Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

geear

Ser ut som det er som det ble skrevet lenger oppe her, de to samme 50kW chademo/ccs/type 2 på hver sin side, og 50kW chademo som var i midten er skiftet ut med en 200kW CCS/chademo. Det betyr egentlig at alle tre laderne kan betjene to biler hver, totalt seks biler, men det er ikke mulig å parkere mer enn tre biler der, så det er dårlig utnyttelse. Synd de endte inneklemt i det lille hjørnet de står i, i stedet for et av de mange områdene rundt der det faktisk er plass, men uansett en god oppgradering at chademo er erstattet med CCS/chademo lynlader. Skal altså ikke lenger bak enn 2-3 år før det ikke fantes en eneste lader i Sirdal Kommune. 1 stk chademo på Byrkjedalstunet, 1 stk CCS på Kiwi Ålgård og neste var enten Rysstad eller Valle, men da var også de nye.. så det har iallfall blitt bedre. :)

Elbileier fra Sandnes

Det er vel sånn at disse 50kW CCS/Chademo laderne kun kan lade én bil om gangen, pluss evt en bil som lader på type2 lading. Lader en bil på CCS, så kan man ikke lade på Chademo på samme lader samtidig. Hvis det nå er slik at det står en 200 kW lader midt mellom 2stk 50 kW ladere, kan da to biler får lade på 100 kW mens den tredje må lade med 50 kW. Totalt 250 kW effekt fordelt på tre CCS ladere, mot to 50 kW tidligere. Det er iallfall en forbedring.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

geear

Ja, men jeg lader heller med 16,5kW type 2 enn å ikke lade i det hele tatt, så hadde det vært plass så kunne de betjent dobbelt så mange biler som de gjør i dag. Med lang type 2 kabel kan man kaanskje klare å snike seg inn med en feilparkering i en av endene.

siddis86

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, men det er jo fint at de setter opp lynladere og høyner kapasiteten. Men det er nesten litt provoserende at man nå huker av for bedre kapasitet når plassutnyttelsen ikke samsvarer med kapasiteten på selve laderene. At nå tre kan hurtig/lynlade samtidig kontra fire som ville vært maks utnyttelse er faktisk vesentlig forskjell på en fredag/søndag ettermiddag i vinterhalvåret. Og når biler, forståelig nok, kommer med henger, må man nesten riste på hodet av hele opplegget. Det har vært ille nok at fossilbiler parkerer på ladeplassene her pga dårlig parkering til butikken. Her burde noe vært gjort annerledes. Krysser fingrene for at et av trekkene eller Fjellbutikken går for hurtigladeløsning i nærmeste framtid.
Synes nesten det er litt rart at Fjellbutikken ikke har gått sammen med noen av de andre aktørene eller Lyse/BKK for lading der. Her er det også vesentlig bedre plass.

Elbileier fra Sandnes

Problemet er at disse hurtigladerne gjerne står ledige bortsett fra utfartsdagene. Så det er ikke sikkert det er økonomi i å installere så mange flere. Det er vel en grunn til at det bare er én dagligvarebutikk i Øvre Sirdal også? Har man hytte i Sirdal, er det nok en forutsetning å ha lademulighet ved hytta for å kjøpe seg elbil til hyttebruk.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

RJK

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på mandag 08. februar 2021, klokken 21:16
Problemet er at disse hurtigladerne gjerne står ledige bortsett fra utfartsdagene. Så det er ikke sikkert det er økonomi i å installere så mange flere. Det er vel en grunn til at det bare er én dagligvarebutikk i Øvre Sirdal også? Har man hytte i Sirdal, er det nok en forutsetning å ha lademulighet ved hytta for å kjøpe seg elbil til hyttebruk.

Bruken kunne økt endel om brukerne viste at de kunne fått lynlade på 1 av 6 plasser, fremfor 1 av 3. Med litt tilpasning klarer kanskje 4 biler å lade der, men det kommer jo litt an på.

Men om praksis ofte er dårligere, fordi ice-biler bruker plassene som parkeringsplass uten å bli bedt om å flytte bilen, så er jo reell kapasitet dårligere.

Dermed vil ryktet føre til at folk ser etter alternativer, spesielt de som ofte kjører forbi. Da velger man jo kun å dra dit kun om de enten ikke tør vente med å lade, eller det allerede er kø andre steder.

Slik laderne er plassert, kunne de dessuten klart seg med to ladere, så det er jo sløsing med midler å sette opp 3 ladere, men ikke ha nok parkeringsplasser til å utnytte kapasiteten. Og det er synd, når det å plassere de litt annerledes hadde gjort det til en langt mer attraktiv stopp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

siddis86

Etter å ha vært på tur til Sirdal i helgen, må jeg komme med en presisering. Lynladeren er satt nærmest veien. Dvs at det går an å lade to biler samtidig her om en er bevisste, men det er ganske knotete og den som kommer først må virkelig tenke på å ikke parkere på oppmerkede plasser for å lage plass til neste. Virker også som om folk ikke oppfatter at en kan lade to om gangen her. Samtidig står poenget til "geear" fra denne og den andre tråden angående AC-ladingen og antall plasser.

shb

Hei.
Nå er det åpent 2 nye BKK ladelokasjoner.

Rema 1000 Heistad med to stk 200kW

Rema 1000 Stavern med tre stk 200kW
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Lars_F

Ny ladestasjon er satt i drift i dag ved Linderud Senter i Oslo. Her har vi satt opp 4 stk. 150 kW lynladere som hver kan lade 2 biler samtidig + 8 normalladere AC Type 2 nede i garasjeanlegget for de som har behov for å lade litt lengre. Plassene vil bli merket opp neste uke.
Jobber med hurtiglading i Eviny

ThomasEL

@Lars:

Ser at appen til Elbilforeningen fortsatt ikke har fått inn at dere nå har et par lynladere på Sinnes i Øvre Sirdal...

De pleier å oppdatere den appen veldig fort, kan dere ha glemt å melde endringen inn noe sted..?

(Håper også dere ser et marked for en skikkelig lynladestasjon i Setesdal. Stor elbiltrafikk mellom Kristiansand og Hovden. I tillegg til øst-vest trafikken sommerstid når Brokke-Suleskard er åpen)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars_F

Sitat fra: ThomasEL på fredag 19. mars 2021, klokken 19:43
@Lars:

Ser at appen til Elbilforeningen fortsatt ikke har fått inn at dere nå har et par lynladere på Sinnes i Øvre Sirdal...

De pleier å oppdatere den appen veldig fort, kan dere ha glemt å melde endringen inn noe sted..?

(Håper også dere ser et marked for en skikkelig lynladestasjon i Setesdal. Stor elbiltrafikk mellom Kristiansand og Hovden. I tillegg til øst-vest trafikken sommerstid når Brokke-Suleskard er åpen)

Mulig de ikke har fått med seg at stasjonen er oppgradert med lynlader. Vi skal informere dem  :)
Jobber med hurtiglading i Eviny

Lars_F

#491
BKK åpner nye ladestasjoner denne uken ved Rema 1000 Leira i Valdres og Rema 1000 Lampeland langs Fv40 nord for Kongsberg. På Leira blir det to 200 kW lynladere og en 22 kW normallader med AC Type 2, mens vi på Lampeland smeller opp fire 200 kW lynladere. Alle lynladere kan lade to biler samtidig og gi inntil 200 kW alene eller 100 kW til to biler.

Husk at også eldre elbiler kan lade på lynladere da det er bilen som bestemmer hvilken effekt laderen skal levere. En VW e-Golf kan f.eks. ikke lade med mer enn 40 kW via CCS men vil likevel kunne bruke en av våre lynladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Lars_F

Dersom det er noen Taxi sjåfører her så kan vi informere om at BKK nylig satte i drift ny lynladestasjon for drosjer i miljøgaten Olav Vs gate i Oslo. Her tester vi ut to splitters nye Terra 184 ladere fra ABB som kan levere inntil 180 kW. Laderne har både CCS og CHAdeMO, og ladinger startes/stoppes via appen vår BILKRAFT.
Mange Taxi kunder er opptatt av ladebrikker, noe vi selvsagt har støtte for. Via funksjonen "Skanne ladebrikke" i appen kan man legge til alle typer RFID kort (f.eks. adgangskort eller ID kort).
Jobber med hurtiglading i Eviny

orodreth

Hei, prøvde i dag å bruke funksjonen i bilkraft appen med å lagre bankkortet mitt sin NFC som ladebrikke. Skal dette fungere på alle bankkort som har trådløst symbol?

I appen valgte jeg laderen jeg stod ved og det stod jeg skulle bare holde brikke/kort inntil leser på laderen men ingen ting skjedde.

hanche

Det er forskjell på NFC og NFC. Brikkene som brukes til autentisering på hurtigladerne, er nok forholdsvis enkle RFID-brikker, der alt brikken gjør er å sende en kort identifikasjon når den blir spurt. Bankkort er mye mer avanserte, de har innebygde hemmelige nøkler og bedriver asymmetrisk kryptografi, slik at de skal være vanskeligere å klone. Så jeg vil bli veldig overrasket om du får til å bruke bankkort mot en hurtiglader som om den var en RFID-brikke.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA