Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sikring av ladekabel

Startet av BE, søndag 20. november 2011, klokken 19:43

« forrige - neste »

BE

Her er tips for å hindre lett tyveri av ladekabelen.

Som dere sikkert kjenner til er det fult mulig å handle en 16A ladekabel tilhørende trillingene, slik som Mitsubishi i-MiEV, og bruke denne på Nissan Leaf. Hos forhandler i Stavanger koster denne kr 6870,- inkludert moms. Dette er med andre ord en kostbar gjenstand og ikke noe en normalt lar ligge ubevoktet i det offentlige rom. Ved bruk av forskjellige ladepunkter er det ikke alltid tilrettelagt for låsing av kabelen, og det er fort gjort for noen å nappe den med seg.

På ladepunkter hvor vi må bruke nøkkel vil kabelen være sikret når luken låses. Den eneste måten å ta med seg kabelen da er å låse opp luka, eller klippe av ledningen. Alle som kjører El-bil vil med andre ord kunne låse opp og ta med seg denne kabelen, men jeg velger å tro at brukerne av elbil i dag er såpass seriøse at dette ikke forekommer.

I tillegg fant jeg at du kan hindre at noen veldig enkelt napper med seg kabelen ved å bruke en hengelås som vist på bildet. I dette tilfellet er det riktignok "smør på flesk" siden både støpselet og pistolen er sikret, og et eventuelt kjapt tyveri av kabelen vil her kreve at du klipper den på begge sider av kontrollboksen. Ved lading tilkoblet vanlige stikkontakter vil hengelåsen fungere som eneste sikring mot tyveri.

Vedlagt bilder som viser sikring av kabelen.

Edit:
Se der ja, det var allerede tilrettelagt for låsing av pistolen. Det lille hullet hadde jeg aldri oppdaget hvis det ikke var for tipsene av jkirkebo og Lars, tusen takk  :) Jeg legger ved et bilde av låsingen, og kan bekrefte at det ikke er mulig å ta ut pistolen eller stoppe ladingen når det står en liten hengelås i denne.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Hvis du ser på den hendelen du trykker på for å ta ut J1772-pluggen så er det et hull i underkant av den. Der passer en hengelås med bøyle inntil 4.5mm inn. Da går det ikke an å ta ut pluggen av bilen heller og på den måten stoppe lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2011, klokken 19:59
Hvis du ser på den hendelen du trykker på for å ta ut J1772-pluggen så er det et hull i underkant av den. Der passer en hengelås med bøyle inntil 4.5mm inn. Da går det ikke an å ta ut pluggen av bilen heller og på den måten stoppe lading.



Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Stigzy

Tror jeg kommer til å benytte den Master Lock løsningen. Blir en del billigere enn å kjøpe det original lokket til å ha på ladeluken til 2200 spenn 8)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Lunde

I tillegg følte jeg det tilleggslokket for å sikre var noe mikkmakk å få på plass. Men det er viktig å sikre seg. . Noen kan ikke la bilene våre stå i fred å har det skikkelig morro med å koble fra eller til og med stikke av med kablen . Ikke opplevd mye av det, men en vakker dag er den borte. :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: BE på søndag 20. november 2011, klokken 19:43
Som dere sikkert kjenner til er det fult mulig å handle en 16A ladekabel tilhørende trillingene, slik som Mitsubishi i-MiEV, og bruke denne på Nissan Leaf. Hos forhandler i Stavanger koster denne kr 6870,- inkludert moms.

Mitsubishi har merket den økte etterspørselen fra Leaf kjøpere og prisen er nå satt til 8.235 enten man bestiller hos Motorforum Stavanger eller andre steder. (De må bare få levert nå ladning til landet, jeg fikk den siste i denne omgang...)

Aspiranten

Da blir det 10A en stund til på oss allikevel. Gidder ikke å åpenlyst la meg melke av spekulanter.

/Gjerrig
Nissan Leaf

Lipo

Sitat fra: BE på søndag 20. november 2011, klokken 19:43
Se der ja, det var allerede tilrettelagt for låsing av pistolen. Det lille hullet hadde jeg aldri oppdaget hvis det ikke var for tipsene av jkirkebo og Lars, tusen takk  :) Jeg legger ved et bilde av låsingen, og kan bekrefte at det ikke er mulig å ta ut pistolen eller stoppe ladingen når det står en liten hengelås i denne.

Mye fin informasjon her på forumet ja, men akkurat dette trikset er godt beskrevet i instruksjonsboken ;)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PK

Sitat fra: Lipo på mandag 21. november 2011, klokken 08:36
Sitat fra: BE på søndag 20. november 2011, klokken 19:43
Se der ja, det var allerede tilrettelagt for låsing av pistolen. Det lille hullet hadde jeg aldri oppdaget hvis det ikke var for tipsene av jkirkebo og Lars, tusen takk  :) Jeg legger ved et bilde av låsingen, og kan bekrefte at det ikke er mulig å ta ut pistolen eller stoppe ladingen når det står en liten hengelås i denne.

Mye fin informasjon her på forumet ja, men akkurat dette trikset er godt beskrevet i instruksjonsboken ;)

Men hvem leser vell instruksjonsboken  ;) hehehe...
og det morsome er at dette spurte jeg faktisk selgeren på Sande Auto om, tror ikke han heller har lest instruksjonsboken, for eneste han nevnte var at han hadde hørt om et lokk en kunne kjøpe, men viste ikke noe mer om det..
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

sven erik

ja nå har jeg en bedre lås å vi med i miev får låst  kablen fast i lokket   å er vel  ennå mer redd for våre 16 ampær ladre da disse ikke kommer lenger

kjbu

Sitat fra: bno på fredag 08. august 2014, klokken 23:41
Saken er at vi så et øst europeisk par rundt der og vi er rimelig sikre på at disse to ikke hadde rent mel i posen. Jeg mistenker at vi nesten tok de på fersken. Vi har hengelås på bilsiden men, men...
Altså pass på...

Jeg såg noen østeuropere i byen i går, regner med de var på vei til å gjøre noe kriminelt
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bno

kjbu

Jeg ser den. Valgte å slette innlegget etter som jeg var "uoppmerksom" i skrivende øyeblikk. Har ikke noe mot noen og regner meg som multikulturell uten å gå i detalj. Det var en beskrivelse av faktum som blei litt keitete formulert ja.

Lykkelinn



Sånn har jeg sikret ladekablen min .
Ser litt teit ut men vil ikke at noe sksl bli stjålet ;)
Så bruker jeg kodelås på lademunnen.
Stolt eier av svart nissan leaf US 2012

Sverre_E

I tillegg til liten hengelås i øyet på ladeluken, har jeg svidd inn bilens nr i håndtaket.
Tror det er lite attraktivt å prøve å selge denne videre.

Beklager elendig bildekvalitet
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA