Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dropp i ytelse

Startet av Saxo, onsdag 07. november 2007, klokken 21:15

« forrige - neste »

Saxo

Hei !

Jeg kjører en saxo 2003 modell. Rundet 50000 km nå om dagen med problemfritt bilhold. Kona har normalt brukt bilen frem og tilbake til jobb i trondheim tur/retur ca 25 km. Hun er nå i permisjon og jeg har benyttet bilen tur retur trondheim stjørdal ca 65 km. Kjører da på "motorvei" med litt høyere belastning. Dette har gått greit i ett par uker. I dag merket jeg imidlertid ett relativt raskt dropp på energimeteret (65% til 40 % på på noen kilometer) og at kraften ble litt tam. startet da på 70% i stjørdal og var nede i 15 % vel hjemme. Tok det svært pent den siste 2/3 av strekningen etter at jeg kjente at bilen ble litt "tam". Normalt har jeg kjørt denne strekningen og fortsatt hatt 20 -25% igjen når jeg er vel hjemme og samtidig holdt relativt godt følge følge med trafikken (grønt til godt oransj).

Service utført på 48500 km


Spørsmål
- Er dette ett tegn på at batteriene begynner å bli dårlige ?
- Belaster jeg bilen for hardt ? Er det noen overvåkning som trår i kraft ?
- Er det noen som har hatt tilsvarende erfaring ?


Setter pris på synspunkter.

Kurt


Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Boogie

Det høres ganske typisk ut for blokker som har for lite vann. Og da er det også starten på en batteripakke som ikke helt er med lenger desverre (ser at du hadde service for kun 1500 km siden).
Med mindre de ikke gjennomførte servicen på en ordentlig måte, og noen av blokkene ikke fikk nok vann.

Jeg ville som første tiltak få kjørt bilen gjennom en ny vannservice for å eliminere problemet med lite vann på blokkene. Så får du se om den blir sprekere etter dette. Vet ikke hvor langt du kjører mellom hver vannservice, men etter som blokkene blir eldre vil distansen mellom servicene gå ned. Og selv om det koster litt ekstra, så er det er tross alt mye billigere enn nye blokker.

Jeg har en som kommer til meg med bilen sin hver 2500 km nå, og det fungerer greit, men vi reduserer stadig intervallet for å være i forkant av blokkene hele tiden.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#2
For å teste traksjonsbatteriet kan du måle spenningen på batteriene 1 time etter fullført opplading. Dette kan gjøres under dekselet på motorstyring/lader under panseret, eller bedre på hver batterikasse.

Vær ytterst forsiktig under der, for der er ingen tilgivelse ved f.eks kortslutning.

Det sies at det bør være minst 138V 1 time etter fullading, men etter egen erfaring bør det faktisk være 139V. Mellom batterikassene bør det etter deling på antall blokker; 3,6, og 11, være mindre enn 0,02 V forskjell.

En annen test er å måle spenningsfallet på batteriet ved full belastning contra null belastning. Spenningen bør ikke droppe mer enn 20V med 200A belastning. Er der mer spenningsfall kan det være dårlige blokker, og eller dårlig kontakt

En annen regel jeg pleier å fronte er 2 sec på rødt, 10 sec på orange og ellers kjøring på grønn sone på eco meteret. Dette sparer både batterier og motor for unødvendig belastning, og vil gi deg billiger elbilhold.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Du bør absolutt komme deg under bilen og måle hver kasse for seg, selv om du må være ekstremt forsiktig, dette er en undervurdert og svært effektiv metode for å lokalisere dårlige celler, og en fordel vi har med delt batteripakke.
Fant min dårlige celle på den måten, vil også anbefale å måle på f.eks.50%, det kan gi annet resultat.
Flyttet min nye blokk til øvre kasse foran, denne kassen kan til nød åpnes uten å ta ut kassen, noe som gjør det lettere å følge med/bytte den.
Har også lagt ut måleledninger på denne kassen, men hvis du gjør det så legg for all del inn en liten sikring så nær polen som mulig i tilfelle kortslutning.
Husk at høye DC spenninger er ekstremt farlige.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Saxo

Takk for mange gode tips !

Etter denne hendelsen har jeg fulgt godt med og nå ser det ut til at bekymringen ikke holde stikk. Normalt lader jeg batteriene mens jeg er på jobb i stjørdal for så å kjøre motorveien hjem til trondheim. Normalt har jeg 50-55 % igjen på batteriene når jeg er vel hjemme. Til stjørdal kjører jeg "gammel" veien. Her bruker jeg kun 30 % til stjørdal.

Aktell dag som jeg beskriver i første innlegget hadde jeg ladet hjemme for så å starte på 70% fra stjørdal. Ytelsen er da sikkert litt mindre enn topp ladet batteri og på motorveien gir dette tilstrekkelig utslag til at jeg ble litt bekymmret. Har kjørt strekkningen flere ganger etter dette med lading på stjørdal og bruker 80 % jevnt på hver tur /retur stjørdal trondheim.

Jeg praktiserer vannfylling hver 2500 km. 
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA