Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?

Startet av Trond.m, torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36

« forrige - neste »

NilsG

Men med piggdekk blir historien en litt annen når det gjelder slitasje...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

geear

Sitat fra: Rollep på torsdag 14. februar 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:07
Gå for Model X. Det er jo EL SUV *under* 2,5 tonn. :)
Model X er vel en EL MPV.
MPVer har skyvedører og høy takhøyde hele veien bak. Model X er i klassen spaceship.  8)

Så forresten (en hvit) e-tron i trafikken for første gang i dag. Ble litt skuffet over hvor ordinær den fremstod. Just another Audi. Selv i-Pace syns jeg viste mer igjen i trafikken første gang jeg så den.

Imagine

Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)

Mitt beste argument er at vi kjører mye på smale, glatte veier som er ulykkesutsatt og at det å kjøre en tung SUV kan gjøre oss mindre utsatt i møteulykker med andre trafikanter. Men kan ikke fri meg fra å tenke at dette er egoistisk, og at selv om jeg selv kjører forsiktig så kan mitt tunge kjøretøy forårsake større skader for ande. Jeg trives veldig godt med å kjøre BMW i3, men det føler jeg blir litt ekstremt andre veien. BMW i3 forbruker bare 50 % av energien for å frakte oss rundt, sliter mindre på veien pga 50 % vektreduksjon og gjør oss til en litt «mykere» trafikant.

Mulig at jeg bare burde glemme å tenke miljø og andre trafikanter og bestille en e-tron med piggdekk som gir høyest mulig sikkerhet for meg og kona ?


2,7 tonn er tungt, men hovedsaklig forårsaket av at bilen er batteridrevet. Synes ikke du (eller jeg og andre som skal ha e-tron) skal ha dårlig samvittighet.

Model X er det voldsomt mange som har og den veier i praksis omtrent det samme.
Det har lenge vært masse Range Rovere og Range Rover sport på veiene, og særlig forrige generasjon av disse veide 2,6-2,8 tonn egenvekt.
Egoistisk å tenke sikkerhet? Ja kanskje, men om du får en utenlandsk trailerhenger i fronten handler det mer om å overleve enn om å være ego.

I tillegg er litt høyere biler som SUV kjekt på vei til fjellet om du skulle treffe elg. Elgen treffer selve fronten i stedet for i frontruten. Det er noe å tenke på. Kjenner en som traff elg ked en Touareg V8. Den bilen fikk seg en skikkelig trøkk, men eieren overlevde og var glad han ikke hadde lavere bil.

Counterpointer

Etter å ha kjørt E-tron så føles den stor og tung (som den jo er). I Dynamic går den greit, men i de andre er den ganske «sluggish».
Virker også ikke så rask fordi den er godt isolert og du merker lite til fart.

Den ser jo også ut som alle andre Audi, dette blir en smakssak, men uansett hvor mye en legger i sort optikk ol. så blir den temmelig nøytral.

Kameraspeil var nyttesløse og definitivt ikke verd kostnaden. Kun energisparing i høy fart som teller positivt, og da er det andre biler som er bedre egnet....

Personlig syntes jeg også det var en stor nedtur å måtte begynne å bruke bremsepedalen, på en bil som har mulighet for god regen så føltes dette som å kjøre fossil igjen.

Imagine

#19
Sitat fra: knut.aulie på fredag 15. februar 2019, klokken 07:49
Etter å ha kjørt E-tron så føles den stor og tung (som den jo er). I Dynamic går den greit, men i de andre er den ganske «sluggish».
Virker også ikke så rask fordi den er godt isolert og du merker lite til fart.

Den ser jo også ut som alle andre Audi, dette blir en smakssak, men uansett hvor mye en legger i sort optikk ol. så blir den temmelig nøytral.

Kameraspeil var nyttesløse og definitivt ikke verd kostnaden. Kun energisparing i høy fart som teller positivt, og da er det andre biler som er bedre egnet....

Personlig syntes jeg også det var en stor nedtur å måtte begynne å bruke bremsepedalen, på en bil som har mulighet for god regen så føltes dette som å kjøre fossil igjen.


Tror det er flere som ikke tester alle bilens funksjoner skikkelig. Etter min opplevelse kan man kjøre i S og få mer «motorbrems» eller regenerering, litt som å sette velgeren i «B» på E-Golf. Model S har regen-funksjon, men den er ikke så mye sterkere enn e-tron i S, så skjønner ikke hvorfor så mange klager på akkurat dette?

Dessuten langt mer behagelig å ha mulighet for coasting. Det er ikke så ille å kunne bruke bremsepedalen av og til.
Den viktigste funksjonen med bremsepedalen er jo når man varsler med bremselysene bakover at man faktisk bremser. På i3 som har e-pedal aner jo ikke folk når bremselysene faktisk tennes. Lå bak en i3 som bremset litt hele tiden selv om farten egentlig var nokså jevn, irriterende. Coasting-biler kan man kjøre mye mykere og mer komfortabelt med, som en limousine.

Folk som synes denne bilen virker tung har nok ikke for vane å kjøre biler i denne klassen.
Om man har kjørt mye Cayenne, Range Rover sport eller slike biler vil man komme frem til at e-tron virker som en langt lettere bil enn de 2,7 tonnene skulle tilsi. Tung og komfortabel ja, selvsagt - og det vil man på en slik SUV. Men den virker mer som en bil på 2 tonn enn som en på 2,7 tonn.

En av e-trons mange store fordeler mener jeg er at mange ikke umiddelbart tar den for å være elbil. Den kunne vært hvilken som helst Audi fossilbil. Også på kjørefølelse. Den kjører som en Q8 som tilfeldigvis har elmotorer. Og det er jo meget bra for mange. Jeg liker veldig godt kjøreopplevelsen slik den alltid har vært. Disse nymotens e-pedal elbilene (jada, har både i3s og egolf selv) fungerer best til bykjøring, spør du meg. På motorvei og langdistanser kunne det vært behagelig å skru av regenerering på i3.

Elbiler fungerer dårlig som sportsbiler, selv om responsen i wattpedalen er lynrask. Grunnen til det er at opplevelsen er sømløs og linjær. I tillegg er elbiler tunge pga batterier, selv om det er genialt i seg selv at vekten sitter lavt.
I komfortable biler er elmotor derimot genialt. Så jeg er svært for elmotor i en flott og komfortabel Audi SUV, så det måtte jeg bare kjøpe. Passer meg perfekt. Og med elbilfordelene slik de er i dag er det egentlig en no-brainer. Den første vanlige skikkelige store elbilen av tradisjonelt merke.
I-Pace har kommet, ja og den er spesiell og kul, men nokså «uvanlig» og elbilbrautende.

Up_&_Away

kjøp deg en stor og trygg bil du - men sørg for at det ikke er du som havner på motsatt side av veien. Ikke la 4-hjulstrekken og størrelsen gi deg optimisme til høyere fart på dårlige veier.

Vår familie på 4 som kommer i vår lille VW e-Up har som plan å ligge i eget kjørefelt og har ikke lyst på en 2.5 tonns suv i trynet fordi eieren har overvurdert seg og sitt.

mvh
VW e-Up! nybil fra august 2018

Øyvind.h

Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 08:42
Tror det er flere som ikke tester alle bilens funksjoner skikkelig. Etter min opplevelse kan man kjøre i S og få mer «motorbrems» eller regenerering, litt som å sette velgeren i «B» på E-Golf. Model S har regen-funksjon, men den er ikke så mye sterkere enn e-tron i S, så skjønner ikke hvorfor så mange klager på akkurat dette?

Dessuten langt mer behagelig å ha mulighet for coasting. Det er ikke så ille å kunne bruke bremsepedalen av og til.
Den viktigste funksjonen med bremsepedalen er jo når man varsler med bremselysene bakover at man faktisk bremser.
Etter 5 år med enpedals kjøring vil det være rimelig nedtur å gå tilbake til å hoppe mellom pedaler som i gamledager. I bilen jeg har i dag tennes bremselys automatisk avhengig av hvor mye bilen «bremser» med regenerering. Akselerometeret fikser dette automatisk. Tror den pleier å slå inn ved rundt 30-50kW regenerering avhengig av hastighet.
Jeg er helt enig i at dette er for dårlig i en moderne elbil.

Når det gjelder coasting har jeg selv savnet dette når jeg skal sparekjøre. Dvs i de tilfellene hvor det er et poeng å konservere energi og kjøre effektivt er coasting viktig. Nå er ikke den typen kjøring noe jeg gjør veldig ofte, og jeg synes det går fint å holde min nåværende bil rundt 0kW. Men fint å ha mulighet til å coaste på hypermiling-turer.

Håper ikke bilen faktisk er sluggish på responsen. Å etterligne gammeldags fossil drivlinje er mye mer bakstreversk enn å forvente noe mer pedalsensitivitet fra brukerne. Det tok i hvert fall ikke lang tid for meg tilbake i 2013 å tilvenne meg en mer responsiv pedal og drivlinje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Gassresponsen i e-tron er myk og komfortabel i «D», men i «S» og dynamic mode er den ganske vass, ikke dårligere enn i i3s i alle fall. Så er svært langt fra «sluggish». Tesla er nok likevel enda vassere på gassrespons. Tesla er svært direkte.

stefse

Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 08:42
Elbiler fungerer dårlig som sportsbiler, selv om responsen i wattpedalen er lynrask. Grunnen til det er at opplevelsen er sømløs og linjær.
Jaså, turbolagg og gearskift er det som trengs for å kvalifisere?
Elbiler har alle forutsetninger for å fungere som sportsbiler. Potensialet er ikke hentet ut enda, men det kommer.  Superkapasitorer og god gammeldags trimming, dvs kjøre på så mye guffe at man risikerer å ødelegge noe, vil kunne gjøre elbiler totalt overlegent alt fossilt, kanskje med unntak av sportsgrener som Nascar eller andre rene utholdenhetsrace.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Imagine

Når du «kjører» en elbil så styrer du egentlig bare bilen rundt.
Bilkjøring med sportsbiler er girskift, motorlyd, bilens respons ut fra det man gjør med den og ikke nødvendigvis rsskest mulig tider, men mest mulig moro og jo vanskeligere bilen er å kjøre jo morsommere er det så lenge bilen kan temmes og belønner deg for gode sjåførskills.

En elektrisk sportsbil skal bare gasses, slippe epedalen, styre rundt svingene kanskje etter en pc-skjerm der alle bilens systemer kan hjelpe deg med perfekt sladd eller perfekt linje... blir jo nesten playstation.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 09:44
Bilkjøring med sportsbiler er girskift, motorlyd,
Du blander begrepet sportsbil med fossil sportsbil

Alt det andre du skriver gjelder elbiler og. Elbiler har potensiale for å ha hinsides mere ytelse enn fossiler, så sånn sett kan de bli mere utfrodrende å kjøre. At fossile sportsbiler har mere leamikk å håndtere er en annen sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)

Mitt beste argument er at vi kjører mye på smale, glatte veier som er ulykkesutsatt og at det å kjøre en tung SUV kan gjøre oss mindre utsatt i møteulykker med andre trafikanter. Men kan ikke fri meg fra å tenke at dette er egoistisk, og at selv om jeg selv kjører forsiktig så kan mitt tunge kjøretøy forårsake større skader for ande. Jeg trives veldig godt med å kjøre BMW i3, men det føler jeg blir litt ekstremt andre veien. BMW i3 forbruker bare 50 % av energien for å frakte oss rundt, sliter mindre på veien pga 50 % vektreduksjon og gjør oss til en litt «mykere» trafikant.

Mulig at jeg bare burde glemme å tenke miljø og andre trafikanter og bestille en e-tron med piggdekk som gir høyest mulig sikkerhet for meg og kona ?
Du kjøper en langturbil, hvor tyngde er positivt ved kollisjon mot elg eller utforkjøringer for å dytte vekk steiner knekke gjennom småtrær og krattskog.

Angående piggdekk så kan du som jeg og flere andre ha 2 sett vinterhjul.
Piggfritt for «svartsesongen» og pigg for kjernevinteren fra midten av januar til påske. Da reduserer du slitasjen på piggene, og mye av slitasjen på veien.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 08:42

Folk som synes denne bilen virker tung har nok ikke for vane å kjøre biler i denne klassen.



Jeg har førerkort klasse ABECEDE + tankvogn. Har kjørt alt fra 50 tonn og nedover....
Har også kjørt mye tunge SUVer. Den er definitivt ikke i klasse med min svoger sin 5 tonns Ford Excursion med V10 Så så ille er det ikke.

For å si det slik så er E-tron mer lik X enn den er lik I-Pace i følelsen. Ville ikke likt å parkere noen av dem i parkeringshuset på Furuset senter for å vise et dagligdags problem.

Coasting står ikke på noen måte i motstrid til enpedal. En optimal elbil har begge deler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på torsdag 14. februar 2019, klokken 15:32Model X er vel en EL MPV.
SUV er i dag et ganske bredt begrep. Til og med relativt små biler med forhjulstrekk kalles SUV, bare de har litt høyere bakkeklaring.

Jeg syns akkurat det er å dra det litt langt, men jeg syns de må være helt innafor å kalle biler som Audi e-tron, Volvo XC90, Mercedes GLE, BMW X5 og Model X SUVer. Disse er ganske store, har firehjulstrekk og ganske høy bakkeklaring, selv om de ikke er bygget på lastebil-ramme. Jeg ville også inkludert f.eks i-Pace, RAV4, CR-V i begrepet, selv om de er noe mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

I 2017 omkom 51 bilførere (av totalt 106 i trafikk). Hele 9 omkom i kollisjon med vogntog, så der kommer selv tunge SUV'er til kort. Det var 32 døde førere ved møteulykke (inkl. vogntog) og 13 i grøfta. Hele 9 personer (døde) var syklister, så per km er sykler ca 100.000 ganger farligere enn å sitte i en bil!


Om en holder seg unna narkotika, alkohol og sanseløs kjøring, så er nok det meste gjort uavhengig av om en kjører e-Tron eller i3!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA