Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra eNiro i bruk

Startet av Limodriver, onsdag 13. februar 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Helix

Sitat fra: trykkertor på fredag 15. mars 2019, klokken 16:51
Sitat fra: Helix på fredag 15. mars 2019, klokken 14:18
Sitat fra: trykkertor på mandag 11. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 10:20
Annet:
- Selger sa VESS kun var ryggelyd. :laugh: Dessverre tyter den hele tiden i lav fart, og jeg vil ha den av. Må dessverre trykke på knappen hver gang tenningen har vært av. Ikke lovkrav før neste år mener jeg?
I menyen på bilen kan du hvertfall skru ned VESS til lydnivå 1. Den står på nivå 2 fra fabrikk.
Det går ikke helt bort, men lyden blir en del redusert.

I hvilken meny finner en dette valget Trykkertor? Jeg kikket igjennom det som var av menyer i dag uten å finne det....?
Hmmmm..... nå ble jeg usikker.
Trodde ryggelyd og VESS hang sammen. Men når jeg tenker meg om kan det være at kun ryggelyd ble skrudd ned?????

Uansett prøv.
Bil i Parkeringsgir.
Menyknapp på høyre side av rattet.
Bla til tannhjul.
Velg LYD.
Velg PDW(?)   (Park Distance Warning)
Velg nivå 1.

Trodde først dette også gjaldt VESS, men har ikke testet/hørt etter om det gjelder begge.

Park distance warning er lyden fra parkeringssensorene  :)

Jeg tviler egentlig på at VESS har noen annen innstilling enn av og på. Hadde en priceless erfaring med lyden da jeg kjørte forbi en gutt på kjøpesenteret. Ansiktsuttrykket hans skulle vært filmet. Det lyste "hva i h..... er det men den bilen"

Jeg har jo tidligere mobbet lyden fra Zoe som minner om et romskip, men jeg er ikke lenger helt sikker på om lyden fra e-Niro er så mye bedre  ::)


Huskestue

Da har vi hatt E-Niro en mnd tid og det er på tide med noen inntrykk.

Før vi fikk den var vi veldig usikre på om den skulle beholdes. Vi hadde en Ioniq som vi har hatt i litt over 2 år som vi var veldig fornøyd med og som har dekket alle behov for nærtransport for hele familien uten noen bekymringer knyttet til rekkevidde. En ukomplisert bil med lavt forbruk som vi var godt fornøyd med. Hadde en kamerat som hadde sent nummer på E-Niro som var ledig klar til å overta vår.

Brukte bilen likevel E-Niroen noen dager og så var det gjort. En perfekt slit og sleng bil som fungerer veldig bra i hverdagen. Kjapp nok, god plass i kupe, grei plass i bagasjerom dvs praktisk på alle vis. I tillegg siden den er høyere enn Ioniqen så er den mye mer behagelig å gå ut og inn av. Dvs en bil som fungerer meget godt som bil men samtidig som ikke trigger noen emosjonelle triggere mhp BIL. Det er nesten det nærmeste en kan komme det gamle Skoda slagordet for nuftige mennesker.

Noen har klaget på støy i kupen, synes ikke dette er avskrekkende etter at dekkene er innkjørt men de første milene på nye dekk både sommer og vinter var med mye lyd. Stereoen skuffer dessverre litt har enda ikke hatt bedre original lyd i en bil en Premium sound i Tesla model S ene vi har hatt så det er vel egentlig eneste virkelige savnet fra den epoken.

For oss så er den blitt ett så den velfungerende som transportmiddel og slit og sleng bil så tror jeg E-Niroen blir en bil vi kommer til å beholde lenge. For alle praktiske formål blir familienes nummer 1 og 2 bil og kommer til å stå for 95 prosent av kjørte kilometer i de nærmeste 6 årene. Bra det så blir det mere på sparekontoen til 911 en som får fylle de emosjonelle bil behovene:-D

geear

Var ikke imponert over stereoen i starten, men justerte litt på EQ og syns det ble ganske bra ift hva jeg forventet av JBL-anlegget.

Ryggekameraet var nok bra da det ble laget på 90-tallet, men skulle blitt igjen der...  :o snart fem år gammel e-Golf har MYE bedre bilde.

Zuexi

Mitt inntrykk er at de fleste bilprodusentene sparer inn på en billig trykkfølsom skjerm. Skal ikke mange kronene til for en bedre skjerm og dermed en bedre opplevelse.

Huskestue

Sitat fra: gr på lørdag 13. april 2019, klokken 10:23
Var ikke imponert over stereoen i starten, men justerte litt på EQ og syns det ble ganske bra ift hva jeg forventet av JBL-anlegget.

Ryggekameraet var nok bra da det ble laget på 90-tallet, men skulle blitt igjen der...  :o snart fem år gammel e-Golf har MYE bedre bilde.

Ikke uenig i det men i motsetning til en del biler spesielt model s som har bra skjem har i alle fall E-Niro skikkelig ryggelys som gjør at kameraet som er faktisk viser hva som skjer også når det er mørkt. Cross trafikk advarsel er også gull i alle fall i vår utkjøring.

geear

Siden du kommer med slike påstander, har du prøvd en fra de siste par årene? De er milevis over den nyere Niroen. Ryggekamerset på Niroen er nok hakket bedre enn nye Citroen og Renault, men syns fortsatt det er for dårlig i en bil til nesten 400 lapper.

Huskestue

Ny model S? Naboen har en sen 2018 Model som jeg har sittet i noen ganger. Bra skjerm og kamera men ryggelyset tror jeg er den samme lille ene led pæren på ene siden som knapt lyser opp bak bilen. Med gatelys selvsagt ikke noe stort problem men i bekmørke så hjelper det ikke med bra skjerm hvis en ikke har lys nok i bilde til å se hva som skjer i bildet.

Men enig at kameraet og bildet i E-niro for eksempel i forhold til E-tron, A8 nyere MB selvsagt har back to the 90's feeling...

Elbilbjorn

Kia e-Niro er en rå bil til en latterlig pris, ferdig snakket. Kan ikke sammenligne epler og pærer. e-Niro er en crossover suv med ordentlig bagasjerom. Model 3 er en sedan. Ok, begge har elektrisk framdrift, men der stopper likhetene. Vi sammenligner da ikke Outlander med Skoda stasjonsvogn heller selv om begge kan fås med diesel.

Kårepåsporet

Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:35
Kia e-Niro er en rå bil til en latterlig pris, ferdig snakket. Kan ikke sammenligne epler og pærer. e-Niro er en crossover suv med ordentlig bagasjerom. Model 3 er en sedan. Ok, begge har elektrisk framdrift, men der stopper likhetene. Vi sammenligner da ikke Outlander med Skoda stasjonsvogn heller selv om begge kan fås med diesel.

Når en mener at Kiaen er en rå bil til en latterlig pris, ja da er nok enhver diskusjon over før den har begynt!
Mener du rå bil til latterlig høy pris da?
Jeg synes TM3 er en rå bil til latterlig lav pris ift til andre biler. Enten de har elektrisk fremdrift eller forbrenningsmotor.
Spesielt hvis en tar hensyn til design, utvendig og innvendig, samt forbruk og presatasjoner.
Ingen som er i nærheten.

Trond.m

#71
e-Niro er en forhjulsdreven «liksom suv» med dårlig framkommelighet og plagsom hjulstøy. En fornuftig bil for mange, men å kalle den rå må være en spøk. I forhold til Kona synes jeg nok også prisen i høyeste laget. Men byggekvalitet og ikke minst serviceapparat er nok bra, og der scorer TM3 i mine øyne lavt. Jeg kansellerte TM3 før levering da det ikke var mulig å få tak i noen som kunne si noe om levering, tross at de hadde sendt meg sluttfaktura for bilen.

Elbilbjorn

Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Kårepåsporet

Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:51
Model 3 er en hipsterbil uten bagasjerom for folk i 20åra uten familie som skal ta med daten på tur til mcdonalds  ;D

Oj, så jeg som er nær tre ganger så gammel som målgruppen du definerer kan ikke kjøpe Model 3? Pokker heller.
Men jeg er uansett ikke så satt og kjedelig at jeg vil ha Kia, må gjerne vente på Skoda Vision da....
Ikke faen, jeg vil ha kul bil nå!

Roy Aasen

#74
Det størst pluss er muligens at bilen (Kia'n) er ferdig lakkert og korrekt montert. Og dermed er muligheten for uønskede besøk hos forhandler mindre til stede.
Og den bruker ikke strøm i utide.
Til sammen er det vesentlige punkter som rekker for mange i sammenligning med Model3, til at men heller tar en Niro.

Nå Tesla engang greier å lever en ferdig bil som jeg kan stole på, så kan det godt være at jeg blir eier av en.........Y kanskje?

Edit sier: Glemte å nevne at jeg ikke har erfaring fra Niro, men annen Kia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA