Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling av lading på jobb

Startet av boxer72, søndag 10. februar 2019, klokken 17:17

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg er enig med Automat og Carl Anton i at på arbeidsplassen betaler vi for ladingen, helst litt mer enn det koster å lade hjemme.

Gratis lading bidrar bare til økt missnøye fra fossilbilistene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Electrix

Dette med betaling for lading på jobb er jo litt både og. Vi har et parkeringshus for de ansatte med gratis parkering, og en del kontakter med gratis strøm. Her er nok kostnaden med selve parkeringsplassen høyere enn ladingen, altså vil det være mer fornuftig å innføre betaling på all parkering enn betaling for strøm...

Samtidig er det slik at gratis strøm frister en del til å toppe opp bare fordi det er gratis. Og da risikerer man at det ikke er ledig strøm til de som virkelig trenger det, som igjen gjør at noen unngår å bruke elbil. Tidligere da det var flere som jobbet her var det ganske ofte at alle ladeplassene var opptatt. Selv lader jeg nesten alltid hjemme over natta og lader derfor normalt ikke på jobb, men noen ganger jobber kona nattevakt og med hennes bruk til og fra jobb samt at jeg må innom barnehagen så er det da lite strøm igjen på batteriet etter jeg kommer hjem fra jobb. Nettopp disse dagene er det supert å kunne lade opp igjen på jobb og være klar for ettermiddagen med kjøring til ulike aktiviteter for barna, men siden jeg da kom litt senere så var alle ladeplassene opptatt.

Noen steder løses dette enkelt med månedsavgift, det fungerer greit for de som trenger å lade hver dag pga lang vei eller mangel på lademulighet hjemme, men dårlig for meg. Samtidig er det mange arbeidsgivere som gjerne gir litt "frynsegoder" til ansatte, så som gratis parkering,gratis lading, gratis kaffe osv.

Et alternativ som kan fungere greit er å ha begge deler, både gratis ladeplasser som er tilgjenglelig etter førstemann til mølla prinsippet, og også betalingslading om er noe dyrere enn hjemme, for eksempel fra GK eller Fortum, slik at det stort sett alltid er noe ledig til de som virkelig trenger det og er villig til å betale litt ekstra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

#17
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 17:17
Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?

Arbeidsgiver har full rett til å råde over sine parkeringsplasser. De behøver ikke å tilby ansatte en eneste plass, de kan tilby gratis plasser til noen eller alle, og de kan innføre betaling både for parkering og/eller lading.

NVE krever ikke konsesjon for salg av strøm til lading av elbil, så arbeidsgiver kan ta betalt hvis hun vil det. I følge skattetaten er ikke gratis parkering eller lading av elbil hos arbeidsgiver et gode man behøver å skatte av.
(https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/).

Det er altså opp til arbeidsgiver å organisere ladingen.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

boxer72

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 10:50
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 17:17
Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?

Arbeidsgiver har full rett til å råde over sine parkeringsplasser. De behøver ikke å tilby ansatte en eneste plass, de kan tilby gratis plasser til noen eller alle, og de kan innføre betaling både for parkering og/eller lading.

NVE krever ikke konsesjon for salg av strøm til lading av elbil, så arbeidsgiver kan ta betalt hvis hun vil det. I følge skattetaten er ikke gratis parkering eller lading av elbil hos arbeidsgiver et gode man behøver å skatte av.
(https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/).

Det er altså opp til arbeidsgiver å organisere ladingen.
Takker! Der var alle svarene på plass
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

cra

Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 19:54
Har de lov til å tjene penger på dette f.eks

Er neppe mer ulovlig enn å ta beltalt for kaffe og brus fra automatene eler maten i kantina. Så er det jo opp til dem om de vil tjenepenger på egne ansatte, eller gi et tilbud som gjør dem til en attraktiv arbeidsplass. Jeg tror jeg vet hva som vil fungere best i lengden. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oddaa

Vi har også 8-10 ladeplasser utenfor på jobb. Men disse er forbeholdt firmabiler og står stort sett ubrukte (unntatt vaktmester som lader privatbilen). Men siden parkeringsavgiften er satt til 28 kr timen, også for elbiler, så ville kanskje ikke så mange ladet der uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ferry

Sitat fra: cra på mandag 11. februar 2019, klokken 14:59
Så er det jo opp til dem om de vil tjenepenger på egne ansatte, eller gi et tilbud som gjør dem til en attraktiv arbeidsplass. Jeg tror jeg vet hva som vil fungere best i lengden. ;)

Omtrent slik tenker jeg også. Ikke at det er urimelig å ta litt betalt, men det er egentlig bare støy i systemet. Det vil alltid være grader av forskjellsbehandling på en arbeidsplass, bilordninger, lønn, telefon, internet, tidsskrifter, mat, tillegg, overtid, reisegodtgjørelser etc. Gratis strøm til bilen er det minste problemet imo. Eller for å si det på en annen måte; jeg betaler gladelig for strømmen hvis alle de andre godene fordeles likt.

fredag

Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det. Tenk på det som en klapp på skulderen til de som tar seg bryet med å anskaffe elbil.

Ikke ødelegg lunsjen til de ansatte ved å tvinge alle sammen ut for å flytte på bilene sine ved å innføre firetimers-begrensinger. Prøv heller å gjøre lading så enkelt som mulig, for å vise de få gjenværende fossilbilistene hvor enkelt det egentlig er å skifte til elbil.

Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Pippus

Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46
Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det. Tenk på det som en klapp på skulderen til de som tar seg bryet med å anskaffe elbil.

Ikke ødelegg lunsjen til de ansatte ved å tvinge alle sammen ut for å flytte på bilene sine ved å innføre firetimers-begrensinger. Prøv heller å gjøre lading så enkelt som mulig, for å vise de få gjenværende fossilbilistene hvor enkelt det egentlig er å skifte til elbil.

Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.

Min vinkling er annerledes. Jeg er (desverre?) ikke så veldig opptatt av miljøet, men har fått montert lademuligheter på parkeringsplassene for ansatte. På alle plassene er gratis lading. Ingen kan ha faste plasser, da dette da må fordelsbeskattes. Dette for å bidra til rekrutteringen av «skarpe hoder». De kjører ofte elbil ;D

Wibla

Sitat fra: Pippus på mandag 11. februar 2019, klokken 23:13
Min vinkling er annerledes. Jeg er (desverre?) ikke så veldig opptatt av miljøet, men har fått montert lademuligheter på parkeringsplassene for ansatte. På alle plassene er gratis lading. Ingen kan ha faste plasser, da dette da må fordelsbeskattes. Dette for å bidra til rekrutteringen av «skarpe hoder». De kjører ofte elbil ;D

Er du sikker på det? Skatte-ABC tilsier noe annet.

Det beste er jo uansett å finne en minnelig løsning så man slipper bråk, og kanskje være mann nok til å be sutrekopper om å ta seg en bolle?

Vi er 3 firmaer og 4-5 elbiler som deler på to ladeposter (13A schuko på toppen av det hele...), og vi har løst det greit ved at vi flytter bilen ved lunsj dersom det er flere elbiler parkert utenfor, og om det er krise sender man en melding eller stikker innom kontoret. F.eks. jeg som har S75D og 2.5 mil pendlevei trenger strengt tatt ikke lade så mye på jobb, så jeg flytter meg gjerne om noen andre med mindre batteri (og større behov) trenger plassen.

Når det er sagt så kommer det snart 3 TM3 til her, så behovet for å oppgradere eksisterende løsning er absolutt til stede. Heldigvis har vi masse strøm inn til bygget  :D
2018 Tesla Model S 75D

automat

Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46
Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det.
Det kan være mange grunner til at en arbeidsgiver ikke kan, eller vil, sette opp ladestasjoner nok til at alle kan lade.

Hvis lading er et knapphetsgode, så syns jeg moderat kwh-prising er en god måte å regulere godet på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Pippus

#26
@wibla. Du viser til skattetatens definisjon «arbeidstaker». Dette er et generelt begrep som viser tilbake på «enhver ansatte arbeidstaker». I en slik sammenheng er dette, som du påpeker, ikke skattepliktig for ansatte.

Men i det øyeblikk en navngitt ansatt har «en reservert fast plass» og som har en ikke ubetydelig markedsverdi, er det ikke lenger snakk om en «arbeidstaker» i generell forstand, men et enkeltindivids personlig økonomisk fordel (i skattemessig forstand). Dette er også i følge en vurdering gjort på forespørsel til skatt øst.

Sammenlignbare situasjoner er f.eks. at en virksomhet låner ut en bedriftshytte gratis til alle sine ansatte (ikke skattepliktig), eller bare låner ut til tre spesifikke personer i virksomheten( skattepliktig for de tre det gjelder)...osv..ja, du skjønner tegninga.


Wibla

@Pippus: ingenting som skal være enkelt når det gjelder skatt :D
2018 Tesla Model S 75D

aronesen

#28
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 18:05
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen

Du har jo Renault Zoe. Med denne vil du jo kunne utnytte infrastrukturen som er der og lade opp bilen på en liten time eller to. Med overgenger er den kjekk  ha med på tur andre steder også. Du vil dessuten avlaste de andre ladeplassene slik at flere får brukt dem.

www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/drakula-22-kw-ladekabel-med-jordfeilvern-type?tm=ladekabler]
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Cral

Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen. Vi som ikke har firmabil, har fått beskjed om at vi kommer til å bli trukket et fast beløp i måneden for å lade. Hva beløpet blir, aner jeg ikke. Men med 60km hver vei til jobb, er lading på jobben rimelig greit å ha.

Forstår godt at arbeidsgiver ikke ønsker å sponse oss 100% på disse utgiftene.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA