Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svinnfaktor ved hjemmelading?

Startet av Svein_H, lørdag 16. februar 2019, klokken 12:04

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg prøver å holde en månedlig oversikt over bilutgiftene mine. Med bensinbilen er det veldig enkelt og greit, men da jeg kun bruker hjemmelading (16A) vil alle utgiftene til elbilen ligge gjemt i strømregningen. Kjørecomputeren viser hvor mye bilen har brukt den siste måneden, og strømregningen viser hva hver kWh har kostet, men jeg kan vel ikke bare regne dette ut direkte?

Eks.: Ifølge kjørecomputeren brukte bilen totalt 500kWh på 2611km i januar (snitt 191Wh/km og 75kWh energi spart på regenerering), og strømmen kostet 1,20kr/kWh, men blir det ikke litt for lettvint å bare si at elbilutgiftene mine for januar var 600 kroner? Strøm til forvarming kommer jo også i tillegg, så jeg føler at jeg trenger en faktor til i regnestykket for at det skal bli mer korrekt og ikke alt for lavt estimert.

Takknemlig for tips her!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

_OE_

Dette er uttak fra OBDII porten på en Kia Soul...som viser ca 20% tap gjennom OBC på denne bilen dvs den innebygde laderen har et tap på ca 20%....Dette varierer noe gjennom ladingen....når jeg forvarmet bilen trekkes ca 4kW ...ettersom det tillates kun 30min på denne bilen utgjør det ca 2kWh på en oppvarming de siste opplysningene er tatt via appen til Zaptec Pro

Svein_H

Ja, det stemmer bra med det jeg selv har tenkt; å bruke en faktor på 1.2-1.4 i snitt gjennom hele året, høres det noenlunde fornuftig ut? Vet at dette innebærer at bilutgiftene da vil øke med 20-40%, men de totale strømkostnadene er jo de samme, så det handler egentlig bare om å fordele de riktig.

Jeg lader alltid rett etter jobb nå på vinteren, dvs med varmt batteri (en nødvendighet på 16A, da jeg må regne med opptil 11-12 timers ladetid på de kaldeste dagene). Vet ikke hvor mye forvarmingen trekker, men den er vel begrenset til maks en time tror jeg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Wibla

For å få helt riktige tall må du nesten montere en seriemåler, ellers kan du jo estimere differansen fra gamle strømregninger? Pleier å være fancy grafer som viser måned for måned flere år bakover i tid når du logger inn hos de fleste kraftselskapene nå.
2018 Tesla Model S 75D

Svein_H

Trenger ikke helt nøyaktige tall, bare sånn omtrentlig. Har tenkt på det, men kan dessverre ikke bruke strømregningen som utgangspunkt. Mesteparten av strømmen går jo som kjent går til oppvarming, og jeg kjøpte vedovn til stua rett før jeg kjøpte elbilen, så strømforbruket til oppvarming har gått mye ned i vinter sammenlignet med tidligere vintre.

Sommertid er det nok mer aktuelt med en direkte sammenligning mot tidligere år, men da er uansett ladeforbruket veldig lavt sammenlignet med vinteren (bare ca 25-35% ifølge historikken min). Prøvde da også å finne en faktor som tilsvarte det økte strømforbruket i sommer, og endte opp på 1.4-1.6 hvilket jeg syntes var litt høyt, men så har også varmepumpa blitt brukt ekstra mye som aircondition gjennom den ekstremt varme sommeren. Enkelt skal det ikke være...  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Wibla

Da har du virkelig gjort det komplisert ;) Du kan jo estimere hvor mye ved du har brukt og regne kWh av det også? :D (neida)

Jeg tror du godt kan bruke 1.2 som faktor på oppgitte tall fra bilen som et utgangspunkt.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

På Zoe må du nok regne en del mer tap i forbindelse med lading. Spesielt på lav effekt.

Hadde du hatt en Zappi ladestasjon ville den vist deg hvor mye bilen brukte på lading på siste økt, og selvfølgelig full statistikk. Ellers kan du sikkert koble til en smart dingst som måler det samme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Jeg valgte å bruke 1.3 som faktor, det virker til å være et greit kompromiss ut fra det jeg kan se på strømforbruket sammenlignet med før jeg fikk bilen (både med og uten varmepumpe og vedfyring ;)). Uansett er det ingen krise om jeg bommer litt, strømforbruket er hva det er, dette er som sagt bare for å få fordelt kostnadene sånn noenlunde fornuftig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Lars C. Krogenæs

Bedre sent enn revolver.

Noen nye AMS målere kan vise forbruk i displayet. (Det går ikke hos Aidon som Hafslund bruker).
Da kan du se på forskjellen i strømforbruk med og uten lading, for dermed å beregne svinnfaktor.

Det finnes flere apper som registrerer blinkene fra ams måleren. Da får man avlest aktuelt forbruk. Jeg bruker appen PowerMeter til dette.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

GreenEyez

Du trenger en egen teller til den kursen du bruker til å lade bilen. Da slipper du faktorutregningen din.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA