Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 som familiebil til 4?

Startet av casall, fredag 15. februar 2019, klokken 11:32

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Veldig mye negative og unyanserte meninger. Det er jo et stort spenn barnefamiliers behov avhengig av barnas alder, antall barn, reisemønster osv. Her høres det jo ut som alle barnefamilier består av 4 barn, en svær hund som skal på fjelltur med telt og soveposer hver helg. Selvfølgelig er baklukeåpningen upraktisk, men det er nå relevant for alle som kjøper bilen.

tornaldo

Man jobber bra i motvind når man skal argumentere mot Tesla Model 3, inne på forumet der folk akkurat har betalt 500k+ for bilen.

Å argumentere på et nettforum for at eget kjøp av Model 3 er perfekt for en selv, er verdens enkleste ting.

Når man diskuterer familiebil, må man ta utgangspunkt i hva som er normalen og den allmenne oppfatning av en slik kategori bil. Nytter ikke å ta utgangspunkt i at vi alle er forskjellige, og har forskjellige behov. Da er i praksis ALLE biler å anse som familiebil.

Er det ikke bedre å si det som det er: «Vi har så sykt lyst på en Tesla, som både har ekstrem ytelse og spennende utseende, slik at vi er villig til å pakke mindre, legge igjen barnevogna, sette skiene i boden, la sykkelen stå i garasjen og heller nyte kjøreturen t/r hytta»  ;)

Sjekk hvor mange sedaner som kommer opp som «familefavoritter» hvis man tar et Google søk... Betyr som sagt ikke at mange familier kan bli fornøyde med bilen, eller få dekket sine behov til det fulle med en Tesla Model 3. Men det blir ingen familiebil av den grunn.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ohowl

Spørsmålet jeg stiller meg er vel heller hvorfor det er så viktig for deg å argumentere mot 3 som en utmerket familiebil?

Den er jo det for de av oss som kjøper den nettopp som familiebil. Hvis ikke den var det hadde vi kjøpt en S eller en X. Eventuelt en av en hel haug andre biler med mer eller mindre plass, praktikalitet og ytelse i samme prisområde.

Vi kjøper 3 fordi den dekker alle behov vi har som familie, vi vil kjøre elektrisk og S og X er mye større biler enn det vi ønsker å ha. Kommer fra en Leaf, så vi vil ha betraktelig mer plass til å pakke med oss alt det vi ikke trenger.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Magnus Hansen

#48
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:42


Når man diskuterer familiebil, må man ta utgangspunkt i hva som er normalen og den allmenne oppfatning av en slik kategori bil. Nytter ikke å ta utgangspunkt i at vi alle er forskjellige, og har forskjellige behov. Da er i praksis ALLE biler å anse som familiebil.
.

Der er vi helt uenige. Du gjør bastante konklusjoner ut fra behovene til en oppkonstruert gjennomsnittsfamilie. Model 3 ville overhode ikke fungere  for en del barnefamilie og fungere utmerket for andre. At familiebiler er likestilt med store SUVer er like meningsløst som at pensjonistbiler er likestilt med Toyota yaris.

TøddiVedder

Går fra outlander phev til model 3. Har 2 barn på 7 og 4. Passer oss utmerket nå når vi vet at takstativ kommer. Dette er et must for ski om vinteren.

THE

Vi har X nå, men jeg kunne godt tenkt meg TM3 som familiebil. Bagasjeplass og innlasting er mer enn bra nok for oss fire, inkl. to barn på 10 og 13. Takstativ blir tilgjengelig for ski og evt. ekstra bagasjebehov på langtur. Det som er problemet er mangel på tilhengerfeste som er et absolutt krav, og bakseteplassen blir for knapp når 13-åringen har passert 175 cm og har skostørrelse 45, spesielt siden vi kjører mye langturer, og da betyr baksetekomforten en god del. Der er nok Model X noen divisjoner over TM3.

Andre har helt andre behov og forutsetninger for valg av bil, og for meg er det vanskelig å forstå hvorfor noen skal konstruere en definisjon på familiebil ut fra egne kriterier, og attpåtil krangle med andre som hevder at "ja men for oss fungerer en småbil som familiebil". La nå hver enkelt bestemme hvilke behov bilen skal oppfylle uten at de skal måtte høre at de har missforstått, og at bilvalget de har tatt ikke vil fungere.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GL1

Sitat fra: tornaldo på fredag 15. februar 2019, klokken 23:52


Null stress? Hørtes litt påtatt ut, men vi er forskjellige. Hvis det er utgangspunktet, så blir jo alle biler større enn Auris helt  suverene familiebiler.

Men ja, Model 3 går helt sikkert an å leve med som familiebil. Men hvem kjøper egentlig en sedan som familiebil, hvis man har reelle alternativer? Det er her problemet ligger, få alternativer.

Veldig mange jobber hardt for å argumentere for Model 3 som familiebil, men det er langt mellom de gode argumentene og egenskapene ved Model 3, som gjør den til nettopp en familiebil. Stort sett går det i å pakke mindre, kjøpe andre vogner som kan passe, eller at man har stablet inn flere folk i mindre bil tidligere. Ingen av de er argumenter FOR Model 3, kun måter å omgå problemene.

Word!
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

olavxxx

Bytter selv fra X til 3P.

Vi er bare 3, men er i barnevognperioden.
Ser ingen problemer med familie på 4, så fremt man kan leve med bagasje og fra tid til annen takgrind.

Linka

Sitat fra: jokke på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:46
Model 3 virker som en flott bil, men noen utpreget familiebil er den ikke.
Model X er vel den eneste el familiebilen som finnes, med masser av plass til vogn, hund osv.

Du beror deg på definisjonen av en familiebil som markedsførerne vil at du skal ha. SUV og stasjonsvogn er ikke definisjonen av en familiebil. Hvorfor det?

Mange amerikanske familier har kjøpt seg Model3. Du finner masse informasjon om du søker på engelsk.

Noen familier har behov for enormt med plass, andre bruker behovet for å drasse med seg vogn for det det er verdt som argument for å kjøpe seg stor bil, selv om det finnes kompakte vogner til en brøkdel av prisen til en ekstra stor bil.

Noen kjører mye og langt, andre klarer seg fint med minimalt med benplass framme i de korte daglige turene pga.bakovervendt sete, og legger inn en ekstra beinstrekk på lengre turer.

Ingen familier er like, og et fåtall drasser med seg hund, to-tre barn og ørten soveposer og telt hver helg. For oss som ikke gjør det, er Model 3 og andre tilsvarende størrelse biler helt kurante familiebiler.

Vi bruker en Citröen C3 i dag, hadde det ikke vært for at den er fossil, hadde vi kjørt den til den falt sammen. For vårt bruk har det vært en praktisk familiebil -utenom jul for da får vi ikke plass til alle gavene hjemover.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Linka

Sitat fra: GOS på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:36
Sitat fra: Line K på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:24
Og man har som nevnt også mulighet å finne en kompakt vogn som kan legges i frunken. Da har du jo godt med plass bakerst.

Da våre barnebarn bor utenbys så kunne jeg godt tenkt meg å vite mer om hvilken kompakt vogn det her refereres til. Modell/type anyone?

Burde kanskje starte ny tråd om hvilke vogner som passer i frunken. Paraplyvogner (de lange) blir generelt for lange også diagonalt, men de som foldes mer rektangulært kan passe.

Babyzen YoYo skal passe og den vet jeg man får tak i her i landet, den kan man også ta med seg i hattehyllen på fly. Den fungerer fra nyfødt, så den er konstruert noe bedre og koster derfor en del. Men lett å selge etterpå, spesielt før høysesong for charter.

Følg lenke for noen andre modeller . (Ikke sikkert du får tak i alle i Norge). Gjør et Google-søk så finner du flere alternativer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/stroller-that-fits-the-model-3-frunk.125164/#fc-post-2937120


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: SoftwareGeek på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:19
Model S fungerer som en familiebil, MEN den er utefor rekkevidden til gjeldsbergene, så da lager vi heller en illiusjon om at Model 3 er en familiebil.

Den er langt større enn de fleste av våre tidligere familiebiler ihvertfall. Jeg nevner f.eks 1987 Jetta og 1994 BMW 320iA. Begge to var vi på masse langturer med, 2 voksne og 2 barn som regel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynkjapp

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:54
Den er langt større enn de fleste av våre tidligere familiebiler ihvertfall. Jeg nevner f.eks 1987 Jetta og 1994 BMW 320iA. Begge to var vi på masse langturer med, 2 voksne og 2 barn som regel.
På den tiden da vi spiste en neve varm grus til frokost hver morgen var vi tre unger og to voksne i en Volvo 343 og kjørte helt ned til Napoli på sommerferie. Kan ikke huske at vi syntes det var trangt eller vanskelig eller at bilen ble kommentert som et problem av foreldrene våre. Det eneste var at det hylte en del fra dekkene i svingene på Autobahn, siden min far likte å kjøre fort og en fullastet 343 muligens ikke hadde det beste oppsettet i så måte.

bjornskj

#57
Sitat fra: Line K på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:36
Vi bruker en Citröen C3 i dag, hadde det ikke vært for at den er fossil, hadde vi kjørt den til den falt sammen. For vårt bruk har det vært en praktisk familiebil -utenom jul for da får vi ikke plass til alle gavene hjemover.
Denne diskusjonen ender opp med hvor spartansk en familie kan være når de skal på tur. Men uansett så er det noen faktum her: Familier har vanligvis behov for større biler enn single/barnløse par selv om noen kan fint klare å trøkke inn 2 voksne og 3 barn med all bagasje inn i en Morris Mini. Og uansett hvor fin og flott TM3 er så er det ingen stor bil, hverken når det gjelder innvendig plass eller bagasjeplass.

Det er greit at mange klarer seg med lite men det er utvilsomt et faktum at hverdagen blir litt enklere om man har en bil som enkelt klarer å ta med seg det som er "kjekkt å ha" når de skal på tur. Samtidig ser jeg at noen synes det faktisk er gøy å leke "bagasje Tetris" hver gang de skal på en lengre tur.

turfsurf

Sitat fra: bjornskj på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:50
Det er greit at mange klarer seg med lite men det er utvilsomt et faktum at hverdagen blir litt enklere om man har en bil som enkelt klarer å ta med seg det som er "kjekkt å ha" når de skal på tur. Samtidig ser jeg at noen synes det faktisk er gøy å leke "bagasje Tetris" hver gang de skal på en lengre tur.
Det kommer jo helt an på hva slags turer man har, og hvilken fase av livet man er i. Når vi var fire kunne vi lett gå ned en størrelse i bil. Typisk Audi A4, Q5 osv. Vi dro til og med på tur med mini cabriolet. Kriteriet mitt er at alle skal sitte godt, og at man skal få med seg det man ønsker av bagasje. 4 personer sitter helt greit i en Model 3, så det er bare spørsmål om bagasje. Og Model 3 har ikke lite bagasjeplass, i værste fall kan man slenge på en takboks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Takk skal du ha Line

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA