Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling av lading på jobb

Startet av boxer72, søndag 10. februar 2019, klokken 17:17

« forrige - neste »

boxer72

Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?
Vi har på min arbeidsplass over 50 ladeplasser , men det er ikke nok og det er 4 timers tidsbegrensning på plassene.  Det overholdes ikke og det skal nå innføres betaling for at folk skal overholde dette
De er usikker på om det blir pr kWh, tid eller en kombinasjon.
Noen som vet om  det er noe  regelverk rundt dette? Hva de har lov til å ta betalt osv..
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

hELgenen

Gårdeier kan sikkert ta betalt - noe annet ville forundre meg.
Men å rullere på plassene - vel da blir det jo en del tapt arbeidstid og frustrasjon.
Ville aldri arbeidet hos en slik arbeidsgiver - blir for dumt

boxer72

Dette er min arbeidsplass https://asko.no/nyhetsarkiv/solkongen-i-asko/
Jeg kjører trailer her og enkelte dager har jeg ruter så det tar kanskje 5-6 timer før jeg får flyttet Bilen min.
Problemet er jo bare på dagtid. , På kveldskift og nattskift er det alltid masse plass.
Kommer vel info i løpet av måneden hva de skal ha betalt , da det skal innføres fra Mars måned.
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

hELgenen

Så du har en arbeidsgiver som skryter av at de er miljøbevisste med solceller på taket, og så klarer de ikke sette opp lading på ALLE p-plassene...Enten er de miljøbevisste og ordner opp i dette, eller så dytter de problemene over på de ansatte med idiotløsninger..Det vil jo bli en ulempe med elbil på jobben her dersom det er slik at en må flytte bilen etter 4 timer dersom en står
på en ladeplass.  Mulig de har snakket med NSB...Det gjelder jo å gjøre alt så komplisert.........

Wibla

Høres ut som en problemstilling som burde vært tatt opp med tillitsvalgte osv før det ble innført endringer?

2018 Tesla Model S 75D

erik e

Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

boxer72

Sitat fra: erik e på søndag 10. februar 2019, klokken 19:51
Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
Sutrer vel faen meg ikke, jeg bare lurte på om det er noe regelverk! Har de lov til å tjene penger på dette f.eks
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Wibla

#7
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 19:54
Sutrer vel faen meg ikke, jeg bare lurte på om det er noe regelverk! Har de lov til å tjene penger på dette f.eks
De kan kort sagt gjøre omtrent som de vil.

Sitat fra: erik e på søndag 10. februar 2019, klokken 19:51
Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
For en flott og konstruktiv kommentar!

Jeg kjenner til eksempler hvor arbeidsgiver har gjort endringer for elbillading som har ført til at folk har slutta å lade på jobb fordi det har blitt for dyrt. Endringer som gjerne har blitt gjennomført fordi enkelte har sutra over fordeler, eller som har blitt innført fordi folk ikke klarer å følge reglene som er satt.

I dette spesifikke tilfellet så er det jo noe som burde vært tatt opp i et møte med de som lader på jobb, og så funnet noen ordninger for de som f.eks. kjører lastebil og ikke kan flytte bilen innenfor 4 timer.
2018 Tesla Model S 75D

m0nkey

På min arbeidsplass er dette løst helt annerledes. Fra i år må man ha mer enn 20 km reisevei for å benytte ladeplassene. Dette gjelder hele døgnet.
KIA Soul EV Classic (2015)

hELgenen

Dette "problemet" har dukket opp fordi noen ha sutret...Førstemann til mølla prinsippet - burde holde lenge. Her er det tydeligvis noen som har følt et slik system for urettferdig og ønsket å dele på kapasiteten. Så innfører man regler som sier at en må flytte bilen innen 4 timer.....og som selvfølgelig ikke vil fungere (Det er nesten utrolig at man trodde folk, midt i arbeidstiden, skulle fly ut og flytte bilen...). Så når dette systemet ikke fungerer så drar man det et skritt lengre og innfører avgifter....Jeg har egentlig null tro på dette systemet også. Det ender bare med at "noen" vil kjøpe en annens plass..at "noen" trenger plassen mer enn andre og argumenter for det...I det hele tatt "roter" selskapet det bare til - lager støy og misnøye - og det skulle ikke forundre meg om det plutselig dukker opp saker der de ansatte "krangler" om ladeplasser ..og når selskapet utad skal fremstå som fremtidsrettet og miljøvennelig..ja så blir dette bare ennå mer rot. Hadde jeg vært sjef her hadde jeg bare sagt at inntil videre gjelder førstemann til mølla..ingen tidsbegrensning. Og så heller satt av penger i budsjettet til å etablere nye plasser...Et selskap som "suger" ansatte ved å innføre avgifter fordi de ansatte tar fornuftige miljøvennelige valg burde være utenkelig...I mine ører høres dette ut som en sak der "noen" har fått litt for mye gjennomslag for å gjøre noe de følte var urettferdig i forhold til egen situasjon..Håper ledelsen i denne og andre selskaper ikke blir fristet til å rote det til...Og om noen bare MÅ lade så er det vel mulig å spørre en kollega om å få bytte plass - det enkle er ofte det beste...........og hvem vet..kanskje en blir kjent med en ny person i bedriften også...

boxer72

Det som er det ironiske er jo miljøsatsingen https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppens-miljofond-for-ansatte-viderefores-i-2017/ til NorgesGruppen hadde jeg hadde hatt muligheten til å kjørt kollektivt hadde jeg kunne fått dekt mesteparten av reiseutgiftene.  Men skal når det bli klarlagt hva pris og ordning blir, levere en  søknad type til  fondet om støtte til lading på jobb
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

automat

Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

#12
Inntil dobbel kWh-pris er greit på jobben. Da betaler man det strømmen koster og bidrar litt rundt avskriving av ladeinstallasjonen. Mer enn dobbel kWh-pris synes jeg er litt i drøyeste laget. Da er man over på fullt kommersielle vilkår og arbeidsgiveren bidrar i praksis ikke i det hele tatt.

Løsninger hvor man flytter bilen underveis er upraktisk. Vi har en slik løsning på jobben og den fungerer ikke godt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: automat på søndag 10. februar 2019, klokken 21:57
Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Interessant tanke, spesiellt om det totalt sett er tilstrekkelig antall p-plassar. Vi har litt for lite parkering på jobb. 5 plassar er med ladestasjon. Ladeplassar er reservert for elbil kun tidligast på morgonen, foreløpig gratis,  deretter er det fritt fram for alle. Då blir det kanskje fortsatt enklast (som nemnt tidlegare i tråd) å bruke prinsipp "førstemann til mølla, nok snakka."

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hELgenen

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 10. februar 2019, klokken 22:33
Sitat fra: automat på søndag 10. februar 2019, klokken 21:57
Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Interessant tanke, spesiellt om det totalt sett er tilstrekkelig antall p-plassar. Vi har litt for lite parkering på jobb. 5 plassar er med ladestasjon. Ladeplassar er reservert for elbil kun tidligast på morgonen, foreløpig gratis,  deretter er det fritt fram for alle. Då blir det kanskje fortsatt enklast (som nemnt tidlegare i tråd) å bruke prinsipp "førstemann til mølla, nok snakka."

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Dersom det totalt er for lite p-plasser på jobb så er realiteten ved en slik ordning at folk kjøper seg p-plass.
Spesielt i bynære strøk , og i storbyene, er jo ofte arbeidsgivere pålagt å ha for lite p-plasser i forhold til ansatte.
Dersom noen opplever at noen har "tatt" plassen man har betalt for så har man spiren til ennå mer ondt blod på arbeidsplassen. Videre så er man over på et prinsipp der arbeidstaker kjøper tilbake tjenester fra arbeidsgiver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA