Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvalitetsforskjell på farger?

Startet av kaptfrø, tirsdag 12. februar 2019, klokken 06:38

« forrige - neste »

oebakkom

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:49
Sitat fra: oebakkom på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:40Det er masse feilinformasjon om dette overalt, så at du får inntrykket av at multicoat tåler mer av å lese på internett er ikke rart. Elon Musk har selv vært på Twitter og hevdet dette. Men det er ikke nødvendigvis sant i praksis.
Problemet er at om du er gjennom klarlakken så er det under der uansett veldig mykt. Om noe har nok kraft til å komme gjennom klarlakken så kommer det gjennom resterende lag også. Vi snakker uansett om mikroskopiske tykkelser. Tykkelse hjelper for å ha noe å reparere på, men det er hardheten som hjelper deg i å unngå riper.
Det jeg reagerer på er at du skriver at multicoat bare er en del av fargelaget, dvs at fargelaget mellom grunnlakken og klarlakken har samme tykkelse enten bilen er rød eller svart. Der tror jeg du tar feil.
Mulig. Det jeg prøvde å si er at multicoat ikke nødvendigvis betyr flere lag beskyttelse (sånn som enkelte tolker det, har sett det hevdet at solid black er 1 lag, mens multicoat er 7 og dermed 7 ganger bedre).
Tror uansett ikke at det endrer noe som helst. En eventuell forskjell i motstandsdyktighet mot riper er rent teoretisk og i praksis neglisjerbar. Den store forskjellen vil ligge i hvordan defekter synes med ulike "bakgrunner" (rødt skjuler mer enn svart, metallic mer enn solid osv.).

kaptfrø

Takker for alle svar.

Virker som, slik jeg tar det, at den svarte fort kan bli litt slitt. De andre fargene over er egentlig like og det spiller veldig liten rolle. Så da velger en med hjerte det som en føler er fint.

Så en spurte om Rød fortsatt falmer og det er jeg også litt spent på. Tidligere erfaring med rød bil er at de kan bli blasse etter en stund selv om en behandler dem bra. Er det slik nå i 2019?
S75D - 2019

Lynkjapp

Sitat fra: kaptfrø på tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:27Så en spurte om Rød fortsatt falmer og det er jeg også litt spent på. Tidligere erfaring med rød bil er at de kan bli blasse etter en stund selv om en behandler dem bra. Er det slik nå i 2019?
Jeg kjører i dag en bil fra 2005 i rød metallic og den er, i mine øyne, akkurat like fin i lakken som da den var ny, og jeg har ikke polert den eller behandlet den særlig pent. Selvfølgelig vil en detailing-nerd si at den ser helt jævlig ut, og det er sikkert sant hvis man går over den med lupe og lommelykt. Men falmet som en gammel 80-tallsbil er den i hvert fall ikke.

Jeg tror cluet muligens er metallic.

frankofobia

Sikkert ett dumt spørsmål. Men har ikke alle sammen klarlakk over lakken? I så fall må det vel være klarlakken som er dårlig?
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

arthur

Har en Mitsubishi hvit ikke metall, og det er vel absolutt siste gang jeg ikke har metallic.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

GOS

Sitat fra: kaptfrø på tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:27
Takker for alle svar.

Virker som, slik jeg tar det, at den svarte fort kan bli litt slitt. De andre fargene over er egentlig like og det spiller veldig liten rolle. Så da velger en med hjerte det som en føler er fint.

Så en spurte om Rød fortsatt falmer og det er jeg også litt spent på. Tidligere erfaring med rød bil er at de kan bli blasse etter en stund selv om en behandler dem bra. Er det slik nå i 2019?

I følge Teslarati siden som var linket inn her tidligere i dag/i går så var det Multicolour red som hadde best holdbarhet.

Tror det er særs gammel "lærdom" at rød falmer fortere enn andre.

PS. Jeg har bestilt rød
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tunk

I gamle dager (da lakk ikke var vannbasert) hadde metallic lakk et lag med klarlakk utenpå. Solid hadde ikke det. Etter at man begynte med vannbasert lakk må all lakk ha klarlakk utenpå. Ergo så er det ikke flere lag/momenter når man skal lakkere metallic eller vanlig. Bilimportørene har imidlertid vært smarte og beholdt pristillegget for klarlakken. Multicoat har nok et lag ekstra(av den myke lakken) men klarlakken som skal forsegle og beskytte er nok den samme. Hvilke farver som er lettest å holde pene er nok mer en optisk greie enn kvaliteten på lakken. Dog er det stor forskjell i hvor god lakkbeskyttelse det er mellom ulike bilfabrikanter. VW har etter mitt syn vært bånn i bøtta, mens Volvo og BMW har hatt god bekskyttelse. Tesla har jeg ikke erfaring med.

kaptfrø

Lynkjapp, tror du har rett i det. Var nok ikke metallic jeg heller hadde om hukommelsen kan livne til litt :).

Tror jeg kjører på med Rød altså, kul var den også hehe
S75D - 2019

18650

En liten innføring i billakering og lakktyper:

Solid black/white/red, er hos de fleste merker idag som oftest en basefarge, uten noen metallic tilsetning pluss et lag klarlakk på toppen. Endel merker, kombinerer også basefargen med en akrylherder, slik at de to lagene kan påføres i et strøk. Resultatet blir en veldig sterk og holdbar lakk, dog ikke den mest motstandsdyktige mot riper siden lett riper ikke begrenses til en gjennomsiktig topplag - fordi den ikke har et dedikert topplag av klarlakk. Det betyr IKKE at ripene ikke blir dypere. De er bare lettere å se.

Metallic lakk er i hovedsak en basefarge med metallpulver tilsatt, som oftest aluminium. Tilsetningen er typisk 1:50 i en basefarge. Tilfører lite ekstrakostnad på lakkprisen, men klarlakk må påføres som et eget strøk. Det er ofte det som gjør merprisen - i tillegg til heftig fortjeneste. Gir en glinsende metallisk effekt i lakken.

Perlemorlakk er det samme som metallic, men isteden for metallpulver inneholder den syntetisk fremstilt glass, ofte kalt «mica» på engelsk. Mica er en type sjiktsilikat, et mineral, man også finner i naturen. I Norge, er vanlige sjiktmineraler det vi kaller Kråkesølv eller glimmer. Hensikten med å bruke dette i lakken, er at lyset kan reflekteres med ulike bølgelengder (ulike farger). Mica er mer kostbart enn aluminiumpulver, og det er også her vanlig å ha en dedikert klarlakk på toppen.

Både solid, metallic, perlemorlakk og klarlakk kan legges i «så mange lag man vil». Meeen, det er typisk bare de dyreste lakkalternativene hos Porsche, Ferrari, Rolls Royce o.l hvor de legger flere lag, ofte med våtsliping imellom. Hva Tesla gjør, er det vel ingen av oss som vet. Men hvis JEG skulle spekulert, er det rimelig å anta at solid er et tykt kombolag, mens både metallic og perlemor er to tynnere lag, der det siste laget er klarlakk. Hvis prispåslaget hos Tesla i det hele tatt gjenspeiler noen som helst av merverdi, er det ikke urimelig at man betaler ca. kr 12-15.000,- mer for en ekstra runde i lakkboksen (metallic og perlemor) pluss kr 5.000,- på toppen for syntetiske mica-krystaller (Perlemor only). Det er fortsatt ingen løgn av Tesla og kalle perlemorlakken for multicoat, da det er 2 «strøk». Men metallic er også 2 strøk.

Counterpointer

Lakkerere anbefaler ikke multicoat fordi ved skade er det omtrent umulig å få det panelet som skal lakkes til å ha samme nyanse.

Dette er omtalt i Ride the lightening podcasten, ved flere anledninger og Ryan som har denne fargen og elsker den, har sagt at han ikke ville hatt den uten beskyttelsesfilm.

Spørsmålet er alltid hvilket nerdenivå en vil legge seg på. Ta den fargen du har mest lyst på. Metallic er hardere enn vanlig lakk, det er hvertfall sikkert.

Finnes mye lakkbeskyttelse av forskjellig pris som en også kan bruke, fra billig polish til dyr keramisk og evt folie.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: kaptfrø på tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:27
Så en spurte om Rød fortsatt falmer og det er jeg også litt spent på. Tidligere erfaring med rød bil er at de kan bli blasse etter en stund selv om en behandler dem bra. Er det slik nå i 2019?

Rød lakk som falmer er et tilbakelagt kapittel forlengst med normalt vedlikehold, men også på eldre biler er det fullt mulig å unngå dette ved å gi den litt ekstra TLC.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

olavxxx

Sølv eller hvit er fargene du velger om du ikke liker vaskeriper.

Up-grade

Sitat fra: olavxxx på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:56
Sølv eller hvit er fargene du velger om du ikke liker vaskeriper.
Sølv er ofte vanskelig å få bra fargematch ved fiksing av steinsprut. Både hvit og sølv syntes rust partikler veldig lett, så bilens overflate ser ut som krokanis. Det er er selvfølgelig fordeler og ulemper med det, for da ser man hva man bør fjerne fra lakken.

Oppskrift for å holde lakken fin uansett farge er holde den langt unna vaskemaskin, børster på selvvask og bruke to bøtter med rist når man vasker for hånd. Gode kjemikalier til å fjerne mesteparten av skiten før man rører lakken.
Tungsten silver e-up!

Klykken

Sorte, røde og blå biler, uavhengig av merke, vil vise riper mye tydligere enn andre farger. Dette pga kontraster i forhold til refleksjonene. Man får like mye riper likevel, men de synes bedre på sort, rød og blå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

olavxxx

Sitat fra: Up-grade på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: olavxxx på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:56
Sølv eller hvit er fargene du velger om du ikke liker vaskeriper.
Sølv er ofte vanskelig å få bra fargematch ved fiksing av steinsprut. Både hvit og sølv syntes rust partikler veldig lett, så bilens overflate ser ut som krokanis. Det er er selvfølgelig fordeler og ulemper med det, for da ser man hva man bør fjerne fra lakken.

Oppskrift for å holde lakken fin uansett farge er holde den langt unna vaskemaskin, børster på selvvask og bruke to bøtter med rist når man vasker for hånd. Gode kjemikalier til å fjerne mesteparten av skiten før man rører lakken.
Hvit og sølv er enklest å holde fin.
Steinsprut er enda synligere på mørk lakk, grunning er lys. Skal ikke si jeg har hatt problemer med mye rustflekker på biler jeg har eid, selv etter 330.000 km ;)

Får man steinsprut, bør man ta Touch up paint eller fikse proff. Men mørk lakk blir fortest stygg, fortest synlig skitten og fortest synlige vaskeriper. Steinsprut er også mer synlig.

Flyverust er mer synlig på lys bil, men det er bra. den må man jo fjerne raskest mulig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA