Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

z4rd

#105
Jeg har prøvekjørt i dag, selvom jeg sa opp min reservasjon på 10xx for noen uker siden. Bilen hadde omtrent alt utstyr (inkl. doble vinduer) og normale speil. Fikk kun en kort tur på bare 30 min på en forhåndsbestemt rute sammen med selger.

Jeg har spekket opp e-tron flere ganger på nett og synes prisen drar seg fort opp etter mine krav. Havner i 850-900k området hver gang, uten serviceavtale.

Jeg har i dag X75D med alt utstyr og er veldig fornøyd, men pleier normalt å bytte bil etter 2-3 år. Så min motivasjon for å teste e-tron er at jeg har eid mange Audi tidligere, og er generelt positiv til merket - men ønsker på samme tid å sammenligne for min egen del om det er verdt å gjennomføre et bytte nå.

Bilen leverer det som er forventet av en Audi egentlig. Meget komfortabel å kjøre. Definitivt lavere støynivå enn X, men dette er litt avhengig av underlag også. B&O-anlegget er bra. Trolig ett hakk opp fra Tesla. Jeg har også hatt B&O i A6 før.

Stor minus for mangel på enpedalskjøring for min del. Mener det mangler 1-2 hakk ekstra regen uten å involvere fot på brems. Er jo følgelig en vanesak, men jeg vet hva jeg foretrekker. Bilen er litt tam ytelsesmessig. Skulle hatt litt mer punch, selvom dette ikke er noe big deal i det daglige, så sørger Tesla for at jeg oftere kan dra på smilebåndet. MMI og menyer etc er typisk Audi, og til og med selgeren innrømmet at han også kunne rote seg bort i undermenyene.

Det er selvfølgelig masse andre positive detaljer med e-tron, samt en del mangler sammenlignet med Tesla i mine øyne. Bare noen få stikkord jeg kommer på:

Ting jeg hadde satt ekstra pris på i e-tron: Matrix-lys og støyisolering/komfort. Nightvision.

Ting jeg hadde savnet fra TMX: Plassen, OTA-oppdateringer, pano frontruta, servodørene, clean brukergrensesnitt, ytelsene, key-fob og app (inkl. den enkle måten å starte/stoppe bilen på) + ikke minst superchargerne.

Kort oppsummert for meg så blir det nok ikke et bytte fra X til e-tron. Hadde jeg fått rekkevidden til X100D til den prisen, så hadde jeg muligens vurdert et bytte. Og det sier jeg ikke kun for å være cocky, men fordi jeg setter veldig stor pris på mange av de unike egenskapene ved TMX og Tesla.

Til slutt vil jeg bare legge til at de som kjøper seg en e-tron kommer uansett til å få en veldig fin bil :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Crown

Da har vi fått våre 30 tilmålte minutter med prøvekjøring i en limited edition. Selvsagt for lite tid til å få testet alt, men bilen innfrir forventningene jeg hadde. Helt overlegen komfort og lydnivå. Bilen føles ikke så stor som den er, og det er mer enn nok power for min del i boost-mode. Det er veldig god oversikt pga store ruter og et karosseri med "ender".

Fikk også bekreftet at det var riktig å ikke bestille virtuelle speil, de syntes jeg virkelig ikke noe om. Mye kan nok tilvennes, men blikket og fokusering må flyttes alt for mye etter min smak, og for jeg som gjør all rygging etter speil så ble det plutselig veldig vanskelig. Særlig når man har flere biler man bruker til daglig så blir det en overgang hver eneste gang. I kritiske situasjoner som ved feltskifte merket jeg at hodet "glemte" hvor jeg skulle se, og jeg endte opp med å måtte vri hodet rundt for å gjøre speiljobben. :)

Sportssetene var ok, men ikke mer enn heller romslige for en stor mann som meg, og litt harde i ryggen synes jeg, så jeg "feiget ut" og endret bestillingen til multikonturseter med kjøling. Det dumme er at da får jeg ikke lyst interiør som jeg ville ha, men mørkt valcona skinn, men det er viktigere å sitte best mulig. Kjøling måtte jeg ha da, kan ikke være dårligere enn Ioniqen.

Lyden i B&O-anlegget var også god, men kan nok justeres enda beder. Hørte den elmotorlyden i lav hastighet som har vært nevnt, men ikke plagsomt, bare litt rart at det er så mye mer av det i e-tron enn i f.eks. Ioniq. Etter mye stopp/start, test av boost mode, skifte av sjåfør og ikke spesielt sparsom kjøring i "auto"-mode endte forbruket på 2,3kwh/mil. det er innenfor.

Det blir lange uker/måneder å vente :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Du kan få lyse multikonturseter i Advanced plus, men du må droppe Exclusive som har obligatorisk S-line interøtpakke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:57
Du kan få lyse multikonturseter i Advanced plus, men du må droppe Exclusive som har obligatorisk S-line interøtpakke.

Vet, vi regnet på det på et tidspunkt, men det ble mye dyrere totalt å spekke opp Advanced i forhold til å få det samme utstyret som Exclusive, så det var det ikke verdt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

pberg

Da har jeg vært og prøvekjørt en Audi Etron.

Ser de fleste sier at den er romslig, komfortabel, støysvak, rask, og kjører som en Audi. Vel, den kjører ikke som en BMW...

Kommer litt på Il Tempo Gigante "en samla motorkonstruksjon på 2.8 tonn"... Fikk litt samme følelsen som da jeg prøvde en Porsche Cayenne turbo for et par år siden, en stor motor som slenger avgårde stor, tung bil, som ikke liker svinger så veldig godt. Det hjalp sikkert ikke at den stod på kun 19" felger med Nokian vinterdekk, så det var litt "your flexible friend" mellom bil og underlag. Det hele var noe svampete. E60en vår som har 16" Nokian vinterdekk er mye mer presis og endringsvillig på retningen enn det Audien er.

Men uansett.. Sportssetene var veldig komfortable, du sitter litt høyere enn i en vanlig sedan, omtrent som i i3en, tenker jeg. Det er veldig lite støy fra omverdenen, det eneste er litt vindsus når du kjører fort. Litt vanskelig å si hvor lite støy det er, sammenliknet med f.eks. E60en, men det var nok en del mindre. Burde egentlig gått rett fra etron til G30 for å sammenlikne mellom disse.

Det i særklasse mest irriterende var latterlig lite regenerering/motorbrems. Audi har i sin uendelige visdom bestemt at enpedalkjøring, det trenger førerene ikke. Så her er det omtrent som å kjøre en nyere bil med en voldsom demping på gasspedalen når du slipper opp, og en må bort og trø på bremsepedalen så og si hele tiden. Selv om en har trykket på regen-paddelen til maks. Og det verste er at den ikke er konsekvent. En kan slippe gassen, og så plutselig regenererer den ikke i det hele tatt, før en drar i spaken. Fullstendig krise når en er vant med å kjøre i3, og finner enpedalskjøring helt naturlig og riktig.

Plassmessig vil jeg si at etron har opplevd smalere baksete, men høyere takhøyde en G30. Den føles også romsligere siden en sitter høyere. Gulvet bak er helt flatt, så en har ikke tunnelen i midten, men til gjengjeld har en en veldig stor midtkonsoll som stikker langt bakover, og tar beinplass for den som sitter i midten.

Ryggekamera/topview er jo ganske fascinerende teknologi, og funker bra. Men det trengs siden bilen er så stor som den er. Den er 4cm lengre, 8cm bredere, og 12cm lavere enn Renault Espacen vi hadde. Vanlige parkeringsluker blir smale.

Den adaptive cruisekontrollen og feltholderen funket veldig bra, det var bare å holde en finger på rattet, så fulgte den trafikken på motorveien helt av seg selv.

Den store skjermen funket bra, men jeg synes at den er ganske lavt montert, i forhold til BMW har jo Audi satt luftdysene øverst, og skjermen under, mens BMW har motsatt. Jeg synes sistnevnte fungerer bedre når en skal bytte mellom å se ut og se på skjermen.

Så alt i alt, kommer jeg til å kjøpe en? Nja... vet ikke helt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Pedd84

I følge min selger kan man selv sette opp ønsket defaultverdi på regen. Dvs. at den ikke vil være inkonsekvent. Den kan også settes opp til å huske siste innstilling gjort med paddlene på rattet, slik at den ikke nullstiller regen etter gasspådrag eller trykk på bremsepedal. At maks regen ikke er kraftig nok, det kan nok neppe endres i innstillingene.

pberg

Hmm. Jeg forventer jo at bilen IKKE endrer på en innstilling av seg selv dersom jeg ikke gjør noe, som f.eks. endre mode eller noe slikt. Men her var det inkonsekvent selv om jeg ikke endret noe som helst av innstillinger. Hvorfor skulle en ønske å nullstille regen etter trykk på gass eller brems?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Pedd84

Det samme opplevde jeg som merkelig. Derfor snakket jeg med selger som sa at funksjonen for det at din prefererte innstilling deaktiveres kan skrus av. Dette vil medføre en for de fleste mer kjent EV kjøreopplevelse, men dog med en noe svak maksmimal regen.

daktari

Sitat fra: Pedd84 på onsdag 27. februar 2019, klokken 13:11
Det samme opplevde jeg som merkelig. Derfor snakket jeg med selger som sa at funksjonen for det at din prefererte innstilling deaktiveres kan skrus av. Dette vil medføre en for de fleste mer kjent EV kjøreopplevelse, men dog med en noe svak maksmimal regen.
Utfra manualen har du to innstillinger: Manuelt og Automatisk. Default er automatisk. Da vil den drive "intelligent variasjon" av regen-nivå. Overstyres med håndtakene, men kun midlertidig overstyring.

Manuelt styres derimot med håndtakene, og vil beholde sitt nivå på kjøreturen.

Håper man kan lagre dette i førerens profil slik at bilen alltid står på manuelt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:42
Sitat fra: Pedd84 på onsdag 27. februar 2019, klokken 13:11
Det samme opplevde jeg som merkelig. Derfor snakket jeg med selger som sa at funksjonen for det at din prefererte innstilling deaktiveres kan skrus av. Dette vil medføre en for de fleste mer kjent EV kjøreopplevelse, men dog med en noe svak maksmimal regen.
Utfra manualen har du to innstillinger: Manuelt og Automatisk. Default er automatisk. Da vil den drive "intelligent variasjon" av regen-nivå. Overstyres med håndtakene, men kun midlertidig overstyring.

Manuelt styres derimot med håndtakene, og vil beholde sitt nivå på kjøreturen.

Håper man kan lagre dette i førerens profil slik at bilen alltid står på manuelt.

Tror den gjør det. Jeg måtte ihvertfall ikke justere på dette når jeg kjørte. Det jeg satte den til holdt seg hele turen eller frem til jeg manuelt endret.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

olavxxx

Så vidt jeg har skjønt er den konsekvent inkonsekvent, det vil si at den har regenerering mot kryss osv. Men ellers prøver den å "seile". Det er nok for å prøve å spare mest mulig energi, men det blir vanskeligere for føreren å kontrollere. Er i alle fall slik jeg har tolket testene jeg har lest.

Øyvind.h

#116
Beklager på forhånd lang post!

Da har jeg endelig fått prøvekjørt vidunderet og revidert konfig sammen med selger. Dessverre ble jeg ikke så veldig mye klokere. Dro rett på 3 timers tur med X`en etter prøvekjøring så jeg fikk testet dem back-to-back, noe jeg følte var viktig for å fokusere på hva bilene er gode på og hva jeg verdsetter.

Positivt:
* Bra støydempet i 120km/t på motorvei. Det er lite forskjell i støy mellom X og E-tron opp til rundt 80-90km/t. I 120-130 er E-tron klart bedre støydempet. Det er viktig for meg da det blir en del 20 mils turer i 100+ i årene som kommer. Det vil også komme tydeligere frem i lavere hastighet med store sommerhjul.
* Bilen er gjennomført. Dvs jevn og god kvalitet over alt.
* Gode seter. Slet med å finne god sittestilling tidligere i uken, men på prøvekjøringen satt jeg godt.
* Understellet virket kontant og bra.
* Spyler på ryggekamera. Ikke behov på prøvekjøring, men viktig i rufsevær!
* Design - liker eksteriøret! Forfra synes jeg X`en er tøffere, men de fleste andre vinkler synes jeg E-tron er penere.
* Fysisk opplåsingsknapp er sømløst integrert i dørhåndtak. Tipper dette blir bra for de som dropper komfortnøkkel. Ikke ulikt Leafs løsning, bare mer integrert.   


Nøytralt:
* Akselerasjonen er middels, men faktisk ikke så ille som fryktet. Merker at den ikke går like bra som X`en og det kiler ikke akkurat i magen, men det var ingen skuffelse. Brukbart!
* Kurant speedometer-layout bak ratt. Med litt tilvenning tenker jeg det blir bra.
* Testet lane-assist på motorveien. Denne havnet egentlig på negativ da jeg ikke følte samme trygghet i bilens kontroll som i nåværende bil, men velger å være nøytral da det krever tid å lære seg nye systemer og hvor de er bra/dårlige. Det rakk jeg ikke på en så kort tur.

Overraskende:

* 3D View var kult (litt liten skjerm bare)
* Styringen kan justeres adaptivt ift rattutslag. I comfort kreves mer rattutslag enn i dynamic for samme sving.


Negativt:
* Bilen ga ingen wow-følelse bak rattet. Bra og gjennomført, men litt traust.
* Gasspedalen var litt slapp og lite responsiv. Mulig det kan justeres med innstillinger, men forstår påstandene jeg har lest om at den er litt fossilt satt opp.
* Regeneringen var variabel/uforutsigbar og svak. Klarer jeg låse den på maks blir det greit nok, men ble sittende å fikle med spakene for å få mer regen. Selger mente det kunne låses.
* Kunstskinn-dash så litt ut som hardplast. Har skinn/alcantara på dash i nåværende bil og det ser mye penere ut. Kikket såvidt på en annen E-tron med skinn på dash og det så bedre ut.
* Bakluken kan ikke fjernlukkes, hverken med nøkkel eller fra førerplass.
* Infotainment opplegget er et solid steg tilbake ift hva jeg har i dag. Små skjermer, kjipe kart, lite bilde fra ryggekamera/top View, ikke integrert Spotify (som jeg bruker mye i dag). For å fikse Spotify må jeg bruke carplay slik jeg forstår det, men det krever kabel-tilkobling. Jeg har vært kritisk til Tesla og programvare, men ser hvor langt foran de ligger på en del.
AC-kontrollen så dog pen ut og jeg tror den er enklere og bedre å bruke enn det jeg har i dag når betjening sitter i fingrene. Litt større knapper og smarte funksjoner.

Annet:
* Motorlyden mange klager på kan jeg ikke si var sjenerende. Ja du kan høre pådrag nå og da, men det var verken høyt eller sjenerende etter mitt syn. Kun i lav hastighet.
* Bilen jeg kjørte hadde sort taktrekk. Det så likt ut som lyst taktrekk. Dvs ikke alcantara eller noe annet eksklusivt. Kun mørkt stoff. Jeg går for lyst taktrekk om jeg bestiller.
* Selger mente det var usikkert på doble sidevinduer hadde merkbar effekt. Det ble trukket frem som noe jeg kunne vurdere å droppe, men det står i min konfig foreløpig.
* Testet litt servolukking av dørene inne i lokalet. Totalt bortkastet etter mitt syn når døren ikke er hel-elektrisk. Skaper bare usikkerhet.
* Skjermene stod på haptisk? respons. Det var ikke bra i det hele tatt, men klarte ikke bytte til normal modus.

Ting jeg ikke fikk testet:
* Hvor bra navi er på å estimere forbruk/restkapasitet ved ankomst destinasjon. Merket med en gang i X`en at det er viktig for meg å ha god og stabil visning av batteri ved ankomst.
* Forbruk. Ikke noe poeng uten å kjøre lengre strekninger jeg har erfaring med. Sikkert helt greit.
* Lading - naturlig nok :)
* Mobilapp. Ikke fått sett hvordan den ser ut, responstid og funksjonalitet. Her er nåværende bil veldig god mtp respons og funksjoner.

Konklusjonen er at jeg ikke ble spesielt sikker på bestilling. Hadde forventet at den skulle være så god å kjøre og så gjennomført bra at tvilen ville forsvinne. Det gjorde den ikke, samtidig som den falt litt igjennom på enkelte punkter. Det jeg får ved bytte er en solid, gjennomført bil med bra rekkevidde og ladehastighet der det finnes ladere. Hadde jeg kjørt fossil i dag hadde det vært no-brainer. Den er komfortabel og stor nok for mitt behov. Men jeg føler ikke at den briljerer på en del områder som er viktig for meg. Frustrerende, for jeg var litt klar for signatur nå (forutsatt rabatt naturligvis).
Får ta en ny runde innom forhandler til uka sammen med kona. Kanskje hun kan sparke litt i ene eller andre retningen.

Avslutningsvis - ikke ta dette som en «mitt merke er bedre enn ditt» post. Det er virkelig ikke meningen. Jeg tror alle som kjøper E-tron og som blir vant med den vil elske den. Det er en gjennomført bra bil! Men for meg som kjører X nå ser jeg at det er mye jeg vil savne ved den (og en del jeg ikke vil savne naturligvis). Kanskje jeg bare skal bytte uansett, for livet er for kort til å ikke leke stol-leken i blant. Hmmm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ulle

Prøvekjørte en halvtimes tid (uten selger) i dag. Alt for kort til å bli ordentlig kjent med bilen, men nok til et inntrykk. Min daily driver er en i3 med lyst interiør (loft) og dermed implisitt referanse selv om jeg nylig har prøvekjørt alle konkurrentene og har hatt flere VAG/audi i tidligere år.

Førsteinntrykket er at bilen ser utrolig fet ut utenfra i grå metallic med 21 felger (must have) og svarte rails med sort på en god nummer to. Den smurfeblå fargen på demobilen kan jeg styre min begeistring for, faktisk så mye at jeg helt subjektivt opplever at den fargens eksistens på veien trekker ned totalinntrykket av etron generelt.

På innsiden var bilen ikke like imponerende. Bilen hadde sort interiør og fremsto trangere og mindre luftig enn forventet, herunder at både frontruten og panotak var mindre enn forventet. Panotak var faktisk så lite at jeg nok ville droppet det. Erfaringsmessig avhjelpes dette (for meg) noe med lyst interiør, men må si at jeg var litt overrasket over at bilen knapt virket såpass trang inni størrelsen tatt i betraktning. Bagasjerom er ganske bra, men er det virkelig 600 liter eller er det medberegnet den ganske betydelige reservehjulsbrønnen under? Det hadde vært bedre om man kunne hatt mulighet til å senke hele bagasjeromsgulvet et hakk (ala egolf) og få mer plass i bytte mot ladeterskel ved behov.

Infotainmentsystemet rakk jeg knapt å bruke på den lille tiden jeg hadde til rådighet, men det korte inntrykket er at det ikke er super brukervennlig og litt for mye irrelevant info på dashboardet. Det er helt sikkert en tilvenningssak - som det også var med iDrive på i3 - men sammenlignet med Tesla sitt system som var helt selvforklarende for alle som har tatt i en smarttelefon har tyskerne en hel del å gå på. Opplevde det også som at betjeningselementer blir rotete og dels dobbelt opp fordi man prøver å beholde elementer fra fossil/pre-digital tidsalder i kombinasjon med ny teknologi (mye knapper i tillegg til touch). Fruen (som hverken er spesielt opptatt av bil eller tech) sin kommentar var at hun var overrasket over at bilen var så gammeldags inni - og på ansiktsuttrykket til selgeren på Møller var nok ikke det en tilbakemelding han hadde ventet eller fått før. Så majoriteten er helt sikkert fornøyd, men jeg er redd interiøret kan fremstå gammeldags om få år.

Komfortmessig er bilen helt super. Setene var veldig gode både foran og bak. Bilen er veldig godt støyisolert (antar denne hadde isolerglass) og det var knapt forskjell i støynivå fra 70-130km/t i tunnel. I lav fart hører man elmotor ganske godt og bedre enn ventet, men emm. er det ikke plagsomt. Bilen sto på 19" og taklet med den dimensjonen selv store hull i veien (type 15-20cm dypt, 1 meter dia) i 20-30 km/t uten opplevd slag eller så mye som et knirk i interiøret.

Kjøremessig oppleves bilen litt daff selv om den utvilsomt er mer enn rask nok. Det var overraskende mye vandring på gasspedalen og at Audi har besluttet å nekte mulighet for enpedalskjøring fremstår direkte reaksjonært. For en som er vant med i3 som kan oppleves mer i retning nervøs, treffer Tesla mye bedre på pedalfølelse både mht til akselerasjon og regen. Det ble ikke mulighet for å teste kjøreegenskapene noe videre, men i høy fart på motorvei var bilen som ventet stabil og forutsigbar.

Til sist kameraspeilene. WTF?! Speilene er utrolig dårlige og direkte trafikkfarlige. For det første er skjermen plassert for lavt sånn at man ikke lenger kan se ut samtidig som man ser i speilet, for det andre så takler ikke speilene ettermiddagssol bakfra som medfører total whiteout. Hvorfor Audi har valgt å ta med disse i produksjon er for meg helt uforståelig.

Oppsummert er dette en fin bil og helt typisk fossil Audi, bare at den tilfeldigvis er elektrisk. Har man en fossil Audi/VAG som referanse tror jeg man blir veldig godt fornøyd ved at bilen er "helt lik", men at man får fordelen av elektrisk drivlinje mht respons og ytelse.

For de med meg som er vant med elbil, og i større grad har (blitt tvunget) til å kaste preferanser mht biltype og merke litt på båten, er det derimot bilen litt skuffende med Audis prioritering av fossilreferansene, samtidig som bilen ikke innfrir fullt ut som elbil mht rekkevidde, ytelse eller utnyttelse av mulighetene elbil representerer (trenger man feks en diger midtkonsoll med ditto girvelger på en elbil?). Med tanke på at bilen er dobbelt så tung og tre ganger så dyr som min i3 føles det som at økningen i bruksverdi ikke står helt i stil.

Jeg er også litt bekymret for at denne bilen vil kunne stå igjen som et mellomsteg om 3 år og kan komme til å lide samme skjebne som hybridene (2016 x5 40e med 40km får du nå på finn for 500k ferdig prutet). Dermed blir det innløsing av reservasjonsbeløpet på meg - men jeg kommer helt sikkert til å angre meg mer enn en gang når jeg ser en smooth etron på vei til fjells.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Amatøren

@Øyvind.h & @Ulle:+1:

Flotte tilbakemeldinger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Polarbear

#119
Da er bilen prøvekjørt, en med virtuelle speil

Mest positive
- Stille
- Kompakt
- Gode seter
- Føles ikke stor
- For en som liker teknologi og som leser manualer er det jo en drøm
- God oversikt bakover i innvendig speil
- Lukke opp bagasjerommet med foten

Mest negative
- Ikke intuitivt/logisk ift menyer og valg, sånn sett ganske lik min tidligere X5
- TMX og BMW X5 gir bedre oversikt i trafikkbildet
- Skuffer over at det er manuelt hengerfeste, manuell trekk over bagasjen og generelt dårlig plassutnyttelse
- Føles litt trang i baksete
- Hvorfor ikke full støtte for iPhone, men kun android
- Burde låse seg automatisk når jeg går fra bilen
- Hvor er skinnene for å feste bagasje
- Løsningen med bagasjesikringsnettet er jo en vits designmessing. Passeten og Audi A4 fra 2004 var jo elegant i sammenligning. Dette var ikke mye premium

Virtuelle speil var uvant, men det gir bilen karakter (ser ikke lik alle andre Audi SUVr), og etter et par dager er det garantert blitt vanesak. For meg var dette  overraskende bra gitt alle negative kommentarer rundt dette. Det skal jeg ha, her har faktisk Audi gjort noe unikt.

Synes fortsatt den har litt kjedelig design, skulle ønske de hadde turt å være nærmere konseptbilen, selv om de virtuelle speilene hjelper.
Ingen større premiumfølelse enn en toppspekket Tesla model X. Ytelsen oppleves ganske lik som TMX (ikke performance).
Den går langt nok for oss. Prisen og elbilfordelene gjør nok at det blir mange av disse i nabolaget fremover.

Ble egnspekket exlusive ++ for min del da intromodellene ikke var aktuell pga kombinasjoner av farge, utstyr (les type felger, farge rails etc) og spesielt sikkerhetsutstyr som nightvision. bilen forventet levert april.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA