Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

power59

Jeg vil gi honnør til Lars_F og BKK for at de kommuniserer med oss brukere her på forumet. Sjelden vare i disse dager.  :+1:

Synes det er merkelig at de andre aktørene i bransjen unngår kundekontakt. Det er av misfornøyde og aktive brukere man blir bedre og utvikler konkurransefortrinn.

Det er kanskje derfor BKK etter min mening har det beste brukergrensesnittet på ladere og app.

Øyvind.h

Synes BKK fungerer bra og har bra grensesnitt.
Det eneste jeg opplever at trekker ned er effekten de leverer. Den virker å ligge lavere enn det eksempelvis Ionity leverer. Eksempelvis ladet jeg på Maurset og fikk vesentlig lavere snitt enn jeg burde hatt, og jeg ser flere kommentere det samme. Mulig det ligger begrensninger på inntakssiden som gjør at den må reguleres?
Effekten varierte også noe i sesjonen, tilsynelatende uten god forklaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars_F

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. september 2020, klokken 09:55
Synes BKK fungerer bra og har bra grensesnitt.
Det eneste jeg opplever at trekker ned er effekten de leverer. Den virker å ligge lavere enn det eksempelvis Ionity leverer. Eksempelvis ladet jeg på Maurset og fikk vesentlig lavere snitt enn jeg burde hatt, og jeg ser flere kommentere det samme. Mulig det ligger begrensninger på inntakssiden som gjør at den må reguleres?
Effekten varierte også noe i sesjonen, tilsynelatende uten god forklaring.

Vi har ingen begrensninger hverken på inntak eller levert effekt på Maurset eller andre steder. Når du sammenligner oss med Ionity så er det to ulike produsenter av ladere som sammenlignes. Begge er stappfulle av elektronikk og det er mye software som styrer alt fra brukeropplevelse til ladehastighet og ladeprofiler. Det er også software i bilene som endres hele tiden, og vi ser fra tid til annen at denne kan være optimalisert for å matche "egne" ladere.

Når det er sagt så er det alltid bilen som styrer ladehastigheten og ikke laderen. Opplever du ulik hastighet så er det ikke usannsynlig at det er forskjeller i intern temperatur i batteriet (ikke ute-temperatur) og SOC-%. Det er umulig å treffe 100% på de samme forholdene, selv om mange mener at de gjør det. Har du kjørt opp Måbødalen så kan batteriet være for varmt f.eks, noe som gjør at bilen begrenser effekten for å beskytte batteriet. Det skal også mye kjøring til for å kjøre batteriet varmt, spesielt på vinterstid,- mye mer enn folk tror. Starter du lading på 70% så kan det gi en annen effekt og en annen ladekurve enn om den startes på 20%. Så det er mange parametere som spiller inn og det er viktig å sammenligne epler og epler.

Vi vet at mange er opptatt av ladehastighet og det er vi også. Så opplever du gjentakende forskjeller i mottatt effekt, så ta kontakt med kundesenteret vårt slik at vi får sjekket ut om det er noe feil på vår side. De 150 kW laderne vi bruker har f.eks. 12 stk. DC power moduler, og er en av disse defekt så reduseres effekten med 12.5 kW. Alle laderne fjernovervåkes 24/7, men ikke alle ting rapporteres automatisk inn. Så ikke nøl med å ta kontakt på 55128200 eller firmapost@bkk.no om det er store forskjeller.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Øyvind.h

Det er vanskelig å treffe dønn likt på alle parametere (primært batteriets temp og SOC). Men, erfaringsmessig skulle en tur som jeg tok da (når jeg ladet på BKK) resultert i maks effekt. Spennet for når en får høyeste effekt er ikke så smalt. Utetemp var vel kanskje 6-8 grader, hadde kjørt i rundt 4 timer og kom fra Oslo.
Før turen så jeg andre hadde nevnt at de ikke fikk god effekt på Maurset, og når jeg delte erfaringer i merkeforum i etterkant kom samme respons fra andre. Ingen krise for min del, for laderen lå bare 10-20% under der den burde ligget, men jeg registrerer at den lå lavere og at en del andre har samme erfaring fra forskjellige merker.

Som du sier kan det være at Ionity i større grad er optimalisert for bilene fra sine eierselskaper. Konspiratorisk kan det være tilsiktet, men velger å tro at så ikke er tilfelle. Tyskerne tar nok ikke slike sjanser etter dieselgate...

Helt konkret brukte jeg MR 1-2. 30. august. Plugget i ca kl 09:18. Skulle det dukke opp noe i loggen som tilsier at "feilen" ligger på bilsiden står du fritt til å dele informasjonen her. Jeg er alltid åpen for å lære, og for at andre kan lære av mine feil/erfaringer.

Og så det er sagt - jeg er samlet sett fornøyd med lading ved BKK! Flott at det står noen ladere her og der :) Maurset var rimelig øde, men ser ut til at det skal komme opp en kiosk/cafe der, og Tesla setter vel opp en del stolper der nå som gir mer trafikk og driftsgrunnlag for service-tilbud.

Appen fungerte fint og prisingen var bra. I etterkant ser jeg at jeg fint kunne kjørt ned til Eidfjord og ladet der, men uten behov for annet enn benstrekk og litt oppdatering på nett/epost var det helt kurant sted å stoppe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Skulle vel lagd en versjon med BKK-lader istedet, men er jo en idé til dere dette, Lars.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars_F

En kjapp oppdatering fra BKK: I Eidfjord har vi satt opp 2 ekstra 150 kW lynladere og flyttet litt rundt på de eksisterende slik at det skal bli litt enklere å komme til. Totalt 12 biler kan lade samtidig der nå.
 
Ved Rema 1000 Brandbu har vi satt opp ny ladestasjon med både hurtigladere og lynlader. Lynladeren er ikke satt i drift enda, men vi håper det skjer i løpet av kort tid. Hurtigladerne er klar til bruk.

Alle ladere ved Tista Senter i Halden er nå i drift, og vi har også fått på plass 5 nye 22 kW AC ladere på Stortorvet Senter i Kongsberg.
Jobber med hurtiglading i Eviny

ThomasEL

Dere står på, Lars! Bra👏👏

Håper dere kommer og skaper litt vei i vellinga i «Fortumland» også. For de virker å ha stagnert fullstendig... Lite eller ingen oppgradering til lynladere...

Så bør være plass til dere langs Rv9 i Setesdalen👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

#368
Sitat fra: Lars_F på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:39
En kjapp oppdatering fra BKK: I Eidfjord har vi satt opp 2 ekstra 150 kW lynladere og flyttet litt rundt på de eksisterende slik at det skal bli litt enklere å komme til. Totalt 12 biler kan lade samtidig der nå.
 
Ved Rema 1000 Brandbu har vi satt opp ny ladestasjon med både hurtigladere og lynlader. Lynladeren er ikke satt i drift enda, men vi håper det skjer i løpet av kort tid. Hurtigladerne er klar til bruk.

Lynlader på Brandbu er et meget kjærkomment tilskudd :)

Edit: Men plasseringen i Brandbu er ikke veldig optimal. Dårlig med mattilbud på plassen ser det ut som, hadde nok heller ønsket en plassering nede i Brandbu semtrum. Så da blir nok denne kun brukt for korte ladestopp for vår del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kamuflars

Hei Lars, kan du si noe om hvorvidt det er planer om å tilpasse appen til CarPlay?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars_F

Sitat fra: Kamuflars på mandag 05. oktober 2020, klokken 14:51
Hei Lars, kan du si noe om hvorvidt det er planer om å tilpasse appen til CarPlay?

Sitat fra: Amatøren på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:22
... og Android Auto? 🤔

Apple tillater pr. i dag kun spesialapper i CarPlay, dvs. meldingstjenester, navigasjon, Spotify osv. Det betyr at det ikke er fritt fram for hvem som helst å støtte dette. De vil at det kun skal være et fåtall type apper som er relevante å bruke i bilen. Vi slipper nok heller ikke inn som en navigasjonsapp siden vi har ladetjenesten i tillegg og viser bare våre egne lokasjoner.

Men hvis Apple eller Android åpner opp litt så skal vi være klar med app versjoner som er CarPlay eller Auto compliant rimelig raskt.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Orbit

Apple har (nettopp) åpnet opp for dette for alle app'er i en del kategorier, bl.a. elbillading. App trenger selvfølgelig tilpasning for dette. Plugsurfing støtter nå CarPlay (og de viser også bare "sine" lokasjoner):
Sitat fra: https://developer.apple.com/carplay/New in iOS 14, EV Charging, Parking, and Quick Food Ordering apps can be updated to appear in CarPlay. In addition, all CarPlay apps can take advantage of the CarPlay framework to provided a consistent design, optimized for use in the car
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars_F

Ny BKK ladestasjon er satt i drift i dag på Valderøya utenfor Ålesund. Laderne er plassert hos Rema 1000 Giske, og vi har installert 2 stk. 150 kW lynladere og 1 stk. 50 kW hurtiglader.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Lars_F

I dag har vi satt i drift ny ladestasjon på Østlandet. Buskerud Storsenter i Krokstadelva vest for Drammen har fått 6 stk. 150 kW lynladere og 20 stk. AC ladere (22 kW). To biler kan lade samtidig på lynladerne, noe som betyr at totalt 32 biler kan få påfyll av strøm samtidig. Lynladerne er etablert på gjennomkjørings øyer slik at biler med tilhenger eller campingvogn kan lade uten å koble fra.
Jobber med hurtiglading i Eviny

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA