Trenger jeg 3 fas ladekabel til bilen, eller klarer jeg meg uten?

Startet av Mippen, ons 13. feb 2019, kl. 18:22

« forrige - neste »

Mippen

Jeg får snart ny Model 3. Når jeg hadde min Model S hadde jeg 22 kW lader som jeg kunne bruke sammen med type 2 kabel, og original ladekabel med kladd som kunne gi opp til 11 kW med rødt lade adapter. På model 3 er maks effekt semi hurtig begrenset til 11 kWh, og lade kabelen som følger med gir bare 7,4 kW maks på enfas.

Spørsmålet er om folk syns det er godt nok? Vurderer å kjøpe meg en ladekabel som gir 11 kWh. Jeg har tidligere hatt nytte for dette på tur, men jeg ser at det har kommet mye flere semi-hurtigladere rundt om, så kanskje jeg klarer meg med maks 7,4 kW?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på ons 13. feb 2019, kl. 18:22
Jeg får snart ny Model 3. Når jeg hadde min Model S hadde jeg 22 kW lader som jeg kunne bruke sammen med type 2 kabel, og original ladekabel med kladd som kunne gi opp til 11 kW med rødt lade adapter. På model 3 er maks effekt semi hurtig begrenset til 11 kWh, og lade kabelen som følger med gir bare 7,4 kW maks på enfas.

Spørsmålet er om folk syns det er godt nok? Vurderer å kjøpe meg en ladekabel som gir 11 kWh. Jeg har tidligere hatt nytte for dette på tur, men jeg ser at det har kommet mye flere semi-hurtigladere rundt om, så kanskje jeg klarer meg med maks 7,4 kW?

Type 2 kabelen som følger med bør da helst klare både 7,4kW (1x32A) og 11kW (3x16A)? Den nye UMCen klarer derimot bare 7,4kW (1x32A) og det kun med ekstra adapter. Men den er jo til bruk på CEE-kontakter, ikke på ladestasjoner.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på ons 13. feb 2019, kl. 18:32

Type 2 kabelen som følger med bør da helst klare både 7,4kW (1x32A) og 11kW (3x16A)? Den nye UMCen klarer derimot bare 7,4kW (1x32A) og det kun med ekstra adapter. Men den er jo til bruk på CEE-kontakter, ikke på ladestasjoner.

Var det jeg mente, om jeg tenger noe annet enn det som følger med bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Wibla

Det skal følge med en Type2-kabel, og denne er normalt 7,5 meter 3 fas / 32A.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på ons 13. feb 2019, kl. 18:43
Sitat fra: jkirkebo på ons 13. feb 2019, kl. 18:32

Var det jeg mente, om jeg tenger noe annet enn det som følger med bilen.

Ja, det blå 32A adapteret ville jeg kjøpt, om det ikke følger med. Hva som følger med er vanskelig å vite med 100% sikkerhet før de første har fått bilene sine.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mippen

Forklarer meg kanskje litt dårlig.

Min Model S kunne lade på 22kW med type 2 kabel. Med UMC kunne den lade på maks 11 kW.

Model 3 kan lade på 11 kWh med type 2 kabel, og 7,4 kW med UMC og adapter.

Det jeg lurer på om det er godt nok, eller om jeg bør skaffe meg en UMC som gir 11 kWh i stedet.
Fremtiden er elektrisk.

Wibla

Det er umulig å svare på uten å vite hva slags kjøremønster du har, men jeg vil på generelt grunnlag anbefale en ladestasjon med type2-kabel fremfor å bruke UMC :)
2018 Tesla Model S 75D

Mippen

Sitat fra: Wibla på ons 13. feb 2019, kl. 20:01
Det er umulig å svare på uten å vite hva slags kjøremønster du har, men jeg vil på generelt grunnlag anbefale en ladestasjon med type2-kabel fremfor å bruke UMC :)

Jeg har lade boks, jeg tenker på utstyr å ha med i bilen på tur.
Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

Prøv med det du får med. Så kjøper du noe i tillegg hvis du har behov for det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

automat

Jeg har aldri hatt bruk for rødt adapter på min UMC. Med mindre det er konkrete steder du vet du kan få bruk for det, så hadde jeg sett an behovet før jeg hadde gått til anskaffelse av 3-fas UMC.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA