Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde og batterikapasitet

Startet av ttyridal, fredag 15. februar 2019, klokken 14:20

« forrige - neste »

ttyridal

På vår 2011 C-Zero har vi ganske plutselig i fjor høst gått fra at fulladet = 128km rekkevidde til 88km. Dette er uavhengig av kjørestil og temperatur. (bilen står i varm garasje og lader).

Nå har vi akkurat vært på service og fått rapport om at batteritilstand ligger på 94.5%

Det er med andre ord noe uoverenstemmelse mellom rapporten og opplevd virkelighet. Er det jeg som misforstår noe?

Andre tall fra rapporten:
Samlet kapasitet: 36Ah
Maks/Min indremotstand: 1.5 MOhm
Cellespenning A-H (regner med dette er batteri-grupper eller noe), alle: 4.065
Akkumulert strøm under normal oppladning siden fremstilling: 28.9Ah  (ehh.. her må det mangle noen 0'er..)

LarsF0

#1
Sitat fra: ttyridal på fredag 15. februar 2019, klokken 14:20
På vår 2011 C-Zero har vi ganske plutselig i fjor høst gått fra at fulladet = 128km rekkevidde til 88km. Dette er uavhengig av kjørestil og temperatur. (bilen står i varm garasje og lader).

Nå har vi akkurat vært på service og fått rapport om at batteritilstand ligger på 94.5%

Det er med andre ord noe uoverenstemmelse mellom rapporten og opplevd virkelighet. Er det jeg som misforstår noe?

Andre tall fra rapporten:
Samlet kapasitet: 36Ah
Maks/Min indremotstand: 1.5 MOhm
Cellespenning A-H (regner med dette er batteri-grupper eller noe), alle: 4.065
Akkumulert strøm under normal oppladning siden fremstilling: 28.9Ah  (ehh.. her må det mangle noen 0'er..)

Tallet 36Ah er batterikapasiteten. Batteriet er 48Ah nytt. Prosent-tallet du snakker om over er hvor mye batteriet er oppladet når de leser av kapasiteten.

engolf

Saker som jag omedelbart tänker på som kan påverka räckvidden:
körstil, däcktryck/däck, anliggande broms(ar).
Estimerad räckvidd är vad det är, bara ett estimat baserat på tidigare körstil/temperatur,diverse förbrukning som AC/värme osv, och inte alltid samsvarar med den rejälla räckvidden.
Min iOn estimerar ofta ca 96 vid fulladdat batteri vintertid, men vid försiktig körning kommer jag ca 110 km utan problem utan bruk av elvärme.

ttyridal

Sitat fra: LarsF0 på fredag 15. februar 2019, klokken 14:36
Tallet 36Ah er batterikapasiteten. Batteriet er 48Ah nytt. Prosent-tallet du snakker om over er hvor mye batteriet er oppladet når de leser av kapasiteten.

Altså 75-ish %. Det høres mer rimelig ut ja.  Hvordan var det. I-miev'en fikk vel innført 8-års batteri-garanti, som også gjaldt tidligere solgte modeller. Gjorde Citroen det samme?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA