Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner

Startet av laffi, lørdag 09. februar 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

LarsF0

Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

ZapCharger Portable er verdens første bærbare ladekabelen med innebygget elektronisk transformator, som gjør den ekstremt fleksibel og sikker. Utformet som en vanlig ladekabel men med et fullt galvanisk skille, samtidig som den er kompatibel med alle strømnett.
Lad Renault Zoe bilen din sikkert og effektivt overalt med ZapCharger Portable

zbk

Til en ganske brutal pris... Selges denne ennå? Renault avsluttet vel samarbeidet, så vidt jeg har fått med meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: LarsF0 på søndag 10. februar 2019, klokken 23:53
Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

Det står ingenting på web-siden om at den kan leveres med type 2 kontakt på tilførselssiden?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LarsF0

Brukerdokumentasjon Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel.

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Her viser ma. hvilke tilkoblinger som kan anskaffes til ZapCharger Portabel  og hvilken fleksibilitet denne har.

laffi

Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...

TB

Sitat fra: laffi på tirsdag 12. februar 2019, klokken 18:21
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...

Se innlegg av LarsF0 - ZapCharger Portabel finnes i utgave med type 2 inn, og type 2 ut.
Den må være godkjent. Men, har forstått prisen på denne utgjør en stor del av Zoe... så om det i praksis er aktuelt er dermed eit økonomisk regnestykke.

Hvor "ulovlig" overgang fra type 2 til Schuko, koblet til en trafo / "gul bøtte" / "hytte lader" som igjen kan lade Zoe faktisk er skal jeg ikke uttale meg om.

Renault / Motorforum har hatt mye motgang med Zoe
- først var det leie på batteriet som var upraktisk i Norge (ingen MVA på bil, men det var MVA på leien)
  leie ble avviklet.
- så var det krav om TN nett, der Norge har mest IT.
  det ble levert med hjemmelader i prisen til bilen for å løse dette.
  ble også inngått samarbeid med Zaptec om en lettere trafo, uten mye kobber og jern : ZapCharger Portabel.
  Men, ZapCharger Portabel kabelen ble svært kostbar, og samarbeidet er avslutta?
  Kabel selges forsatt av produsenten Zaptec i følge nettsiden.

Renault Zoe hadde 40 kWh batteri i 2017 - og 22 kW lading AC - dvs forut sin tid, men uheldigvis har det vært flere artikler om skuffede kunder. Trolig en kombinasjon av at elbil er nytt, samt selger kanskje ikke har gitt god og presis informasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

LarsF0

Er den løsning skissert nedenfor, innenfor regelverket som permanent ladeløsning?

1) I garasjen er det montert ladekontakt Schnider EVlink (Type 2 kontakt). Denne EVlink er tilkoblet strømforsyning fra et IT-nett.

2) Mellom EVlink kontakten og Renault Zoe, benyttes ZapCharger Portable (den med Type 2 kontakt i begge ender).

Vil dette være en godkjent permanent ladeløsning?
Hvem er det som evt. skal godkjenner en slik ladeløsning?

laffi

Hei LarsF0

Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?

TB

Sitat fra: laffi på onsdag 13. februar 2019, klokken 08:49
Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?
Kan bestilles fra produsenten - virker det som: https://zaptec.com/ladekabel/

Har forespurt om den er i salg, pris og om den leveres med type 2 inngang.
Oppdaterer her når jeg får svar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på torsdag 14. februar 2019, klokken 01:20
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LarsF0


Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.

Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.

TB

Sitat fra: LarsF0 på torsdag 14. februar 2019, klokken 07:03
Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.
Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf
Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.
Slike eg forstår ble ZapCharger Portabel ble utviklet for Renault Zoe i Norge. Men, prisen ble svært høy - og effekten lav - 16A, dermed ble ikke salget så høyr, og prisen satt opp.

Har spurt produsenten via kontakt skjema på nettsiden om ZapCharger Portabel fremdels selges - oppdaterer med info når eg får svar.


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. februar 2019, klokken 04:34
Sitat fra: nofuelno på torsdag 14. februar 2019, klokken 01:20
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).

Ja, her vil det være et marked med tanke på at flere borettslag installerer lastbalansering på type 2 ladestasjoner, med IT nett. Zoe eiere vil da kunne lade bilen. Om en slik "lademugge" kan leveres rimeligere enn ZapCharger Portable vil det være et marked.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Her kommer litt fakta, og litt synsing:

Zaptec portable (støvsugeren), ble utviklet av Zaptec i samarbeid med Renault, og med betydelig offentlig støtte. I tillegg til å lage et lokalt TN-nett kom det stadig ønsker om mer funksjonalitet. Støtte for lastbalansering og utbyttbare plugger var noe av dette. På den måten kunne man bruke støvsugeren både fra vanlig 10A stikkontakt, 16A industrikontakt og Type2 kontakt. Med Type2 fikk man også lastbalansering mot anlegget. Det hele ble så innviklet og dyrt at ingen ville kjøpe den. Kvaliteten viste seg vel heller ikke å være topp. Produksjonen ble derfor stoppet i fjor, men jeg tror det enda finnes et restlager til betydelig redusert pris.

I et lastbalansert ladeanlegg vil tilgjengelig strøm tildelt en ladestasjon kunne bli under 10A. Hva som da skjer med ladebøtten til Nofuel er jeg usikker på. Kan du si noe om det nofuel-Øivind?

Nå har jeg bare inngående innsikt i Zapcharger ladestsjoner for borettslag. Her har vi mulighet til å sette at Fru Hansens ladestasjon alltid skal ha minimum 10A tilgjengelig effekt under lading. Da vil det ikke være noe problem å koble på lademuggen, og vi slipper problemer.

Det burde forøvrig ikke være store utfordingen å levere lademugger med type2 kontakt i stedet for schuko?

Nå sier ryktene fra noen jeg har snakket, som har en fot innenfor hos Renault-Nissan i Europa at nye ZOE kommer med tradisjonelle AC-lader(e), med samme nye plattform som også skal brukes hos kommende Nissan elbiler. Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wibla

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. februar 2019, klokken 11:49
Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart.

Mer synsing: det er rimelig tragisk om de ikke får til dette når alle andre elbiler kan lade fint på IT-nett.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA