Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon Musk i Oslo nå. Service Review.

Startet av Motorwatt, lørdag 09. februar 2019, klokken 15:19

« forrige - neste »

Motorwatt

Fra Twitter:

Just left Zeebrugge, now Tilburg, then Tesla HQ in Amsterdam & Oslo tonight to review service in Norway. Exciting to see thousands of Model 3's on their way to owners in Europe!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mdah

Får håpe han sjekker inn på Oslo Nord og drar oss igjennom "Service Hell"  :laugh:
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2


sinhal


MrBacardi

Han landet i sted, noen som vet hvor han dro? Karihaugen er det vel naturlig å tenke seg.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Jeronan

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 09. februar 2019, klokken 21:00
Han landet i sted, noen som vet hvor han dro? Karihaugen er det vel naturlig å tenke seg.

Hope he sees all those cars parked outside there waiting for parts and service.  :-X
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Løve

Hvor mange Tesla må en kjøpe for å dekke inn CO2 regnskapet på den flyturen der?

jorgror

Sitat fra: Løve på søndag 10. februar 2019, klokken 11:01
Hvor mange Tesla må en kjøpe for å dekke inn CO2 regnskapet på den flyturen der?
Estimerer en slik flytur har utslipp tilsvarende besparelsen en Tesla har mot en fossilbil gjennom hele sitt livsløp.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Tiger123

Sitat fra: Løve på søndag 10. februar 2019, klokken 11:01
Hvor mange Tesla må en kjøpe for å dekke inn CO2 regnskapet på den flyturen der?

Han slenger ikke badehåndkle på gulvet på grand, men bruker det om igjen - win win

Eller kanskje han sov over hos mdg-lan og typen? Vet ikke om det er enda bedre, eller ille. Bedre enn Per og Bahareh ihvertfall.

krister461

Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Løve på søndag 10. februar 2019, klokken 11:01
Hvor mange Tesla må en kjøpe for å dekke inn CO2 regnskapet på den flyturen der?
Estimerer en slik flytur har utslipp tilsvarende besparelsen en Tesla har mot en fossilbil gjennom hele sitt livsløp.
Hva slags regnestykke er det?


Motorwatt

Kan til en viss grad forstå at han tar en tur til Nederland som er hub for Tesla i Europa. Men hva skal han på Skøyen å gjøre? Måtte vel kunne ta dette over en videokonferanse?

Gulfstream G650ER bruker 2842 gallons i timen. Regn 1:45 AMS-OSL. Nå ligger OSL ikke så langt fra ruten Amsterdam-California, så akkurat denne omveien blir kanskje ikke så stor.

Og slik har han det:



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Elon driter nok litt i miljøet..bare se på reisene han har tatt verden rundt..Mange av turene er slik jeg forstår også for moro skyld.
Jeg forstår helt og holdent at en person i hans stilling kan ha behov for å ta en del flyturer...Det er ikke det som er problemet...Problemet er at en del av turene hans er ikke nødvendige..Han kunne kuttet ut flere flyturer, men han har valgt å ikke gjøre det...Mulig han tenker litt som fru Stordalen og betaler avlater...Jeg vet ikke, men mannen driver en butikk - faktisk flere butikker, og gjør i den settingen akkurat det samme som de aller,aller fleste andre som driver butikk internasjonalt.
Vi i vår familie driter ikke i miljøet. Alle ferier er kortreiste  og flyturer skjer kanskje en gang vært 5 år osv...Men en kan ikke forvente at alle tenker slik - og i alle fall ikke en person som driver slik Elon driver..Det er synd, men sånn er det bare....Uansett glad for at han er med på å endre transportsektoren vekk fra fossilt drivstoff.....

jorgror

Sitat fra: krister461 på søndag 10. februar 2019, klokken 12:19
Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Løve på søndag 10. februar 2019, klokken 11:01
Hvor mange Tesla må en kjøpe for å dekke inn CO2 regnskapet på den flyturen der?
Estimerer en slik flytur har utslipp tilsvarende besparelsen en Tesla har mot en fossilbil gjennom hele sitt livsløp.
Hva slags regnestykke er det?

Det er ikke et regnestykke, men et forsøk på å sette en størrelsesorden på tallet. Kan godt være at jeg bommer med flere hundre prosent, altså at det kun er en halv Tesla eller 3 Tesla.

Siden du spør så fint så skal jeg sette opp ett regnestykke så ser vi om jeg traff eller ikke :)

Antar at flyet er en GulfStream G650ER som nevnt under her. Antar også 0 utslipp for strøm og likt utslipp for produksjon av diesel og Tesla bil.


Fly: (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G650)
Rekkevidde (extended versjon): 13,900 km
Fuel kapasitet: 22000 kg
Forbruk: 1.6 kg fuel/km (antar at forbruk er kapasitet/rekkevidde, kan være det må være en viss margin av kapasitet som ikke kan benyttes).
Reiselengde: 2x10 000km
Forbrent fuel: 32 000 kg

CO2 (kg) utslipp pr kg jet fuel: 3.00 (https://www.engineeringtoolbox.com/co2-emission-fuels-d_1085.html)
Totalt CO2 utslipp for flytur: 96 000 kg

Si at bilen en Tesla erstatter er en diesel som bruker 0.6 liter pr mil.
Utslipp for diesel er 3.15 kg CO2/kg diesel. 1 liter diesel = 0.85 kg diesel. Utslipp pr liter: 2.68 kg CO2 / liter diesel. (https://www.engineeringtoolbox.com/co2-emission-fuels-d_1085.html)
CO2 utslipp pr kilometer for dieselbilen blir da: 0.06 l/km * 2.68 kg CO2 / l = 0.16 kg CO2 / km.

Kjørelengde for dieselbilen når den har slippet ut like mye CO2 som flyturen er:
96 000 kg / 0.16 kg /km = 600 000 km

Jeg vet ikke hva gjennomsnittlig levetid er på en Tesla, tror ikke den er 600 000 km. Ser ut til at jeg bommet litt, men dette er kanskje to til tre biler.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA