Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elskling

Startet av daggad, tirsdag 22. november 2011, klokken 10:19

« forrige - neste »

daggad

Tåpelig navn, vet det. Er ingen stor romatiker men når det måtte starte med EL så var det dette som slo meg først.
Elskling er altså en Nissan Leif. Kjøpt hos Ålgårds Auto i Sandnes. Selv bor jeg i Ålesund men grunnet at det kun var 10 forhandlere som fikk selge disse bilene i første runde så måtte jeg langt avgårde for å hente. Og i dag kl 16 kommer hun hit til Ålesund.

Når jeg fikk teften på elbil husker jeg ikke helt. Jeg tror det startet med at jeg så Thinker i trafikken. Synes de var artige små biler med veldig fin fasong, minnet meg litt om en boble som var krympet i vask. Samtidig er jeg blitt mer og mer miljøbevisst. Har stor interesse for evolusjonslæren og skjønner hvor uendelig sakte endringene på jorden har vært i disse rundt 4 milliarder år kloden har eksistert. Og at forandringene på jorden i dag skjer i et ukontrollerbart tempo.

Når så Mitsubishi varslet om sin I-Miev så var jeg rask med å føre meg opp på liste for prøvekjøring når den dukket opp. Og en dag sist vinter ringte de at den var kommet og at jeg var første mann på lista. Fikk låne bilen over natta og var solgt på elbilkonseptet. Jeg hadde trolig kjøpt denne om de hadde priset seg mer fornuftig. Leaf var allerede varslet til å koste under 280' og de forlangte rundt 270' for Mjauen. Da var det bare å vente på leaf som jeg hadde satt meg på interesseliste for.


Leafen ble bestilt i september etter knallharde forhandlinger med min frue. En del utearbeid, maling og diverse. Samt kjøkkentjeneste til evig tid måtte til for å få en tvilsom tillatelse til å selge hennes kjære Toyota Verso diesel i bytte med Leaf.
Og i dag, laaangt før forventet levering er altså bilen her. Jeg kjenner meg nesten utmattet av å lese, tenke, se videoer og plage alle i min omgivelse med sikkert drittkjedeleg elbilprat i tide og utide. Det skal derfor bli godt å gjøre mine egne erfaringer.
Dette vil jeg selvsagt dele med dere så en oppdatering kommer senere i kveld håper jeg !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Elmo

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 10:19
Leafen ble bestilt i september etter knallharde forhandlinger med min frue. En del utearbeid, maling og diverse. Samt kjøkkentjeneste til evig tid måtte til for å få en tvilsom tillatelse til å selge hennes kjære Toyota Verso diesel i bytte med Leaf.
Hadde du valgt et annet navn på doningen så hadde kanskje forhandlingene blitt "bliligere" ;D
Gratulerer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 10:19
Dette vil jeg selvsagt dele med dere så en oppdatering kommer senere i kveld håper jeg !

Leafen lader kun med 10 AMP, det er fordi brukeren skal ha tid til å skrive på forumet....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 10:19
Leafen ble bestilt i september etter knallharde forhandlinger med min frue. En del utearbeid, maling og diverse. Samt kjøkkentjeneste til evig tid måtte til for å få en tvilsom tillatelse til å selge hennes kjære Toyota Verso diesel i bytte med Leaf.

Sørg for å få refusjon på dette når hun nekter å kjøre noe annet enn Leaf'en! ;) ;D

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 10:19
Og i dag, laaangt før forventet levering er altså bilen her. Jeg kjenner meg nesten utmattet av å lese, tenke, se videoer og plage alle i min omgivelse med sikkert drittkjedeleg elbilprat i tide og utide. Det skal derfor bli godt å gjøre mine egne erfaringer.
Dette vil jeg selvsagt dele med dere så en oppdatering kommer senere i kveld håper jeg !

Det er jo noe av det beste med nyanskaffelser; bygge forventninger, lese om produktet, sette seg inn i finesser og funksjoner osv osv osv. Gjelder enten det er snakk om en bil, en mobiltelefon, et kamera eller hva som helst.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

DA kan jeg endelig gi dere førsteintrykk av den nye elbilen min !!  ;D ;D
Hooohaa...hva skal jeg si som ikke er sagt..
Jeg hadde store forhåpninger, og vil påstå at bilen virkelig innfridde på disse første timene og første 7 milene. Det aller første som tok meg meg litt på senga var pussig nok interiøret og utseendet på bilen. Den er virkelig flott, ja når en setter seg bak rattet er det som å sette seg i en luksusbil etter mine mål og begreper !
Jag har en BMW 316 og en Verso (solgt nå) og sammenligne med og den er mindre enn Versoen men større enn BMW'en. Den virker veldig romslig i forsetene og jeg synes setene var veldig gode å sitte i. Varmen i seter var god og varmen i rattet er en utsøkt ide som gir lynrask varme på hendene. Men nå er det ikke så kaldt i dag, 9 grader.
Så var det å kjøre. Selv om jeg har lest og sett en million videoer så virket det litt bakvendt å sette spaken bakover for å kjøre frem og omvendt..men dette vender jeg meg nok til kjapt. Så var det å trille stille fremover. Og støynivået var som forventet. Noe som skuffet litt var den høyfrekvente lyden en stort sett hører hele tiden, men dette er vel også noe en venner seg til. Det bråker ikke akkurat inni der ! ;)
Jeg hørte også en lyd av luft fra et eller annet spjeld som ikke var lukket på venstre side av dashbordet, vet noen hva dette er ?
Jeg har også lest mye om hvor kjapp bilen er, men noen racerbil synes jeg ikke det på noen måte er. Men på den andre siden virker det som speedometeret er alt for optimistisk for det går så mykt og stille opp i fart at dette kan være grunnen til at den ikke virker så kjapp som den kanskje er. Det hvinte godt i dekkene når jeg ga på fra stillestående.. ::)

Jeg har som nevnt nå kjørt 7 mil og guessometeret viser at jeg har 90 km igjen. Det blir 160km det, og langt over det jeg hadde trodd. Men nå er det bare normal bykjøring, det er slik denne bilen skal brukes.
Varmen synes jeg var ganske kjapp.Jeg var spent på dette med D eller Eco modus. Etter disse første milene vil jeg si at Eco virker klart mest behagelig.

Sikkert mye jeg har glemt, men nå til det viktigste: Hva syntes den på forhånd betenkte fruen min ??
Hun var svært overrasket over hvor flott bilen var. Og rekkeviddeangsten hennes tror jeg roet seg kraftig når hun så hvor mye vi kunne kjøre uten at det i nærheten av nærmet seg slutt på strømmen.
Hun ga inntrykk av å være stolt av den nye fine bilen og har planlagt lørdagstur til byen, det var viktig for meg.

I'll be back - som the Climanator sier ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

Gratulerer så mye Daggad ! Elbil skepsisen til kona kan ende med at hun gifter seg med den! Så pass på. Det har jeg erfart og derfor har vi to :-). Ellers hyggelig å lese at du er opptatt av miljø og ikke bare å spare dollar :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

RogerB

Gratulerer med bil  :)

Jeg har selv bestillt vinterdekkene og er like spent som du var.

Blir morro å høre dine erfaringer
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Kallagtunet

Nå må vi få bilder av de felgene da!!!

BE

Gratulerer daggad, tenk at etter all positiv omtale og skryt av opplevelsen med å kjøre på diverse fora og filmer av prøveturer på Youtube, så innfrir den på alle områder!

Det er fullt fortjent med utmerkelsen som årets bil, jeg har enda ikke presentert bilen til noen som ikke har vært veldig imponert. Dette må være det mest interessante og spennende jeg noensinne har handlet. Jeg har nå kjørt over 400 km med bilen, og fruen har rattet denne en eneste meter enda... Hun har innsett at hun må kjøre stasjonsvogna frem til våren hvor jeg hopper på MC igjen. Det er like greit, for hadde hun satt seg bak rattet er jeg redd jeg bare hadde fått tilgang til denne når hun ikke hadde behov for bil ;D
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

daggad

I min første tur så var jeg ikke så veldig imponert over aksellerasjonen. Vel nå vet jeg bedre hvorfor:
Om en tar Leafen rolig opp til 40 eller deromkring og så gir bånn gass, imponerer den ikke. Da er den som de fleste normale familiebiler.
Men stå stille og trykk gassen fullt inn...DA merker en det. Datteren min sa det var som å ta av i et fly både i følelse og på lyden.
Og ikke minst er den rå i bratte oppoverbakker.

F*** så gøy !!  ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Gratulerer med mottakelsen, daggad!  :D

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 23:50
Men stå stille og trykk gassen fullt inn...DA merker en det. Datteren min sa det var som å ta av i et fly både i følelse og på lyden.
Og ikke minst er den rå i bratte oppoverbakker.

He he he! Think Classic'en kan vel best sammenlignes med trikken, både på følelse og lyd.  :D

Får begynne å holde utkikk etter deg nå da. Er i Ålebyen med Think'en i dag. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Gratulerer med elbil! Mange interessante og lærerike synspunkter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

daggad

Må få fortelle en artig liten historie:
Tok bilen innom vår lokale Nissanforhandler. Gikk inn for å høre hvordan det gikk med godkjenninsprosessen deres, sa jeg hadde kjøpt en Leaf.
Jasså svarte han rolig, når får du den da ?
Den står utenfor..
Hva !!? Utenfor ? Her !? Jeg må se !
Når vi kom ut:
Å fy flate så fin den er, å dæven..jeg hadde aldri trodd en kunde skulle vise meg den første Leafen !

Han fikk så kjøre den inn i butikken og vise den til selgere og mekanikere og var så herlig begeistret.  :D

Håper de blir forhandler snart. De jobbet som gale for å bli det og hadde klokketro på stort salg av denne her i Ålesund.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 13:39
Tok bilen innom vår lokale Nissanforhandler. Gikk inn for å høre hvordan det gikk med godkjenninsprosessen deres, sa jeg hadde kjøpt en Leaf.
Jasså svarte han rolig, når får du den da ?
Den står utenfor..
Hva !!? Utenfor ? Her !? Jeg må se !

Ha ha ha!! Kanskje jeg må ta tureninnom og si at "det ryktes at det er sett en Leaf her - kan jeg få se den?", så kanskje de presser litt på de også.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 13:39
Må få fortelle en artig liten historie:
Tok bilen innom vår lokale Nissanforhandler. Gikk inn for å høre hvordan det gikk med godkjenninsprosessen deres, sa jeg hadde kjøpt en Leaf.
Jasså svarte han rolig, når får du den da ?
Den står utenfor..
Hva !!? Utenfor ? Her !? Jeg må se !
Når vi kom ut:
Å fy flate så fin den er, å dæven..jeg hadde aldri trodd en kunde skulle vise meg den første Leafen !

Han fikk så kjøre den inn i butikken og vise den til selgere og mekanikere og var så herlig begeistret.  :D

Håper de blir forhandler snart. De jobbet som gale for å bli det og hadde klokketro på stort salg av denne her i Ålesund.

http://www.smp.no/nyheter/article400492.ece
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA