Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks effekt gjennom 16mm k-rør

Startet av kjetilhaugi@hotmail.com, mandag 11. februar 2019, klokken 18:58

« forrige - neste »

kjetilhaugi@hotmail.com

Hei,

Dette er egentlig et todelt spørsmål, men får begynne en plass!

Hvor mye greier jeg trekke gjennom ett 16mm K-rør (har 400V trefas tilgjengelig)?
Dette blir evt første trinn, for å gå all in så må jeg rive noen vegger og oppgradere trekkerør...

Har hjemmelader liggende som kan settes opp til opp til 22kW.

Har Tesla med 17kW ombordlader, og Leaf med 6,6kW ombordlader, og ønsker mest mulig effekt tilgjengelig.

Tenker i første omgang å tyne det som går ut av 16mm K-røret som er der nå, for å så oppgradere senere.

Del to blir hvordan setter jeg opp for å få feks 22kW på hjemeladeren, og 11kW på rødt CEE stikk tik Teslaen? Er det bedre å legge feit linje opp til garasjen, for å så sette opp skap der med kurs ut til 22 og 11kW stikk? (med b-vern etc)

jkirkebo

Sitat fra: kjetilhaugi@hotmail.com på mandag 11. februar 2019, klokken 18:58
Hei,

Dette er egentlig et todelt spørsmål, men får begynne en plass!

Hvor mye greier jeg trekke gjennom ett 16mm K-rør (har 400V trefas tilgjengelig)?
Dette blir evt første trinn, for å gå all in så må jeg rive noen vegger og oppgradere trekkerør...

Har hjemmelader liggende som kan settes opp til opp til 22kW.

Har Tesla med 17kW ombordlader, og Leaf med 6,6kW ombordlader, og ønsker mest mulig effekt tilgjengelig.

Tenker i første omgang å tyne det som går ut av 16mm K-røret som er der nå, for å så oppgradere senere.

Del to blir hvordan setter jeg opp for å få feks 22kW på hjemeladeren, og 11kW på rødt CEE stikk tik Teslaen? Er det bedre å legge feit linje opp til garasjen, for å så sette opp skap der med kurs ut til 22 og 11kW stikk? (med b-vern etc)

Har du sjekket størrelsen på hovedsikringen din? Om du skal lade Tesla på 16,5kW og Leaf på 6,6kW samtidig har du allerede belastet en av faselederne med 56A. De fleste har bare 3x40A på 400V anlegg, da går slikt dårlig.

Selv med bare 11kW til Teslaen og 6,6kW til Leafen vil en faseleder belastes med 48A. Har du da 3x63A hovedsikring er det ikke mye annet som kan være på den fasen (ikke noe komfyr, stekeovn, vv-bereder, varmepumpe osv). Har du andre 3-fase forbrukere er det enda vanskeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjetilhaugi@hotmail.com

Hei.

63A hovedsikring. Bruker kun 9kW varmtvannsbereder fra trefas nå.

kjetilhaugi@hotmail.com

Men for å snu på det, hvor mye kan jeg få gjennom det eksisterende 16mm k-røret? Begynner å bli lei kladdlading...

tolapet

Tolker det slik at du mener hvor stor kabel/ledninger du klarer å trekke i ett 16 # korrugert plastrør.
Maks 4 x 2.5# +1 x 1.5# PN. Kabel, tipper maks 3 x 2.5 + jord.
Men det kommer alt an på hvordan røret trukket, hjørner etc

kjetilhaugi@hotmail.com

Stemmer det, vurderer en midlertidig fiks med eksisterende 16mm rør ja. Kort strekk, lite bend. Hvor stor effekt kam jeg ta ut av det med 400V trefas?

tolapet

2.5mm2 leder kan belastes med 16 Amp.  400V * 16Amp * 1.73 =11072/1000=11kW  (1.73 er faktoren ved tre-fase kontra en-fase, dele på 1000 er fra Watt til kW)

Lykke til ;D

Ingeniøren

#7
Trakk 3x4 mm2 gjennom halve huset i 16mm2 eksisterende rør. Det gikk men bare så vidt etter en del plunder. Sikret med 16a..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Robert Sund

Teslaen kan lade på 1, 2 og 3 fase, mens Leaf lader kun på 1 fase. Det er mulig å lade Teslaen på 2 fase når Leafen lader på den tredje, men jeg kjenner ikke til noen ferdigbygd ladestasjon som kobler mellom 2 og trefase for å kompensere for enfaselast til en annen bil.

Hvis du kobler ett uttak fast til 2 fase (v-lading) og ett til 1 fase, kan det gjøres med hyllevare og uten noen ekstra koblinger. Men da får du ikke ladet med alle tre fasene når du kun lader Teslaen.

Du kan koble opp en ekstra trefasekontakt slik at støpselet til enfaseladeren og trefaseladeren fysisk ikke kan stå i samtidig. For eksempel ved at de er montert vinkelrett på/mot hverandre. Dette bør i såfall gjøres på type-2 og type-1 siden slik at det ikke kan oppstå noen problemer når det kobles om.

Det mest elegante er å få noen til å lage en ladeboks som kobler om selv. Sette pilotsignalet til 0 på Teslasiden/flerfasekontakten og deretter koble om på den siden. Hvis jeg har forstått rett trengs det kun å koble inn eller ut ett relé for den tredje fasen; det kan sjekkes med de som bruker v-lading. Ingen omkobling trengs på Leaf siden. Dette kan styres fra om enfasekontakten er tilkoblet, eller mer elegant, om den er i bruk. Jeg mener en elektronikkinteressert ungdomskoleelev burde klare å koble styringen av dette på ett kvarter eller to.
(Det kan kobles manuelt med bryter også, ved å sette pilotsignalet på Leafsiden til 0 når boksen er i trefaseposisjon. Automatikk er penere /geek  :) )

Alle disse tre måtene sikrer mot overbelastning.

Limodriver

For meg er tofaselading et ukjent begrep.

Énfase benytter en to av fasene, trefase benytter en alle tre fasene.

Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Wibla

V-kobling, så man bruker L1+L2 og feks L2+L3. Da belaster man ikke L1+L3.
2018 Tesla Model S 75D

kjetilhaugi@hotmail.com

Da er prosjektet godt igang, revet gips på vegg og kikker på muligheter. Et par gode nyheter, viser seg at
1 K-rør til garasjen er 20mm, ikke 16mm.
2 Det går ett til 20mm forbi opp til komfyr, med 4mm2 enfase 230V.

Så da er oppføgingsspørsmål:

-hvor mye kvadrat får jeg gjennom 20mm k-rør (kort strekk, lite bøy), håper på 5x6mm2 for 400V trefas 32A (til Homebox 400V 32A)
-hvor mye kvadrat må jeg ha for å trekke opp 400V trefas, og fordele dette ut til
     -16A 230V enfas til garasjekrets
     -20A 230V enfas til komfyr (den som jeg hijacker for å få opp en linje til)
     -16A 400V trefas til CEE stikk (til Tesla UMC)

Og en annen ting, har folk forslag til 4P 400V jordfeilautomat type B? Både 16A og 32A.

Kjetil
Tesla X 17kW
Leaf 6,6kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA