Levering av e-Niro

Startet av Trond.m, fre 15. feb 2019, kl. 12:42

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: 1000kwh på søn 15. des 2019, kl. 14:21
Sitat fra: advale på søn 15. des 2019, kl. 14:15
Teslabjørn har kjøpt MG. Og han virker ganske fornøyd. Bra app med full oversikt blant annet. Der imponerte MG meg når man ser på hva Audi har greid å stelle i (u)stand med sin app. Og VW ID.3 blir ikke engang klar med app før langt etter utleveringen av first edition. Så MG har nok jobbet seriøs med elektrifiseringen.
Anbefaler å se testene på youtube. Ikke lovende :/

Hva er hovedinnvendingene til bilen?

geear

Teslabjørn har kjøpt MG. Og han virker ganske fornøyd. Bra app med full oversikt blant annet. Der imponerte MG meg når man ser på hva Audi har greid å stelle i (u)stand med sin app. Og VW ID.3 blir ikke engang klar med app før langt etter utleveringen av first edition. Så MG har nok jobbet seriøs med elektrifiseringen.
Selv om han kan kritisere, så må en ikke glemme at vloggingen er hans levebrød, og nå prøver han å skape seg enda et ben å stå på, i Thailand, der MG er en av få EVer man kan få kjøpt gjennom offisielle kanaler. Uten EV-salg blir det ikke business der.

Har dessuten enda til gode å se en post/innlegg/video på Face/Youtube som er merket iht norsk lovverk i forhold til markedsføring av sponsede produkter, og derfor er jeg naturlig skeptisk til mye fra den kanten.

Og ellers, at noen klarer å nevne ZOE som en billigere konkurrent til e-Niro, og at ladefarten på e-Niro er et minus, i samme innlegg, er helt ubegripelig for meg. 75-80 kW er fortsatt blant de bedre på markedet, og ladefart i forhold til forbruk er iallfall topp fem...

Thomas Parsli

Før man vurderer MG ZS EV istedenfor en Kia, bør man sammenligne EuroNCAP-resultatene:

https://www.euroncap.com/en/results/mg/zs/29657
https://www.euroncap.com/en/results/kia/niro/25042

Det er ikke bare "Safety Assist" som er elendig.

Og jeg er litt skeptisk til ladeløsningen når det gjelder snø/is/slaps.

Men den er billig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

1000kwh

Sitat fra: arthur på søn 15. des 2019, kl. 14:45
Sitat fra: 1000kwh på søn 15. des 2019, kl. 14:21
Anbefaler å se testene på youtube. Ikke lovende :/

Hva er hovedinnvendingene til bilen?
Humpete og nervøst understell
Bråker mye
Batterikasse monter under bilen
Ladeløsning som vil knekke i løpet av kort tid i norske forhold. Knapt mulig p komme til luka egentlig
Dårlig med elbilinformasjonen man ønsker
Ikke klima
Elendige testscorer i kollisjonstester

Dette er nok en bil som matcher prisen godt..

navyelsen

Sitat fra: advale på søn 15. des 2019, kl. 14:03
E-Niro er overpriset når man ser at MG kan fås fra 225 000, Zoe fra 250 000 og går kun 5 mil mindre, riktignok en klasse mindre. ID.3 til sommeren fra 330 000 etc.

Er redd prisfallet vil bli ekstra hardt på e-Niro når ting "normaliserer" seg. Ingen app, lav ladefart og anonymt. (Ja, app kommer senere men så øker prisen også)

Mange bilprodusenter prioriterer Europa nå, tilogmed Ford med Mach-E. Kan vi håpe på Tesla tenker i samme baner med Model Y?

Jeg er helt uenig. Jeg mente tidligere at Niro var overpriset, men etter nesten ett år og 16.000 km er jeg strålende fornøyd med bilen og angrer ikke ett sekund. på kjøpet! Bilen er stor nok og har lang nok rekkevidde til å fungere som hovedbil nr. 1.
App er uvesentlig for mange, men det eneste jeg savner er hengerfeste. Skal du ha en fullgod familiebil (og ikke har råd til Tesla) er det ikke mange alternativer der ute.

Selv vil jeg påstå at det er svært få sammenlignbare biler i denne prisklassen. Kia er rett og slett et veldig godt kjøp mtp. rekkevidde/plass/pris. God valuta for pengene!

Sterkeste konkurrent til Kia blir nok TM3 SR+ for de som aksepterer sedan. Jeg vurderte en liten periode å bytte e-Niroen inn i en SR+ med hengerfeste, men etter å ha lest altfor mye negativt om skjeve panel og glasstak, dårlig/manglende lakkering osv. følte jeg meg mye tryggere med Kias etablerte salgsapparat og 7 års garanti.

Og når jeg ser på kalenderen for 2020, klarer jeg ikke å se noen umiddelbare konkurrenter som kan tilby samme pakke. Av de du nevner så har MG kort rekkevidde, Zoe er for liten, og ID3 har lite bagasjerom og mangler taklast. Mach-e og Model Y ser vi neppe før 2021. De blir også mye dyrere.

Dessuten har det frem til nå kun vært mulig å kjøpe toppspekket First Edition. Når prisene etter hvert øker på 2020-modellen med app, tror jeg Kia må gjøre som Hyundai og lansere lavere utstyrte modeller. Da kan vi se lavere priser enn før. En basismodell fra 350.000 vil være fullt mulig, og gjøre bilen svært konkurransedyktig!
Jeg tror derfor den vil holde seg godt i pris en stund til fremover. Så får vi heller vente og se hva 2021 bringer :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

ZOE er en fransk tullebil og er nesten mer fjern å sammenligne med e-Niro enn e-Niro er til Model X. Av en eller annen grunn har aldri franskmenn behov for å sette fra seg noe annet enn en kaffekopp som er maks 1/3 full, en flaske kan man for eksempel glemme å finne et trygt sted til. Fryser man i ræva må man først bruke en evighet på å finne ut hvor setevarmebryteren er, og hvilken vei den skal rulles, og siden den står plassert helt blindt, så er det umulig å se hvilken innstilling den står på, og når man først slår den på, så er setevarmesymbolet i instrumentpanelet så sterkt at det medfører blendingsfare, iallfall nok til sterk irritasjon for min del. Forøvrig ser setevarmeknappene ut som noe som kommer fra Biltema, og er ettermontert. Når det regner tungt og man kjører over 60-70 km/t så drypper det vann inn i bilen fra midt på skråen på begge fremdørene. Høydejustering av fremseter kan man se langt etter, så her er det one size fits all, og er man 170 cm eller høyere og sitter i passasjersetet i dårlig vær, så må man være forberedt på å se rett inn i det skitne frontvinduet hele turen, for viskerne dekker bare halve synsfeltet til passasjeren. På toppen av det hele så mangler den fortsatt hurtiglading, som i seg selv diskvalifiserer den fullstendig fra vårt bilvalg, selv som en bil nummer to. Etter noen års elbilerfaring nå, så er det 100% sikkert at vi ikke skal ha bil uten hurtiglading.

MGen har mye mindre rekkevidde enn e-Niro, og foreløpige inntrykk for min del er at det er en skikkelig "kinabil". 58/42 % vektfordeling er heller ikke akkurat laget for inspirerende kjøreegenskaper.

En kan sikkert si at både navyelsen og jeg er "biased" på grunn av at vi eier e-Niro, men hadde jeg ikke likt bilen hadde jeg solgt med fortjeneste for lenge siden, og det i seg selv burde være argument nok, for mulighetene har vært der (om den ikke enda er der). Endelig pris endte en god del over det jeg egentlig var villig til å betale for en Kia, iallfall som bil nummer to, men angrer ikke et sekund nå, og etter å ha eid den en stund så innså vi fort at den var verdt pengene. Det er også flere personer her inne som kun skulle ha e-Niro en periode, og har endt opp med å innse at det er en kjempebil. Hadde den hatt krok med litt kapasitet i tillegg, så kunne vi klart oss med den som hovedbil, for en familie på fem, med mye langkjøring (28 mil til hytta og 45 mil til familie), dønn seriøst. Har for eksempel hatt et normalstørrelse solcellepanel inni den, 1,65x1 meter. Prøv det i en Model 3...

advale

e-Niro er en bra bil, men fortsatt en billig bil i samme klasse som Zoe, Peugeot, ID.3 etc.

Og ser man prisnivået for e-Niro er den ganske høyt for å kunne dra 100-50 km ekstra. Vi snakker vel fort over 100-150 000 for de ekstra 100-50 km. Eneste grunnen til at e-Niro et et godt kjøpt er at ingen (foreløpig) tilbyr komboen pris/rekkevidde/plass. Men beveger man seg litt opp eller ned så gir det mye mer bang for bucks.

Jeg har vanskelig for å tro at, f.eks. om Peugeot har nok baller til å ta 100 000 ekstra hvis de lanserer en "Long Range" e-2008. Da vil salget få en kraftig knekk. Men hey, det er faktisk der e-Niro ligger nå.

At folk er fornøyd med bilvalget sitt og gjerne forsvarer den som "best" er vel intet nytt? Fins drøssevis av slike også hos e-Tron, TM3 etc.

geear

Ja, men hvorfor har vi ikke solgt bilen til overpris hvis vi egentlig ikke er fornøyd og bare snakker den opp fordi vi eier den? Muligheten har vært der lenge.

Og du kan ikke sammenligne en e-Niro first edition sine elektriske perforerte skinnseter med kjøling og varme med en ZOE med en 60-talls frokostbenk altså. Heller ikke e-Niro sine 204 hk mot ZOE sin 0-100 på omtrent aldri. E-Niro har vel noe sånt som dobbelt så sterk motor. Jeg kjører ZOE 40 flere ganger i uka, og den er verken i klasse med e-Niro eller ID3, knapt e-Up.

advale

Er vel ikke premium klasse vi snakker om her. Stort sett plastikk og billigere deler. Zoe kan godt være litt mer plastikk. Men sammenlign gjerne med en Peugeot e-2008 i størrelse og komfort.

e-Niro surfer egentlig bare på Glorie/etterslep-faktoren de har opparbeidet seg fordi de åpnet for reservasjon aaaalltfor tidlig. Men når vi snart biker 2020 så er e-Niro så til de grader overpriset.

Hadde Peugeot lansert en "Long Range" e-2008 som går 430km, dvs 100km mer, for likt pris som en e-Niro så blir det altså 100 000 mer for 100 km.

Tilogmed Tesla er ikke så frekke at de tar 100 000 for 100 km. Nærmeste man kommer er fra SR+ som går 410km til RWD som går 600km med prisøkning fra 377' til 430'.  Det er altså ca 50k for nesten 200km mer rekkevidde. (Ja RWD LR selges ikke mer men man tar hintet...)

Men merkelig nok så godtar folk det for en Kia...?

navyelsen

Til mitt bruk finnes det få alternativer. Passe stor bil med god plass til familien. Dvs. barnesete, vogn, bagasje og takboks.
Rekkevidden bør være lang nok til at jeg kommer tur/retur svigers, og kan besøke annen familie uten å bekymre meg for ladestopp underveis. Premiumbil er ikke et av kriteriene, og alternativene  som tilfredsstiller mitt behov (Tesla, Audi, Mercedes, Jaguar) koster fort dobbelt så mye.

De rimeligere bilene som finnes på markedet, eller kommer i 2020 har rett og slett for store mangler (plass/rekkevidde) som gjør dem uinteressante. Jeg kunne vurdert Skoda Vision, men den blir nok for dyr og kommer neppe før i 2021.

Er enig i at 400.000 er mye for en Kia, og var egentlig mer enn jeg ar villig til å betale. Men jeg klarer ikke å se noen andre kjøp som er rimeligere og tilfredsstiller mitt behov.
Husk at First Edition er topputstyrt utgave med mer eller mindre "alt" av ekstrautstyr. En basisutgave med færre gadgets vil forhåpentligvis ikke koste så mye mer enn 350.000, noe som er mer spiselig. (startpris var for øvrig rundt 335.000 for 64kWh i Europa uten avgifter).
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Robert E-Niro

Sitat fra: advale på man 16. des 2019, kl. 22:23
Er vel ikke premium klasse vi snakker om her. Stort sett plastikk og billigere deler. Zoe kan godt være litt mer plastikk. Men sammenlign gjerne med en Peugeot e-2008 i størrelse og komfort.

e-Niro surfer egentlig bare på Glorie/etterslep-faktoren de har opparbeidet seg fordi de åpnet for reservasjon aaaalltfor tidlig. Men når vi snart biker 2020 så er e-Niro så til de grader overpriset.

Hadde Peugeot lansert en "Long Range" e-2008 som går 430km, dvs 100km mer, for likt pris som en e-Niro så blir det altså 100 000 mer for 100 km.

Tilogmed Tesla er ikke så frekke at de tar 100 000 for 100 km. Nærmeste man kommer er fra SR+ som går 410km til RWD som går 600km med prisøkning fra 377' til 430'.  Det er altså ca 50k for nesten 200km mer rekkevidde. (Ja RWD LR selges ikke mer men man tar hintet...)

Men merkelig nok så godtar folk det for en Kia...?

Dette virker mer som Kiahat enn seriøs kritikk av bilen.
Tesla SR+ grunnpris er på 384.900
Tesla LR grunnpris er på 459.900
Det er en forskjell på 75.000.
SR+ Har en rekkevidde (WLTP) på 409km; LR har 560km.
Rekkevidden på SR+ er, slik jeg har oppfattet det, ganske reell/oppnåelig. På LR derimot har jeg til gode å se tester gjort av diverse journalister som får den forbi 530km.

Uansett, som nevnt er det kun SR+ som kan sammenligne seg med E-Niro i pris/plass/rekkevidde, og det er nok veldig mange kunder av begge disse bilene som så på begge før de tok sitt valg. Meg inkludert.
For oss var det ubeleilig med sedan, så det ble E-Niro. Ellers scoret de ganske likt tross sine forskjeller.

Sammenligningen med alle andre biler faller gjennom hvis en skal regne plass/rekkevidde med i prisen. Zoe har sin sjarm, (skulle gjerne hatt ombordladeren i E-Niroen), men den har også sine begrensninger.

Ingen tvil om at 400.000kr er mye for en Kia på denne størrelsen, men alle el-biler er dyre i brutto innkjøpspris. Forhåpentligvis kommer det til å endre seg med tiden. Først får vi sannsynligvis et bortfall av de statlige rabatter om et drøyt år, som kommer til å gjøre våre kjøp svært gunstige til elbiler kan stå på egne ben i økonomisk konkuranse med fossilbiler.

Noen fler som er spent på hvordan salget kommer til å gå for Honda e? Denne bilen reklamerer kun med design, men virker underdanig stort sett alt annet på markedet. Tror det blir en gedigen flopp.
Kia E-Niro 10/2019

arthur

Honda e - her har vel bortfall av det meste av forhandlernettet også litt å si, men tror ikke det blir vanskelig å få tak i en slik bil ganske så tidlig. Har selv trukket meg fra denne.

torlie

Etter å ha kjørt Zoe i 4 år, og kun prøvesittet E-niro er det selvsagt en forskjell i både plass, ytelse, kvalitet og rekkevidde her. Zoe er noe av det billigste man kan få tak i, selv om nye faceliften er en vesentlig oppgradering på kvalitet i interiør, kommer man ikke unna at det er en bil i laveste prisklasse.

Er sikker på at Kia kunne levert 3000-5000 biler i 2019 om de hadde fått leveranser. Tviler på at de kommer til å levere så mye i 2020 og 2021 selv om de hadde kunnet. Rett og slett grunnet mange kjøpere nok går for alternativer i stede.

Selv om eksempelvis XC40 og E-niro er sammelignbare i størrelse, hvor førstnevnte koster ca 100k mer, utscorer den Kia på alt unntatt rekkevidde.

Eneste som kan redde salget for Kia sin del neste år er om de lanseres billigere utgaver til 330-370k.

Uansett er det flott at vi har flere biler å velge  :)

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

advale

Sitat fra: Victor Tangen på tir 17. des 2019, kl. 12:41
Tesla SR+ grunnpris er på 384.900
Tesla LR grunnpris er på 459.900
Det er en forskjell på 75.000.
SR+ Har en rekkevidde (WLTP) på 409km; LR har 560km.

Uansett, som nevnt er det kun SR+ som kan sammenligne seg med E-Niro i pris/plass/rekkevidde, og det er nok veldig mange kunder av begge disse bilene som så på begge før de tok sitt valg. Meg inkludert.
For oss var det ubeleilig med sedan, så det ble E-Niro. Ellers scoret de ganske likt tross sine forskjeller.

Sammenligningen med alle andre biler faller gjennom hvis en skal regne plass/rekkevidde med i prisen. Zoe har sin sjarm, (skulle gjerne hatt ombordladeren i E-Niroen), men den har også sine begrensninger.

Greit å gjøre hjemmeleksa før man fyrer løs med hat ditt og hat datt  :-\

SR+ ble solgt for 367 000, men ble senere oppjustert. Og Tesla solgte RWD LR for ca 430 000 og den hadde 600 km WLTP. Den versjonen som går 560km er AWD takk. Grunnen til at jeg tok RWD LR er at den er mest sammenlignbart med SR+, fordi den ikke har AWD, og mer likt utstyrslisten som SR+. Og dette var for å ta opp eksempelet med at man betaler ekstrem overpris for 100km ekstra hos e-Niro.

Ja hvis du ønsker å sammenligne AWD så får man firehjulstrekk, mer hestekrefter, lader mye hurtigere, setevarme bak, bedre lydanlegg ++, og ca 150km mer rekkevidde til kun 75' mer. Da høres det fortsatt helt horribelt å betale 100 000 for kun 100km mer rekkevidde hos Kia.

e-Niro er helt klart en fin bil, men den ender nok fort opp som en Leaf. Leaf var knasende god bil - helt til man fikk alternativer - da ble den plutselig middelmådig. Det gir lite mening å kjøpe seg en e-Niro til 400', eller 415' med app i 2020.

Mye fokus på Zoe nå, men som jeg skrev, sammenlign den gjerne med e-2008 så ser man i klartekst at e-Niro er grovt overpriset. Noen argumenterer for at de trenger de ekstra 100 km, men de som kjøper e-Niro har vel hjemmelader? Har også vanskelig for å se at en familiebil brukes til å kjøre mer enn 300km hver eneste dag. (fins seff unntak)

geear

Beklager å si det, men du er fullstendig på viddene. Er du pissesur fordi du havnet langt bak på reservasjonslistene, eller ikke hadde råd til bilen når det kom til stykket, eller hva er det egentlig som foregår?

I det ene øyeblikket så er ikke 92 hester eller hva det nå er, og 0-100 på 13-14 sekunder på ZOE, noen forskjell fra e-Niro sine 204 hk og 0-100 på 7-noe, til at de

Merkelig hvordan du cherrypicker argumentasjon. At e-2008 er beviset på at e-Niro er grovt overpriset? Jeg har ikke fulgt med på Peugeot, fordi det er bare enda en fransk fjellgeit, og jeg har blitt lei av å håpe at det kommer noe brukbart derfra (etter DS-3 og ZOE), men du sammenligner altså en bil med WLTP på 310 km og 136 hestekrefter, mot en bil med WLTP på 450 km og 204 hestekrefter?? Føler vi er tilbake her til ZOE med sine 90-noe hestekrefter og 0-100 på 14 sekunder, som du også sammenligner med e-Niro sine 204 hk og 0-100 på 7-tallet. I fossilverden hadde dette vært en mye større prisforskjell. Hvor kommer de 100k du nevner i prisforskjell fra? Hva er det du sammenligner? Kortrekkeviddeutgaven av e-Niro har ikke bare mindre batteripakke, men også mindre motor og dårligere ytelser. Og du henviser til Tesla, da jeg kjøpte Model X, så var prisforskjellen for 25 kWh ekstra, altså ti mil ekstra, på 160 000,- kroner. Alt annet var likt, med unntak av noe raskere DC-lading, som kom naturlig med flere celler å fordele ladingen på, og 0,3 sekunder i forskjell på 0-100.

Eneste reelle konkurrenter til e-Niro er Model 3 og Kona. Model 3 har masse positive egenskaper, men den har også et jalla takstativ og sedanform som gjør den uaktuell for mange. Kona er merkbart mindre. e-Tron og XC40 er hundre lapper opp, med mindre utstyr, og iallfall for e-tron betydelig kortere rekkevidde, og ingen av de har blitt levert enda.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA