Skremselspropaganda vedrørende bremser på S, eller stemmer det? Samme problem på 3?

Startet av lintho, søn 17. feb 2019, kl. 11:58

« forrige - neste »

lintho

TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Balrog

På alle elbiler og spesielt når de ha så kraftig regen som Tesla brukes bremser svært lite i forhold til fossilbiler. Ved temperaturer under frysepunktet kan man derfor i laaaaaangt større grad enn på fossilbiler oppleve is på bremseskiver. Derfor bør man foreta en god oppbremsing før man setter bilen fra seg og ta en god bremsesjekk før man starter å kjøre igjen.

En bremsetest før igangkjøring bør man gjøre uansett hva man kjører.

Jepp, jeg har opplevd ising på bremsene også på Nissan Leaf. Jepp det er helt jævlig. Jepp det burde vært mulig å skru på en automatisk bremsetest på bilen ved nullføre og under.

Er det en brukerfeil å la være å teste bremsene før man kjører ut på veien? Jepp. Test bremsene, kjør trygt.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Counterpointer

Tesla sin versjon er jo mer forklarende, men den fritar jo også dem for skyld. Vanskelig å vite akkurat hva som er riktig.

Det at det er midlertidig bremsesvikt på S er en kjent sak som har vært rapportert mye. Ligner på noe fra Kia Soul EV som akselererte når ABS slo inn på glatt føre.

Har ikke hørt noe om Model 3 ift dette. Den fikk bedre bremser etter OTA oppdatering og etter det har det vært «stille».

Langangen

Sitat fra: Balrog på søn 17. feb 2019, kl. 12:15
På alle elbiler og spesielt når de ha så kraftig regen som Tesla brukes bremser svært lite i forhold til fossilbiler. Ved temperaturer under frysepunktet kan man derfor i laaaaaangt større grad enn på fossilbiler oppleve is på bremseskiver. Derfor bør man foreta en god oppbremsing før man setter bilen fra seg og ta en god bremsesjekk før man starter å kjøre igjen.

En bremsetest før igangkjøring bør man gjøre uansett hva man kjører.

Jepp, jeg har opplevd ising på bremsene også på Nissan Leaf. Jepp det er helt jævlig. Jepp det burde vært mulig å skru på en automatisk bremsetest på bilen ved nullføre og under.

Er det en brukerfeil å la være å teste bremsene før man kjører ut på veien? Jepp. Test bremsene, kjør trygt.

Enig der, har opplevd det samme med min e-golf flere ganger :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Handyman

Problemer er som skrevet over mer vanlig på elbiler, men dersom Tesla allerede ikke har ordnet det, bør de sørge for at bremsene automatisk innimellom varmer skivene.
Som ved smart luftfjæring så burde man kunne definere steder (hjemme/jobb) hvor man vil at bremsene automatisk varmes opp.
Det vil forlenge levetiden på bremsene betraktelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

For å svare på emnetittelen: Nei, ser ikke på dette som skremselspropaganda. Til det er det alt for mange troverdige personer som rapporterer om tilsvarende bremsesvikt på disse bilene. Men som du ser i tråden her så er dette ikke noe helt unikt for Tesla. Har så langt ikke hørt noe om dette på norske Model 3 biler, men så begynte de jo å levere dem ut i går :p

Da de startet å levere Model S her til lands, så kom det raskt mange klager på bremsene på vinterføre. De byttet den gang bremseskiver/klosser til "nordisk type" og problemet så mer eller mindre ut til å være løst. Merker meg at i det siste har det igjen begynt å komme flere klager på dette igjen, uten at jeg har noe grunnlag til å peke på noe spesiell årsak.

Ja, det er så langt jeg kan se ett generelt problem for elbiler at bremsene brukes for lite. Følg råd om å teste bremsene fra tid til annen - spesielt rett før du parkerer når det er vått/kaldt.  Og sett regen på "low" i vinterhalvåret. Var det forresten ikke en SW oppdatering for noen år siden, der Tesla automatisk legger på bremsene fra tid til annen nettopp for å prøve å eliminere slike problemer?

Kan Tesla ha sluttet å bruke nordiske bremser i Norge? Kan det ha sammenheng med at mange velger å ikke ha service så ofte som anbefalt? Evnt. at ventetiden på service gjør at det ikke blir så ofte? Eller er det at Tesla nå tar ekstra (godt) betalt for å smøre bremsene, og at mange derfor velger dette bort? Har Tesla deaktivert ovenfornevnte SW oppdatering?

Ser at Tesla i dette tilfellet påstår at bremser og fartspedal har vært trykket samtidig. Har ingen forutsettinger for å vurdere sannhetsgehalten i dette, eller hvor lett/vanskelig det skal være. Men mener å ha hørt at fartspedalen skal være deaktivert når man trykker på bremsen?  I så fall burde jo ikke det ha hatt noen påvirkning i dette tilfellet.
Model S 85D

jorgror

Det er et kjent problem for flere biler som bruker mye regen. Jeg har det samme på min Golf GTE. Problemet er størst rett etter bilvask eller turen etter kjøring på saltede veier. En kjapp bruk av bremsene fjerner det jeg antar er et belegg av salt/rust og etterpå virker bremsene bra. Det står i artikkelen at bilen har stått å ladet i så kan tro på at han kan ha opplevd bremser som ikke fungerer skikkelig. Men om han har noe skyld i form av høy hastighet inn mot kryss eller manglende sjekk av bremser må retten få avgjøre.

Jeg ser ikke helt hvorfor han som privatperson ønsker å gå til sak. Det er vel forsikringsselskapet som har tapet her?
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Amatøren

Sitat fra: jorgror på søn 17. feb 2019, kl. 14:43Jeg ser ikke helt hvorfor han som privatperson ønsker å gå til sak. Det er vel forsikringsselskapet som har tapet her?

Det er vel fordi når man "raukjører" en annen bil så har man skylden og medfølgende betaling av egenandel og bonus tap.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Amatøren på søn 17. feb 2019, kl. 14:45
Sitat fra: jorgror på søn 17. feb 2019, kl. 14:43Jeg ser ikke helt hvorfor han som privatperson ønsker å gå til sak. Det er vel forsikringsselskapet som har tapet her?

Det er vel fordi når man "raukjører" en annen bil så har man skylden og medfølgende betaling av egenandel og bonus tap.

Nb: Det er ikke han som "raukjørte" som går til sak (i alle fall ikke enda), det er han som ikke fikk overholdt vikeplikten på vei ut i fra Superchargeren på Lier. Bare sånn for å få tingene rett på plass :)
Model S 85D

Amatøren

Sorry..... :-X

Legger meg flat.
Litt sliten. Blandet sammen to tråder om bremser. :o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Amatøren på søn 17. feb 2019, kl. 15:32
Sorry..... :-X

Legger meg flat.
Litt sliten. Blandet sammen to tråder om bremser. :o

Fort gjort :)  Ble litt usikker selv her jeg, om det var jeg som hadde blandet sammen, men heldigvis ikke :)
Model S 85D

AppleKnocker

Vet ikke noe om Model 3, men opplever at bremsene på Model S er unikt dårlige i vått vær og vinterstid. Har aldri opplevd maken i verken elbil eller fossilbil. Og jeg har eid en del varianter av begge kategorier herunder seks ulike elbiler.

Når det er sagt opplever jeg ikke dette Model S problemet som livsfarlig. Det handler om at bilen ruller 0.5-1 hjulomkrets før bremsene biter som forventet. I høy fart med kraftig bremsing er ikke dette noe stort problem. Når man rygger ut av garasjen kan man få hjertet i halsen når forsinkelsen i bremseeffekt inntreffer.

Tesla har byttet bremsene på min bil uten at jeg merket noe nevneverdig bedring.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

olavxxx

Etter 1 år i X har jeg ikke erfart at de er noe farlige, men klart man må huske man kjører en tung bil.
Samme "problem" jeg får med damens fossilbil, er at etter vask er bremsene glatte. Så jeg kjører da en tur hvor jeg bremser hardt, akser, bremser hardt en del ganger. SÅ vet jeg da at jeg har tørket bremsene og slipt skivene.

Med RWD Tesla bør man om vinteren ha regen på low, men på Model X hadde jeg den alltid på standard.
Men vær obs på at med regen bør man da på is prøve å slippe gassen forsiktig :P Så hvis man er litt "noob", bør man kanskje aktivere Creep (automatgirfølelse med autogass) + sette regen på low om vinteren.

Kort fortalt er jeg ikke redd model 3 bremsene, jeg synes model x er den letteste bilen jeg noen sinne har kjørt.
Forventer at MOdel 3 er enda enklere, siden den tar mindre plass og jeg kjører på mye trange steder. Men man bør alltid ta en skikkelig brems "nå og da", siden man gjerne bruker regen mye til bremsing.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA