vil tro at dette også har en del å si for bruktverdi.
Vet ikke hvordan varmeapparatet er på MB, men på Kiaen så er det svært, svært bra
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Crown

MB'en er komfortabel og har god plass. Men på småkjøring om vinteren bruker den UTROLIG mye strøm. Rekkevidde ned mot 6-7 mil om vinteren er ikke noe uvanlig hvis kjøringen består av mye stopp-start og kortere turer.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Radiobil1

Ionic, også de med varmepumpe/teknikkpakke begynner å nærme seg 200. Prøv en slik før dere bestemmer dere.

CitB59EL

Som eier av B klasse er jeg enig at den ikke fungerer på lengre turer over 20 mil hvis du har det travelt. Vi kjører 10-12 turer pr år med 19 mil en vei med 1 stopp når vi spiser/unger leker. Dette er uproblematisk da vi er innstilt på det. Som regel er det leken som tar lengre tid enn maten... 
Men skal vi på ferie tur til sommeren så vurderer vi å leie bil da B klasse bruker ca 12 timer på 40-50 mil lang tur pga lang ladetid (3 timer 0-100%).

Men resten av bilen er helt super og jeg vil si at den er bedre enn selv nye leaf 40KW med tanke på kjøre komfort og plass. 
Kia Soul vurderte vi før vi kjøpte B klasse for 3 år siden men falt helt igjennom på bagasje rommet som er alt for lite for en helge turer  hvis vi skulle ha TFK med bag+bagasje. Det var kort og godt ikke mulig. Kia har svært god plass i baksetet til barne seter så det var egentlig vår favoritt helt til vi skulle ha i TFK+BAG og når vi sto med bag utenfor bilen så utgikk KIA(platen i bunn var da  fjernet for større plass). Dette var synd da vi likte KIA soul svært bra!   

B Klasse er som sagt ekstremt glad i strøm på små kjøring på vinteren-men kan gå ganske langt på snill kjøring ved snill bruk.
Vi kjørte idag 140 km på vanlig lading
100%/ 28 kWh) med våte veier 19 grader i bil og kom fram med 8 %. Flat vei (maks høyde 110 m og fart 90 km/t) og snitt fart på 63 km/t. Så B klasse kan gå ganske langt med snill kjøring og med tettet grill+Nokian R2 vinterdekk-dette øker rekkevidden med flere mil.

Hvis du går for B klasse så bør du sjekke og tenke gjennom deres bruks området og finne ut hvor smerte grensen går på lengre turer. På små kjøring til/fra barnehage er den helt super og vi er svært fornøyde! Den har også det største bagasje rommet av alle elbiler uten om NV200/Berlingo og Tesla S/X.   

pkalnes

Mange takk for alle svar, det heller nå mot Kia Soul selv om jeg likte MB veldig godt. Men er fortsatt litt usikker mtp rekkevidde og pris. :-) Ser veldig fin ut den 60kw Soulen men den er det vel ventetid på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA