Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 som familiebil til 4?

Startet av casall, fredag 15. februar 2019, klokken 11:32

« forrige - neste »

Dani3l

Sitat fra: tornaldo på fredag 15. februar 2019, klokken 23:52
Sitat fra: TRM på fredag 15. februar 2019, klokken 22:25
Har vært på langtur med 5 personer i en Toyota Auris (minste utgave) , pluss hund, med 5 sykler på taket, og med svær sykkelvogn, telt og soveposer, etc i bagasjerommet. Null stress.

Tror det skal gå helt fint å leve med en Model 3 også...

Null stress? Hørtes litt påtatt ut, men vi er forskjellige. Hvis det er utgangspunktet, så blir jo alle biler større enn Auris helt  suverene familiebiler.

Men ja, Model 3 går helt sikkert an å leve med som familiebil. Men hvem kjøper egentlig en sedan som familiebil, hvis man har reelle alternativer? Det er her problemet ligger, få alternativer.

Veldig mange jobber hardt for å argumentere for Model 3 som familiebil, men det er langt mellom de gode argumentene og egenskapene ved Model 3, som gjør den til nettopp en familiebil. Stort sett går det i å pakke mindre, kjøpe andre vogner som kan passe, eller at man har stablet inn flere folk i mindre bil tidligere. Ingen av de er argumenter FOR Model 3, kun måter å omgå problemene.


Det er langt mellom argumentene som taler for Model 3 som familiebil fordi denne diskusjonen nesten utelukkende handler om plass. Men det er jo mange andre aspekter. For å nevne noen: Sikkerhet, miljøvennlig, luftig inventar med bra utsyn, greit nok med plass, pris, fremkommelighet (4x4), teknologi. Hva er alternativene i samme prisklasse? Å kjøpe bil handler for de aller fleste om kompromisser innenfor det budsjettet man har.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

Linka

Sitat fra: tornaldo på fredag 15. februar 2019, klokken 23:52
Sitat fra: TRM på fredag 15. februar 2019, klokken 22:25
Har vært på langtur med 5 personer i en Toyota Auris (minste utgave) , pluss hund, med 5 sykler på taket, og med svær sykkelvogn, telt og soveposer, etc i bagasjerommet. Null stress.

Tror det skal gå helt fint å leve med en Model 3 også...

Null stress? Hørtes litt påtatt ut, men vi er forskjellige. Hvis det er utgangspunktet, så blir jo alle biler større enn Auris helt  suverene familiebiler.

Men ja, Model 3 går helt sikkert an å leve med som familiebil. Men hvem kjøper egentlig en sedan som familiebil, hvis man har reelle alternativer? Det er her problemet ligger, få alternativer.

Veldig mange jobber hardt for å argumentere for Model 3 som familiebil, men det er langt mellom de gode argumentene og egenskapene ved Model 3, som gjør den til nettopp en familiebil. Stort sett går det i å pakke mindre, kjøpe andre vogner som kan passe, eller at man har stablet inn flere folk i mindre bil tidligere. Ingen av de er argumenter FOR Model 3, kun måter å omgå problemene.

At man *må* ha kjempestor bil når man får barn er et oppkonstruert behov som ikke er sant for *alle* familier. Det er ikke mer stress - vi sparer faktisk tid på inn- og utpakking siden det er mindre volum.

Model3 er helt sikkert en ypperlig familiebil til en familie på fire - forutsatt at man ikke tilhører den type familie som insisterer på å ha med seg alt av barneutstyr og fyller opp både stasjonsvogn og takboks. (Eller har andre plasskrevende ting som man ikke kommer utenom når man reiser). Fasiten får vi for vår del i løpet av mars regner jeg med.

Vi har valgt Model 3 blant annet fordi den *ikke* er stasjonsvogn. I tillegg har den god rekkevidde og romslig kabin. Bagasjemessig er det overraskende mye plass i forhold til hva det ser ut som på utsiden.

Dersom du har to bakovervendte bilseter og er høy, vil du kanskje slite med benplass, men det gjelder også i de bilene som selges som familiebiler. Ta med en bilstol og prøv utstillingsmodell? Jeg har ikke testet Cybex Sirona bilsetet vårt i Model3, mulig jeg gjør det i dag. På øyemål virker Model3 langt romsligere til bilstol enn for eks. mine foreldres nye Opel Insignia stasjonsvogn. De må flytte stolene langt fram når de skal ha stolene inn i sin bil.

Mindre plasskrevende alternativer:

Reiseseng: Oppblåsbar sengekant - så kan de litt større sove i vanlig seng. (Evt.Legge madrass på gulvet).
Vogn: God bæresele/sjal eller en mer kompakt vogn
Masse ekstra klær: Vaske klær på reisen ved behov

Vi kunne aldri ha tenkt oss å ha en stasjonsvogn. Det er for mye bil å dra med seg i det daglige. På samme måte som hengerfeste hadde vært kjekt å ha, men til bruk to ganger i året leier vi en varebil på ikea for tre timer til noen hundrelapper.

Som en bonus sliter vi sjeldent med å finne sentral parkering, siden vi smetter inn på små steder som stasjonsvognene glatt må kjøre forbi.



Sent from my iPhone using Tapatalk

casall

Har ikke prøvekjørt e-Niro enda, men den har vel noe bedre plass generelt? Hvertfall mer praktisk med barneseter og barnevogn i bagasjerom går jeg ut ifra.

Linka

Sitat fra: frtan på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:10
Har ikke prøvekjørt e-Niro enda, men den har vel noe bedre plass generelt? Hvertfall mer praktisk med barneseter og barnevogn i bagasjerom går jeg ut ifra.

Har du sett/prøvekjørt Model3, eller kun på bilder?

Ville tatt med meg det du har tenkt å ha med deg på tur til vanlig, og prøvd å pakke utstillingsmodellen for å se hvor mye plass som er til overs. Bagasjerommet er overraskende dypt og bredt. Gjør samme testen på andre biler.

Test også en bilstol for å sjekke benplass.

Og man har som nevnt også mulighet å finne en kompakt vogn som kan legges i frunken. Da har du jo godt med plass bakerst.

For vår del ble de andre elbilene for «kjedelige/tradisjonelle» (klarer ikke helt finne et godt ord) i forhold til Model 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SoftwareGeek

Herregud, hvem vil vel ikke ha en TESLA, nå som prisen er innenfor rekkevidde for gjennomsnittsfamilier, selv de med lån til over pipa. Plassen spiller ingen roller. Det er utrolig hva man får plass til, bare man kompromisser og stapper ting godt nok inn

DeepFu

Det er da ikke SÅ lenge siden sedaner var helt vanlige familiebiler, og bilene før var jo knøttsmå. Vi har selv hatt Ford Orion -85 som familiebil med barnevogn, bilstol og hele hopprennet. Gikk faktisk helt fint å dra på ferie med også. Så selv om jeg aller helst ville hatt Model 3 som stasjonsvogn, tror jeg det vil gå helt greit med en sedan også. Man må bare ta fram gamle pakke- ferdigheter igjen.  ;D
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tornaldo

Blir jo litt meningsløst å diskutere Model 3 som familiebil, hvis man ser bort fra egenskapene man forventer av en typisk familiebil. Da er jo alle biler i praksis en familiebil. BMW i3 kan jo også fint fungere for en familie på fire, men det blir ikke en familiebil av den grunn.

Enkel innlasting av vogn/bagasje, muligheter for ski/takboks, enkel inn/ut av barn i baksetet, PRIS etc er jo typiske ting en vanlig familie med barn er opptatt av. Meg bekjent scorer ikke Model 3 veldig høyt her.

Men har man vaner som går på tvers av behovene som en familie tradisjonelt  sett har,  er jo Model 3 sikkert en fin fin bil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ohowl

To voksne, to barn på 7 og 4, med nummer tre på vei.

Ser ingen problemer. Før vi trenger tre fremovervendte seter er nok eldstemann seteløs, men tre fremovervendte i bredden går jo det også. Vi skal ha de to eldste med sine fremovervendte seter i på sidene, mens nestemann vil få fint med plass i midten. 3 er mindre enn S, men også mindre kronglete å få inn barneseter og barn i.

Bagasjerommet er mer enn stort nok til våre behov, men det skal sies at vi aldri har fartet rundt med svære vogner i bilen - vi har med oss traller på tur. Når det er sagt er det jo klart at enkelte er så sære og amerikaniserte at en bil  kun kan kalles en familiebil om den kan dra fem tonn husvogn og ha plass til fem maxi barnevogner i hanskerommet, og kan brukes til å laste inn tørketrommelen man bytter ut hver halvannen måned   :o
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

SoftwareGeek

Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:06
Blir jo litt meningsløst å diskutere Model 3 som familiebil, hvis man ser bort fra egenskapene man forventer av en typisk familiebil. Da er jo alle biler i praksis en familiebil. BMW i3 kan jo også fint fungere for en familie på fire, men det blir ikke en familiebil av den grunn.

Enkel innlasting av vogn/bagasje, muligheter for ski/takboks, enkel inn/ut av barn i baksetet, PRIS etc er jo typiske ting en vanlig familie med barn er opptatt av. Meg bekjent scorer ikke Model 3 veldig høyt her.

Men har man vaner som går på tvers av behovene som en familie tradisjonelt  sett har,  er jo Model 3 sikkert en fin fin bil.

Model S fungerer som en familiebil, MEN den er utefor rekkevidden til gjeldsbergene, så da lager vi heller en illiusjon om at Model 3 er en familiebil.

https://e24.no/privat/laan/nordmenn-skylder-mer-misligholdt-gjeld-oekte-med-4-milliarder-i-fjor/24559148

GOS

Sitat fra: Line K på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:24
Og man har som nevnt også mulighet å finne en kompakt vogn som kan legges i frunken. Da har du jo godt med plass bakerst.


Da våre barnebarn bor utenbys så kunne jeg godt tenkt meg å vite mer om hvilken kompakt vogn det her refereres til. Modell/type anyone?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tornaldo

Skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om økonomi, men det virker litt krampeaktig å forsvare et Model 3 kjøp med at det er en ideell familiebil. Har selv hatt en Golf i to år med to unger og barnevogn, og selv om jeg fint overlevde det, kan jeg ikke med hånden på hjertet argumentere for at det er en god familiebil, selv om bilen er god i seg selv.

Skjønner godt man kjøper en Model 3, spennende bilvalg, masse teknologi, ekstrem ytelse. Familiebil - not so much.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

SoftwareGeek

#41
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:39
Skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om økonomi, men det virker litt krampeaktig å forsvare et Model 3 kjøp med at det er en ideell familiebil. Har selv hatt en Golf i to år med to unger og barnevogn, og selv om jeg fint overlevde det, kan jeg ikke med hånden på hjertet argumentere for at det er en god familiebil, selv om bilen er god i seg selv.

Skjønner godt man kjøper en Model 3, spennende bilvalg, masse teknologi, ekstrem ytelse. Familiebil - not so much.

Model 3 er en sprek golf i ny og mindre praktisk innpakning. golfen er mer praktisk med bakluken, så den sammenligningen går ikke heller.

Innlasting er ekstremt viktig. Hjelper ikke om det er god plass, så lenge åpningen er liten

jokke

Model 3 virker som en flott bil, men noen utpreget familiebil er den ikke.
Model X er vel den eneste el familiebilen som finnes, med masser av plass til vogn, hund osv.


GOS


Nå synes jeg folk bør ta seg i sammen. Det er klart det er fint mulig å bruke model 3 som en familiebil for 4. Det handler om å prioritere litt hardere.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

#44
Er en del uenighet her i tråden om begrepet familiebil.
Greia er vel at Model 3 ikke er konstruert for å være en praktisk familiebil på samme måte som en minivan, stasjonsvogn, SUV eller kassebil. Den er konstruert for stil og kjøreegenskaper. Sånn sett fungerer den som bil for familier på samme måte som enhver en annen litt upraktisk småbil, bare den er et hakk større.

Jeg er enig med Line K. Tror behovet for enormt med bagasjeplass med en gang man har barn er litt oppkonstruert. Tror denne bilen vil fungere helt ok for familier med barn, selv om den ikke er konstruert kun med dem som målgruppe.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA