Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

torjze

Sitat fra: Tunk på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:50
Helgetur til Gøteborg i min 2 dager gamle lr. For en fantastisk bil. Til dere som ikke har fått bil ennå gode dere. Kjører som en drøm. Dette er en moderne bil. Alt annet jeg har kjørt virker gammeldags.


Autowinder

#196
Herlig bil, det meste var greit selv om de var 90 minutter etter skjemaet pga kø på vaskemaskin i snøværet. Fant et støvkorn under lakken på panseret rett under T'en og en 7-8 mm ripe i frontruta helt oppe i høyre hjørne, 6 cm inn og 1,5 cm ned, representanten tok bilder og noterte. 187km SOC men nok i massevis. Mye politibiler rundt Varemessa og mot Oslo som følger med på lekne sjåfører. Oppdaget at dørtrekket på førersiden var lite festet i nedre forre hjørne. Ladeluka lukker ikke ved touch og hurtigladeren løste ikke ut  Måtte dra i snora innvendig noen ganger, men det kan være brukerfeil, siden jeg ikke stoppet lading fra displayet først. Fikk en 2018.5x et eller annet, oppdatering, romance mode osv. og som den ferske eier satte jeg på oppgradering mens jeg hurtigladet. Etter 10 minutter smalt det i et relé i batteripenthouset og bilen stoppet lading og alt gikk i svart. Da var jeg overbevist om at det ikke ble mer kjøring i dag. Men det kom opp igjen og alt virket som før etter SW sjekk. Kjørte til en annen CCS lader (Nebbenes er litt omvei når en bor vestover) og fikk 45 minutter på Fortum med 260-270 km/t lading, som er greit nok når en er vant til i3 ;)
Et par klønete ting er: Med plugg i 12-volt uttaket i bakre rom i midtkonsoll, passer ikke den løse skuffen der da den butter i pluggen. (Kjører med en Garmin GPS der, for å varsle fotobokser (-; )  Kan ikke slå av AC og trykke AUTO, da det overstyrer AC=av. Siste er fravær av mulighet til å forvarme til fastsatt avreisetider gjentakende. JADA jeg vet det tar 4 minutter å slå på manuelt og få god varme og alt det der, men ønsker at det kunne vært et valg. Fornøyd så langt i alle fall :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:27
Siste er fravær av mulighet til å forvarme til fastsatt avreisetider gjentakende.
Det må da være mulig?? Det var en av tingene på I3 som var veldig kjekt.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på lørdag 09. mars 2019, klokken 22:10
Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:27
Siste er fravær av mulighet til å forvarme til fastsatt avreisetider gjentakende.
Det må da være mulig?? Det var en av tingene på I3 som var veldig kjekt.
Dessverre ikke mulig. Kommer antakelig til å savne det fra eUp`en.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DanskenBGO

Kanskje lidt off topic. Men fik i rødt industristikk med i leveringen, eller skulle dette købes ved siden af, og har de dem på lager?

Handyman

#200
Sitat fra: DanskenBGO på lørdag 09. mars 2019, klokken 22:50
Kanskje lidt off topic. Men fik i rødt industristikk med i leveringen, eller skulle dette købes ved siden af, og har de dem på lager?
UMC gen 2 er enfase og kan kun brukes med blå 16A og Schuko, samt at Tesla sier at blå 32A skal komme som tilleggsutstyr.
For å lade TN 400V må man kjøpe veggboks eller CMC (corded mobile connector).
Kan lese mer i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43397.msg752056#msg752056
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ole Breistøl

Hentet ut min hvite på Minde kl 14 idag og syns hele prosessen gikk helt smertefritt. Feilfri bil og hyggelig personale.
På veien hjem la jeg merke til at møtende bilister så ut til å ha problemer med kjørelysene mine. Nå rakk jeg bare 70km idag, men om møtende bilister skal fortsette å blinke slik så må det være noe feil?

Endelig. For en bil. :D
Refferal kode: https://ts.la/ole25729

Kentor

Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:27
Siste er fravær av mulighet til å forvarme til fastsatt avreisetider gjentakende. JADA jeg vet det tar 4 minutter å slå på manuelt og få god varme og alt det der, men ønsker at det kunne vært et valg. Fornøyd så langt i alle fall :)

Går med iPhone app "Stats" https://itunes.apple.com/us/app/stats-for-tesla-model-s-x-3/id1191100729?mt=8 Funkar i alla fall på Model S.
Tesla Model 3 LR RWD 2019 AP/FSD Reservert 2/4 2016 Bestillt 28/1 2019, Levert 22/3 2019.
Tesla Model S85 2013 utan AP, inbyttes 22/3 2019
Reva 2011

trykkertor

Sitat fra: Ole Breistøl på lørdag 09. mars 2019, klokken 23:16
På veien hjem la jeg merke til at møtende bilister så ut til å ha problemer med kjørelysene mine. Nå rakk jeg bare 70km idag, men om møtende bilister skal fortsette å blinke slik så må det være noe feil?

Endelig. For en bil. :D

Trenger nok en lyktejustering.
Har selv nylig fått mye blink av møtende biler. Etter at lyktene ble justert en tanke ned, stoppet også møteblinkingen.

Ole Breistøl

Sitat fra: trykkertor på søndag 10. mars 2019, klokken 00:35
Sitat fra: Ole Breistøl på lørdag 09. mars 2019, klokken 23:16
På veien hjem la jeg merke til at møtende bilister så ut til å ha problemer med kjørelysene mine. Nå rakk jeg bare 70km idag, men om møtende bilister skal fortsette å blinke slik så må det være noe feil?

Endelig. For en bil. :D

Trenger nok en lyktejustering.
Har selv nylig fått mye blink av møtende biler. Etter at lyktene ble justert en tanke ned, stoppet også møteblinkingen.

Justerte du lysene selv eller hadde du bilen på service?
Refferal kode: https://ts.la/ole25729

xderia

#205
Hentet ut bilen 6 mars i Lillestrøm. Her er min opplevelse av bilen:
https://youtu.be/DqGUL-sRlvw
70D Deep Blue

S4e

Bilen er helt fantastisk - jeg smiler hver gang jeg setter meg i bilen. Fikk testet på vinterveier på fjellet nå og har aldri opplevd makan til god bil. Også dypt imponert over hvor gjennomtenk programvaren er. Steroanlegg er helt topp.

Kanskje litt høy dekkstøy, men ellers er alt som en herlig drøm.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

trykkertor

Sitat fra: Ole Breistøl på søndag 10. mars 2019, klokken 08:21
Sitat fra: trykkertor på søndag 10. mars 2019, klokken 00:35
Trenger nok en lyktejustering.
Har selv nylig fått mye blink av møtende biler. Etter at lyktene ble justert en tanke ned, stoppet også møteblinkingen.

Justerte du lysene selv eller hadde du bilen på service?
Jeg har ikke mottatt TM3 enda. Så vet ikke hvordan lyktene justeres på den.
Men på vår Kona Electric, justerte jeg selv. (Står i eierhåndboken). Fikk bilen ny med lykter som lyste rett ned i asfalten foran. Ba om verkstedsjusternig. Fikk ut igjen bilen hvor folk til stadighet blinket på meg.
Justerte selv litt ned igjen, og nå lyser det ok, og ingen blinker.

Mange, (egentlig noen), som blir blinket på tror det er fordi de har så "gode" lys. Ikke alle vil innse at de blir blinket på fordi lyktene er feil justert.
Samme var fenomen i noen Kona Electric diskusjoner. Flere som ble blinket på mente bestemt det var fordi lyktene på den bilene er litt spesielle. At nærlysene er så langt nede at de kan tolkes som tåkelys, og DRL (kjøre-led) er oppe ved panseret. Flere mente da at de ble blinket på fordi andre bilister mente de kjørte med tåkelys og nærlys.
Jeg har ved flere anledninger prøvd å forklare at blinking i hovedsak kommer av feil justerte lykter.
Så selv forskjellen, mellom da mine lys var justert litt for høyt, = blink mot meg hver dag, versus da jeg justerte dem litt ned, og siden har ingen blinket.

Nå havnet jeg litt utenfor topic her. Men ønsker å få frem at blinking som regel er feil justerte lykter. Ikke at en har så vannvittig bra lys. (Og i noen tilfeller kan det være feil lysbruk).
Jeg ser ikke i eierhåndboken til TM3 at lyktejustering er nevnt. Tipper en må demontere plastdekselet rundt frunken for å komme til justeringsskruen bakpå lykten.

Toalmar

Sitat fra: trykkertor på søndag 10. mars 2019, klokken 10:28
Jeg ser ikke i eierhåndboken til TM3 at lyktejustering er nevnt.
Står noe om det i manualen på side 55 ja, men om det bør gjøres skal jeg ikke si noe om
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på søndag 10. mars 2019, klokken 11:24
Sitat fra: trykkertor på søndag 10. mars 2019, klokken 10:28
Jeg ser ikke i eierhåndboken til TM3 at lyktejustering er nevnt.
Står noe om det i manualen på side 55 ja, men om det bør gjøres skal jeg ikke si noe om
Tyder jo på elektrisk justering av lyktene, og da mangler det bare nivågiver så har de automatisk justering for luftfjæring og kjøring med henger ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA