Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?

Startet av Trond.m, torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: stefse på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:55
Ser ikke at det må være et stort problem at en elbil veier 2-3 tonn. Merslitasjen på vei er marginal, og bevegelsesenergien gjenvinnes. Men for min egen del velger jeg heller lett enn tung. Har ikke behov for å kjøre rundt i en rambukk.

Og uansett er det et rimelig lineært forhold mellom bilvekt og forbruk. En BMW i3 vil typisk ha det halv forbruket til en SUV på 2.5 tonn. Noen som tror strømmen blir billigere med åra  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Imagine

#46
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. februar 2019, klokken 06:56
Sitat fra: stefse på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:55
Ser ikke at det må være et stort problem at en elbil veier 2-3 tonn. Merslitasjen på vei er marginal, og bevegelsesenergien gjenvinnes. Men for min egen del velger jeg heller lett enn tung. Har ikke behov for å kjøre rundt i en rambukk.

Og uansett er det et rimelig lineært forhold mellom bilvekt og forbruk. En BMW i3 vil typisk ha det halv forbruket til en SUV på 2.5 tonn. Noen som tror strømmen blir billigere med åra  :)


Man skal være ganske gjerrig for å fokusere på strømprisen i forhold til elbiler seg i mellom da det er billig uansett. Om det koster 20 eller 30kr å fylle opp tanken hjemme er det uansett sykt billig i stedet for å fylle tanken med 4-500kr i bensin på en V8'er. Om man har hjemmelader er det alltid mulighet for start med fullt batteri til en svært lav pris. Skal du kjøre 30 mil totalt tur-retur klarer du det uten hurtiglading med en e-tron. Mens en i3s 94ah må lades en gang fra 10-95% til kr 90-100,-

Uansett ikke dyrt, men om du kjører innenfor bilens rekkevidde er det til og med billigere med større batteri enn lite batteri. Hjemme koster det ca 20kr å lade opp i3s og trolig ca 50-60kr å lade opp en e-tron fra 10%.
En V8 bensin, som jeg også har og er en motortype jeg ellers ville kjørt fortsatt til hverdags om jeg ikke hadde elbil, ville til sammenligning på samme turen kostet 40-45 liter i bensin, altså 6-700kr. Pluss eventuelle bompenger og sånt på turen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. februar 2019, klokken 06:56Og uansett er det et rimelig lineært forhold mellom bilvekt og forbruk. En BMW i3 vil typisk ha det halv forbruket til en SUV på 2.5 tonn. Noen som tror strømmen blir billigere med åra  :)
Det stemmer ikke. Rullemotstand og tap pga stopp/start er ganske lineært med vekt, men luftmotstanden er ikke det. BMW i3 har eksempelvis bare 7% lavere luftmotstand enn Model X. Det betyr at jo høyere hastighet, jo nærmere vil forbruket bli 7% lavere enn Model X. Ikke 50% lavere.

Men i lav hastighet, type 40-50 km/t eller mindre, så er det ikke veldig overraskende med dobbelt forbruk på elsuv på 2,5 tonn vs i3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. februar 2019, klokken 06:56
Og uansett er det et rimelig lineært forhold mellom bilvekt og forbruk. En BMW i3 vil typisk ha det halv forbruket til en SUV på 2.5 tonn. Noen som tror strømmen blir billigere med åra  :)

Neppe. En Tesla Model 3 veier ca. 50% mer enn i3 men lavere offisielt forbruk etter hva jeg kan skjønne.  i3 94Ah er oppgitt til 118 MPGe av EPA mens Model 3 får 126 MPGe.

For Model X fant jeg bare tall for X90D i farten, den er oppgitt til 92 MPGe.

Dette er altså tall for landevei og motorvei kombinert, inkludert tap i ladeprosessen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Strøm Tycoon

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:04
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. februar 2019, klokken 06:56
Og uansett er det et rimelig lineært forhold mellom bilvekt og forbruk. En BMW i3 vil typisk ha det halv forbruket til en SUV på 2.5 tonn. Noen som tror strømmen blir billigere med åra  :)

Neppe. En Tesla Model 3 veier ca. 50% mer enn i3 men lavere offisielt forbruk etter hva jeg kan skjønne.  i3 94Ah er oppgitt til 118 MPGe av EPA mens Model 3 får 126 MPGe.

For Model X fant jeg bare tall for X90D i farten, den er oppgitt til 92 MPGe.

Dette er altså tall for landevei og motorvei kombinert, inkludert tap i ladeprosessen.

Stemmer ganske bra med mine egne tall. Vår Model S 85 bruker ca. 20% mer enn vår i3 på pendleruten min, dette sett over en lengre periode.

Men, under optimale forhold er forskjellen mye større, bestenotering for Model S 85 er 44% høyere enn bestenotering for i3.

elektrolux

Sitat fra: TM på torsdag 14. februar 2019, klokken 06:36
Har akkurat vært å prøvekjørt en e-tron. En fantastisk bil som jeg vurderer å kjøpe. Men jeg sliter med å forsvare å kjøpe en gigantisk bil på 2.7 tonn for å frakte meg selv og kona. (tenker da ikke på den personlige økonomien)

Mitt beste argument er at vi kjører mye på smale, glatte veier som er ulykkesutsatt og at det å kjøre en tung SUV kan gjøre oss mindre utsatt i møteulykker med andre trafikanter. Men kan ikke fri meg fra å tenke at dette er egoistisk, og at selv om jeg selv kjører forsiktig så kan mitt tunge kjøretøy forårsake større skader for ande. Jeg trives veldig godt med å kjøre BMW i3, men det føler jeg blir litt ekstremt andre veien. BMW i3 forbruker bare 50 % av energien for å frakte oss rundt, sliter mindre på veien pga 50 % vektreduksjon og gjør oss til en litt «mykere» trafikant.

Mulig at jeg bare burde glemme å tenke miljø og andre trafikanter og bestille en e-tron med piggdekk som gir høyest mulig sikkerhet for meg og kona ?

Godt å høre slike tanker. Du må selvfølgelig velge hva du ender opp med selv, men jeg ville i alle fall håpet på at det som regel går bra i trafikken og valgt et betydelig mindre kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: model3citizen på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:52
Men, under optimale forhold er forskjellen mye større, bestenotering for Model S 85 er 44% høyere enn bestenotering for i3.
Samtidig så brukte vår i3 60Ah like mye som vår S85D i 130km/t.

Ellers så kjørte vi vår 85D på 131Wh/km over 16 mil med 90 i snitt, og beste på i3 var 110Wh/km over 17 mil med 73 i snitt.

Så vår opplevelse er at luftmotstand slår fort inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA