Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salget har stoppet opp !

Startet av Disqusor, søndag 17. februar 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:07
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:54
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 21:47
Sitat fra: Tellus på mandag 18. februar 2019, klokken 21:32
Electrek sin vri på saken er vel som forventet. Deres forhold til Tesla er mildt sagt usunt.
Ville heller sagt de hadde et usunt forhold til Audi som fløy dem på første klasse til lansering i San Fransisco med fem stjerners hotell og senere til Namibia for prøvekjøring der...........
Minnes nå at Jaguar gjorde det samme med verdenspressen under lansering av i-Pace, bare til Mallorca? ;)

Ellers når det gjelder trådens emne, så er det ganske høyt antall i-Pace på finn, sett opp mot kun 1356 registrerte biler i Norge. 4-5% av de ligger på Finn? Mulig det er noe som skjer med alle nye modeller i en periode der folk har håp om fortjeneste? Men ser det ligger ute biler til faktisk kostpris også nå, fra før prisstigningen.

Av 156 TM3 ligger 10 på finn. Det er over 6%. Har salget stoppet opp?
Spøk til side. I januar var levering på I-Pace mars om man bestilte på dagen. Nå er det juni. Noe må ha skjedd. Og det er selvsagt helt absurd å tjene penger på en nyere bruktbil med kort leveringstid. En fossil Jaguar til 900.000 faller flere 100-tusen første halvåret. Her snakker man om at det er et sykdomstegn at man forlanger selvkost.
Jaguar kom ikke på veiene denne uka. Du kan godt mene det er vilt å snakke om det som sykdomstegn, men det er et tegn på fallende etterspørsel. Kona og Ampera-e har vært mye lenger på markedet, og går fortsatt godt opp i pris.

Ellers skal vel Jag levere 20 000 biler til Uber eller hvem det nå var som gjorde storhandel, det påvirker vel resten av bølingen? Eller var det neste år?

Chimp

Vi har egentlig en egen tråd for alle bilene som ligger på finn.no men diskusjonen kan jo fint levere videre her.

Elbiler er spesielt, mange early adopters. Her kan tenkes at det er flere som har prøvd jaguar og funnet den ikke riktig for sitt bruk, går nå for andre alternativer. Flere alternativer nå enn for et halvt år siden. Svært mange står på liste til flere biler og hopper fra den ene til den andre. Det blir mye kortidsbruk og færre 5årskjøp.

Jeg synes det er svært få på finn.no i lavere prisklasser, har fulgt med litt. Virker som de dyre blir liggende litt. Det vil jo med tid presse ned pris på også for S-modellen, som virker å gå fort på finn.no. Pr i dag ligger det to S-modeller til 719 000 i laveste pris hvor ingen av disse har verdi 719 hvis du bestilte før prisjusteringen.
Der ligger også noe av grunnen til at man legger ut på finn, det er mulig å ha en bil et halvt års tid og tjene bittelitt/gå i 0. Det er svært få bilkjøp forunt med en så lav prisnedgang.
Jeg tror noen eiere av typ HSE/FE har fått litt sjokk over at 22 tommer sommer og 20 tommer vinter ikke gir 470 km rekkevidde og ser seg om etter alternativer. Sikkert de samme som kjøper e tron med 21 tommer og må selge den også :)
Og så har det vært mange som har opplevd å være betatestere i høst. Fortsatt noen som har opplevd hybridfeil/12v-feil. Jeg vet selv at dersom jeg hadde opplevd slik et par tre ganger hadde jeg mistet all tålmodighet.
Oppsummerer ikke dette som sykdomstegn, tvert imot et elbilfenomen. Audi vil oppleve det samme, garantert.

olavxxx

iPace og eTron er begge biler som folk forventet mer rekkevidde av. iPace har også ladet vesentlig tregere enn lovet, samt den har ganske dårlig medieløsning og mange merkelige bugs. Forbruket er veldig høyt og prisen er høy. eTron har veldig rask lading, men ikke så lang rekkevidde.

Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.

Ellers har jeg hørt overraskende mange som bytter fra X til Model 3 Performance nå. Jeg gjør jo det selv også. iPace er mindre enn Model S, så overgang til Model 3 er mindre der.

Min X var ikke innom finn, la den ut i en Facebook gruppe og hadde 3 kjøpere første dagen.

Chimp

#18
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:41
iPace og eTron er begge biler som folk forventet mer rekkevidde av. iPace har også ladet vesentlig tregere enn lovet, samt den har ganske dårlig medieløsning og mange merkelige bugs. Forbruket er veldig høyt og prisen er høy. eTron har veldig rask lading, men ikke så lang rekkevidde.

Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.

Tror absolutt mange har gått i fellen du viser til i første avsnitt. Forventet rekkevidde har blitt feilkommunisert, bilen kom på markedet før feil var luket ut, leverer ikke på lovet ladefart DC.

Men avsnitt to synes jeg er spes. En 18tommers i pace går jo i snitt 350 km vinterstid. Du må være veldig glad i å kjøre langt hvis du har lenger enn det til hytten, det er jo 4 timers kjøring og da går både fredag kveld og store deler av søndag...
Og så til ladingen, setter du den i 10A schuko på hytta etter å ha kjørt til 10% skal du jo være fulladet søndag morgen senest?
Med ladeboks er den da ferdig lenge lenge før dette.. MEN ser at det kan bli et problem hvis man skal kjøre til alpinbakken eksempelvis, da må det hurtiglades litt hvis man kun har schuko.

Edit: at mange får seg en reality check med jaguar og audi ift at de ikke passer sitt bruksmønster tror jeg absolutt. Og tidligere teslaeiere vil nok ha problemer med å like en annen bil enn tesla enn så lenge, grunnet ladenettverket. Da blir det fort tm3 istedet ja

Nordlands

Sitat fra: gr på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:47
Jaguar kom ikke på veiene denne uka. Du kan godt mene det er vilt å snakke om det som sykdomstegn, men det er et tegn på fallende etterspørsel. Kona og Ampera-e har vært mye lenger på markedet, og går fortsatt godt opp i pris.
Kona electric leveringene kom da senere/tregere i gang enn I-Pace, først i januar tok de igjen I-Pace på antall leveringer totalt og så langt i februar er det omtrent samme leveringstakt. Ampera-e har vært strupet fra starten og vil på tross av 18 mnd forsprang trolig tas igjen i antall av både Kona electric og I-Pace ila. våren. I tillegg tilhører både Kona electric og Ampera-e et helt annet segment med en større kjøpergruppe, hvor det fortsatt er et stort vakuum etter biler med 300+ km rekkevidde, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener det er relevant å sammenligne prisutviklingen på de med I-Pace?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

arthur

Sitat fra: Chimp på onsdag 20. februar 2019, klokken 18:14
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:41
iPace og eTron er begge biler som folk forventet mer rekkevidde av. iPace har også ladet vesentlig tregere enn lovet, samt den har ganske dårlig medieløsning og mange merkelige bugs. Forbruket er veldig høyt og prisen er høy. eTron har veldig rask lading, men ikke så lang rekkevidde.

Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.
MEN ser at det kan bli et problem hvis man skal kjøre til alpinbakken eksempelvis, da må det hurtiglades litt hvis man kun har schuko.

Jøss, har man ikke hytten liggende ski in/ski out?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vind

Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:41
Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.
Litt usikker på hvor "folk" har hytte.  Selv har jeg hatt 40-50% gjenværende batteri når jeg kommer til vinter hytten (19 mil), og lader over natten til 100% på en vanlig veggboks.  Hjem igjen bruker jeg sjelden over 40% pga høydeforskjell.

I praksis har reell rekkevidde i hele vinter (selv på kalde dager) vært 300-350 kilometer
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

Sitat fra: Vind på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:41
Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.
Litt usikker på hvor "folk" har hytte.  Selv har jeg hatt 40-50% gjenværende batteri når jeg kommer til vinter hytten (19 mil), og lader over natten til 100% på en vanlig veggboks.  Hjem igjen bruker jeg sjelden over 40% pga høydeforskjell.

I praksis har reell rekkevidde i hele vinter (selv på kalde dager) vært 300-350 kilometer
Wow. Hvor sakte går det egentlig til hytten din?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Vind på tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: olavxxx på onsdag 20. februar 2019, klokken 17:41
Jeg har hørt flere jeg kjenner som solgte Tesla og kjøpte iPace vil kvitte seg med iPace pga de ikke lenger kommer seg til hytte uten lading. Og selv på hytten får de ikke noe særlig ladefart på 3 fas 400V.
Litt usikker på hvor "folk" har hytte.  Selv har jeg hatt 40-50% gjenværende batteri når jeg kommer til vinter hytten (19 mil), og lader over natten til 100% på en vanlig veggboks.  Hjem igjen bruker jeg sjelden over 40% pga høydeforskjell.

I praksis har reell rekkevidde i hele vinter (selv på kalde dager) vært 300-350 kilometer
Wow. Hvor sakte går det egentlig til hytten din?

Bor du i området rundt Oslo og har hytte i Hallingdal så har du en 40-50% igjen når du parkerer ved hytteveggen.
Bor du i Sandefjord og har hytte på Hafjell så er det en annen verden.

Chimp

Over 60 stk på finn nå, mange mange med overpris. Kjøper folk kun bil for videresalg og å teste dem i 3000 km? Skjønner ikke helt greia, er så mange av de som ikke har tatt ut bilen også. Er jo bare å bestille egenspec så får man bil i mai/juni. Tror det norske folk generelt at de kan spe på inntekten ved å kjøpe og selge elbiler?

Tellus

Har vært slik på noen modeller en stund, men jeg vil tro at ting er i ferd med å normaliseres. På det verste kunne man selge Ampera-E nesten 30% over listepris :)

Tellus

En god del av dem er også helt nye og selges av firmaer. Ser ut som om det har vært noen profesjonelle spekulanter som har forsøkte å tjene noen kroner.

arthur

Både Kona og Niro selges til betydelig over selgersselvkost, men hvor lenge det vil vare er vanskelig å spå som med det meste siden spå betyr gjette fremtid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Pingle

Vil vel si at det er alt annet enn salgsstopp når enkelte betaler mer for halvny bil andre har konfigurert enn hva det koster å sette opp den samme bilen selv hos Jaguar.
Skal jeg kjøpe, setter jeg opp bilen selv, om ikke jeg er sikker på å sitte igjen med mye mer bil per krone og gjenværende leveår enn om jeg kjøper nytt.

Ekstra betalt for bil nå (som kanskje har brukt opp 8 mnd garantitid) i stedet for egenkonfig om fire måneder, tyder på at noen har mye mer penger enn tid. Og at det fortsatt er mange som vil ha en ipace der ute.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA