Bytter tilbake til ICE bil?

Startet av Måkemannen, ons 13. feb 2019, kl. 08:10

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Rav4_EV på tir 26. feb 2019, kl. 17:39
Er ikke det å bli tatt med busksene nede så vet ikke jeg ::)

Litt lesestoff fra Dinside-artikkelen:
"3906 eierskifter på brukte Teslaer
For å finne ut om Bilias utspill er noe mer enn anekdoter og tilfeldighet tar vi kontakt med Vegdirektoratet, som har oversikt over alle kjøp og salg av biler i Motorvognregisteret. Vi ber dem hente ut tall på antall Tesla-eiere som selger Teslaen, og i samme tidsrom kjøper en ny plug-in hybrid- eller dieselbil.

Vegdirektoratet sender oss en oversikt som de ber oss behandle med forsiktighet, fordi de knytter stor usikkerhet til tallene i den.

Her er noe av det vi kan lese av tallene fra Motorvognregisteret:
•Det ble i 2018 og frem til 2019 utført 3906 eierskifter på brukte Teslaer.
•De som solgte Tesla i perioden fikk utført 3402 registreringer av en annen personbil i etterkant av Tesla-salget.
•De fleste av dem, 2104 stykker eller 62 prosent, var registreringer på en ny elbil.
•Av disse igjen var de fleste, 1484 stykker, registrering av en annen Tesla.
•677 registreringer, eller 20 prosent, var registrering av en dieselbil.
•477 registreringer, eller 14 prosent, var registrering av en bensinbil.
•118 registreringer, eller 3,5 prosent, var registrering av en plugin hybrid.

Bilia-sjefen snakker om utviklingen fra 2018 til 2019, men Faktisk.no ber likevel Vegvesenet om å sende oss tall for 2017 i tillegg. Når vi får disse ettersendt etter publisering, går det frem at det ble foretatt salg av 2848 brukte Teslaer i 2017.

Av disse var det 2204 som registrerte nye biler. Ved inngangen til 2017 var det imidlertid bare 13 360 Teslaer på norske veier. Dette er mindre enn halvparten av Teslaene på veien ved inngangen til 2019.

Dette sier 2017-tallene om registreringer gjort av dem som solgte en Tesla:
•De fleste, 1527 stykker eller 69 prosent, var registreringer på en ny elbil.
•Av disse igjen var de fleste, 1284 stykker, registrering av en annen Tesla.
•310 registreringer, eller 14 prosent, var registrering av en dieselbil.
•264 registreringer, eller 12 prosent, var registrering av en bensinbil.
•83 registreringer, eller 4 prosent, var registrering av en plugin hybrid.

Tallene kan altså tyde på at tidligere Tesla-eiere i noe større grad kjøpte dieselbil i 2018 enn i 2017. Vegdirektoratet understreker imidlertid at tallene er «høyst usikre». "

emurof

Sitat fra: StianSoppsan på tir 26. feb 2019, kl. 12:44
Sitat fra: emurof på man 25. feb 2019, kl. 09:10
https://www.dinside.no/motor/faktiskno-vi-vet-ikke-om-stadig-flere-bytter-inn-teslaen-i-en-ladbar-hybrid-eller-dieselbil/70794959

Denne løgnpropagandaen fra DN og Bilia får naturligvis ingen konsekvenser for noen av dem.

Leste du Dinside-artikkelen? Og referansen til faktisk.no?
Les avsnittet om "3906 eierskifter på brukte Teslaer". Nå skal man jo ikke konkludere basert på de tallene som oppgis, men det er jo faktisk ikke mer enn litt over 60% av de som selger sin Tesla som i samme tidsrom registrerer/kjøper en ny elbil. Og nesten 40% kjøper seg en bensinbil, dieselbil eller hybrid. Ergo er det vel kanskje ikke like stor grunn for å hakke løs på Bilia-sjefen?
Og se for all del på hvordan tallene for 2018 var kontra 2017, selv om man skal være forsiktig med å tolke det som en slags fasit.

Jeg siterer: "På forespørsel fra Faktisk.no kan Bilia bare vise til to tilfeller i januar 2019 der bilkjeden har tatt Tesla i innbytte, og kunden har kjøpt en ladbar hybrid- eller dieselbil. I hele 2018 tok Bilia to Teslaer i innbytte, men det er ikke oppgitt hvilken type bil kunden byttet til."

Der forsvant altså hele grunnlaget for DN-artikkelen, og Bilia ble tatt med buksene nede.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på ons 27. feb 2019, kl. 14:40
Jeg siterer: "På forespørsel fra Faktisk.no kan Bilia bare vise til to tilfeller i januar 2019 der bilkjeden har tatt Tesla i innbytte, og kunden har kjøpt en ladbar hybrid- eller dieselbil. I hele 2018 tok Bilia to Teslaer i innbytte, men det er ikke oppgitt hvilken type bil kunden byttet til."

Der forsvant altså hele grunnlaget for DN-artikkelen, og Bilia ble tatt med buksene nede.

Leste du i det hele tatt DN-artikkelen? En liten setning står galt i den, angående hvor mange Tesla de har fått inn som innbyttebil. Men ellers er den fornuftig. Og Dinside-artikkelen viser jo klart at mest sannsynlig en ganske stor slump av Tesla-eierne, bytter ut sine Tesla i fossilbiler. Så jeg oppfordrer deg til å påvise hva som faktisk er galt, bortsett fra en eneste setning.

HCO

Sitat fra: StianSoppsan på ons 27. feb 2019, kl. 15:22

Leste du i det hele tatt DN-artikkelen? En liten setning står galt i den, angående hvor mange Tesla de har fått inn som innbyttebil. Men ellers er den fornuftig. Og Dinside-artikkelen viser jo klart at mest sannsynlig en ganske stor slump av Tesla-eierne, bytter ut sine Tesla i fossilbiler. Så jeg oppfordrer deg til å påvise hva som faktisk er galt, bortsett fra en eneste setning.

What's with the tone...?

Det mest interessante her, slik jeg ser det, er at Bilia-sjefen bløffet. Han hadde ingen - nada - kunnskap om statistikken verken når han kom med utsagnet eller når han senere ble utfordret av faktisk.no.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Amoss

Sitat fra: StianSoppsan på ons 27. feb 2019, kl. 09:35
•De som solgte Tesla i perioden fikk utført 3402 registreringer av en annen personbil i etterkant av Tesla-salget.

Det er ett par ting her vi vet alt for lite om. F.eks.:
- hvor lang tid er "i etterkant"?  En dag? En uke? Ett halvt år?
- Hvordan er den nye bilen som erstatter Tesla'n i forhold til prisklasse/årsmodell?  Kan noen av disse være "ventepølser" men de vent/venter på å få Model 3/I-Pace/E-Tron+++ da alle "eksperter" spår at "når elbilen X kommer på markedet vil bruktbilprisene på TMS/X falle i bøtta, så skal du selge så selg i god tid før den nye bilen er sluppet, ellers blir det trangt i døra". Så jeg ser lett at mange Tesla eiere selger sin "gamle" Tesla i god tid, kjøper seg en rimelig diesel/bensin/hybrid bil som så selges når den ønskede modellen endelig er å få kjøpt.
- Så for å avklare det over bør man også vite hvor mange av disse som igjen har blitt elbileiere ett år etter salget.
-- og også hvor mange som har byttet til en mye billigere bil faktisk fortsatt bruker denne over ett år senere. Kan det være at økonomien har endret seg vesentlig, eller at de egentlig ikke hadde råd til den Tesla'en i utgangspunktet?

osv...

Som du siterte rådet Vegvesenet om at tallene måtte brukes med forsiktighet. Det rådet føler jeg ikke at de helt har klart å følge når det gjenstår så mange ubesvarte spørsmål.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: HCO på ons 27. feb 2019, kl. 17:02
What's with the tone...?

Det mest interessante her, slik jeg ser det, er at Bilia-sjefen bløffet. Han hadde ingen - nada - kunnskap om statistikken verken når han kom med utsagnet eller når han senere ble utfordret av faktisk.no.

Tja, hva er galt med å påpeke at folk bør lese, og ikke minst forstå, en hel artikkel i stedet for å henge seg opp i en enkeltsetning? Nå har jeg lest litt kommentarer på facebook siste dagene når denne artikkelen har blitt postet, og det virker som om mange er svært hårsåre, og går rett i skyttergravene. Hva er egentlig galt med DN-artikkelen sånn bortsett fra den ene setningen? Journalister er eksperter på å vinkle saker i klikk-vennlig retning. Så også denne artikkelen. Men det er da vitterlig en artikkel om hvordan Bilia klarer seg i bilmarkedet, og med en vinkling mot at det faktisk er litt folk som går tilbake til fossilt fra elbil-verdenen. Ingen vits i å fornekte det, selv om en del tror at "once you go electric, you never go back".

Det er null tvil om at andelen nybilkjøp av elbiler stadig stiger her til lands, og kommer garantert til å nå en all time high nå i år (med soleklar margin). Men samtidig er det naturlig nok en del som finner ut at ren elbil ikke var noe for de likevel, og dermed går tilbake til fossilt i diverse varianter. Noe Dinside-artikkelen (eller faktisk.no) viser. Nå har Sissener vært hoggestabben til Tesla-folk i et par år. Men Bilia-sjefen er visst i ferd med å overta den rollen.

Og bare for å ta mitt standpunkt med det samme: den bilen jeg nå har skal være min aller siste fossildrevne bil. For meg er det (sannsynligvis) bare helelektrisk i fremtiden. Og den fremtiden ser ut til å begynne nå i 2019.

HCO

Mitt forrige innlegg handlet om hvorvidt Bilia-sjefen bløffet, ikke om hvorvidt han har rett - det er en vesentlig forskjell. Kan vi være enige om at han bløffet, gitt at vi nå vet at han baserte utsagnet på 4 tilfeller av bilbytte?
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

fredag

Sitat fra: HCO på ons 27. feb 2019, kl. 23:27
Mitt forrige innlegg handlet om hvorvidt Bilia-sjefen bløffet, ikke om hvorvidt han har rett - det er en vesentlig forskjell. Kan vi være enige om at han bløffet, gitt at vi nå vet at han baserte utsagnet på 4 tilfeller av bilbytte?

Ja.

Og så er det helt sikkert folk som skifter fra Tesla til annen type bil også. Noe annet ville vært rart. Både pga utfordringer med lading, økonomi, livssituasjon, Tesla-service, osv.

Tesla er en dyr bil. Enda dyrere nå enn i 2013. Mange som kjøpte i 2013/2014 vil kanskje ikke ha råd til ny Tesla i 2019.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

En må regne med at en stor andel av de som går fra el til fossil gjør det fordi det ikke finnes elbil som passer deres behov, ikke fordi fossil drivlinje foretrekkes.
Når elbiler har endeløse ventelister og utvalget er så dårlig som det er vil dessverre en del måtte kjøre fossil inntil passende alternativ dukker opp.

Etter påstandene "Vi står i en elbil tsunami" og "stadig flere bytter inn Tesla i hybrid eller diesel" er det naturlig å spørre hvor mange de opplever at bytter inn Teslaen sin i hybrid eller diesel.

For øvrig var det interessant å lese forsiden i DN i går. Møller går på store tap på fossilbiler og skal regne inn dette. Nå skjønner jeg hvorfor E-tron prises opp. De skal belaste den modellen for tapene på fossilbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: StianSoppsan på ons 27. feb 2019, kl. 15:22

Jeg leste artikkelen. Jeg ser at Bilia-representanten bløffer, og bløffen hans er grunnlaget for artikkelen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA